Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Björn den gode

Swashbuckler
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Hann inte ens läsa igenom tråden idag på jobbet och nu har jag möte till 17.30 och sen filmklubb, men jag återkommer ikväll, bra att utröstningen är imorrn.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vimes said:
Ok, KK. Jag kan köpa att du inte tror att Vico ska ha diskuterat varulvsspel med mig, men du får gärna förklara varför du inte tror på det? Varför är det orimligt?

Men grejen var att jag menade att du trodde att jag hävdade att jag fått specialinfo (du uttrycker dig så, att Vico "gått ut" med info till mig). För det hade varit en vansinnig claim från min sidan. Menar du nu att det inte var det du trodde, utan att du hela tiden varit på det klara med att jag påstått att jag snackat med Vico vid ett speltillfälle?

Varför är det inte likt mig att jaga ulvar på det viset? Handen på hjärtat, hade inte du reagerat på att någon metaspelade som du gjorde i PM:et?
Du hävdade att du fått info av Vico, svar ja. Och det är inget jag tror på.

Jag har uttryckt mig så här gällande det:

Konrad Konvalj said:
Det här är Vimes förhandsinfo:

Vimes said:
Att han skulle göra just så som han gjort här. Skicka ut ett "Du är bybo" till alla och separata mail till ulvar och powerroller.
Det här är min förhandsinfo:

Vico (anmälnings tråden said:
En spelare kommer om den inte är ulv eller har en powerroll endast få ett pm med texten: "Du är bybo".
Jag hade infon om att jag skulle få ett pm där det står "Du är bybo" om jag nu är bybo. Inget mer. Jag hade inte förväntat mig att ALLA spelare skulle få ett pm unisont. Därav min fråga, därav min undran. Jag har förklarat varför jag reagerade som jag gjorde.

Att du har fått förhandsinfo av Vico att han kommer skicka ett pm till alla så som han gjort: "han skulle göra just så som han gjort här. Skicka ut ett "Du är bybo" till alla och separata mail till ulvar och powerroller."

Det tror jag inte på.

Jag är på det klara med att du skrivit i tråden att Vico har gett dig info att han skulle göra precis så som han har gjort. Detta något har du fått reda på från Vico under ett annat tillfälle utanför liret. Det har jag förstått hela tiden, och det är precis det jag inte tror på.

Varför det är orimligt?

För mig är det orimligt i och med att Vico gjort ett spel för 11 pers varav (kanske?) 3 är ulvar och 2 är powerroller, siare/väktare. Vico har skrivit i anmälningstråden hur det är tänkt att fungera. Alltså, en redig klassiker utan fluff där det kommer att skickas ut ett pm där det står "Du är bybo". Det är den informationen alla 11 spelare fått.

Vimes däremot har fått informationen från Vico att han kommer att skicka ut ett pm till alla spelare där det står:

Vico said:
Grattis du är Bybo så länge du inte fått ett separat pm som säger annat.
Vimes vet alltså innan pm:et skickas ut till alla något inte jag vet. Jag hade mina misstankar om att det var för att väcka upp alla spelare ur en post-gothcon-dvala eftersom det är brukligt av en noggrann spelledare att skicka ut ett pm till alla spelare som säger att nu startar spelet typ. Jag såg inte om alla fått samma pm och ville försäkra mig om det så att det inte blev något knas. Vimes satt på sin förhandsinfo och visste mycket väl att det skickades till alla spelare eftersom Vico sagt det till honom.

Det vore rätt mycket mer rimligt om Vico lagt upp det i anmälningstråden så att alla fick reda på det och inte bara Vimes. Det är ju ungefär samma sak som att jag skulle dra ett mess till Vico och fråga om alla spelare fått samma pm och få svaret: Absolut. Det är ämnat för alla och det var så här jag tänkte göra, men det är inte av vikt att alla spelare får reda på det utan det räcker med att just du har koll på läget.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Liliana hoppar tydligen av spelet. Vågar vi hoppas på OBD?
Mitt metalirande säger mig att Liliana var ulv som inte pallade trycket. Fnuk. Jag måste så klart omvärdera situationen efter en eventuell inhoppares förehavanden.

