Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Hellzon said:
Zebulon said:
Jag har en egen fråga att ställa samtliga församlade här.
Är ni födda i Staden?
Ett Ja eller Nej passar som svar på min fråga, tack.
Hrm.
Jag får nog säga vet inte. Jag antog att vi som inte visste annat var utbölingar när du frågade så där.

Zebulon said:
Jag tar och betraktar Rising som född i Staden också, om han inte varit det borde ha framgått av hans roll.
Men du verkar anta att folk som inte vet är infödda. Vilket från din synpunkt borde innebära att folk som vet är utbölingar. Men du själv säger att du är infödd, och borde veta eftersom du frågar.

Det här håller inte. Min röst på Hr. Åstrand står kvar, men när han yttrat sig kommer jag att hoppa uppåt till Zebulon om han inte förklarat sig.
Helt klart intressant, jag skulle nästan vilja gå så långt att säga att vi har minst tre fraktioner med i spelet, Medborgare, Kultister och 'Utbölingar?' och i så fall vad har de för mål? Är det allierade med medborgarna? Kan de kommunisera privat om de får reda på vilka de andra är?
Men som sagt det vore trevligt om Herr Zebulon kunde sätta saker och ting i ljuset så vi kan få lite perspektiv på det hela.

Andersson

Hero
Jag för min del förstår inte riktigt frågan utifrån den information jag har tilllgänglig, så att jag vill nog sättas i samma kategori som Rising (vet ej).

Zebulon

Swordsman
Detta lilla butiksbiträde menar att nog att alla i butiken har en egenskap som heter Född i Staden och kan bara av typen Ja, eller Nej.
Denna egenskap har ingen korrelation med huruvida man är ockultist, medborgare eller snabeljazz fanatiker. Både medborgare, ockultister och eventuella, tidigare nämnda, snabeljazzare kan vara av båda sorterna som jag förstått det.

Jag väntar dock på att bli upplyst av herr FeuFlux och hoppas att jag inte gjort fel och förstört någonting i spelet.
Det skulle vara just snyggt.

Jag håller en lågrofil en stund tills jag fått förtydliganden, därpå kommer jag tillbaka med samma höga röst och självgoda tilltal som tidigare.

Och vem har tjuvläst senaste numret av Se & Hör?
Jag vill påminna er om att äganderätten fortfarande gäller!
Vill man veta vad som står är det bara att fråga mig.

Banarok

Veteran
Re: Min röst

Efter att vara it ganska inaktiv och granskat priset på mjölk bara för att köra paralleller och göra kurvor för att beräkna en prisutveckling under de kommande 25 åren kommer Banarok in i konversationen.

jag håller med om att man inte borde rösta ut de som kommer med teorier eftersom de driver spelet framåt och antingen kultister eller meborgare ut härifrån, men man borde se up för styrande medlemmar på grund av det.

men på grund av sin inaktivitet (men det har inte gått 24 timmar än) lägger även jag en
Röst: Anders Åstrand

hade svårt att komma till Mataffärens konversation tidigare pga jag var engagerad i andra saker (spelmöte och skola)

angående var jag kommer ifrån, så har jag ingen aning

Mogger

Hipsteranka
Hellzon said:
Måns tycker att vi ska avslöja roller fort som fan, och att vi ska luska fram stadsbor. Jag vet inte om det är så bra heller, men är villig att tro att Måns är klant snarare än kultist just nu. Håller dock ett öga (av mina två fullt normala) på Måns.
Nej, jag tycker inte det, längre. Det var ett feltänk.

DesertRain

Hero
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna utfrågningen. Det verkar lite misstänkt att fråga varifrån man kommer - något som kan ha betydelse för eventuella specialförmågor. Dessa kan ju vara både bra eller dåliga såklart.

Basenanji

Postd20modernist
MIN RÖST: EMBERGEM

Hallå.

Ok, det kommer bli rätt ordentligt med drag och shobäng i den här tråden, det kan ni skriva upp!

1. Stadsbo eller ej?
Nja, jag vet inte. Jag har ingen aning ärligt talat, men jag försörjer mig på arbete här i byn. Jag jobbar nattetid mestadels, men några erbjudanden om dagjobb lockar. Man blir trött av att vända på dygnet.

2. RÖST: EMBERGEM
Varför? Fråga random.org. Jag tog den alfabetiska listan, fick '9' och väljer alltså Embergem. Men jag kommer nog välja en annan om det finns bättre argument.

3. Risings idé om det tidiga röstandet

Han är skarp, men den här gången har han översett med en detalj: kultisterna kan använda sig av den där taktiken också.

