Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Jag ser att det skrivits en del om att jag inte skrivit än, och anledningarna till det (bristen på skrivande, inte praterierna om det) är många, men kan enkelt sammanfattas i tre punkter.

1. Jag har inte vetat vad jag skulle skriva. Huruvida jag skulle inleda med en rollspelspost var väl det första jag velade med, sen när Zebulon (tror jag det var) ställde frågan om huruvida man kom ifrån staden eller inte så blev där en hel del velande där också, mest eftersom det inte framgår på något sätt i min karaktär.

2. Jag har inte varit "ikapp". Jag har under större delen av dagen legat mellan 2 och 40 inlägg bakom tråden, so to speak, och inte viljat posta förrens jag läst allt.

3. Jag hade en tredje punkt när jag började skriva detta inlägg, men har i min tankspriddhet lyckats glömma den. Jag får återkomma med min tredje anledning när jag minns den.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Oavsett så heter det väl forumrollspel [ant]

Så jag tycker det väl vore spännande att veta yrken på folket.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,791
Okej, nu har ju jag varit på dig så du ska väl få chansen att utveckla dina svar lite:

Vilket yrke har du? (det är bara kosmetika så du kan lugnt svara)

När kommer ditt yrke avslöjas?

A propos vad man kan skriva...du kan skriva vad som helst.

Vad tycker du om mitt sociogram tex? Vad tror du om att varulvarna kanske har fullt upp med att prata ihop sig just nu?

Är du kultist?

:gremwink:

/Basse, medborgare. Blir avslöjad runda 8.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,476
Location
Köping
Okej, nu har jag tänkt. Mitt yrke avslöjas runda 6, jag kan inte se att det skulle vara något problem att tala om det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,722
Location
Rissne
Jag kommer att avslöjas i runda 5, men då jag menar att det absolut finns en risk för att man kan räkna ut åtminstone i vilken riktning någons förmåga är utifrån yrket, så tänker jag definitivt inte avslöja mitt ännu.

T.ex - om någon är livvakt, så misstänker jag att vederbörande har en Väktarroll, om man är Journalist lär man väl ha nåtslags siarroll... Och så vidare. Således finns en risk redan vid själva yrket.

Jag har inte mycket att bygga mina antaganden om kopplingar mellan yrke och förmåga, men jag tycker att det vore väldigt trist om det vore helt slumpartat.

Det jag kan säga är att yrket kräver mer utbildning än vad som finns tillgängligt i vår lilla by, och att man jobbar med människor när man utövar det. Det borde vara lagom för att man ska kunna komma tillbaks till det här inlägget senare och se att jag varit konsekvent.

//Krank, som undrar lite vad Medborgarstatusen egentligen innebär - kan det finnas en grupp som vinner om bara Medborgare finns kvar, utan att alla Medborgare känner till detta? Rolig twist isf, men definitivt en anledning till att folk inte ska massclaima Medborgarstatus (utifall denna eventuella tredje falang kanske inte har listan från början)...
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,476
Location
Köping
Nu har jag gjort en liten sammanställning och bifogat. Den summerar hur tidiga/sena folk varit med att posta första gången, och vilken runda de blir utröstade i. Gjorde även ett diagram som ni kan garva häcken av er åt, men det ska visualisera hur sena de som postat sin första post sent varit.

Notera t.ex. att Andersson, Zebulon, Måns, Eksem och Poseur kommer halvsent i en liten klump. Sen kommer Bearnie och Banarok - svårt att skilja på klumpar, jag har mest höftat själv. Sen kommer Embergem och Halvtand väldigt sent.

Ska vi tro på Basenanjis teori att kultisterna har snackat ihop sig innan de börjat posta kanske vi ska elda lite extra på de där sju mitt i diagrammet? (De jag nämnde ovan, minus Embergem och Halvtand.)

Tror ni det är större risk att undertecknad, Basenanji och Halvtand är kultister (vi får våra yrken avslöjade sent) än att Zebulon (redan avslöjad) är det?
 

Attachments

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
(Svarat på det senaste inlägget för att det är ett allmänt svar, alla med SAN kvar läser platt i alla fall)
Mitt yrke ska avslöjas i runda 4.

Jag kan bekräfta vad Zebulon eller vem det var sa om "född i staden" - det är frikopplat från kultist-bybo-förhållandet. Själv är jag född i staden.

