Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 1

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Kära kamrater!

Jag ber om ursäkt för min tystnad. Jag la mig tidigt i tisdags och var ute och valborgspubrundade hela dagen igår.

Jag har inte läst hela tråden jättenoga, utan skummat den. Vad jag kan se har jag sex röster på mig och resten har röstat spritt eller inte alls.

Kom igen nu! Vi borde kunna hålla igång fler än ett drev i taget, eller?

Om ni någonsin hade besökt vårt fina bibliotek i staden hade ni vetat att jag är bibliotekarie och inte någon slem kultist. (Mitt yrke kommer att avslöjas runda 5, vad nu det har för betydelse).

Röst: Vicotik

Vi har ju inte så mycket att gå på såhär i början, men att posta listor och "objektiva" analyser är ett rätt bra sätt att kräkas ur sig inlägg utan att behöva riskera att avslöja något. Det är dock mest att betrakta som en slumpröst på någon av de som redan hade en röst på sig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Anders Åstrand said:
Röst: Vicotik
Vi har ju inte så mycket att gå på såhär i början, men att posta listor och "objektiva" analyser är ett rätt bra sätt att kräkas ur sig inlägg utan att behöva riskera att avslöja något. Det är dock mest att betrakta som en slumpröst på någon av de som redan hade en röst på sig.
Anledningen till att jag gör listor är för att jag själv ska ha koll på vad jag anser vara viktigt och medan jag håller på med det kan jag lika gärna lägga till saker som kan ha betydelse för folk i fall de skulle vilja rösta ut mig.

Sen så kan jag inte göra så mycket förutom att hjälpa till i och med att jag kommer att signaleras som Kultist om någon siare skulle kolla upp mig. Så i detta lägge har jag inget att förlora på att göra listor som förhoppningsvis kan hjälpa folk. Och det finns egentligen ingen anledning för mig att avslöja mig så tidigt som jag gjort. Det hade troligtvis tagit ett par rundor innan någon siare hade siat mig och konstaterat att jag är ond var på jag skulle röstas ut och då skulle det inte spela någon roll vad jag säger, jag är trots allt ond. Men nu vet alla om att jag kommer sias som kultist och om folk inte tror mig så är det inte så mycket jag kan göra förutom vänta till runda 3 och få bekräftat att jag är butler och förhoppningsvis kan det vara någon from av bevis för mitt påstående att vara butler och att därför sias som onding då det alltid är butlern som är möraren i deckare.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Jo, dina listor hjälper ju såklart oavsett du är god eller ond.

Det var som sagt mer eller mindre en slumpröst.

Sen så kan jag inte göra så mycket förutom att hjälpa till i och med att jag kommer att signaleras som Kultist om någon siare skulle kolla upp mig.
Min första reaktion är att falla in i ett wifom-resonemang, men eftersom det är rätt oproduktivt tänker jag gå på min fösta instinkt. Nämligen att det där clear:ar dig i min bok för tillfället. Jag tvivlar starkt på att en kultist skulle göra något så riskabelt utan ett ordentligt drev mot sig.

Så jag tar någon annan som har en röst på sig istället.
Röst: Zebulon

Mycket in-game-snack där, och sådant leder bara till förvirring. Förvirring är precis vad vi inte vill ha om vi ska kunna röka ut kultisterna.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Skulle bara säga att jag kommer vara väldigtinaktiv i brist på dator under hela resten av dagen och tills jag slutat jobba på Måndag. Bara så alla vet.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Åh helvete vilket toalettbesök. Och vilken tur att toalettdörren är allt annat än ljudisolerande så att jag kunnat höra iaf det mesta. Eller kanske otur. Ni har pratat så huvudet nästan faller av.

Måns said:
Och alla som skriver runda 5+ är givetvis misstänkta per default.
Nu blev jag inte den första, men jag måste tyvärr sälla mig till skaran "Misstänkta av Måns". Min runda är ganska mycket högre än 5.
Poseur said:
Och kan säga att mitt yrke kommer avslöjas runda 9. Men jag har dock redan presenterat mitt yrke, jag är doktor.
Poseurs runda 9 kan ju dock få en att misstänka att spelet kommer vara längre än 8 rundor, varefter SL (för det var SL va?) har ljugit.

