Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Yreburre

Veteran
Joined
23 Sep 2008
Messages
37
Location
Nynäshamn, fast stolt Gute
Efter att ha lyssnat och följt dom andra människorna i den lilla affären. Hostar mannen med valnötterna i knät till. Det lilla försynta ljudet leder till en lång host attack som drar till sig allas blickar. Efter att ha greppat och svept en halv förpackning mjölk(vanlig), märker han att alla blickar har riktats mot honom. Frågande tittar han runt omkring sig, "Ehm, torr halsen...valnötter?

Zebulon said:
Är du född i Staden?
...
Men än så länge finns det mjölk!
Nån som vill ha?
Tja, jag har bara jobbat här i ett år, så jag som många andra vet ej. Tog en mjölk iallafall, skall vår käre livsmedelhandlare ha betalt?

Rising said:
Om vi bara sitter tyst och väntar på att få se något tillräckligt misstänkt för att motivera en god röst, då kommer vi göra det väldigt lätt för kultisterna att gömma sig ibland oss; ety en avvaktande stil är precis vad de önskar sig.
Säkerligen min gode man, därför säger jag stolt att jag som skriven här, står för att jag är en del av den här kommunen!(Medborgare)

Hellzon said:
Precis. Jag tycker vi väntar med att avslöja yrken.
Håller med dig, kultisterna kommer att ha ett "vanligt" kneg för att få ihop pengar till obskyrda böcker och offerdolkar. Dessutom kommer yrkena avslöjas så småning om.

Basenanji said:
Sedan: det här spelet handlar om psykologi. Inte om strategi. All taktik kan vändas mot sig själv.
Visst är det spännande, inte för att verka udda. Men det är verkligen roligt hur folk beter sig/skriver och funderar på ordens betydelse.

Vicotnik said:
Tack, du gav mig en jätte bra idé med det här inlägget. Då det även stod i min roll att mitt yrke ( Butler) skulle avslöjas under runda 3 så skulle man kunna göra så att alla talar om vilken runda deras yrke avslöjas och om vi då har tur så skulle vi kanske kunna få fram vilka som är kultister, eller kan de ha fått yrken redan från start att dölja sig med? I så fall har vi nog riktigt stora problem skulle jag tro.
Hm, herrn har en poäng...tåls att tänkas på. Eller så är det menat att avslöjanden bara är till för att väcka misstanke. Ifall vissa´s yrken avslöjas tidigt eller sent under vår väntan efter räddning. Mer troligt är väl det att det är en faktor som är helt random?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,476
Location
Köping
Vicotnik said:
Halvtand said:
Vicotnik said:
om vi då har tur så skulle vi kanske kunna få fram vilka som är kultister, eller kan de ha fått yrken redan från start att dölja sig med? I så fall har vi nog riktigt stora problem skulle jag tro.
Jag trodde att alla fått yrken...
Mjo, frågan är om kultisterna har fått det? vore det rimligt eller är det upplaggt att de får hitta på yrken så som Batman och Co var tvungna att utge sig för att vara skurk på måfå. Och är det på må få så är frågan om de har fått en runda där de kommer avslöjas och om de inte har fått en runda så måste de chansa på en runda där de tror att de kan vara säkra och då är chansen stor att den som verkligen har fått rundan kan gå ut och avslöja kultisten.
Nu tror jag som sagt att kultisterna har fått yrken redan, men om vi ska avslöja oss så tycker jag nog det är bra att vänta med att avslöja yrke tills precis innan de kommer att avslöjas. Halvtand skulle alltså väntat tills runda 5.

Detta för att inte ge kultisterna ledtrådar i onödan, om de nu måste hitta på yrken.

Om inte annat kan vi väl se om någon blir avslöjad runda två, så får vi se hur precist avslöjandet blir. Jag tror den som har ett yrke blir utpekad specifikt, men Vicotnik verkar ju tro att det bara kommer ut en lista på yrken.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Nu har jag tjurat en stund över att bara jag verkar veta vad jag har för födelseort och över att FeuFlux helt enkelt inte svarar på mina propåer. Torka tårarna och kila vidare som fula gubben alltid sa.

Skämt åsido.
Det här med varulvsspel är inte som jag trodde, mer kaosartat. Jag får helt enkelt vara med på alla galna upptåg och se vart det bär.

Jag blev tillsagd att min roll skulle avslöjas runda ett och det stämde ju kan jag konstatera.
Yrket är ju då butiksbiträde, också allmänt känt.

