MIN RÖST: EMBERGEM
Hallå.
Ok, det kommer bli rätt ordentligt med drag och shobäng i den här tråden, det kan ni skriva upp!
1. Stadsbo eller ej?
Nja, jag vet inte. Jag har ingen aning ärligt talat, men jag försörjer mig på arbete här i byn. Jag jobbar nattetid mestadels, men några erbjudanden om dagjobb lockar. Man blir trött av att vända på dygnet.
2. RÖST: EMBERGEM
Varför? Fråga random.org. Jag tog den alfabetiska listan, fick '9' och väljer alltså Embergem. Men jag kommer nog välja en annan om det finns bättre argument.
3. Risings idé om det tidiga röstandet
Han är skarp, men den här gången har han översett med en detalj: kultisterna kan använda sig av den där taktiken också.
Om nu kultisterna är något sånär sjysst samkörda i skallen lär de inse att de kan rösta ut varandra.
Dvs Risings "Vi måste få folk att rösta så tidigt som möjligt!" behöver inte generera några goda analysresultat. Det kan göra det, men behöver inte göra det. Jag vill minnas att det senaste partiet hängde på att varulvarna använde sig av en motsägelsefull taktik?
Jag visar med ett exempel:
A är kultist, B är kultist medan
Z, X, Y är bybor
Under drag 1 röstar A på B och B på X.
Byborna hänger sedan B.
Analysen visar att A och B ville hänga olika personer och att A alltså förmodligen inte hänger ihop med B (vilket är fel).
Ett annat exempel, som visar på hur dumt det är att rösta tidigt:
Om bandvagnen visar sig gå mot en varulv, kan de resterande varulvarna använda sig av detta genom att "elda på" bandvagnen. De offrar helt enkelt sin varulvskompis för att rentvå sig själva och sopa upp spåren.
Om man istället väntar med att rösta tills senare, kommer det vara osäkert vem man vill rösta ut. Om denne blir en varulv, kommer inte varulvskompisarna kunna dra fördel av att veta vem som kommer hängas.
Denna taktik är ju dålig för byborna, eftersom den inte genererar debatt om vem som ska hängas. Om varulvarna är nybörjare eller osamsnackade kommer nog Risings idé vara effektiv. Isåfall är det dumt att låta bli att starta bandvagnar.
Men jag tror inte att sannolikheten är stor att detta gäng kultister innehåller så många nybörjare. Åtminstone någon borde kunna tipsa de andra om en bra taktik.
---
Jag tror att ett bättre sätt att generera bra analysmaterial är att vi innan vi röstar initierar en diskussion om vem som kan vara varulv. Vi kan visst lägga röster, men då borde vi också vara beredda att ändra oss vartefter.
Dessutom tror jag att kultisterna just nu har ett himla sjå att snacka ihop sig. Även om de inte tänker använda en viss strategi lär de vilja bestämma detta i gruppen!
Tänk då om PM:en åker fram och tillbaka och att någon inte loggar in, någon inte kan svara osv. Jag misstänker alltså att det just nu finns ett gäng som inte är så aktiva i tråden, som vill samla alla i kultistgänget för att kunna bestämma vilken sorts strategi de ska välja och att de inte kommer kunna delta speciellt aktivt förrän allt det där är klart.
Jag är alltså misstänksam mot alla passiva deltagare som inte skriver så mycket (eller skriver så mycket som är matnyttigt*).
Sedan: det här spelet handlar om psykologi. Inte om strategi. All taktik kan vändas mot sig själv.
/Basse, ska snart gå till jobbet. Var är ficklampan?
*Ett exempel på matnyttighet är när tex Vicotnik gör en lista över hur röstläget ser ut. Visst, en smart varulv kan göra detta, men märk väl att det egentligen inte gagnar en varulv. Däremot vill en bybo säkert hitta på sånt kreativt tjafs för att ge sig en bättre överblick. Ty bybon vet inget om de andra, medan varulvarna vet vem som är vem. Men, jag understryker detta, visst kan varulvarna vara aktiva och göra listor om de är smarta och orkar. Alla smarta taktiker i det här spelet kan vändas mot sig självt.