Men nu till väsentligheterna:
Röst: Krank
Anledningar:
1a) Krank har irl har hävdat att Rising är listig som en räv i sådanahär sammanhang. Och eftersom Krank är listig irl så är han säkert det i varulvsspel också. Jag misstänker att båda dessa herrar är duktiga nog att ensamt gå och vinna, oavsett om de är kultister eller inte.
1b) Och eftersom jag i princip bara hört från krank att Rising skulle vara farlig så kan ju detta vara ett knep från Krank att rädda sitt eget skinn, varefter Rising sjunker på min misstänkta-lista.
2) Så det alldeles uppenbara skälet: Krank röstade på mig!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,313
Har redan nämt det i ett inlägg men det tål att repiteras att även jag kommer vara frånvarande under de närmsta dagarna, ska ner till linköping under valborg och kommer komma hem någon gång under lördagen, så jag kommer nog inte kunna svara på några inlägg under min frånvaro, där emot så kommer jag komma tillbaka med full fart och kraft på söndag.

~Vicotnik 20 minuter till jobbet slutar och en timme till tåget går.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
1a) Krank har irl har hävdat att Rising är listig som en räv i sådanahär sammanhang. Och eftersom Krank är listig irl så är han säkert det i varulvsspel också. Jag misstänker att båda dessa herrar är duktiga nog att ensamt gå och vinna, oavsett om de är kultister eller inte.
Rising är listig som en räv. Jag är nästan lite sugen på att försöka rösta ut Rising bara därför, för att slippa den här känslan i magen att han bara spelar oss som en marionetteater. Men bara nästan, för sannolikt är han ju vanlig bybo (3 på 4-ish) och då är han en riktigt trevlig lagkamrat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,715
Location
Rissne
moller said:
Röst: Krank
Anledningar:
1a) Krank har irl har hävdat att Rising är listig som en räv i sådanahär sammanhang. Och eftersom Krank är listig irl så är han säkert det i varulvsspel också. Jag misstänker att båda dessa herrar är duktiga nog att ensamt gå och vinna, oavsett om de är kultister eller inte.
1b) Och eftersom jag i princip bara hört från krank att Rising skulle vara farlig så kan ju detta vara ett knep från Krank att rädda sitt eget skinn, varefter Rising sjunker på min misstänkta-lista.
2) Så det alldeles uppenbara skälet: Krank röstade på mig!
Uöh...

Tja:

1a) Du vet redan att jag generellt försöker vara listig i varulvsspel, för jag berättade ju fortlöpande vad jag gjorde för dig i förra varulvsspelet. Å andra sidan vet du hur det gått med mitt listigvarande, det faller generellt ganska platt till marken. Däremot förstår jag inte hur "Krank och Rising är nog listiga" förvandlas till "Krank är misstänkt".

1b) Jag har sagt att Rising lär vara livsfarlig före spelet körde igång, det är en sån där grej jag tjatat om vad gäller varulvsspel öht. Återigen förstår jag inte varför detta skulle misstänkliggöra mig. Jag har inte röstat på Rising, utan frågade faktiskt öppet vilken grund man skulle ha för röstandet denna första runda - och där var ett av mina exempel typ att slentrianrösta på Rising. Slentrianröstning är skitdumt förresten, vilket jag trodde framgick.

2) Jättedumt. Hämndröstningar gör ingen glad.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
men till att börja med jag är inte född i staden (tydligen)

eftersom anders har vaknat ur sitt hypnoslika tillstånd (andats in för mycket konstig dimma?) så drar jag tillbaka min röst på honom för att rösta på en annan
inaktiv person, eftersom jag kanske inte är så aktiv i diskussionen mycket eftersom jag tycker att mycket har redan blivit sagt varje gång jag tittar in och försöka analysera folk i första rundan är trögt.

nu har jag 2 teorier.

den första går ut på att kultisterna har slagit ihop sig för att putta ut anders ur affären, med undanflykten han var inaktiv, som inte verkar så otrolig med tanke på att alla som röstade på anders inte har bytt sin röst än.
i så fall är Rising, Hellzon, Vicotnik, Andersson, Måns, Bearnie misstänkta

den andra går ut på att kultisterna har spridit ut sina röster nu i början för att inte verka enade, som vore jäkla jobbigt men då vore krank, Johoohno, Basenanji , Pilzeman, Poseur, moller och Zebulon de misstänkta

men jag byter röst till shale eftersom ha har suttit och mediterat i ett hörn av affären hela tiden och det är läskigt.
Röst: Shale
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: What?!

