Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: What?!

krank said:
Dåså, då vet vi alltså att det finns två olika uppdelningar? Medborgare/Kultister och Infödda/Outsiders?

Eller gör vi det? Jag är såvitt jag vet varken infödd eller outsider, utan hittade som jag tidigare skrev bara på när jag skrev, eftersom jag uppfattade grejen som en rolig in-charactergrej att göra innan vi hade nåt annat att göra...
Det är just det som är så frustrerande.
Någonstans finns data på alla om var de är födda men spelarna har inte tillgång till den. Då blir informationen mycket mindre värd för man kan inte använda den i tolkningen av beteende.

Om det inte finns flera som är intresserade av den informationen och på något sätt kan gå samman och samköra så är informatioen Födelseort en DeadEnd
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Rösträkning nr 2

  • Anders Åstrand (Rising, Hellzon, Vicotnik, Andersson, Måns, Bearnie, Banarok)
  • Basenanji (Johoohno)
  • Embergem (Basenanji)
  • krank (Pilzeman)
  • moller (krank)
  • Eksem (Poseur)
  • Vicotnik (Zebulon)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: What?!

Men... vara farao är alla porrtidningar!
Var är dom?!
Ursäkta herr butiks..öh <kollar på namnskylten> Zebulon. Jag tog bort dom där kvinnoförnedrande sakerna, jag lade dom uppe på en utav hyllorna så man inte kan se dom. Porr leder till aggressioner och kvinnoförtryck, och sådant tycker jag vi inte behöver i en sådan här situation.
Och givetvis är plasten kvar på alla och dom ligger där, jag kan lägga tillbaka dom om du tycker annorlunda?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,222
Location
Ereb Altor
Re: What?!

Oh, shit! Det har skrivits en del. Jag kan avslöja att mitt yrke kommer att avslöjas runda 4.

Jag gissar att kultisterna inte har yrken, och att dessa alltså inte kan avslöjas. Har vi hittat en bugg? Vilka har inte avslöjat när deras yrken kommer att avslöjas? Efter det är det bara att vänta. Och alla som skriver runda 5+ är givetvis misstänkta per default.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: What?!

krank: Ja, du har rätt i att jag hugger direkt på det första jag ser. Efter att ha funderat ett par varv till får jag inte ut något vettigt alls, det känns lika skumt att du skulle ha missat det om du är god som om du är ond.
Jag funderar även på varför man skulle börja spela utan att kolla sin roll. Om man nu är ond tjänar man ju på det, eftersom det man skriver i början blir mer naturligt utifrån att man utger sig för att vara god. Å andra sidan kanske det är en taktik som erfarna lär sig - det är lika bra att börja skriva lite först och sedan läsa PM, för om man är god gör det ingen skillnad och om man är ond har man kanske skrivit något som gör en mer pålitlig.

Jag sitter som bäst och funderar på om rösten ska ligga kvar för att visa att du är misstänkt, eller om jag ska hoppa på Anders Åstrand-drevet för att se till att det leder till något. Det ser ut att finnas tillräckligt med röster där för att han ska bli orolig när han kommer tillbaka, så den får ligga kvar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: What?!

Som Feu sade tidigare så är ju Yrket bara kosmetiskt. Och kan säga att mitt yrke kommer avslöjas runda 9. Men jag har dock redan presenterat mitt yrke, jag är doktor.


Och jag är lång dessutom. Jag ser lång ut åtminstone.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,715
Location
Rissne
Re: What?!

Pilzeman said:
Jag funderar även på varför man skulle börja spela utan att kolla sin roll.
Alltså, jag hade läst PM:et, men bara inte lagt termen på minnet. Jag läste, tänkte "schysst, jag får vara bybo den här gången, och ondingarna heter kultister", och tänkte inte mer på terminologin.

Som sagt, klantighet och glömska, inget annat. Du är givetvis fri att rösta vart du vill, och om nåt är oklart i mina förklaringar så säg till så ska jag se om jag kan förtydliga mig ytterligare.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: MIN RÖST: EMBERGEM

Jag kommer skriva och ta emot PM som en del av mina åtaganden på den här siten. Det kan vara värt att påpeka.

Utöver det så skulle en skärmdump fortfarande vara intressant att se. :gremsmile:
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: What?!

