Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 2

Poseur

Swashbuckler
Re: Rösträkning

För att svara på din fråga så är min förmåga att jag kan läsa av vilka folk riktar sin förmåga emot.
Basenanji använde sin förmåga emot Andersson runda 1.

Min intrikting som doktor är således psykolog.

röst Embegren
Delvis för att han hållt sig under radarn och delvis att han har näst mest röster.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Halvtand

Risk för dubbel post.

Vad har Halvtand haft för sig under runda ett, jo följande:

Inlägg ett #648155: Tycker det är skönt att vara tillbaka i varulvsvärlden och innan han börjar med ett lite längre rollspel styrke så noterar han att man redan börjat analysera och att Anders Åstrand är någon sorts negativ favorit. Börjar med att gå ut som Komunfullmäktige och säger sen att rösta inte på mig. Rollspels inlägg eller inte, men det vore intressant om det hade kommit med en motivering varför vi inte skulle göra det, alla med makt är ju korrupta eller hur?
Där efter svarar han krank på hans fundering om att Zebulon har hittat på hela född i staden eller inte. Halvtand anser att det känns för random för att bygga något på det och påpekar även att krank hittade på ett svar till Zebulons fråga, och att även de flesta troligtvis har hittat på svaret på frågan utifrån det yrke man har fått. Och avslutar sen med att nämna att Zebulon är antingen wrnu's bästa taktiker, syns, mytoman eller klanting om han nu har avslöjat den tredje fraktionen.

Inlägg två #648157: Svara på kranks fråga om varför Halvtand skriver ut sin yrkesroll och att Halvtand inte ska skriva vad han har för förmåga. Halvtand svarar med att krafter tänker jag inte tjata om den här gången, då han blev trött på dem föra spelet. Och anledningen till att han gick ut med sitt yrke var att det stod att det skulle bli avslöjat under runda 6, och om han var kvar så länge så har han inte förlorat något. Personligen tycker jag att det inte var det bästa man kunde göra, han kunde ha avvaktat tills något drev verkade komma i hans väg, samt så har han inget att styrka det hela med förens runda sex, inget spår i inlägg sen tidigare så väljer vi att inte tro på honom nu så kan han inte bevisa sin roll för oss. Och sista kommentaren är att om någon sen hårdanalyserar och tror sig få ut något av folks yrken, då tänker han ta det som det kommer. Nu vet jag att jag gick ut med mitt yrke tidigt men jag hade faktist mer att förlora än att vinna på dölja mitt yrke och min 'förmåga', vilket kommer bekräftas nästa runda om jag inte plockas va kultisterna.

Inlägg tre #648162: Svarar mig att han tror att alla har fått yrken, även kultister.

Inlägg fyra #648165: Åter igen ett svar till mig, angående kultister och om de har fått yrken eller inte, där Halvtand ser en ganska stor öppning om SL har missat det, och återigen påpekar för mig att kultisterna lär också ha fått yrken och att min ide faller pladask.

Inlägg fem #648167: Ett tilllägg till hans svar till mig och det är att vi kan prova min ide, samt nämner återigen att han avslöjas runda 6.

Inlägg sex #648209: Påminner Yreburre om att SL har sagt att allt är slumpat med hjälp av www.random.org

Inlägg sju #648297: Vill uppmärksamma oss om att han kommer vara inaktiv fram tills Måndag kväll.

Inlägg åtta #648549: Tillbaka i spelet igen, börjar med att notera att mycket har hänt och att analyser får vänta tills allt har lagt sig på plats. Där emot har han lite att komma med. Ändar sin uppgift till att han inte är född i staden. Notera att det var en hel del förvirring runt detta, detta inkluderar både mig och krank.

Ska man läsa mellan raderna i nästa stycke så är det flickvännen som tar det mesta av Halvtands tid, i vilket han även kommenterar att det är några spelare som noterade hans tysnad och att det troligtvis har missat hans inlägg om att han skulle vara frånvarande.

sen går han vidare till att svara på att han trot att yrken och förmågor är sammankopplade till viss del. Där efter svarar han Zebulon på hans frågor om man fick ha kontakt IRL, om kultisterna får det, om det är med en tredje fraktion samt vad den skulle kunna vilja. De två försa frågorna är väl i dags lägget självklara för alla, den om det alltid finns med en tredje fraktion är att det kan finnas men det kan även vara så att den inte finns och vad de vill har han inte en aning om.