Vänta nu... Låt oss följa händelserna här:

Zebulon frågar, direkt i sitt första inlägg, om vi kommer ifrån staden. När ingen svarar så repeterar han sin fråga i ett eget inlägg, så att det skall framstå tydligare. Han vill höra ett enkelt Ja eller Nej från alla deltagare, och när han börjat få in svar så visar han att han avser ställa han upp dessa svar i en lista.

För den som har spelat något temavarulvsspel tidigare så är det alltså helt uppenbarligen så att detta - huruvida man är född i staden eller inte - är något som har med spelets regler att göra. Du är en av de första som svarar på Zebulons begäran, och ditt svar är:

Visst, varför inte. Född här, måhända, men nu bara här på besök...
Och "stad", nu tycker jag nog att du tar i lite. Nog är vi närmare en by?


Efter det kommer det in flera svar, där det verkar som att de flesta inte vet huruvida de kommer ifrån staden eller inte. Eftersom det bara är du som antytt att du är en främmande besökare, så säger du:

Jag vill bara fråga, sådär i allmänhet, om "Född i Staden" alltså ska vara något som man fått i sin rollbeskrivning, om vi nu snackar metanivå. Jag räknade nämligen med att det bara var nåtslags påhitt från din sida för att få igång lite diskussioner...

Så; om det var tänkt att det skulle vara något som ingick i beskrivningen man fick via PM så måste jag ändra mitt svar till Nej, jag hittade bara på ett svar.


Vad skulle det vara för mening med att få igång diskussioner om fullständigt irrelevanta saker? Och om Zebulon bara hade velat småprata, hade han verkligen formulerat sig så tekniskt som han gjorde i sitt inlägg? Hade han fortsatt truga på att få veta huruvida vi kom ifrån staden eller inte, och därefter börjat ställa upp en lista över folks svar? Nej, självklart inte.

Så när jag läste detta så gick mitt varningslarm på full kräm. Din förklaring ovan köpte jag inte för en endaste sekund, och det kommer jag aldrig att göra. Det blev verkligen inte bättre av att du avslutade ditt inlägg med att försöka lägga misstankar på Zebulon:

Eller, om man redan vill börja diskutera konspirationer - har Zeb här kanske bara hittat på det för att skapa splittring? Har han en långtgående plan om att misstänkliggöra de som säger det ena eller det andra?

Nå, vid den här tidpunkten så trodde jag dock inte att anledningen till att du ljugit skulle ha varit för att du var kultist, utan jag trodde snarare att du hade någon kraftfull specialroll som du känt att du varit på vippen att avslöja. Dels så tror jag att du skulle ha varit mer vaksam om du hade varit en kultist, och dels så tyckte jag att det kändes troligt att du skulle starta misstankar mot Zebulon om du upplevde det som att det kunde ha varit hans fel att du råkat avslöja din specialroll.

---

Senare så skriver du ett långt inlägg, där det redan från början framgår tydligt att du har god koll på vad det är du har läst:

Jag kommer att avslöjas i runda 5, men då jag menar att det absolut finns en risk för att man kan räkna ut åtminstone i vilken riktning någons förmåga är utifrån yrket, så tänker jag definitivt inte avslöja mitt ännu.

Här visar du att du inte är helt förvirrad angående om vad som står i din rollbeskrivning. Du vet ju precis i vilken runda du kommer att avslöjas.

Precis som tidigare - när du rättade Zebulon om att vi befinner oss i en By och inte en Stad - så verkar du faktiskt ha ganska god koll på vad som skrivs i detta spel.

Du fortsätter med:

Jag har inte mycket att bygga mina antaganden om kopplingar mellan yrke och förmåga, men jag tycker att det vore väldigt trist om det vore helt slumpartat.

Det jag kan säga är att yrket kräver mer utbildning än vad som finns tillgängligt i vår lilla by, och att man jobbar med människor när man utövar det. Det borde vara lagom för att man ska kunna komma tillbaks till det här inlägget senare och se att jag varit konsekvent.


Och när jag läste det här så kände jag att du verkade vara väldigt grön. Plötsligt så förstod jag varför du svarat att du inte kom ifrån byn - du breadcrumbar ju här om att ditt yrke är ett högprestigeyrke som kräver mer studier än en liten by skulle kunna erbjuda. Jag tog således för givet att du hade en kraftfull rollförmåga, och att anledningen till att du ljög i ditt tidigare inlägg mycket riktigt måste ha varit för att du märkte att du stod ut ifrån mängden när ingen annan deltagare verkade veta huruvida de kom ifrån byn eller inte, och att du därmed insåg att du just gjort dig till en alltför lätt måltavla för kultisterna.