Hmm, nej, det väl gör inget om de ligger där...
Men, ja ni förstår väl att ni inte kan gå runt i butiken och stoppa undan varor hur som helst? Hur skall jag då kunna stämma av mot den lilla svarta?

Men förresten, *sänker rösten* ni verkar ju vara en rekordelig, gudsfruktig man, så långt från en sådan där ockultist eller vad det heter man kan komma. Vad tror ni om att liksom lägga fram några såna där tidningar som bete liksom?
Såna där ockultister går väl igång på sånt, de lär väl inte kunna hålla fingrarna borta... Den som går dit och fingrar, den rackarn kniper vi, han har ju mer eller mindre avslöjat sig själv!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,992
Location
Linköping
KLARGÖRANDE OCH URSÄKT

Hej

Nu forumerar jag från jobbet för första gången någonsin. Det lär inte hända igen på något år så njut av den här stunden. :gremsmile:

1) Efter att ha fått 1.5 antydningar om förmågor så tar vi en förtydling. Förmågor används genom att skicka in PM till mig. De används en gång per runda och om man struntar i detta så tappar man 1T6 extra SAN (av ångest över att vara inaktiv och invända Cthulhu eller vad som nu hägrar i dimman).

2) Förlåt för tokmissen med födelseort, otroligt dåligt av mig. :gremfrown: Har ni ingen information så är ni inte födda i staden. Så vet alla det. Spelar det någon roll? Njae-ish. Det är förstås alltid en risk att dela med sig av information i sin roll. Det kan hjälpa någon annan. Min enda bortförklaring är att jag är orutinerad. Det skulle givetvis framgått i allas roller vart man kom ifrån.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: What?!

"Jag gissar att kultisterna inte har yrken..."

Nähä. Varför skulle det vara så? Om vi råkat ut för hardcore heltidskultister kanske det vore lämpligare att titta efter de som bär kåpor och har pentagram intatuerade i pannorna?

Nåja. Du gör säkert ditt bästa. Sista meningen låter rätt vettig, ändå.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: Rösträkning nr 2

Mina herrar,
Som totalt okunnig i de här sociala akrobatierna vi verkar syssla med här i butiken så undrar jag över det logiska i att rösta på någon som inte sagt något.
Är inte oddsen störst att han ändå är en hederlig medborgare, vi är väl ändå flest?
Om han med berått mod kniper näbb som en strategi kan jag förstå det men tror vi att det är det han gör? Är det inte så att han bara varit frånvarande?

Tacksam för klargöranden.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Rösträkning nr 2

Jag tror att det klassiska svaret på det där är att om man har någon annan man faktiskt tror är kultist, rösta på den. Men om inte är det bättre att rösta ut en inaktiv person som ändå inte hjälper än en aktiv person som har ungefär lika bra odds att vara kultist.
Någon annan kan få utveckla, jag måste gå nu.
(tillbaks ikväll efter Cortégen om inte innan dess)
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: KLARGÖRANDE OCH URSÄKT

Fleuflux said:
Har ni ingen information så är ni inte födda i staden
Men nu är det ju fixat! Tusen tack Fleu!

Alla vet var man är född, står det inte i rollbeskrivningen är man inte född i Staden!

Pollen är igång!
Jag skall sammanställa resultaten och återkommer senare. Tills dess får alla som svara på frågan EN LITER MJÖLK.
Nu ser det tyvärr ut som mellanmjölken är slut och det finns inte mycket lättmjölk kvar. Det blir till att välja mellan ytterligheterna mini- eller standardmjölk.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: What?!

Ja jo det är ju sant, det förstår jag ju såklart och det ska inte hända igen. Nej.


<lutar sig emot och sänker rösten>
Jo jag har ju läst mycket facklitteratur om mänsligt beteende och många som håller på med sådant där, offer och ritualer, spelar vampyrrollspel och hytter med knivar. Dom är oftast väldigt intresserade utav sex och våld, ofta ifrån just dessa 'spel' dom spelar med varandras liv som insats. Så nog borde vi kunna lägga ut dom där...Tidningarna, och sätta dit den som först är och bläddrar i dom.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: What?!