Heja OBD!
Jag skulle vilja ha statistik på det här. Min magkänsla säger mig nämligen att ulvar är mer troliga avhoppare än bybor.
Det är ju precis det jag skriver Vimes. Jag tror att Liliana fick ulvrollen och inte pallade trycket.

Kommer OBD in som ersättare kommer han få jobba hårt för att vinna mitt förtroende.

Hur tolkar du mig?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Emps said:
För mig känns det viktigast att förklara hur jag resonerat först innan jag börjar kasta misstankar, så jag kommer att börja i den änden.
Skiiitbra! Att resonera fram hur du tänkt borde du klara av på en tio minuter eller så. Jag har lite hum om din arbetskapacitet som bybo och att förklara det hela skall inte behöva ta så värst mycket tid. Att pussla ihop det som ulv är ju mer svettigt så för din egen skull så skulle jag vilja tipsa om att vara spontan och vräka ur dig allt pronto och sedan komma med dina misstänkta strax därpå.

Att du så här långt varit rätt låg i jämförelse med ditt rookielir kan jag köpa till viss del, men det skall inte behöva ta allt för lång tid från din sida att komma fram till nått vettigt. Lixom, vi vet ju alla hur taggad du var inför det här liret så viljan att slita hund och göra ett bra bybo jobb finns ju där.

LJSLarsson

Hero

Okej Vimes, diskussionen om up-listornas 4:or och 5:or kan vi nog fortsätta med tills vi båda blir blå. Där kommer vi nog prata om varandra. Det var mycket möjligt inte en slarvping, utan att vi helt enkelt missförstod varandra.

Min argumentation för att ge dig 4up (på en femgradig skala) bygger på två saker, varav ditt metabeefen är den ena. Du pushade hårt för att KK skulle verka ulvig, när han i mina ögon inte gjort något ulvigt alls i pm-tråden.

Men på min uplista skrev jag även om dig "Utöver det har han inte bidragit så mycket utan mest pratat runt och lagt många inlägg på att prata om hur mycket han pratar."

Efter metabeefen la sig har dina inlägg handlat om:

* Att Nässe och Brynolf varit inaktiva och lågflygande. (inlägg 850308)
* Hålled med BDG angående hans misstankar om Emp, och lagt till att drev mot honom positionerar om man powerroller eller inte (850455)
* Pratat allmänt om folk, poängterat lite om Mukwas inlägg och berättat att du känner dig seg (850458)
* Kommenterat om hur du själv tycker att du har svamlat (850461)
* Pratat mer om drevet mot Emp, kanske hintat att du är vanilla ("Och vi är tillräckligt många som redan mer eller mindre avslöjat att vi är vanilla") och sedan i slutet av inlägget kommit på att ens åsikter om Emp inte alls avslöjar om man är vanilla eller inte. (850472)
* Klinchat med mig angående min up-lista och att jag gav dig 4 poäng (850547)
* Stångats med KK för att han gett dig 4 poäng (850551)

Sedan efter det har du och jag stirrat surt på varandra för att vi inte riktigt förstår varandra... men jag har upptäckt att du och jag brukar hamna i den sitsen.

Så... tittar vi på min sammanfattning så tycker inte jag att du bidragit så mycket. Du har mest skrivit om dig själv, hållit med BDG om Emp (och på något knasigt sätt kommit fram till att det skulle avslöja folk som vanilla eller ej) och sedan försvarat dig mot mig och KK.

Överdrivet metabeef i början + Inte bidragit så mycket efter det = 4 up.

Så, istället bara för att tycka jag är slarvig, vilka ser du som rödast?

Recca

Femme Fatale
Re: Listor med misstänkta

Först en fråga till Vimes.

Varför har du drivit meta-frågan med K.K?

Jag håller på och läser igen tråden och kommer snart med ett lite längre inlägg. Jag anser dock inte att jag gjort någon dubbelfail. Up-listorna (som Tyr började med) har alltid haft fem grader, och att då börja peta på mig för att jag inte har med några femmor är bara konstigt.
Eftersom Larsson är på gång att läsa igenom tråden igen så är jag väldigt nyfiken på resultatet.