På slutet råkar du dock begå en sådan miss till, eftersom du avslöjar att du uppenbarligen inte är en medborgare. Du skriver:

//Krank, som undrar lite vad Medborgarstatusen egentligen innebär - kan det finnas en grupp som vinner om bara Medborgare finns kvar, utan att alla Medborgare känner till detta? Rolig twist isf, men definitivt en anledning till att folk inte ska massclaima Medborgarstatus (utifall denna eventuella tredje falang kanske inte har listan från början)...

När du skriver detta inlägg så har du alltså preis dubbelkollat i vilken runda ditt yrke skall avslöjas (5), så att du skulle ha missat att du spelar på medborgarnas sida är väldigt osannolikt. Jag tog här för givet att du tillhörde en elit bland oss medborgare - ungefär som "redaktionen" gjorde i wrnu-spelet - men slog mig för pannan eftersom du återigen ställde dig direkt i skottlinjen för kultisterna.

Pilzeman noterar samma klavertramp, men han gissar att du tillhör kultisterna. När även Hellzon börjar fatta misstankar så anar jag att vi är på väg att begå det stora misstaget att rösta ut en stark powerroll, så jag skriver ett inlägg där jag berättar att det inte är något konstigt med att vara "medborgare" och att alla bör tänka efter innan de gör någon stor sak av frågan om huruvida man är en medborgare eller inte. Särskilt vill jag att Zebulon ska sluta avkräva svar från deltagarna innan han kollat om det verkligen verkar klokt att alla icke-medborgare avslöjas. Jag tänkte vid den här tidpunkten att det nog var för sent att rädda krank, men att det ännu inte var för sent att rädda resterande högprestigeroller.

Sedan postar krank lite inlägg om att han varit trött och inte kollade sitt PM innan han skrev inlägget, och att hans svar bara var atmosfäriskt påhitt och han inte trodde det hade någon spelbetydelse, bla bla. Extremt osannolika undanflykter, men jag förstod att krank måste känna sig frustrerad och ändå vilja göra så gott han kunde för lagets skull. Det verkade fortfarande troligast i mina ögon att han skulle vara en stark powerroll i en elitgrupp bland medborgarna.

Men sedan får jag höra av Feuflux att det är alla vi som inte fått läsa något om huruvida vi kommer från staden (= byn) eller inte som är utsocknes ifrån. Det betyder alltså att både du och jag kommer utifrån byn, krank. Och då kan jag inte längre tro att du skulle tillhöra någon elitgrupp, för i mitt PM står det klart och tydligt att jag är medborgare. Det gör det uppenbarligen inte i ditt, eftersom du missade detta i samma inlägg som du visade att du hade full koll på att ditt yrke skulle avlöjas i runda 5.

Så jag flyttar min röst till dig. Jag måste få klara besked från dig härnäst, inte några fler undanflykter. Jag vet att jag kan vara på väg att se till att en kraftfull powerroll avslöjas (och jag beklagar för alla om så är fallet) men du är helt enkelt för skum för att lämnas ifred för tillfället. Plus; jag hatar tanken på att kultisterna skulle kunna döda dig innan vi får veta vad som egentligen var dealen med dig och din speciallagtillhörighet.

Röst: Krank
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Men min gode herre,
Vad håller ni på med egentligen?
Slumpröstar och slår sen vilt omkring er. Ni verkar ju rent farlig, ungefär som människobitande hund. Jag tror ni gör bäst nytta om ni gör ett ärligt försök att hämta hjälp åt oss andra.

Röst: Anders Åstrand

Man kan tycka att det är en hämndröst men jag anser mig stå över det i denna fråga, Karln är ju spritt språngande, det måste väl vara tydligt för vem som helst att se?

Om min herre önskar att jag skall lägga min röst på någon annan får han lov att säga något vettigt istället för rapakalja.