Basenanji: om ditt sociogram får jag säga att du allt får kolla mer på vem man faktiskt diskuterar med och inte vems inlägg man svarar på. Jag själv använde senast snabsvarsknappen, och det här är ett svar till fler än bara krank.

Om yrken: Eftersom Zebulon avslöjades av SL kommer troligtvis alla avslöjas av SL. Om kultister inte fått något täckmantelsyrke tilldelat sig kommer de inte att avslöjas av SL. Alltså har de antingen täckmantlar, eller är trögtänkta. Om de inte har täckmantlar skulle SL dessutom ha gett oss Zebulon som vit från runda ett, vilket vore väldigt klantigt. Min gissning är alltså att yrken inte säger något om kultiststatus.

Men, min viktigaste punkt:
Röst: krank
Jag tycker också att det där med Medborgarna, det tredje falangen, är intressant. Men jag tycker att du borde läsa ditt roll-PM igen. Eller startinlägget...
Å ena sidan vill jag säga att jag skulle kunna godta detta som en nybörjarmiss från någon annan men inte från dig, men samtidigt borde ju kultisternas PM också innehålla det här spelets ord för "bybo", så hur du blandade ihop det här är en gåta oavsett vilken grupp du tillhör. Men misstänkt är det.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,476
Location
Köping
Pilzeman said:
Jag tycker också att det där med Medborgarna, det tredje falangen, är intressant. Men jag tycker att du borde läsa ditt roll-PM igen. Eller startinlägget...
Å ena sidan vill jag säga att jag skulle kunna godta detta som en nybörjarmiss från någon annan men inte från dig, men samtidigt borde ju kultisternas PM också innehålla det här spelets ord för "bybo", så hur du blandade ihop det här är en gåta oavsett vilken grupp du tillhör. Men misstänkt är det.
Misstänkt indeed. Jag tänkte vänta och se om nån mer kultist skulle göra bort sig, men nu kan jag väl lika gärna stämma in i kören som vill ha en förklaring från krank.

(Min röst på Åstrand står kvar ett tag till. Tusan vad sen han är.)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: MIN RÖST: EMBERGEM

Fyllerising said:
agera såsom om de var på addition
Öh... Jag är rätt säker på att det heter audition; ditt retard.

Don't drink and play mafia.

/Rising
är faktiskt ganska bra på att stava när han är nykter.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,476
Location
Köping
Re: MIN RÖST: EMBERGEM

Well, jag tycker jag drar mitt strå till stacken genom att vara med i drevet mot Åstrand. Sen är det ju synd att han inte svarar - i den här takten är jag nästan sugen på att rösta ut honom.

Sen en fundran: Jag har en skärmdump på en varulvsspelare som "svarar på/tar bort ett privat meddelande" strax efter midnatt den 30/4. Är det vettigt att outa denne, eller är det bättre att - som jag just nu lutar åt - anta att kultisterna redan har sin interna kommunikation fixad, och att personen i fråga snarare har skrivit om sin specialförmåga till Fluxen än skickat PM till sina kultistkompisar?

(Stycke två är förstås riktat till alla, ej enbart till Rising.)
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Vilket yrke har du? (det är bara kosmetika så du kan lugnt svara)

När kommer ditt yrke avslöjas?
Jag tror och kör på Risings modell här, alltså tänker jag inte avslöja mitt yrke, dock kan jag avslöja att det kommer att avslöjas runda 3.

A propos vad man kan skriva...du kan skriva vad som helst.
Va?

Vad tycker du om mitt sociogram tex? Vad tror du om att varulvarna kanske har fullt upp med att prata ihop sig just nu?
Jag har inte studerat ditt sociogram särdeles noggrant, mest för att jag personligen inte kommer få ut något av det. Jag analyserar hellre vad folk säger, än vem dom säger det till.

Angående det andra ser jag det mer som en självklarhet än en möjlighet.

Är du kultist?
Nej.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
What?!

krank said:
Krank, som undrar lite vad Medborgarstatusen egentligen innebär - kan det finnas en grupp som vinner om bara Medborgare finns kvar, utan att alla Medborgare känner till detta? Rolig twist isf, men definitivt en anledning till att folk inte ska massclaima Medborgarstatus (utifall denna eventuella tredje falang kanske inte har listan från början)...
Aha... Jag fattar. Vad Zebulon frågat efter måste ha att göra med om vi är "medborgare" eller inte. Krank är det uppenbarligen inte, men jag är det.