Där vidare går Halvtand över till att fundera på vem han ska rösta på, har tankar på att rösta på krank men har inget att backa upp det med och Zebulon funderar han också på att rösta på men vet inte vad det skulle ge kultisterna, var på han konstaterar att han behöver fundera och går och äter frukost.

Inlägg nio #648572: Går mer eller mindre ut på att förklara varför den låga närvaron och de korta posterna, och det beror på att Halvtand har svårt att komma åt en datorn före 18:00 på kvällarna då han inte tänker skriva från jobbet (Där emot gör jag det) samt att man borde ta med i beräkningarna att folk inte alltid har tillgång till datorer.

Inlägg tio #648573: Undrar vilka som finns på Dice försiktighets lista och varför de är med där.

Inlägg elva #: Basenanji påpekar för Halvtand att inte inte ska gömma sig bakom frasen jag är nybörjare då han har vunnit ett spel förr. Och Halvtand säger att han vill ha något att grunda sina anklagelser på då ingen grund är sämre än dålig grund, och nej han är ingen nybörjare längre. Sen kommer en kort lista över vilka han har lagt märket till, observera att han inte har misstankar mot den, utan bara observerat dem.
Först ut är Rising, där han inte har märkt någon skillnad i hans agerande från tidigare spel är snabb ut för att dra igång saker. Där efter kommer Anders Åstrand som är tyst ett tag för att sen få röster på sig och avslöja sitt yrke och förmåga, lite för medgörlig enligt Halvtand.
Sen är det Zebulon's tur och han skriver mycket och snabbt, börjar med att fråga om man är född i staden och förklara sen att det har med hans förmåga att göra, en setup med andra ord, på pekar att folk som ljugit om det har säkert ljugit om annat också. Ligger i grå Zonen, lite misstänkt.
Krank är förvirrad men tror inte att krank kommer fällas.
Anser att jag postar långa listor men förklara dåligt varför jag anser att sakerna i dem är intressanta, vill ha mer detaljer (försöker men det är fan inte lätt och det tar tid att gå igenom allt matrial).
Embergem skriver för kortfattat kan bero på att han har något att dölja eller lathet, smått misstänkt. Efter detta så väljer Halvtand att lägga sin första röst på Shale, då fortfarande är inaktiv. Det jag stör mig på är att det har ungefär kommit 300 inlägg fram tills nu vilket halvtand nämner i sin post och det är inte förens nu han väljer att lägga sin röst. Hade velat se hans röst tidigare, även om det hade betydigt att han hoppade på ett drev.

Inlägg tovl #648660: Dice har lyckats ta sig in på Halvtands skumis lista (den skulle jag vilja se). Anledningen till det är att Halvtand själv var varulv förra spelet och de som du ser som ett hot som varulv är ju självklart de aktiva och just Dice försiktighets lista bestod utav Mig, Basenanji, Rising, Zebulon, Måns och Andersson (fast jag anser inte att Måns eller Andersson är särskillt aktiva), det som gör att halvtand sätter Dice på skummislistan är att han näst intill använder samma ord som halvtand gjorde då han själv var varulv.
Han nämner även att han gick tillbaka i föregående spel och kollade hur det röstades då men det gav inget, två omotiverade röster och en blankröst. Sen svarar han Måns, som säger att Halvtand var få ordig och varulv i förra spelet och ingen såg det komma. Och Halvtand konstaterar, "Jo det var det visst".
Med detta som bakgrund och en inaktiv Shale så väljer Halvtand att rösta på Dice, som tydligen är en del av McDonaldstrojkan, och ber Dice komma med lite funderingar på varför just dessa herrar (försiktigthetslistan) drar till sig dina blickar.

Inlägg tretton #648874: En kort förklaring om vad McDonaldstrojkan, som består av Halvtand, Dice och Embergem. Rättar även Banarok att Halvtand tillhör icke födda i staden. Informerar sen Dice att ja han misstänker Dice pågrund av att Dice beter sig som Halvtand gjorde då han var varul i tidigare spel (där med inte sagt att halvtand är grön i detta spel).
Där på kommenterar han Andersson angående att alla har SAN 99 och att det skulle ta 8 rundor om man förlora 12 i SAN per gång med att kultisterna kan ha förmågor som sänker SAN, för annars kvittar det om man använder sin kraft eller inte.
För att där på rätta mig angående Halvtands anledning till att rösta på Dice.