Är det förresten så att jag känner en doft av bananpuré från min herre?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,473
Location
Köping
Anders Åstrand said:
Sen så kan jag inte göra så mycket förutom att hjälpa till i och med att jag kommer att signaleras som Kultist om någon siare skulle kolla upp mig.
Min första reaktion är att falla in i ett wifom-resonemang, men eftersom det är rätt oproduktivt tänker jag gå på min fösta instinkt. Nämligen att det där clear:ar dig i min bok för tillfället. Jag tvivlar starkt på att en kultist skulle göra något så riskabelt utan ett ordentligt drev mot sig.
Jag håller nog med. Iskallt av Vicotnik om han skulle vara kultist, men han skulle nog inte avslöja det nu om det inte var ett drag mot honom. Är han god har han ju dessutom hindrat eventuella siare från att sia honom i onödan.

Sen tänkte jag be om en översättning av "wifom", men se det kunde man ju googla.

Och inte tusan ska man rösta ut Rising i första rundan. Nästan oavsett vilken sida han är på - är han kultist ger han ändå bra råd om hur han spelar (han kan ju inte säga uppenbara dumheter).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,715
Location
Rissne
Re: What?!

Rising said:
För den som har spelat något temavarulvsspel tidigare så är det alltså helt uppenbarligen så att detta - huruvida man är född i staden eller inte - är något som har med spelets regler att göra.
Eh, inte tillräckligt uppenbart, tydligen. Eller ja, jag var helt enkelt för korkad för att greppa det. Jag räknade helt enkelt med att eftersom jag inte noterat något i mitt PM om ursprungsstad, så rörde det sig om ett rent rollspelsinslag, lite som när vi snackade om armbågar på bordet och liknande i ett annat varulvsspel. Mitt brott här: Att ha fel, och inte tänka tillräckligt långt.

Rising said:
Vad skulle det vara för mening med att få igång diskussioner om fullständigt irrelevanta saker?
Även diskussioner om irrelevanta saker ger mönster i kommunikationen. Så tänkte jag, i varje fall - nåt ska vi väl ha att snacka om i första rundan och sedan analysera i den andra?

Det är iaf det intryck jag fått från tidigare varulvsspel och även, trodde jag, från dina kommentarer angående tidigare varulvsspel - men antingen har jag missuppfattat saken eller så har du ändrat dig. Det första alternativet är mycket mer troligt.

Rising said:
Och om Zebulon bara hade velat småprata, hade han verkligen formulerat sig så tekniskt som han gjorde i sitt inlägg? Hade han fortsatt truga på att få veta huruvida vi kom ifrån staden eller inte, och därefter börjat ställa upp en lista över folks svar? Nej, självklart inte.
Vaddå självklart? Det tror jag inte på. Jag vet inte alls hur Zeb diskuterar i vanliga fall, hur hans "normala tonläge" ligger, så i brist på nåt att jämföra med, och eftersom jag inte sett särdeles mycket som just då verkade tyda, i mina ögon, på spelteknisk relevans så feltolkade jag det han skrev.


Rising said:
Här visar du att du inte är helt förvirrad angående om vad som står i din rollbeskrivning. Du vet ju precis i vilken runda du kommer att avslöjas.
Vet inte om du är bekant med det här med att "skumma igenom" en text för att hitta en specifik faktabit? Det var iaf så jag läste, jag såg att folk diskuterade avslöjandedag, gick till mitt PM och skummade efter en siffra i det stycke som handlade om mitt yrke, och hittade siffran, och stängde ner tabben med PM:et.

Rising said:
Precis som tidigare - när du rättade Zebulon om att vi befinner oss i en By och inte en Stad - så verkar du faktiskt ha ganska god koll på vad som skrivs i detta spel.
Vad gäller by/stad så kände jag helt enkelt att byar är mer CoC än städer, så det var en ren rollspelsgrej. Det kändes som en by, alltså skrev jag det. Och utifrån min högutbildade yrkesroll kändes det också självklart att se stället som en by snarare än en stad... Jag spann vidare på mitt rollspelade svar på infödingsfrågan, helt enkelt.

Rising said:
Och när jag läste det här så kände jag att du verkade vara väldigt grön. Plötsligt så förstod jag varför du svarat att du inte kom ifrån byn - du breadcrumbar ju här om att ditt yrke är ett högprestigeyrke som kräver mer studier än en liten by skulle kunna erbjuda.
Nej, jag gjorde det för att folk skulle kunna se att jag varit konsekvent när mitt yrke senare kommit ut.