Just nu är Larsson min topp-kandidat till hängning. Jag har lite svårt att inte ha honom som en ulv och därför så bygger jag rätt mycket på hur hans relation är till byn och ulvarna. Jag analyserar alltså hans ulvlista utifrån att han är ulv.

Han anser att K.K är supergrön. Med tanke på att Larsson är ulv så tror jag honom faktiskt här. Alla har K.K som ulv och det skulle stå ut för mycket att inte ha det. Vimes är en av hans favoritulvar vilket passar perfekt eftersom om man har K.K som bybo så borde Vimes vara en ulv i enlighet med deras tidiga beef. Jag tycker inte att varken K.K eller Vimes gjort något rödande. Det vi har på dem är påståenden om att de inte gjort sitt A-game.

Larsson om mig:
Recca - 2up: Anses grönast av alla. Jag tycker inte hon har spelat dåligt, men tycker hon har följt med mycket i Konrads flodvågor (när jag räknade inlägg så ser jag dock att hon lätt varit mest aktiv och skrivit mer än Konrad). När jag försökte pressa lite på henne svarade hon bra och rakt.
Jag undrar varför K.K är mer grön än vad jag är. Som ulv är det ju jobbigt att ha för många gröna bybor med i strategin så båda vi kan ju inte vara helgröna. Det vore ju mycket bättre om det finns möjlighet att en av oss kan glida upp till en 3'a eller 4'a genom klantigt spel.

Muwka - 3.5 up: Han råkade tidigt avslöja sig som vanilla, men jag har inte sett det jättemycket som rödande. Något som dock gör mig fundersamt är att han bara ger mig ett enda up-poäng. Va? Jag hade inte gett mig 1up, utan åtminstone 3.
Det håller jag med om är konstigt om det stämmer. Jag antar att det stämmer.

Larsson ger BDG ganska hög poäng och skyller på hans hetsiga spel. Jag vet att BDG berättat att han spelar just så men Larsson menar att det inte ser ut som BDG's traditionella spel. Här vet jag inte vad jag ska säga riktigt. Jag var ulv sist jag lirade med BDG och såg honom därför i ett annat ljus. Jag såg honom som mycket hetsigare och läskigare i det spelet än här. Kanske samma perspektiv-skifte som påverkar Larsson?

Sen kommer Larssons 4'or.

Eftersom jag utgår från att Larsson är en ulv så stämmer det bra att han har så många 4'or med i spel ännu. Vimes, Basse, Brynolf, Empiricus.
Om Larsson är ulv så är minst en av dessa en ulv, skulle jag tro. Jag skulle dock tippa på att max en av dem är det för att Larsson inte vill ha med två ulvar i sin topp 5 helt enkelt. UP-listor är utmärkta sätt att dreva på, det är en typ av outning som ulvarna kan göra varur vi kan tolka deras handlingar. Efter den här listan blir jag ännu mer nyfiken på vilket resultat vi får av en hängning på Larsson. Är han ulv så kan vi analysera hans lista. Rödningen av Vimes tycker jag känns ganska medioker från Larssons sida. Men jag gillar ju Vimes, kanske spelar det in? Han är farlig som ulv eftersom han kan spela som en bybo.

Det man tar Vimes på är stora misstag, inte på hans spel. Meta-spels-beefen tycker inte jag är ett stort misstag nu när jag fått svar på mina frågor men Larsson tycker det. Jag var på Vimes hårt tidigt i rundan och det drog nog upp en hel del damm kring Vimes, fick honom i siktet, tänker jag. Att Larsson har honom röd efter sin lilla skumläsning av tråden tycker jag faktiskt talar för Vimes grönhet.

Men som sagt, av de tre kvarvarande rödingarna på Larssons lista har vi en ulv, tror jag. Två av Brynolf, Basse och Empiricus är någon sorts tvångsmässiga val av Larsson medan den sista är en faktisk ulv. Det är svårt. Larsson har läst på om dem den här gången. Han har prickat in tre misstänkta på goda grunder, helt enkelt. Det faktum att det är fyra röda så här tidigt i spel är bra för ulvar, vilket gör att jag kisar lite extra på Larssons rödningar, dock.