Om nu kultisterna är något sånär sjysst samkörda i skallen lär de inse att de kan rösta ut varandra.
Dvs Risings "Vi måste få folk att rösta så tidigt som möjligt!" behöver inte generera några goda analysresultat. Det kan göra det, men behöver inte göra det. Jag vill minnas att det senaste partiet hängde på att varulvarna använde sig av en motsägelsefull taktik?

Jag visar med ett exempel:

A är kultist, B är kultist medan
Z, X, Y är bybor

Under drag 1 röstar A på B och B på X.

Byborna hänger sedan B.

Analysen visar att A och B ville hänga olika personer och att A alltså förmodligen inte hänger ihop med B (vilket är fel).

Ett annat exempel, som visar på hur dumt det är att rösta tidigt:

Om bandvagnen visar sig gå mot en varulv, kan de resterande varulvarna använda sig av detta genom att "elda på" bandvagnen. De offrar helt enkelt sin varulvskompis för att rentvå sig själva och sopa upp spåren.

Om man istället väntar med att rösta tills senare, kommer det vara osäkert vem man vill rösta ut. Om denne blir en varulv, kommer inte varulvskompisarna kunna dra fördel av att veta vem som kommer hängas.

Denna taktik är ju dålig för byborna, eftersom den inte genererar debatt om vem som ska hängas. Om varulvarna är nybörjare eller osamsnackade kommer nog Risings idé vara effektiv. Isåfall är det dumt att låta bli att starta bandvagnar.

Men jag tror inte att sannolikheten är stor att detta gäng kultister innehåller så många nybörjare. Åtminstone någon borde kunna tipsa de andra om en bra taktik.

---

Jag tror att ett bättre sätt att generera bra analysmaterial är att vi innan vi röstar initierar en diskussion om vem som kan vara varulv. Vi kan visst lägga röster, men då borde vi också vara beredda att ändra oss vartefter.

Dessutom tror jag att kultisterna just nu har ett himla sjå att snacka ihop sig. Även om de inte tänker använda en viss strategi lär de vilja bestämma detta i gruppen!

Tänk då om PM:en åker fram och tillbaka och att någon inte loggar in, någon inte kan svara osv. Jag misstänker alltså att det just nu finns ett gäng som inte är så aktiva i tråden, som vill samla alla i kultistgänget för att kunna bestämma vilken sorts strategi de ska välja och att de inte kommer kunna delta speciellt aktivt förrän allt det där är klart.

Jag är alltså misstänksam mot alla passiva deltagare som inte skriver så mycket (eller skriver så mycket som är matnyttigt*).

Sedan: det här spelet handlar om psykologi. Inte om strategi. All taktik kan vändas mot sig själv.

/Basse, ska snart gå till jobbet. Var är ficklampan?

*Ett exempel på matnyttighet är när tex Vicotnik gör en lista över hur röstläget ser ut. Visst, en smart varulv kan göra detta, men märk väl att det egentligen inte gagnar en varulv. Däremot vill en bybo säkert hitta på sånt kreativt tjafs för att ge sig en bättre överblick. Ty bybon vet inget om de andra, medan varulvarna vet vem som är vem. Men, jag understryker detta, visst kan varulvarna vara aktiva och göra listor om de är smarta och orkar. Alla smarta taktiker i det här spelet kan vändas mot sig självt.

Basenanji

Postd20modernist
Ett sätt att analysera

Kolla här, jag räknade hur många poster folk skrivit hittills (förlåt för alla fel!):

Zebulon - 10 poster
Vicotnik - 9 poster
Eksem - 7 poster
Måns - 6 poster
Rising - 5 poster
Hellzon - 4 poster
Johoohno - 4 poster
Andersson - 3 poster
Basenanji - 3 poster
krank - 3 poster
Poseur - 2 poster
Purgatory - 2 poster
Banarok - 1 post
Bearnie - 1 post
Pilzeman - 1 post
Yreburre - 1 post

Inga poster ännu:

Anders Åstrand
Craygh
Dice
Embergem
Halvtand
moller
Shale
Wilmer

---

Jag menar att kultisterna just nu nog vill kontakta varandra och bestämma strategi och röstningsoffer mm.
Innnan dess lär de antingen:

OM de är erfarna:
En erfaren varulvsspelare kommer kunna hålla låda ändå.
De kommer delta i allt bullshittande och lägga ut dimridåer.

OM de är oerfarna:
Då blir det givetvis svårare. Vad ska man skriva? Vem ska man rösta på? Hur ska man förhålla sig till olika tankar om vad som är rätt eller fel? Min poäng är att en varulv alltid kommer känna sig lite osäker, då denne måste ljuga. Och det är alltid svårt (jag vet, jag som har spelat Batman i ett varulvsspel). Det är svårt, för man måste hitta på en story.

Nu har ju jag antagit att kultisterna inte innehåller enbart nybörjare, så den mest rimliga slutsatsen blir väl att den kultist som är erfaren lär hålla igång i tråden, medan de oerfarna håller sig i bakgrunden.

men kolla ovan vilka som är inaktiva hittills...många nybörjare.