Rising said:
När du skriver detta inlägg så har du alltså preis dubbelkollat i vilken runda ditt yrke skall avslöjas (5), så att du skulle ha missat att du spelar på medborgarnas sida är väldigt osannolikt.
Se ovan angående att skumma igenom text. Det är nåt jag gör ganska ofta, framförallt om det är en text jag läst förut.

Rising said:
Det gör det uppenbarligen inte i ditt, eftersom du missade detta i samma inlägg som du visade att du hade full koll på att ditt yrke skulle avlöjas i runda 5.
Se ovan.

Rising said:
Så jag flyttar min röst till dig. Jag måste få klara besked från dig härnäst, inte några fler undanflykter. Jag vet att jag kan vara på väg att se till att en kraftfull powerroll avslöjas (och jag beklagar för alla om så är fallet) men du är helt enkelt för skum för att lämnas ifred för tillfället. Plus; jag hatar tanken på att kultisterna skulle kunna döda dig innan vi får veta vad som egentligen var dealen med dig och din speciallagtillhörighet.

Röst: Krank
Så, ska jag berätta mitt yrke och min förmåga? Det vore egentligen inte så bra för gruppen, men om det kan rädda mig en runda till kanske det kan vara till gagn för gruppen.

Men, jag tänker börja med att säga att jag är TERAPEUT. Jag har två förmågor, där den andra tar vid så snart jag använt min första oneshotförmåga.

Om du fortfarande tycker att det är en bra idé att jag avslöjar exakt vad mina förmågor innebär, skriv i så fall det.

Och specificera gärna vad du menar med "klara besked" - är det just yrke och förmågor, eller något annat?
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: What?!

Rising said:
Särskilt vill jag att Zebulon ska sluta avkräva svar från deltagarna innan han kollat om det verkligen verkar klokt att alla icke-medborgare avslöjas.
Det är noterat.
Undersökningen fortsätter dock.

Observera att det är fullt möjligt att ljuga och att inte svara. Den som inte svarar anser jag har någonting att dölja. Jag hoppas alla drar slutsatsen efter tidigare inlägg från Fleuflux att informationen inte är vital i spelet. Kanske en kul krydda han kom på sent en kväll, vad vet jag, men det är nog inte det primära sättet att avslöja vilka roller folk har.

Nu är dock Födelseplats som attribut här och jag spelar med.
Att man skulle råka rösta ut en power-roll håller jag för mindre sannolikt än att man skulle kunna dra slutsatser om vilka som är Ockultister. Det blir helt enkelt mer farligt att vara Ockultist, en lögn till att förhålla sig till om man vågar vara med på undersökningen.
Eller så talar man sanning och litar till fru Fortuna att ingen kommer kunna använda informationen....

Kan förresten nån som vet förtydliga: heter Kultist eller Ockultist?

Är toalettpappret slut igen?
Men herregud, gör ni inget annat än att gå på muggen? Alltså, om det här fortsätter har jag inget annat val än att sälja toalettpapper till er. Jag blir ju ruinerad och får gå från hus och om det fortsätter!
1 kr per ruta!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: What?!

Så, ska jag berätta mitt yrke och min förmåga? Det vore egentligen inte så bra för gruppen, men om det kan rädda mig en runda till kanske det kan vara till gagn för gruppen.

Men, jag tänker börja med att säga att jag är TERAPEUT. Jag har två förmågor, där den andra tar vid så snart jag använt min första oneshotförmåga.

Om du fortfarande tycker att det är en bra idé att jag avslöjar exakt vad mina förmågor innebär, skriv i så fall det.
Yikes, du skall inte avslöja något bara för att jag vill det. Jag är ju bara en enskild person. Jag ville rätta mig till drevet mot dig och pressa dig till att avslöja först när du hade tillräckligt med röster emot dig.

Men ja, ditt inlägg ger mig fler frågor än svar så här långt. Om du hade sagt att du tabbat dig och råkat avslöja lite mer än du egentligen hade velat så hade jag direkt tagit bort min röst från dig. Men att du står fast vid din version gör att jag personligen inte litar på din dubbelförmåga.

Så jag låter min röst ligga kvar på dig, tills vidare; och vill att du skall ge ett komplett avslöjande. (Men förihelsicke: avslöja nu inte någonting förrän vi fått se hur de andra deltagarna reagerar, och inte förrän du har en klar majoritet av rösterna.)