Och nej, vi medborgare är ingen tredje fraktion. Vi har ingen hemlig agenda och inga specialförmågor tack vare att vi är "medborgare" per se. Så vitt jag förstod det så var medborgare helt enkelt det här spelets term för "bybor"; alltså goda spelare.

Jag nämner detta, eftersom jag gissar att osäkerheten kring denna fråga skulle kunna få oss att spela dåligt om inte detta blev utrett tidigt. Jag gör det också eftersom jag själv har en rätt kraftlös specialförmåga, och om det skulle vara riskabelt att avslöja att man är en medborgare så tror jag det är bättre att jag gör det än att någon annan - viktigare person - gör det.

Zebulon: Du vet uppenbarligen något om folks medborgarstatus som inte vi andra vet. Innan du avslöjar detta; är du verkligen säker på att det är klokt att få folk att avslöja huruvida de är medborgare eller inte? Tänkte du verkligen igenom ditt agerande att fråga folk om de var födda i staden eller inte?

Jag tror nämligen att du kan ha varit farligt nära att sätta folk ordentligt i skiten. Jämför med mitt wrnu-spel, där några i det goda laget tillhörde "redaktionen" - vilka fick sina förmågor raderade om Gardener skulle åka ut ur spelet. Och om de alla skulle åka ut ur spelet så skulle Linköpingsmaffian vinna. Det brukar helt enkelt inte vara klokt att avslöja saker om det goda laget.

Innan någon annan går vidare med att avslöja sin medborgarstatus så vill jag alltså försäkra mig om att Zebulon har tänkt igenom sitt initiativ noga, utifrån vad han vet.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: What?!

Ok, för att klargöra: Medborgare är det här spelets term för goda spelare. Det framgår av roll-PM:et om man är vanlig medborgare, åtminstone, och man kan tycka att det borde stå i kultisternas också, då de borde fått en "Ditt mål som kultist är att döda alla medborgare" eller liknande. Däremot framgår det inte jättetydligt av startinlägget, då Feu i reglerna vid ett tillfälle kallar de goda "stadsbor", ett ord som senare användes av Måns för att beskriva "folk födda i staden". Däremot står det "medborgare" i stämningstexten, i en replik lagd i Zebulons mun av Feu.

Det misstänkta i kranks beteende var att han, efter hur det såg ut, måste ha missat både passussen i startinlägget och det som stod i hans roll-PM, om han nu är god. Vilket jag betvivlar.

Vad Zeb frågade om var om man är född och uppvuxen i staden, vilket man inte behöver vara för att vara en hederlig Medborgare. Detta säger jag med bakgrund av mitt yrke och min förmåga.
(obs: detta bevisar ingenting vare sig för eller emot mig då alla har en specialförmåga i det här spelet. Men är, tror jag, rätt menlös, liksom de flestas borde vara.)
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: What?!

Ursäkta frånvaron, jag har kontrollräknat burkarna med barnmat. Det var 39st bananpuré i morse, nu är det bara 37!
Kan den skyldiga vara snäll och lägga 15:- per burk på disken?!
Jag vet att bananerna är slut men, herregud, tänk om det kommer in ett spädbarn?! Ska det äta gulaschsoppa, eller?!


Nu har jag lite problem med hur jag skall bete mig men jag bara kör på så får man tolka det hur man vill.
Klarhet är bra och det har jag fått lite mer. Inte helt och hållet men lite mer.

Enligt min uppfattning, tidigare och fortfarande, är informatione om huruvida man är född i Staden inte särskilt viktig. Det var en kul grej som under vissa omständigheter någon med någon typ av förmåga kanske kunde använda för att dra någon typ av dunkel slutsats. Inget slutgiltigt, bara ett hum om vissa saker.
Jag har ingen aning om vad folka har för förmågor, jag har aldrig spelat Varulvspel tidigare, bara hört att de finns. Jag har inte heller läste de spaltkilometer från tidigare spel.

Jag har bara kört järnet efter de fakta jag fått, precis som jag alltid gör och så som ibland händer har kört in i en lyktsolpe för vägen såg inte som jag trodde.
I det här fallet fick jag intrycket att alla visste var de var födda, jag visste ju det.
Natulrigtvis fanns det anledning till att jag frågade men efter omständigheterna, när folk inte själva vet det, är det inte så viktigt för mig längre. Informationen är inte värd något, det säger inget om någonting när folk inte själva vet.
Vilket jag tycker är synd för det hade varit väldigt coolt om saker förhållit sig på det sätt jag trodde. Nu gjorde det inte det och jag är lite osäker hur jag skall gå vidare.