Inlägg fjorton #648875: Ställer sig skeptisk till drevet mot Dice, hade velat se försvar och argument för att få vara kvar i spelet.

Och var har vi halvtand då? Jävligt bra fråga, över lag har han skrivti väldigt korta inlägg men även förklarat att han inte kommer skriva så långa inlägg och har sällan tillgång till dator för 18:00. Röstar väldigt dåligt, dvs röstar väldigt sällan, vilket om han nu läser ifatt på rasterna på jobbet och sen hemma inte borde vara några problem att slänga in en kort röst då och då, men alla kan inte vara lika aktiva. Får uppfattningen att Halvtand mest svarar på frågor, men har inte kommit med någon analys eller lista över vilka han misstänker ännu, det enda vi har fått är en lista över de som är aktiva, men ingen lista över misstänka och det är något jag skulle vilja se från Halvtand snarast.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Det Stora Excelarket Som Gud Glömde

Inte just nu, jag har suttit och plitat ihop ett Excelark med halv intressant information. Nu har jag tyvärr inte gått tillbaka och kollat alla yrken som folk har outat, men det kanske är lika bra det.

Bifogar skärmdump av mitt Excelark. Notera de vackra färgerna, vi har ganska många som är gröna redan i andra rundan, det är ju bra.
Du har ett fel i ditt excel ark, Andersson har förmågan att blocka andra svagare förmågor och det är jag som har förmågan att sänka SAN med 1, för att folk inte litar på mig som Butler.

Pilzefrau

hon/henne

Rising said:
Det här kan visa sig vara en riskabel gambit; men vafan, vi provar:

Röst: Poseur

Jag vill höra vad du tänker säga att du har för förmåga.
Det kanske inte behöver sägas, men jag är nyfiken på varför du gör detta. Det är säkert själ som inte ska avslöjas innan han svarar, och kanske inte heller efter att han gjort det, men du måste ha någon sorts tanke bakom det.

(Och pga det låter jag min röst ligga kvar ett tag till, jag lovade som ni kanske minns tidigare att antingen flytta eller rösta blankt om vi inte såg ut att få ut något mer.)

I övrigt står jag på båda sidor i Embergem-drevet (eller tja, Måns motivering till att starta det) - det är lite udda av Måns att anse att Embergem är mer aktiv än poseur, men om han planerar att bli det, som det låter på honom, så kanske ett drev vara rätt väg. Anders Åstrand fick vi fart på i början på det sättet.

Bland de som faktiskt claimat sig som infödda ser jag mig själv och Zebulon som väldigt gröna, Måns och Wilmer mittemellan (tror inte de är kultister men har inte friat dem än) medan Poseur är mer misstänkt. Nu finns det säkert fler infödda som ljugit om det eller inte svarat, så det är inte säkert att Poseur är kultist bara för att han är mest misstänkt av de infödda.

En lös tanke: hur CoC-kanon är det att vara datanörd? Det finns väl olika variationer på setting i olika tidsperioder, tycker ni att det verkar som en rimlig roll? Utifrån min uppfattning om CoC verkar den smått anakronistisk, men jag har å andra sidan inte spelat det själv.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Poseur said:
För att svara på din fråga så är min förmåga att jag kan läsa av vilka folk riktar sin förmåga emot.

Min intrikting som doktor är således psykolog.
Så fort Basenanji har bekräftat att han använde sin förmåga mot Andersson så flyttar jag min röst. För jag har svårt att se att en kultist skulle ha en sån förmåga.

Rising

Vila i frid

Det här var listan jag citerade:

"Poseur: 7 (Pilzeman, Hellzon, Vicotnik, Andersson, Basenanji, Måns, Yreburre)"

...och du skriver:

"Poseur: 7 (Pilzeman, Hellzon, Vicotnik,Andersson, Basenanji, Yreburre, Rising)"

Tog du bort dig själv ur röstlistan?

Rising

Vila i frid

Ah, ja, det är klart att du gjorde. Du röstar ju på Embergem, ser jag nu. Det verkade så besynnerligt i mina ögon att det inte ens kvalificerade som ett varulvsknep.