Men herregud, om du klämmer sådär hårt på avocadon så förstör du ju dom! Vad är det med dig... Och det är inte tre för femton längre!
Och jag vill ju inte misstänkligöra någon men är det någon som dragit ut sladden till glassfrysen och i så fall vem?!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Nej, jag har aldrig hävdat att det vore bra att det skulle komma ut en lista utan, det jag har sagt är att det vore bra om det kom ut i vilken runda som folks yrken avslöjas.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,476
Location
Köping
Vicotnik said:
Nej, jag har aldrig hävdat att det vore bra att det skulle komma ut en lista utan, det jag har sagt är att det vore bra om det kom ut i vilken runda som folks yrken avslöjas.
Öh, jag verkar vara dålig på att göra mig förstådd idag. Iä iä ksyoootl?

Du sa "Tack, du gav mig en jätte bra idé med det här inlägget. Då det även stod i min roll att mitt yrke ( Butler) skulle avslöjas under runda 3 så skulle man kunna göra så att alla talar om vilken runda deras yrke avslöjas och om vi då har tur så skulle vi kanske kunna få fram vilka som är kultister, eller kan de ha fått yrken redan från start att dölja sig med?"

Det tolkade jag som att du trodde att det skulle komma ut ett par yrken varje runda, men inte vilka som hade dem. Runda 6 skulle vi alltså få veta att det finns en kommunpamp och en tv-hallåa, men inte att kommunpampen är Halvtand.

Därmed skulle en kultist kunna hävda att hans yrke avslöjas i runda 6, om han blir pressad på den infon. Måste han nämna ett yrke blir det förstås svårare.

Men nu tvivlar jag på att det är så. Zebulon blev ju utpekad som butiksbiträde.

Dessutom blir det alldeles för lätt att hitta kultister om de inte har yrken som avslöjas någon gång.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
-Nyvunnen självsäkerhet. Jadu gode herrn. Självklart är jag lite rädd för de saker och ting som kan finnas ute i dimman. Ni får ursäkta mig om jag betett mig ohyfsat och så.
Det är migränen som får mig att bete mig såhär.
Så låt mig försöka göra gott för mig.
Jag är Dr Poseur. Jag har en liten klinik här i staden som jag nyligen öppnat för några mindre lottade. Och jag kom hit till butiken idag för att köpa huvudvärkstabletter. Som jag tidigare sagt så har jag studerat och bedrivit verksamhet i en annan stad tidigare. Men har nu bestämt mig att återvända till mitt barndomshem.

-Jag anser dock att den där Rising verkar dölja något. Uppmuntrar folk att inte tala om vilka dom är. Visst, vi vet mycket väl att vissa här i butiken har något att dölja. Jag har också mina hemligheter, i mitt privatliv, men mitt yrke är knappast en hemlighet.
Vi måste samarbeta för att hitta vilka som är kultister och då lär vi faktiskt rösta ut dessa.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,791
STOR skillnad på att...

...gå ut med vilket yrke man har:

dvs butiksbiträde, doktor, nattvakt mm

...gå ut med vilken förmåga man har:

dvs siare, väktare, etc


Yrket är kosmetika och förmågan är hårdvaluta som ger effekter i spelet.

/Basse
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Hellzon said:
Det tolkade jag som att du trodde att det skulle komma ut ett par yrken varje runda, men inte vilka som hade dem. Runda 6 skulle vi alltså få veta att det finns en kommunpamp och en tv-hallåa, men inte att kommunpampen är Halvtand.
Det jag utgick från (men inser att det inte är möjligt) var att yrket och vem som hade det skulle avslöjas runda för runda och om man kunde få reda på vilka rundor som personens yrke skulle bli avslöjat så skulle man kunna lägga fokus på de som har höga nummer då man ändå ganska snart kommer få reda på yrket på de med lägre nummer. Observera att jag inte anser att de med höga nummer ska gå ut med vad för yrke de har, då de kan vara såna som har bra förmågor, men som man ändå vill jaga på lite extra, för i och med vi har ett (eller flera) avslöjand per runda så har de med låga nummer lite högre press på sig än de med höga nummer, då det är lättare att ligga lågt om du har ett högt nummer. Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,791
Vad vi inte skall göra är att tänka att vi har till deadline på oss att bestämma oss för vem vi vill rösta ut. Det vore helt fel tänkt.