Från början var frågan om var man var född inte något särskilt användbart, kanske under vissa omständigheter men då på ett subtilt, coolt sätt. Nu när ingen vet faller hela resonemanget.
De som har svarat har inte avslöjat något, alla samband mellan sidtillhörighet och födelseplats är nonsens. Det vet jag säkert.
Dessutom kunde alla ljuga och har säkert gjort det.
Med sorg i hjärtat måste jag meddela att utredningen om födelseort läggs ner. Om den tas upp beror på omständigheter bara SL råder över.

Men... vara farao är alla porrtidningar!
Var är dom?!
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: What?!

Jag håller med om ditt medborgarresonemang.
Det skall inte förväxlas med "sidtillhörighet".

Det intresserar mig att du vet samma sak som jag, angående korrelation Född i Staden och Medborgare/Ockultist.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: What?!

Man skulle i och för sig kunna ställa en annan fråga.

Vet du att är du född i Staden?
Ja eller Nej.

Själv svara jag ju Ja.
Kan det vara något?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: What?!

Zebulon said:
Det intresserar mig att du vet samma sak som jag, angående korrelation Född i Staden och Medborgare/Ockultist.
Bristen på korrelation, menar du. Det faktum att de inte har med varandra att göra, alltså.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,722
Location
Rissne
Pilzeman said:
Jag tycker också att det där med Medborgarna, det tredje falangen, är intressant. Men jag tycker att du borde läsa ditt roll-PM igen. Eller startinlägget...
Å ena sidan vill jag säga att jag skulle kunna godta detta som en nybörjarmiss från någon annan men inte från dig, men samtidigt borde ju kultisternas PM också innehålla det här spelets ord för "bybo", så hur du blandade ihop det här är en gåta oavsett vilken grupp du tillhör. Men misstänkt är det.
Bleäh. Jag ska fan inte skriva saker sent på en arbetsdag. Det är så god ursäkt du lär få, eftersom jag bara har trötthet att skylla på - jag har haft utvecklingssamtal på jobbet vilket t.ex igår betydde att jag inte kom hem förrän vid sextiden, och när jag skrev det där var jag mer än lovligt trött.

Däremot förstår jag inte hur du får det till "misstänkt". Korkat, dumt, en gåta? Ja. Men ärligt talat, om du ser hur jag använder ordet lär du ju kunna räkna ut vad jag menar (alltså, Zebs mer än lovligt intressanta vilja att få reda på vilka som är "födda i staden), och jag förstår inte riktigt varför en kultist skulle ha börjat jiddra om Medborgare som en tredje falang. Det vore isåfall en osedvanligt dum kultist, eller en som vore betydligt tröttare än vad jag var igår.

//Krank, som nästa gång ska motstå frestelsen att skriva ett-sista-inlägg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,722
Location
Rissne
Re: What?!

Pilzeman said:
Det misstänkta i kranks beteende var att han, efter hur det såg ut, måste ha missat både passussen i startinlägget och det som stod i hans roll-PM, om han nu är god. Vilket jag betvivlar.
Missat och missat... Man kommer inte ihåg allt man läser. Jag kollade inte start-PM:et eller trådstarten innan jag skrev, det är det som är mitt "brott".

Men visst, jag fattar att du är less på att gripa efter halmstrån nu är glad över att ha hittat något som eventuellt har lite substans, ur din synvinkel. Något konkret att hänga upp misstankar på. Men snälla nån, tänk efter ett par extra varv.

Vad Zeb frågade om var om man är född och uppvuxen i staden, vilket man inte behöver vara för att vara en hederlig Medborgare. Detta säger jag med bakgrund av mitt yrke och min förmåga.
Dåså, då vet vi alltså att det finns två olika uppdelningar? Medborgare/Kultister och Infödda/Outsiders?

Eller gör vi det? Jag är såvitt jag vet varken infödd eller outsider, utan hittade som jag tidigare skrev bara på när jag skrev, eftersom jag uppfattade grejen som en rolig in-charactergrej att göra innan vi hade nåt annat att göra...
 
Top