Och random.org ska jag fortsätta med. För Embergem har varit passiv hittills.

/Basse

Basenanji

Postd20modernist
Kolla vad Rising svarade på den här frågan.

Jag håller med honom.

/Basse, medborgare

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Zebulon said:
Detta lilla butiksbiträde menar att nog att alla i butiken har en egenskap som heter Född i Staden och kan bara av typen Ja, eller Nej.
Denna egenskap har ingen korrelation med huruvida man är ockultist, medborgare eller snabeljazz fanatiker. Både medborgare, ockultister och eventuella, tidigare nämnda, snabeljazzare kan vara av båda sorterna som jag förstått det.
Jag vill bara fråga, sådär i allmänhet, om "Född i Staden" alltså ska vara något som man fått i sin rollbeskrivning, om vi nu snackar metanivå. Jag räknade nämligen med att det bara var nåtslags påhitt från din sida för att få igång lite diskussioner...

Så; om det var tänkt att det skulle vara något som ingick i beskrivningen man fick via PM så måste jag ändra mitt svar till Nej, jag hittade bara på ett svar.

Och isåfall börjar jag fundera - hur kommer det sig att vissa isf fått en sådan egenskap, och på vilket sätt detta påverkar spelet i övrigt.

Eller, om man redan vill börja diskutera konspirationer - har Zeb här kanske bara hittat på det för att skapa splittring? Har han en långtgående plan om att misstänkliggöra de som säger det ena eller det andra?

//Krank, fundersam

Basenanji

Postd20modernist
Leta efter det som INTE syns!

Ok, min premiss är att om A och B är varulvar kommer de inte att skriva så många poster till varandra. Det kommer liksom att kännas krystat att "låtsas" att man inte känner varandra! Vi kommer alltså aldrig få läsa en lång sammandrabbning mellan A och B.

Däremot är det paradoxalt nog bra om två forumiter börjar hacka på varandra. Då är risken att båda två är varulvar liten. Dock kan förstås en av dem vara varulv...

Sedan; om man använder "platt visning" då svarar man ju på det senaste svaret. Dvs, man kanske inte har någon riktig "dialog". Trots det vill jag bifoga en liten bild som visar vilka som har svarat vilka.

Och just nu tycker jag att Shale, Embergem, Craygh, Anders Åstrand bla ligger riktigt uselt till.

Men, å andra sidan är rundan lång så vi kanske ska vänta med de riktigt skarpa analyserna. Jag vill ändå skapa en diskussion om varför en del är så tysta.

Kan det bero på att varulvarna inte har kommit i kontakt med varandra?

/Basse, medborgare som vill stressa varulvarna!

Attachments

Basenanji

Postd20modernist
Massa fel...sorry

Ok, jag har missat en del.

Tex har Poseur svarat folk, bl a Eksem.

Mina missar är ett tecken på hur ostrukturerad min personlighet är, inte ett sätt att få folk att verka misstänkta.

/Basse, slarvig medborgare

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Leta efter det som INTE syns!

Bra initiativ till sociogrammet, synd dock att du missade saker i det (som du själv påpekade). Skulle vara jävligt bra om man kunde ha en sociogram över vilka som agerar mot vilka, dock lär det kräva en del jobb att hålla det uppdaterat, men det kanske är värd det. Hur som helst bra initiativ. :gremsmile:

Halvtand

Warrior
Min tur.
Skönt att vara tillbaka i varulvsvärlden.
Man ser att analyserna redan kommit igång, och att Anders Åstrand är någon sorts negativ favorit.

Framme vid dörrarna i all öppenhet ställer sig en fetlagd man i dyr kostym. Han höjer sina händer, smäller ihop dem två gånger och avslutar med ett välartikulerat "OY!".
"Om jag kan få allas uppmärkssamhet en liten stund. De flesta av er känner säkert igen mig, jag är nämligen komunfullmäktige och bor i det stora, vita marmorhuset bredvid den nyanlaggda japanska trädgården. Född och uppvuxen här i min trevliga lilla stad.
Jag ska fatta mig mycket kort, har lite allmän information bara. Det finns absolut ingenting att oroa sig för, om dimman hade varit farlig så hade ju larmet gått".
Larmet går.
"Nåväl, det bästa vi kan göra då är att sitta här och vänta tills polis och militär kommer och räddar mig.. jag menar oss" Den fete hade redan börjat svettas, och lösade lite på slipsen.
"Jag vet vad många av er tänker.. 'Skicka ut fullmäktige i dimman, han gör ju ändå inget vettigt, och hur blev det med elledningarna över lekparken egentligen?' Ja, det blev ju inga elledningar över lekparken eftersom pengarna tog slut under planeringsfasen (och under de tre månaderna i Frankrike). Men... Eeh... Det här är nog den enda gången ni hör mig säga detta... Men... Eeh... Rösta inte på mig"
Ett segertecken avslutar det lilla talet och politikern drar sig undan, ner mot dryckesavdelningen.

