Zebulon said:
Hur hittar man alla kultister som kanske döljer sig i vår skara?
Är det nån som har en bra plan?
Jag vet inte mycket om kultister, men om de nu gömmer sig ibland oss så gissar jag att man skulle kunna röka ut dem på samma sätt som med alla typer av bedragare och konspiratörer:
Vi medborgare bör bete oss på ett sätt som är svårt att fejka för en kultist
Om vi bara sitter tyst och väntar på att få se något tillräckligt misstänkt för att motivera en god röst, då kommer vi göra det väldigt lätt för kultisterna att gömma sig ibland oss; ety en avvaktande stil är precis vad de önskar sig.
Vi måste acceptera att vi har väldigt låga chanser att hitta en kultist nu i början. Eftersom kultisterna kan påverka rösterna så är det till och med
mindre sannolikt att vi kommer hitta en kultist genom att analysera oss fram än om vi skulle låta slumpen avgöra. Men vi måste tänka långsiktigt. Det viktiga är inte att hitta
en kultist
nu utan att vi hittar dem allihop innan de kan övermanna oss och skicka ut oss i dimman. Därför är det klokare om vi agerar på ett sätt som kan ge oss information
längre fram.
Så fråga folk om deras åsikter, och berätta om dina egna! Vilka ser ut att avvakta i Zebulons fråga, och vad kan det betyda? Jag sade att jag inte visste om jag var född i byn eller inte - kan det betyda att jag är kultist? Vilka har hoppat på drevet mot Anders Åstrand sent, och kan det vara något misstänksamt med det? Vilka är väldigt aktiva, och vilka verkar hålla sig under radarn? Berätta vad du tycker om saker och ting, och kräv att få veta motiven bakom övriga deltagares handlingar. Du kanske tycker att det känns som att du griper efter halmstrån; men det är mycket svårare för en bedragare att ljuga om han tvingas meddela vad han tycker på ett tidigt plan, än att avvakta i tysthet för att sedan i efterhand kunna säga "jag röstar på Nisse, för jag tyckte det var misstänkt när han - i början av spelet - hoppade av bandvagnen mot Kalle."
Se förresten till att berätta något om vad du anser om
samtliga deltagare. Även om du tycker att Tore är klart mest misstänksam, låt inte det medföra att du tar på dig skygglappar gentemot resten av deltagarna.
Kom ihåg att vår främsta anledning att rösta är för att tvinga fram Avslöjanden
Vad vi
inte skall göra är att tänka att vi har till deadline på oss att bestämma oss för vem vi vill rösta ut. Det vore helt fel tänkt.
Om vi gör det så tar det lång tid för folk att bestämma sig för vem de vill rösta på, vilket kommer göra röstningen oviss ända fram till slutet, då den med flest röster på sig kommer säga "nej! rösta inte ut mig! Jag är nämligen en XXX och har en jättebra förmåga", men då kommer det att vara försent - folk kommer inte hinna diskutera om detta låter trovärdigt eller ta bort sina röster i tid. Om det vill sig
riktigt illa så kan det till och med bli så att vi röstar ut någon som inte ens hinner avslöja sin roll innan han är ute. Det vore
katastrof.
Rösta aggressivt istället; klumpa ihop rösterna i drev, se till att någon är klart och tydligt utsedd att vandra ut i dimman efter hjälp innan vi ens nått
halvvägs till deadline! För då tvingar vi fram ett avslöjande från denne, och har sedan
gott om tid på oss att diskutera detta avslöjande och flytta bort våra röster.
Vårt främsta uppgift i början är att utse vilka som vi vill ska vara först med att avslöja sina roller och specialförmågor. Det är nämligen en sådan där sak som är svårt för kultisterna att fejka, om de tvingas göra det innan de fått någon koll på hur många och vilka typer av rollförmågor som finns i spelet.
Därför är det viktigt att vi inte avslöjar våra egna förmågor
innan vi fått en massa röster på oss.
Jag skulle vilja se att vi tvingade fram omkring två stycken avslöjanden per drag så här i inledningen. Vilket alltså betyder att vi måste vara väldigt alerta och se till att rösta i god tid. När deadline kommer så skall vi alltså känna att vi är
färdiga med vårt röstande och våra analyser. Det är inte något som med jämna mellanrum skall komma och
avbryta oss i vår jakt på kultisterna.
---
Det räcker for now.