Nu börjar det. Era roller postas samtidigt som det här. Fråga om ni undrar någonting (efter att ha läst hela det här inlägget då förstås).
Regler och rutiner
1. Endast deltagare med levande roller - samt jag - får posta inlägg här. Utomstående och deltagare med utslagna roller får inte hjälpa till på något vis med gissningar, vare sig här eller någon annanstans. Spelare som blir utslagna får posta ett "tack för mig"-inlägg, men då helt utan information om sin roll.
2. Man får inte diskutera spelet med varandra utanför speltrådarna på forumet, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i vrållådan, diskutera det inte med varandra live om ni är bekanta. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligare så för alla.
3. Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka förmågor ni har om ni önskar (eller ljuga er blå i ansiktet om ni så föredrar), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord.
4. Man får -inte- editera det man skrivit i efterhand. Råkar du skriva något dumt - låt det stå kvar. Försök att göra det till en vana att förhandsgranska istället för att gå in och ändra stavfel och småfel i efterhand.
5. Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så letar jag upp en ersättare. Man behöver inte posta varje dag, men man bör ha det som målsättning. Inaktivitet gör ingen glad. Försvinner du iväg på tältsemester och saknar dator/internet i två dagar så skriv det i tråden.
6. Under spelet så kommer ni att lägga fram era röster på vem ni vill ska gå lämna säkerheten i affären och söka hjälp (och som då kommer dö av vad för fasor som nu lurar ute i dimman). Skriv då Röst: Feuflux i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det. Vill ni inte rösta på någon så skriv Röst: Ingen.
Man får byta vem man lägger sin röst på hur många gånger man vill. Det är enbart ens -senaste- röst som räknas!
När en runda slutar (sker klockan 21.30 varje måndag och torsdag, med start nu på måndag) så kommer jag att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, och därefter skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vad som händer. Jag kommer då enbart att titta på varje enskild deltagares senaste röst, och inte att bry mig om röster som kommit in efter mitt STOPP!-inlägg.
7. Alla deltagare har varsin förmåga. En del är klassiska varulvsspelsförmågor, andra är mer kreativa och några är rätt meningslösa. Oavsett vilket så ska ni varje runda använda er förmåga vilket innebär att skicka ett PM till mig (jag vill inte ha det via epost eller annat). Ni alltid kan skicka in ett nytt PM till mig där ni anger ett nytt mål för er förmåga, om ni ändrat er. Ni kan ändra er hur många gånger ni önskar. Jag kommer att titta på ert senaste meddelande för att avgöra vad som gäller.
Ni som enligt er roll får prata med varandra utanför spelet bör inte använda er av PM (eftersom det märks på inloggade-sidan). Så se till att era medspelare hittar fungerande epost etc i era profiler.
8. MANIPULATION är det som kultisterna ägnar sig åt (om de vill, men hoppas inte på något annat). De kan varje runda MANIPULERA en stadsbo att frivilligt gå ut tillsammans med den utröstade. En genomsnittlig runda kommer alltså två personer att få lämna spelet.
9. Alla har en SAN-räknare som börjar på 99 och går neråt. Spelet avgörs som vanligt i lag, men den som har mest SAN kvar i det vinnande laget vid spelets slut hyllas lite extra. Får man 0 i SAN så blir man galen och röstar ut sig själv tillsammans med de övriga utröstade (OBS! Kan enbart inträffa om man ignorerar att använda sin specialförmåga flera rundor!).
Man tappar 1T6 SAN varje gång man får stanna (av ångest över att höra den utröstades skrik när han/hon förtärs av vad som nu finns i dimman). Det kan även finnas förmågot i spel som påverkar SAN.
Man tappar 1T6 SAN varje gång man undviker att använda sin förmåga (av ångest över att sitta och vänta utan att göra något).
10. Alla har ett yrke. Det är enbart kosmetika och ni kommer att känna igen dem (nästan alla iaf) från regelboken till CoC.
11. Ha roligt! Trots att någon alltid åker ut i första rundan.
Stämningsintro
Människorna handlade sin mat i den lilla affären precis som alla andra dagar, även om det just den här dagen låg ett ruskigt regnväder över staden. De kunder som lämnade affären gjorde det med större och större tvekan, för det tilltog en kraftig dimma som gjorde sikten till bara ett par meter. De som kom in i affären tittade nervöst ut och insåg att de knappt såg konturen av sina bilar på parkeringen. Sen kom skalvet. Hela affären skakade och folk ramlade omkull. Sedan var det tyst.