krank said:
Eller, om man redan vill börja diskutera konspirationer - har Zeb här kanske bara hittat på det för att skapa splittring? Har han en långtgående plan om att misstänkliggöra de som säger det ena eller det andra.
Känns lite för random för att bygga något på det. Du själv erkände ju att du bara hittat på ett svar. Troligen har de flesta (om inte alla) andra gjort det samma. Jag kan då tänka mig att svaret skulle byggas på "yrket" man fått (vilket jag gjort).
Så antingen är då Zeb wrnus bästa taktiker, synsk, mytoman eller bara klantig nog för att ha anslöjat den mystiska tredje faktionen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Halvtand said:
Jag kan då tänka mig att svaret skulle byggas på "yrket" man fått (vilket jag gjort).
Så antingen är då Zeb wrnus bästa taktiker, synsk, mytoman eller bara klantig nog för att ha anslöjat den mystiska tredje faktionen.
Indeed.
Däremot undrar jag lite vad som får dig att gå ut med din yrkesroll trots att flera av oss påpekat att det är en ganska dålig idé att redan såhär tidigt avslöja detta. Vi vet att det finns ett gäng specialroller här, och om du har nåtslags specialförmåga så är den antagligen knuten till din specialroll - och våra förmågor vill vi inte ska komma i ljudet riktigt ännu, det förlorar vi bara på.

Så, varför skriver du ut din yrkesroll? Och skriv nu för farao inget om huruvida du har en förmåga eller ej och hur den isf funkar...

Halvtand

Warrior
krank said:
Så, varför skriver du ut din yrkesroll? Och skriv nu för farao inget om huruvida du har en förmåga eller ej och hur den isf funkar...
Nej, krafter tänker jag inte tjata om den här gången, blev trött på det förra spelet.

Jag vet inte hur det såg ut i andras meddelanden, men i mitt stod det att yrket ändå skulle avslöjas under runda 6. Om jag är kvar då så har jag inte förlorat något. Har jag fått gå ut i dimman så slipper folk undra vad jag var för en typ.

Om någon sen hårdanalyserar och tror sig få ut något av folks yrke får man väl ta efter hand som det kommer.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Halvtand said:
men i mitt stod det att yrket ändå skulle avslöjas under runda 6.
Tack, du gav mig en jätte bra idé med det här inlägget. Då det även stod i min roll att mitt yrke ( Butler) skulle avslöjas under runda 3 så skulle man kunna göra så att alla talar om vilken runda deras yrke avslöjas och om vi då har tur så skulle vi kanske kunna få fram vilka som är kultister, eller kan de ha fått yrken redan från start att dölja sig med? I så fall har vi nog riktigt stora problem skulle jag tro.

Halvtand

Warrior
Vicotnik said:
om vi då har tur så skulle vi kanske kunna få fram vilka som är kultister, eller kan de ha fått yrken redan från start att dölja sig med? I så fall har vi nog riktigt stora problem skulle jag tro.
Jag trodde att alla fått yrken...

Vicotnik

Den onde
Staff member
Halvtand said:
Vicotnik said:
om vi då har tur så skulle vi kanske kunna få fram vilka som är kultister, eller kan de ha fått yrken redan från start att dölja sig med? I så fall har vi nog riktigt stora problem skulle jag tro.
Jag trodde att alla fått yrken...
Mjo, frågan är om kultisterna har fått det? vore det rimligt eller är det upplaggt att de får hitta på yrken så som Batman och Co var tvungna att utge sig för att vara skurk på måfå. Och är det på må få så är frågan om de har fått en runda där de kommer avslöjas och om de inte har fått en runda så måste de chansa på en runda där de tror att de kan vara säkra och då är chansen stor att den som verkligen har fått rundan kan gå ut och avslöja kultisten.

Halvtand

Warrior
Vicotnik said:
Mjo, frågan är om kultisterna har fått det? vore det rimligt eller är det upplaggt att de får hitta på yrken så som Batman och Co var tvungna att utge sig för att vara skurk på måfå. Och är det på må få så är frågan om de har fått en runda där de kommer avslöjas och om de inte har fått en runda så måste de chansa på en runda där de tror att de kan vara säkra och då är chansen stor att den som verkligen har fått rundan kan gå ut och avslöja kultisten.
En ganska stor öppning som SL har lämnat då...
Jag tror fortfarande att alla fått yrken, och i så fall skriver ju kultisterna gladeligen ut det tillsammans med alla andra och allt faller pladask på magen.