Om vi gör det så tar det lång tid för folk att bestämma sig för vem de vill rösta på, vilket kommer göra röstningen oviss ända fram till slutet, då den med flest röster på sig kommer säga "nej! rösta inte ut mig! Jag är nämligen en XXX och har en jättebra förmåga", men då kommer det att vara försent - folk kommer inte hinna diskutera om detta låter trovärdigt eller ta bort sina röster i tid. O
Fråga: Hur kan vi lita på att någon verkligen har den där förmågan? Dessutom ska alla ha fått förmågor den här gången.

/Basse, god medborgare
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
  • Anders Åstrand(Rising,Hellzon,Vicotnik, Andersson, Måns)
  • krank (Johoohno)
  • moller (krank)
  • Zebulon (Pilzeman)
  • Vicotnik (Zebulon)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,791
EMBERGEM?

Varför skriver inte Embergem något, trots att han är inloggad?

/Basse, medborgare som ofta kollar på rutan med "Inloggade"
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,791
Johoohno said:
Att låta en dator slumprösta åt dig är INTE ett bybosmässigt beteende, det visar att du själv inte har en åsikt eller ens vågar ta ansvar för var dina röster hamnar!
Hey, är det bättre att gå i alfabetisk ordning menar du?
Vi vet faktiskt inte speciellt mycket just nu. Risings motiv för att starta bandvagnen mot Anders Åstrand var inte mer utvecklade än att han ville...starta en bandvagn mot någon.

Dels blir vi av med en kultist, dels har vi ytterligare en vinkling att analysera: vilka var ivriga att elda på och varför.
Jo men...då blir det också väldigt svårt att avgöra vem som är bybo och vem som är kultist. Dvs, om alla tidigt har valt att rösta på en person.

Jag har inga planer på att tvinga ut Anders Åstrands identitet eller förmågor helt förblindat, men nu i startskedet är det så klart viktigt att alla är med och kommenterar så att ett drev sedan kan byggas upp mot den vi då anser vara mest kultistisk.
Mmm. Jag tycker inte att det ger så mycket att man avslöjar sin förmåga (siare, väktare, mm) Alla har en förmåga den här gången och ett gäng av dem kommer vara mer eller mindre oviktiga. Man kan ju gå ut med sin förmåga, men den informationen måste räknas som otillräknelig.

Sedan blir jag glad över att du har uppmärksammat att jag är aktiv och vill skapa klarhet kring folks aktivitet. Det är väl knappast tecken på att jag är kultist? Så jag hoppas att du ändrar din röst.

/Basse, medborgare
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,476
Location
Köping
Johoohno said:
Basenanji said:
2. RÖST: EMBERGEM
Varför? Fråga random.org. Jag tog den alfabetiska listan, fick '9' och väljer alltså Embergem. Men jag kommer nog välja en annan om det finns bättre argument.
Att låta en dator slumprösta åt dig är INTE ett bybosmässigt beteende, det visar att du själv inte har en åsikt eller ens vågar ta ansvar för var dina röster hamnar!

[...]

Yreburre said:
Vicotnik said:
Tack, du gav mig en jätte bra idé med det här inlägget. Då det även stod i min roll att mitt yrke ( Butler) skulle avslöjas under runda 3 så skulle man kunna göra så att alla talar om vilken runda deras yrke avslöjas och om vi då har tur så skulle vi kanske kunna få fram vilka som är kultister, eller kan de ha fått yrken redan från start att dölja sig med? I så fall har vi nog riktigt stora problem skulle jag tro.
Hm, herrn har en poäng...tåls att tänkas på. Eller så är det menat att avslöjanden bara är till för att väcka misstanke. Ifall vissa´s yrken avslöjas tidigt eller sent under vår väntan efter räddning. Mer troligt är väl det att det är en faktor som är helt random?
Detta är intressant och tål att tänkas på. Eftersom mitt nummer inte överensstämmer med något av Vicotniks (3) eller Halvtands (6) verkar alla ha olika nummer. Här bör vi snacka ihop oss som grupp om vi bör avslöja numrena och i så fall i vilken ordning det bör göras. Det kan även tänkas att någon av oss har information som handlar om just denna numrering?
Jag håller med om att det är dumt att slumpa. Å andra sidan är det väl inte bättre att beta av folk i bokstavsordning. :gremwink: Å tredje sidan är jag ju inte mot att peta lite på Embergem (som inte har postat än vad jag minns).