Men skulle Larsson vara bybo så reagerar jag mest på gröningarna. Att gröna mig på att andra tycker jag är grön känns lite halvt... Märkligt. I alla fall när han tidigare har ansett mig vara värdig en röst och därför måste ansett mig vara åtminstone någorlunda värd en utröstning.

Nu är det ju allmän kännedom att man kan hetsa upp Recca; min stora svaghet. Det är att jag kan bli förbannad och göra ulvmisstag t.om. när jag är bybo, som när jag vägrade visa min pickadoll i ett spel för nåt år sedan och sedan outade att jag var siare. Mitt spel var riktigt värdo i det liret. Det går alltså att få mig att tappa fattningen på olika sätt om man vill det. Det är alltså bra att pressa mig om man är ulv.

Min främsta anledning att vilja ha ut Larsson via hängning är för att jag känner att mitt sinne skulle få ro då. Just nu ligger han som sagt och skvalpar i mitt röda hörn och jag har svårt att inte se honom som ulv.

Back to analysis. Om max en av Larssons röda är ulv så betyder det ju att det finns en ulv kvar i det grå gänget; och då skulle jag tippa på Liliana eller Nässe. Således, om Larsson är ulv så anser jag att det finns två ulvar i spannet Liliana, Nässe, Brynolf, Empiricus, Basse.

Två av dem är omöjliga att analysera tyvärr. Nässe ser dock automatiskt lite rödare ut iom hans ostiga inlägg i tråden. Av de andra tre är det svårt... Empi behöver komma in i spel och svara upp till anklagelserna. Basse jobbar på bra men han spelar lite för försiktigt, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. När Basse är ulv spelar han inte så här, men när Basse är bybo tycker jag inte heller att han spelar så här. Att byta spelstil är ett kännt grepp helt enkelt och kan tas av ulvar som bybor. Det gör dem svåra att analysera utifrån tidigare spel. Brynolf har varit mellanmjölkig. Jag tycker iofs alltid att Brynolf känns som en ulv i fårpäls, nu som annars. Han spelar tillbakalutat.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Recca said:
Alla har K.K som ulv och det skulle stå ut för mycket att inte ha det.
Jag tycker din analys av Larsson är rätt bra förutom att du sätter mig som ulv istället för bybo

Patient Beta

Swordsman

Empiricus said:
Det kan också vara att min spekulation om ifall några speciella roll-PM skickats ut var lite av en fälla för att se vilka som starkt skulle opponera sig mot det eller helhjärtat stödja tanken, oavsett hur jag själv står till i rollväg.

En Ulv skulle ju nog gärna se att vattnet grumlas kring om roll-PM kommit ut eller inte, och antingen vilja sälla sig till ett sådant resonemang eller använda det som ammo för att skjuta ner en Bybo lättare. Och jag tycker att du har huggit rätt hårt på det, exempelvis.

Nej, min motivation med den teorin var just att se vilka som skulle slå hårt mot eller för den. Och varför.
Det här är alltså den efterkonstruktion som ligger mig om nacken just nu, korrekt?

Att jag först kastar ur mig en av mina som vanligt rätt skumma teorier och sedan efteråt hoppar in och säger att "HAHA! Det var en fälla för att fånga Ulvar!".

När jag skrev det här så var jag färgad av BDGs sätt att skriva och försökte då skriva första delen av mitt svar på samma sätt som han skrev, med en krok tillbaka mot honom själv.

Jag är rätt stolt av mig och kände när jag skrev mina funderingar på teorin att den kunde ge utdelning (då på så sätt att jag tänkte att den borde få reaktioner, och de som reagerar mest borde vara intressantare att titta på) , att sedan få den dömd som att "antingen är den ett misstag eller så är du Ulv" - vilket var hur jag tolkade BDGs svar gjorde att han kändes mer Ulvig i mina ögon.

Mänskligt och lite småsinthet bakom mitt ordval och tänk - antagligen. Sorry för det.

Sedan har mitt spel nu varit färgat av externa saker som inte hör hit och som gör mig mindre aktiv än vad jag skulle vilja.

Recca

Femme Fatale

Alla har K.K som bybo menar jag förstås men det fattar ni. "Åh nej, Recca skrev fel, hon är ulv!! K.K oxo!" :gremlaugh:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ersättare för Liliana -> Hastfer.

