Re: Listor med misstänkta
Först en fråga till Vimes.
Varför har du drivit meta-frågan med K.K?
Jag håller på och läser igen tråden och kommer snart med ett lite längre inlägg. Jag anser dock inte att jag gjort någon dubbelfail. Up-listorna (som Tyr började med) har alltid haft fem grader, och att då börja peta på mig för att jag inte har med några femmor är bara konstigt.
Eftersom Larsson är på gång att läsa igenom tråden igen så är jag väldigt nyfiken på resultatet.
Just nu är Larsson min topp-kandidat till hängning. Jag har lite svårt att inte ha honom som en ulv och därför så bygger jag rätt mycket på hur hans relation är till byn och ulvarna. Jag analyserar alltså hans ulvlista utifrån att han är ulv.
Han anser att K.K är supergrön. Med tanke på att Larsson är ulv så tror jag honom faktiskt här. Alla har K.K som ulv och det skulle stå ut för mycket att inte ha det. Vimes är en av hans favoritulvar vilket passar perfekt eftersom om man har K.K som bybo så borde Vimes vara en ulv i enlighet med deras tidiga beef. Jag tycker inte att varken K.K eller Vimes gjort något rödande. Det vi har på dem är påståenden om att de inte gjort sitt A-game.
Larsson om mig:
Recca - 2up: Anses grönast av alla. Jag tycker inte hon har spelat dåligt, men tycker hon har följt med mycket i Konrads flodvågor (när jag räknade inlägg så ser jag dock att hon lätt varit mest aktiv och skrivit mer än Konrad). När jag försökte pressa lite på henne svarade hon bra och rakt.
Jag undrar varför K.K är mer grön än vad jag är. Som ulv är det ju jobbigt att ha för många gröna bybor med i strategin så båda vi kan ju inte vara helgröna. Det vore ju mycket bättre om det finns möjlighet att en av oss kan glida upp till en 3'a eller 4'a genom klantigt spel.
Muwka - 3.5 up: Han råkade tidigt avslöja sig som vanilla, men jag har inte sett det jättemycket som rödande. Något som dock gör mig fundersamt är att han bara ger mig ett enda up-poäng. Va? Jag hade inte gett mig 1up, utan åtminstone 3.
Det håller jag med om är konstigt om det stämmer. Jag antar att det stämmer.
Larsson ger BDG ganska hög poäng och skyller på hans hetsiga spel. Jag vet att BDG berättat att han spelar just så men Larsson menar att det inte ser ut som BDG's traditionella spel. Här vet jag inte vad jag ska säga riktigt. Jag var ulv sist jag lirade med BDG och såg honom därför i ett annat ljus. Jag såg honom som mycket hetsigare och läskigare i det spelet än här. Kanske samma perspektiv-skifte som påverkar Larsson?
Sen kommer Larssons 4'or.
Eftersom jag utgår från att Larsson är en ulv så stämmer det bra att han har så många 4'or med i spel ännu. Vimes, Basse, Brynolf, Empiricus.
Om Larsson är ulv så är minst en av dessa en ulv, skulle jag tro. Jag skulle dock tippa på att max en av dem är det för att Larsson inte vill ha med två ulvar i sin topp 5 helt enkelt. UP-listor är utmärkta sätt att dreva på, det är en typ av outning som ulvarna kan göra varur vi kan tolka deras handlingar. Efter den här listan blir jag ännu mer nyfiken på vilket resultat vi får av en hängning på Larsson. Är han ulv så kan vi analysera hans lista. Rödningen av Vimes tycker jag känns ganska medioker från Larssons sida. Men jag gillar ju Vimes, kanske spelar det in? Han är farlig som ulv eftersom han kan spela som en bybo.
Det man tar Vimes på är stora misstag, inte på hans spel. Meta-spels-beefen tycker inte jag är ett stort misstag nu när jag fått svar på mina frågor men Larsson tycker det. Jag var på Vimes hårt tidigt i rundan och det drog nog upp en hel del damm kring Vimes, fick honom i siktet, tänker jag. Att Larsson har honom röd efter sin lilla skumläsning av tråden tycker jag faktiskt talar för Vimes grönhet.
Men som sagt, av de tre kvarvarande rödingarna på Larssons lista har vi en ulv, tror jag. Två av Brynolf, Basse och Empiricus är någon sorts tvångsmässiga val av Larsson medan den sista är en faktisk ulv. Det är svårt. Larsson har läst på om dem den här gången. Han har prickat in tre misstänkta på goda grunder, helt enkelt. Det faktum att det är fyra röda så här tidigt i spel är bra för ulvar, vilket gör att jag kisar lite extra på Larssons rödningar, dock.
Men skulle Larsson vara bybo så reagerar jag mest på gröningarna. Att gröna mig på att andra tycker jag är grön känns lite halvt... Märkligt. I alla fall när han tidigare har ansett mig vara värdig en röst och därför måste ansett mig vara åtminstone någorlunda värd en utröstning.
Nu är det ju allmän kännedom att man kan hetsa upp Recca; min stora svaghet. Det är att jag kan bli förbannad och göra ulvmisstag t.om. när jag är bybo, som när jag vägrade visa min pickadoll i ett spel för nåt år sedan och sedan outade att jag var siare. Mitt spel var riktigt värdo i det liret. Det går alltså att få mig att tappa fattningen på olika sätt om man vill det. Det är alltså bra att pressa mig om man är ulv.
Min främsta anledning att vilja ha ut Larsson via hängning är för att jag känner att mitt sinne skulle få ro då. Just nu ligger han som sagt och skvalpar i mitt röda hörn och jag har svårt att inte se honom som ulv.
Back to analysis. Om max en av Larssons röda är ulv så betyder det ju att det finns en ulv kvar i det grå gänget; och då skulle jag tippa på Liliana eller Nässe. Således, om Larsson är ulv så anser jag att det finns två ulvar i spannet Liliana, Nässe, Brynolf, Empiricus, Basse.
Två av dem är omöjliga att analysera tyvärr. Nässe ser dock automatiskt lite rödare ut iom hans ostiga inlägg i tråden. Av de andra tre är det svårt... Empi behöver komma in i spel och svara upp till anklagelserna. Basse jobbar på bra men han spelar lite för försiktigt, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. När Basse är ulv spelar han inte så här, men när Basse är bybo tycker jag inte heller att han spelar så här. Att byta spelstil är ett kännt grepp helt enkelt och kan tas av ulvar som bybor. Det gör dem svåra att analysera utifrån tidigare spel. Brynolf har varit mellanmjölkig. Jag tycker iofs alltid att Brynolf känns som en ulv i fårpäls, nu som annars. Han spelar tillbakalutat.