<kastar ett par snabba ögonkast runt i rummet, böjer sig sedan ned och väser>
Ypperligt, min gode herre, ypperligt!
Må vi snart få vittja vår lömska fälla!
Pass på nu...

<reser sig hastigt och börjar vissla högt>
<ställer sig på en pall, tar ned en en tidning från en hylla och stoppar den fumligt men kvickt innanför västen>

<går bakom disken>

Ooops.
<tappar en tidning vars omslag pryds av en naken, tämligen storböstad kvinna, på disken för allmän beskådan>
<blinkar ordentligt åt herr Poseur och vänder sedan ryggen till medan han, fortfarande visslande högt och tydligt, frenetiskt börjar torka väggen med en disktrasa>
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Re: KLARGÖRANDE OCH URSÄKT

Okej, med den nya informationen kan jag då meddela att jag inte är född i staden. Dvs det står inte i min rollbeskrivning att jag är född i staden, så jag är med andra ord inflyttad.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
En liten kortfattade sammanställning på de inlägg som jag finner intressanta:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Krank: Automatiskt rösta på Rising, för att han spelat mest och vet mest?: 648043 [*]Yreburre: Avvaktande: 648049 [*]Pilzeman röstmotiverar: 648050[*]Basenanji: Skiter i kultister: 648054 [*]Rising röstmotiverar Bokstavsordning: 648059 [*]Hellzon röstar: 648060[*]Krank röstar: 648062[*]Vicotnik röstar och kommer ut med sin roll: 648072[*]Zebulon röstar: 648076[*]Andersson röstar: 648080 [*]Måns röstar: 648085[*]Zebulon motiverar röst på Vicotnik: 648093[*]Eksem talar om känslor i stället för logik: 648097 [*]Måns sepkulerar om att vara stadsbo eller inte vara, ja det är frågan: 648098[*]Eksem anser att Poseur ska ta ställning: 648102 [*]Krank tycker det är bra att diskutera om man är statsbo eller inte. 648104 [*]Poseur konflikt röst: 648106[*]Eksem vill ta det lugnt och inte stressa, levt länge i staden: 648109 [*]Vicotnik snurrig angåned boende i staden eller inte: 648111[*]Vicotnik försvarar sig: 648121[*]Eksem ursäktar sin oskuldsfullhet (jag ogillar ordvalet): 648123[*]Bearnie röstar: 648127[*]Hellzon ifråga sätter Zebulon's kännedom om stadsbor/icke stadsbor: 648130[*]Banarok röst: 648135[*]Basenanji röst och svar på lite frågor, har natt jobb: 648144[*]Krank misstänker Zebulon för konspiration och att skapa splitring: 648149[*]Basenanji skapar sociogram (ej komplett): 648151[*]Halvtand kommer ut som Komunfullmäktige samt sågning av krank och hans konspiration av Zebulon 648155[*]Zebulon ger upp på stadsbor/icke stadsbor ideen: 648174 [*]Johoohno röst: 648194[*]Basenanji: Embergem inloggad men skrivaer inget (även jag notera detta och då var han inne och läste i tråden): 648196[*]Basenanji ifrågasätter att rösta i bokstavordning: 648205[*]Johoohno förklarar varför man inte ska låta slumpen avgöra vem man röstar på: 648220[*]Embergem vaknar till liv, inget vetig info: 648222[*]Basenaji anser indirket att alla ska avslöja sitt yrke: 648225 [*]Hellzon har gjort en sammaställning över hur långtid det har tagit folk att bli aktiva: 648232 [*]Pilzeman röst, bekräftar Zebulon's 'teorier om stadsbor' och funderingar kring yrken och krank: 648233 [*]Zebulon informera om att han inte spelat spelet tidigare och bara kör på: 648242 [*]Krank försvarar ett tidigare inlägg med att han var trött efter jobbet: 648249[*]Zebulon funderar kring att Poseur är en gudafruktig man: 648274

Siffran i slutet är vilket inläggs nummer det rör sig om för att man ska kunna kolla upp inlägget. Orkar inte länka till dem. Observera att det här är ett försök till att vara objektiv och därför finns även det jag har gjort/ställt till med med i listan. allt är även upplagt i den ordning saker och ting har skett, så högst upp har skett först och sen i fallande ordning. Hoppas det kan vara till lite hjälp.[/list]
 
Top