Stort tack till Hastfer som ställer upp som ersättare för Liliana.
Hastfer kommer ta över Lilianas roll med omedelbarverkan.

Hastfer

Warrior
Re: Ersättare för Liliana -> Hastfer.

Tack själv!
Får återkomma ikväll då jag har en hel del att läsa ikapp :)

Recca

Femme Fatale

Empiricus said:
Empiricus said:
Det kan också vara att min spekulation om ifall några speciella roll-PM skickats ut var lite av en fälla för att se vilka som starkt skulle opponera sig mot det eller helhjärtat stödja tanken, oavsett hur jag själv står till i rollväg.

En Ulv skulle ju nog gärna se att vattnet grumlas kring om roll-PM kommit ut eller inte, och antingen vilja sälla sig till ett sådant resonemang eller använda det som ammo för att skjuta ner en Bybo lättare. Och jag tycker att du har huggit rätt hårt på det, exempelvis.

Nej, min motivation med den teorin var just att se vilka som skulle slå hårt mot eller för den. Och varför.
Det här är alltså den efterkonstruktion som ligger mig om nacken just nu, korrekt?

Att jag först kastar ur mig en av mina som vanligt rätt skumma teorier och sedan efteråt hoppar in och säger att "HAHA! Det var en fälla för att fånga Ulvar!".

När jag skrev det här så var jag färgad av BDGs sätt att skriva och försökte då skriva första delen av mitt svar på samma sätt som han skrev, med en krok tillbaka mot honom själv.

Jag är rätt stolt av mig och kände när jag skrev mina funderingar på teorin att den kunde ge utdelning (då på så sätt att jag tänkte att den borde få reaktioner, och de som reagerar mest borde vara intressantare att titta på) , att sedan få den dömd som att "antingen är den ett misstag eller så är du Ulv" - vilket var hur jag tolkade BDGs svar gjorde att han kändes mer Ulvig i mina ögon.

Mänskligt och lite småsinthet bakom mitt ordval och tänk - antagligen. Sorry för det.

Sedan har mitt spel nu varit färgat av externa saker som inte hör hit och som gör mig mindre aktiv än vad jag skulle vilja.
Var det en honungsfälla eller var det inte det?

Förklara mer ingående hur du tänkte.

Recca

Femme Fatale

Välkommen in i spel, Hastfer. Jättekul att du kan vara med.

Nytt blod. Nomnomnom. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale

Just ja.

Mukwa: Jag har svårt för honom. Det är ingen nyhet. I det här spelet kikar jag på honom genom bybo-glasögon för att inte hänga upp mig på lustigheterna. Men han behöver producera lite.

Patient Beta

Swordsman

Med själva teorin?

Tanken var att se vad som hände när jag kastade ut den och vilka som högg för den som en bra eller dålig idé.
Sedan var jag visserligen genuint nyfiken på hur spelet hade sett ut om så var fallet, men min huvudtanke var att se vilka som reagerade hur. Det kändes med andra ord som ett bra sätt att få reaktioner att titta på, och det har ju jag bevisligen fått.

Jag tycker däremot inte att det har varit att ljuga eller komma med vilseledande information som BDG skrivit att jag gör, jag har ju inte sagt att jag sitter på någon speciell info eller så. Däremot har jag ju såklart inte i samband med frågan sagt varför jag ställer den, för det skulle ju då gå emot min tanke att se hur folk reagerade på den.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Empiricus said:
Empiricus said:

Hakar på Recca. Var det än honingsfälla?

Lägger även in en till blänkare att jag gillar att du kommer med teorier. Du är bra på det Empis och det är inget att skämmas för.

Lägger också till:

Vad gav fällan? Det är väldigt intressant. Ge mig en lista på misstänkta baserat på fällan. Vilka slickade i sig honungen och vilka passerade som snel hest.

Lägger också till:

Det börjar dyka upp up-listor. Dessa måste ju vara götta att arbeta med i ditt super G-doc´s format. Lägga upp vilka som ligger med varandra och inte.