Människor samlades vid ytterdörren för att spana ut och skrek snart därefter i skräck när oformlig människoliknande gestalt väsande drog förbi. Vad var det som hände? Kunde de kultister det viskades om i staden ha rätt? Kunde varelsen Cthulhu vara verklig, och hade han vaknat?
Affärsbiträdet Zebulon (man känner igen honom på den röda västen med namnskylt på) såg sig omkring. 23 kunder samtidigt i den lilla affären. Hade det någonsin varit så många här inne?
- Kan alla lyssna upp ett tag, sa han.
Människorna samlade runt honom.
- Vi har mat här inne och klarar oss bra, men vi behöver förr eller senare ge oss ut i dimman och se vad som har hänt. Vi är alla demokratiska medborgare och därför säger jag nu att vi ska rösta på vem som ska lämna affären för att söka information.
- Bra ide, sa någon utan att låta helt övertygad.
Och alla såg misstänksamt på varandra. Det fanns säkert någon kultist ibland dem!
Ps. Allting är slumpat med http://www.random.org helt utan hänsyn till erfarenhet, vilka som känner vilka samt vem som ser snyggast ut i shorts. Ds.
SAN 99 - Anders Åstrand
SAN 99 - Andersson
SAN 99 - Banarok
SAN 99 - Basenanji
SAN 99 - Bearnie
SAN 99 - Craygh
SAN 99 - Dice
SAN 99 - Eksem
SAN 99 - Embergem
SAN 99 - Halvtand
SAN 99 - Hellzon
SAN 99 - Johoohno
SAN 99 - krank
SAN 99 - moller
SAN 99 - Måns
SAN 99 - Pilzeman
SAN 99 - Poseur
SAN 99 - Purgatory
SAN 99 - Rising
SAN 99 - Shale
SAN 99 - Vicotnik
SAN 99 - Wilmer
SAN 99 - Yreburre
SAN 99 - Zebulon - Affärsbiträde
Regler och rutiner
1. Endast deltagare med levande roller - samt jag - får posta inlägg här. Utomstående och deltagare med utslagna roller får inte hjälpa till på något vis med gissningar, vare sig här eller någon annanstans. Spelare som blir utslagna får posta ett "tack för mig"-inlägg, men då helt utan information om sin roll.
2. Man får inte diskutera spelet med varandra utanför speltrådarna på forumet, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i vrållådan, diskutera det inte med varandra live om ni är bekanta. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligare så för alla.
3. Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka förmågor ni har om ni önskar (eller ljuga er blå i ansiktet om ni så föredrar), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord.
4. Man får -inte- editera det man skrivit i efterhand. Råkar du skriva något dumt - låt det stå kvar. Försök att göra det till en vana att förhandsgranska istället för att gå in och ändra stavfel och småfel i efterhand.
5. Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så letar jag upp en ersättare. Man behöver inte posta varje dag, men man bör ha det som målsättning. Inaktivitet gör ingen glad. Försvinner du iväg på tältsemester och saknar dator/internet i två dagar så skriv det i tråden.
6. Under spelet så kommer ni att lägga fram era röster på vem ni vill ska gå lämna säkerheten i affären och söka hjälp (och som då kommer dö av vad för fasor som nu lurar ute i dimman). Skriv då Röst: Feuflux i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det. Vill ni inte rösta på någon så skriv Röst: Ingen.
Man får byta vem man lägger sin röst på hur många gånger man vill. Det är enbart ens -senaste- röst som räknas!
När en runda slutar (sker klockan 21.30 varje måndag och torsdag, med start nu på måndag) så kommer jag att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, och därefter skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vad som händer. Jag kommer då enbart att titta på varje enskild deltagares senaste röst, och inte att bry mig om röster som kommit in efter mitt STOPP!-inlägg.