Alla andra: Kranks halva avslöjande är förmodligen det viktigaste som sagts i spelet så här långt. Det är först när ett sånt här claim kommer som spelet börjar på allvar. Oavsett om krank är en kultist eller inte, så kommer kultisterna att ha mycket svårt för att skriva hur de reagerar på kranks avslöjande. Det är väldigt lätt hänt att de råkar göra bort sig eftersom de ännu inte vet hur många av oss medborgare som har förmågor eller hur våra förmågor i regel fungerar. Genom att skriva och berätta hur ni resonerar kring vad krank har skrivit NU så gör ni det svårare för kultisterna, eftersom de då inte kan avvakta och vänta tills de vet mer.

Så berätta vad ni anser om detta avslöjande!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,473
Location
Köping
Re: What?!

Rising said:
Snip bautaresonemanget som Gud glömde.
Ja jävlar. Jag håller ett öga på krank.

Dock vill jag puffa för min uppdaterade lista. Nu har Anders Åstrand yttrat sig, och jag är faktiskt inte jättemycket för att fortsätta på tåget mot honom. Jag tror vi har bättre gissningar, även om de bara kan vara gissningar nu i första rundan.

Krank är listad som klant... well, Rising har redan förklarat den biten.
Måns är listad som klant för att han tyckte att vi skulle avslöja yrken. (Tycker inte längre, men det kan ju vara för att han såg att det inte ledde någonstans.) Ganska svagt bevis, men det står ändå där.
Zebulon är klant för att han propsade på att vi skulle avslöja vilka som är infödda, och för att hans egen story inte riktigt höll (här). Jag tror att han är utböling och ljuger om det. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Men skumt.

Har även ringat in gänget som praktiskt nog kom in dagen efter. Tror vi på Basenanjis teori att kultisterna pratat ihop sig så kan det nog finnas ett par två kultister där. Folk som varit med innan är ju dock inte rena för att de satt igång direkt, de har ju erfarenhet nog att börja snacka utan att konferera med kultistkompisar.

Nybörjare i det där molnet vill vi alltså kika på. Banarok, Zebulon, Eksem och Poseur?

Mina alternativ är således:

* Följa min tidigare inriktning och rösta på Craygh - näste man i alfabetet som inte talat.
* Rösta på krank för att han är mysko?
* Rösta på Zebulon ety han både är klant och finns i "det skumma molnet" i mitt diagram?

Tror jag kör på Craygh. Kom igen, vi har helt glömt de fyra som inte sagt något. Vi kan inte genomgå hela runda ett utan att alla yttrar sig.

(Därmed inte sagt att jag glömt krank eller Zebulon.)

Röst: Craygh
 

Attachments

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,473
Location
Köping
Re: MIN RÖST: EMBERGEM

Bearnie said:
Jag kommer skriva och ta emot PM som en del av mina åtaganden på den här siten. Det kan vara värt att påpeka.

Utöver det så skulle en skärmdump fortfarande vara intressant att se. :gremsmile:
Justja, det här. Jag har faktiskt en skärmdump på när du läser ett PM, men jag hann komma på det resonemanget innan jag läste dig säga det. "Whoa, redaktören läser PM" är inte så fett. :gremsmile: Jag har förresten läst mitt PM från Feuflux ett par fem gånger, så att läsa PM säger ju inget heller.

Sen tror jag inte jag avslöjar någon annan. Jag tror faktiskt det är mer sannolikt att personen som skickat ett PM har en specialförmåga och har PM:at Fluxen än att det är en sen kultist som PM:ar sina kultkompisar.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: What?!

Jag tror inte att Rising och Krank båda är kultister, eftersom Krank nästan verkade komma undan med sitt misstag varpå Rising pekade ut det för allmän beskådan.

Jag tyckte också att Kranks betéende var lite misstänkt, men jag hade ett vagt minne av att han även i tidigare partier varit dålig på att läsa texterna ordentligt och därför tände jag inte till helt och hållet på det.

Nu när dock Rising har påvisat att Krank måste ha öppnat och läst sitt PM, vilket också erkänts av Krank, precis innan det misstänkta inlägget ser Krank betydligt mer misstänkt ut.

Jag tänker dock inte flytta min röst just nu, utan vi får se hur det hela utvecklar sig. Zebulons betéende är också lite misstänkt. Jag tror han gömmer något bakom sin dimmridå av rollspelande, dessutom är en hämdröst inte särskillt produktivt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,473
Location
Köping
Re: What?!