Lägger också till:

Att du inte kan vara lika aktiv som senast är ju sånt man får räkna med. Det skall du inte lastas för, men det ligger dig absolut inte i fatet med tanke på din sits just nu. De där externa kan nog vänta en kvart eller så. Du har fortfarande bra fräs i ditt skrivande så du skall nog klara av det här ska du se.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Hastfer said:
Tack själv!
Får återkomma ikväll då jag har en hel del att läsa ikapp :)
Välkommen Lord Hastfer!

Du sitter numera i Lilianas avhopparbåt. Kom med nått göttans så kanske du kan degraderas till en 3:a på min up-lista.

Läs ikapp, ställ frågor och kom med nått smaskens. Samla på dig exp via inlägg kompis!

Recca

Femme Fatale

Empiricus said:
Med själva teorin?

Tanken var att se vad som hände när jag kastade ut den och vilka som högg för den som en bra eller dålig idé.
Sedan var jag visserligen genuint nyfiken på hur spelet hade sett ut om så var fallet, men min huvudtanke var att se vilka som reagerade hur. Det kändes med andra ord som ett bra sätt att få reaktioner att titta på, och det har ju jag bevisligen fått.

Jag tycker däremot inte att det har varit att ljuga eller komma med vilseledande information som BDG skrivit att jag gör, jag har ju inte sagt att jag sitter på någon speciell info eller så. Däremot har jag ju såklart inte i samband med frågan sagt varför jag ställer den, för det skulle ju då gå emot min tanke att se hur folk reagerade på den.
Hade du nån tanke på att du råkade outa din vanilla-roll i samband med detta?

Patient Beta

Swordsman

Konrad Konvalj said:
Hakar på Recca. Var det än honingsfälla?
Svarat på det ovan tror jag :gremsmile:

Konrad Konvalj said:
Lägger även in en till blänkare att jag gillar att du kommer med teorier. Du är bra på det Empis och det är inget att skämmas för.

Lägger också till:

Vad gav fällan? Det är väldigt intressant. Ge mig en lista på misstänkta baserat på fällan. Vilka slickade i sig honungen och vilka passerade som snel hest.
Det sitter jag och läser in nu, återkommer på det när jag sammanställt och donat.

Konrad Konvalj said:
Lägger också till:

Det börjar dyka upp up-listor. Dessa måste ju vara götta att arbeta med i ditt super G-doc´s format. Lägga upp vilka som ligger med varandra och inte.
Japp, jag har börjat föra logg över dem och skall lägga upp i G-doc så snart jag sammanställt det också. Just nu kan jag iallafall säga att den här är uppdaterad igen.

Konrad Konvalj said:
Lägger också till:

Att du inte kan vara lika aktiv som senast är ju sånt man får räkna med. Det skall du inte lastas för, men det ligger dig absolut inte i fatet med tanke på din sits just nu. De där externa kan nog vänta en kvart eller så. Du har fortfarande bra fräs i ditt skrivande så du skall nog klara av det här ska du se.
Jag jobbar igen det nu, den där kvarten dök precis upp och jag gör det mesta av den. Jag vet att det är direkt snorigt dåligt att det är så, men inte så mycket jag kan göra förutom att skriva så fingrarna blöder. Räkna med en stor leverans av stuff under eftermiddag och kväll, eftersom det är över ett dygn kvar så bör jag hinna ifatt.

Patient Beta

Swordsman

Recca said:
Empiricus said:
Med själva teorin?

Hade du nån tanke på att du råkade outa din vanilla-roll i samband med detta?
Det tänkte jag inte ens på förrän det togs upp, men helst hade jag ju inte outat någonting.

Däremot så känner jag att inget jag just nu kan göra kan förhindra att mitt sätt att skriva ut teorin kan tolkas antingen som att jag outar vanilla-roll, eller att jag försöker outa vanilla-roll fast jag inte har det, eller att jag försöker att vara lurigare och har vanillaroll fast jag försöker verka som om jag inte har det genom att.. Dubbeltänk in absurdum.

Nej, jag har bara elaka tankar mot mitt sätt att skriva där, jag var helt enkelt lite för snabb för mitt eget bästa och kan inte annat göra än att försöka rädda mitt goda namn bäst jag kan.