7. Alla deltagare har varsin förmåga. En del är klassiska varulvsspelsförmågor, andra är mer kreativa och några är rätt meningslösa. Oavsett vilket så ska ni varje runda använda er förmåga vilket innebär att skicka ett PM till mig (jag vill inte ha det via epost eller annat). Ni alltid kan skicka in ett nytt PM till mig där ni anger ett nytt mål för er förmåga, om ni ändrat er. Ni kan ändra er hur många gånger ni önskar. Jag kommer att titta på ert senaste meddelande för att avgöra vad som gäller.
Ni som enligt er roll får prata med varandra utanför spelet bör inte använda er av PM (eftersom det märks på inloggade-sidan). Så se till att era medspelare hittar fungerande epost etc i era profiler.
8. MANIPULATION är det som kultisterna ägnar sig åt (om de vill, men hoppas inte på något annat). De kan varje runda MANIPULERA en stadsbo att frivilligt gå ut tillsammans med den utröstade. En genomsnittlig runda kommer alltså två personer att få lämna spelet.
9. Alla har en SAN-räknare som börjar på 99 och går neråt. Spelet avgörs som vanligt i lag, men den som har mest SAN kvar i det vinnande laget vid spelets slut hyllas lite extra. Får man 0 i SAN så blir man galen och röstar ut sig själv tillsammans med de övriga utröstade (OBS! Kan enbart inträffa om man ignorerar att använda sin specialförmåga flera rundor!).
Man tappar 1T6 SAN varje gång man får stanna (av ångest över att höra den utröstades skrik när han/hon förtärs av vad som nu finns i dimman). Det kan även finnas förmågot i spel som påverkar SAN.
Man tappar 1T6 SAN varje gång man undviker att använda sin förmåga (av ångest över att sitta och vänta utan att göra något).
10. Alla har ett yrke. Det är enbart kosmetika och ni kommer att känna igen dem (nästan alla iaf) från regelboken till CoC.
11. Ha roligt! Trots att någon alltid åker ut i första rundan.
Stämningsintro
Människorna handlade sin mat i den lilla affären precis som alla andra dagar, även om det just den här dagen låg ett ruskigt regnväder över staden. De kunder som lämnade affären gjorde det med större och större tvekan, för det tilltog en kraftig dimma som gjorde sikten till bara ett par meter. De som kom in i affären tittade nervöst ut och insåg att de knappt såg konturen av sina bilar på parkeringen. Sen kom skalvet. Hela affären skakade och folk ramlade omkull. Sedan var det tyst.
Människor samlades vid ytterdörren för att spana ut och skrek snart därefter i skräck när oformlig människoliknande gestalt väsande drog förbi. Vad var det som hände? Kunde de kultister det viskades om i staden ha rätt? Kunde varelsen Cthulhu vara verklig, och hade han vaknat?
Affärsbiträdet Zebulon (man känner igen honom på den röda västen med namnskylt på) såg sig omkring. 23 kunder samtidigt i den lilla affären. Hade det någonsin varit så många här inne?
- Kan alla lyssna upp ett tag, sa han.
Människorna samlade runt honom.
- Vi har mat här inne och klarar oss bra, men vi behöver förr eller senare ge oss ut i dimman och se vad som har hänt. Vi är alla demokratiska medborgare och därför säger jag nu att vi ska rösta på vem som ska lämna affären för att söka information.
- Bra ide, sa någon utan att låta helt övertygad.
Och alla såg misstänksamt på varandra. Det fanns säkert någon kultist ibland dem!
Ps. Allting är slumpat med http://www.random.org helt utan hänsyn till erfarenhet, vilka som känner vilka samt vem som ser snyggast ut i shorts. Ds.
SAN 99 - Anders Åstrand
SAN 99 - Andersson
SAN 99 - Banarok
SAN 99 - Basenanji
SAN 99 - Bearnie
SAN 99 - Craygh
SAN 99 - Dice
SAN 99 - Eksem
SAN 99 - Embergem
SAN 99 - Halvtand
SAN 99 - Hellzon
SAN 99 - Johoohno
SAN 99 - krank
SAN 99 - moller
SAN 99 - Måns
SAN 99 - Pilzeman
SAN 99 - Poseur
SAN 99 - Purgatory
SAN 99 - Rising
SAN 99 - Shale
SAN 99 - Vicotnik
SAN 99 - Wilmer
SAN 99 - Yreburre
SAN 99 - Zebulon - Affärsbiträde