Vad gäller numren så tar det knappast 24 drag innan alla är avslöjade, vilket skulle bli effekten om bara en avslöjas per drag. Det finns nog folk vars yrken blir avslöjade i samma drag.

För det tredje så börjar jag fundera på om inte Vicotniks förslag om att alla talar om när deras yrke avslöjas kan vara bra ändå. Haken är ju som han sa att de med höga nummer kanske har bra förmågor (men även har större chans att vara kultister).

Fast tror vi Feuflux har gjort så? Då blir det ju jättelätt för kultister att hitta specialförmågefolk och för bybor att hitta kultister om de flesta viktiga avslöjas i slutet av spelet.

Och är det så, så är det ju mer fördel för byborna att få veta i vilken grupp vi ska rota efter kultister än för kultisterna att veta var de ska leta specialförmågor. Tror jag.

Får ta en promenad och tänka. Kanske återkommer med när jag avslöjas om jag tycker det känns vettigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,722
Location
Rissne
Johoohno said:
Att låta en dator slumprösta åt dig är INTE ett bybosmässigt beteende, det visar att du själv inte har en åsikt eller ens vågar ta ansvar för var dina röster hamnar!
Röst: Basenanji
Inkorrekt, min gode herre!

Det är tvärtom, åtminstone enligt ett inlägg Rising skrev nångång utanför spel, ett ganska väl etablerat sätt att slänga ut sin röst den första rundan. Och, för den delen, så gott som något annat - den första rundan tänker iaf inte jag lägga någon större vikt vid vart mina röster hamnar - det är i mönstren kultisterna gömmer sig, det är i hur de röstat man i efterhand kan skönja spår. Med andra ord spelar det ingen roll hur man som bybo röstar, så länge man inte röstar som en kultist (och jag tror inte att kultisterna är helt slumpiga av sig).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,791
Mitt yrke avslöjas runda 8 om inte jag har missförstått något.

/Basse, den goda medborgaren
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Jag kommer att lägga upp en uppdatering av röstlägget i morgon då jag kommer till jobbet, har all information där sparat i ett dokument.

Kan även passa på att informera om att jag inte kommer vara hemma Torsdag till Lördag (kommer väl hem någon gång på kvällen skulle jag tro) Så under den tiden kommer jag inte att kunna informera om rösträkningen, där emot lovar jag att det kommer komma en röst räking från mitt håll på söndagen då jag hunnit läsa ifatt det som skrivits under min frånvaro.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
krank said:
Johoohno said:
Att låta en dator slumprösta åt dig är INTE ett bybosmässigt beteende, det visar att du själv inte har en åsikt eller ens vågar ta ansvar för var dina röster hamnar!
Röst: Basenanji
Inkorrekt, min gode herre!

Det är tvärtom, åtminstone enligt ett inlägg Rising skrev nångång utanför spel, ett ganska väl etablerat sätt att slänga ut sin röst den första rundan. Och, för den delen, så gott som något annat - den första rundan tänker iaf inte jag lägga någon större vikt vid vart mina röster hamnar - det är i mönstren kultisterna gömmer sig, det är i hur de röstat man i efterhand kan skönja spår. Med andra ord spelar det ingen roll hur man som bybo röstar, så länge man inte röstar som en kultist (och jag tror inte att kultisterna är helt slumpiga av sig).
Det är emellertid så att det är du som du misstar dig. att "slumprösta" genom att säga, jag ogillar folk med röda slipsar i sina avatarer är en sak och helt okej, men att luta sig på datorgenererad slum är en annan då man ifrånsäger sig ansvaret för var rösten faktiskt hamnar. Den som röstat på han med slipsen har ju faktiskt ändå valt att rösta på just han med slipsen och det kan sedan analyseras - gjorde han det för att distansera sig från en partner, för att göra sig lite tjenis med slipsmannen, eller var det bara för att skicka ut en första röst (för du har rätt i att det på andra forum slumpröstas á la slipsröstningen - det händer där titt som tätt att någon INTE "slipsröstar", eller låter en dator slumpa rösten och därmed misstänks för att vara varulv som vill undvika att lämna spår efter sig som i efterhand kan analyseras och tolkas). Men nu ska detta inte göras till någon stor sak, för särskilt stort är det inte (men kände ändå att jag för någon gångs enstaka skull kunde få ha rätt).
 
Top