Rising said:
Så berätta vad ni anser om detta avslöjande!
Kan jag väl.

Jag vet inte vad jag tror om kranks påstående att han är klantig. Säger nog som Åstrand - han har åkt dit på klantigheter tidigare, men nu har han ju bevisligen kollat upp sitt PM. Men att han skummat det är inte osannolikt, det gör jag med ibland, fast jag har sådan OCD att jag läser hela första gången.

krank said:
Även diskussioner om irrelevanta saker ger mönster i kommunikationen.
Möh. Kanske. Jag vet inte. Inget bevis för att krank är skum iaf.

krank said:
Jag vet inte alls hur Zeb diskuterar i vanliga fall, hur hans "normala tonläge" ligger, så i brist på nåt att jämföra med, och eftersom jag inte sett särdeles mycket som just då verkade tyda, i mina ögon, på spelteknisk relevans så feltolkade jag det han skrev.
Jag kan ju bara utgå från mig själv och att jag direkt tolkade farbror Zebulons prat om bosättning som något spelmässigt. Ungefär som att kön var viktigt i Batmanvarulvsspelet. Å andra sidan angriper jag och krank spel olika (han har ju diskuterat med Björn Den Gode, där jag mer hållit med BDG). Låter klantigt, men okej, jag kan nog tro på att krank misstolkade Zebulon fullständigt.

krank said:
Vad gäller by/stad så kände jag helt enkelt att byar är mer CoC än städer, så det var en ren rollspelsgrej.
See also: Innsmouth. Men det börjar bli en hel del rollspelande från krank. Brukar vi inte propsa på att man inte ska göra sånt i varulvsspel.

Sen själva köttet i posten: Krank är terapeut och har någon slags tvåstegsraket till förmåga. Jag tycker nog inte att du (krank) ska avslöja den än. Det var tillräckligt specifikt att du kan ta på dig äran när du använder förmågan första gången, kanske.

Å andra sidan är du redan ett snaskigt mål för kultisterna nu när de vet att du är hyfsat häftig, så det kanske är bra att specificera nu. Men nä. Vore jag kultist finns det andra jag skulle ta som inte sannolikt blir utröstade om några rundor ändå.

Åstrand said:
Jag tror inte att Rising och Krank båda är kultister, eftersom Krank nästan verkade komma undan med sitt misstag varpå Rising pekade ut det för allmän beskådan.
Men fatta vilket alibi det vore! Nä, nu sitter jag och håller på med WIFOM-resonemang, och min tanke om dessa är att man i varulvssammanhang inte orkar krångla till det som varulv och som bybo därmed inte ska dra för långtgående wifom-resonemang. Minst en av krank och Rising är rena, som du säger.

Håller fortfarande ögonen på Zebulon och Craygh.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,715
Location
Rissne
Re: What?!

Rising said:
Yikes, du skall inte avslöja något bara för att jag vill det. Jag är ju bara en enskild person.
Du underskattar dig. Något jag tror benhårt på i såna här spel är gruppduynamiska processer; i varje grupp bildas t.ex ett gäng (eller minst en) informella ledare; personer som andra av olika anledningar betraktar som auktoriteter.

Tyvärr, och jag säger "tyvärr" mest för att det är ett ganska tråkigt beteende framförallt om du skulle visa dig vara ond och dålig, så räknar jag nog med att du är en sådan, like it or not. En "knutpunkt" i de drev som kommer. En person folk lyssnar på.

Och om du då säger att en möjlighet för mig att dra bort misstankarna från mitt faktiskt helt oskyldiga medborgarjag så att folk kanske börjar kolla runt efter andra möjligheter, så lyssnar jag på dig.

Rising said:
Men ja, ditt inlägg ger mig fler frågor än svar så här långt. Om du hade sagt att du tabbat dig och råkat avslöja lite mer än du egentligen hade velat så hade jag direkt tagit bort min röst från dig. Men att du står fast vid din version gör att jag personligen inte litar på din dubbelförmåga.
Och naiv som jag är trodde jag att det var bättre att tala sanning om sin klantighet än att stryka medhårs med en lögn. Silly me.

Rising said:
Så jag låter min röst ligga kvar på dig, tills vidare; och vill att du skall ge ett komplett avslöjande. (Men förihelsicke: avslöja nu inte någonting förrän vi fått se hur de andra deltagarna reagerar, och inte förrän du har en klar majoritet av rösterna.)
Will do =)
 
Top