Pilzefrau

hon/henne

Ja, men med rätta. Han röstade på Embergem en stund innan du skrev med honom på Poseur-tåget.

Zebulon

Swordsman

För mig som är nybörjare har jag inga rutiner på att hitta varulvar så jag har resonerat lite grann.

Full öppenhet
Om alla skulle vara helt öppna med allt hade varulvarna fått ljuga röven av sig och det hade vi kunnat genomskåda. Men detta scenario kommer inte att hända. Nästa.

Att matematiskt räkna ut det.
Saknas för mycket data. För många variabler som inte är definierade. Ain't gonna happen.

Kvalificerad gissning.
Det här är troligtvis min bästa chans. Dice var inte mitt förstahandsval förra rundan men jag trodde att oddsen var större att han var kultist än inte. Jag betraktar det som smärtsam lärdom. Att de dessutom knep Krank utan att förlora någon själva eldar på fliten lite extra.

Nu till resonerandet.
Hur många kultister tror vi att det finns?
Jag tror det var Basse som sa att det kanske var 6 kultister. Jag har kollat en snabbis på mafiascum.net och 1/4 kultister verkar vara standard så då är ju 6 troligt. Att kunna hitta 1 av 6 kultister i en mängd av 21 är inga omöjliga odds.

6 kultister och nu 15 hederliga medborgare. Tillsammans är det 21 personer.
I min bok har jag noterat 3 av dom som gröna och motiverat tidigare. vicotnik, Pilzeman, Hellzon. Då är det 6 av 18 och oddsen ser bättre ut.
Vilka har skrivit så mycket att man inte behöver pressa dom?
I mina ögon; Basenanji, Rising. Kanske nån mer.
6 av 16 och ytterligare bättre odds.
Att hitta 1 kultist av 6 i en mängd av 16 är bra odds.

Embergems svar(#649201) på drevet mot honom är inte så snyggt i mina ögon men trovärdigt. Han har annat att göra. Det var Måns som ville starta drevet mot honom. Ett minus för Måns är noterat men inget tungt röstningsargument.

Jag förstår inte riktigt varför Bearnie och Eksem är så ifrågasatta. Det finns andra som är bra mycket hetare. Ingen av dom ligger ju bra till, troligtvis är en av dom kultist men det finns andra som behöver pressas ännu mer och som då blir möjliga röstningsobjekt
.
Tex Wilmer som nu när jag tjatat om honom svarade men anser att jag "griper extra argument ur luften" vilket inte är särskilt starkt resonerande eller bevisande.
Jag är absolut inte säker på att Wilmer är kultist men han måste fås att skriva mer så vi i så fall kan avskriva honom.
Jag vill också se mer press på Purgatory och Halvtand också. De har mycket att visa.

Jag står fast vid min röst på Wilmer men är beredd att hoppa på tåg mot någon av de ovanstående

En annan sak. Jag tror inte att nån av dom medborgare som är stadsfödda kommer manipuleras ut i dimman då det blottar helt enkelt de två kultisterna i den gruppen för mycket. Kan vara värt att tänka på.

Sen en sak om Eksem som jag noterat, kanske old news.
Eksem:
Jag är en medborgare i den här staden sedan en lång tid tillbaka. Jag är, som bekant, museialt engagerad. Särskilt intresserad är jag av historiska tilldragelser och fjärran platser, trots eller kanske för att jag sällan ens lämnar mitt hus.

Sen säger att han är kurator. Vilken kurator har den arbetsbeskrivningen? Var det kanske en felskrivning vid beskrivningen, att han menade konservator?
Inte vet jag men det är skumt.

Hellzon

Långsamma Vargen

Poseur said:
Häpp! Typisk medborgarförmåga, så nu blev du ju plötsligt väldigt grön, iallafall om Basenanji (som jag litar på) kan bekräfta detta (riktningen, inte vilken förmåga han har). Vi kan också konstatera att Andersson fortfarande lever, vilket grönar Basenanji ännu mer än han redan var.

Vicotnik said:
Du har ett fel i ditt excel ark, Andersson har förmågan att blocka andra svagare förmågor och det är jag som har förmågan att sänka SAN med 1, för att folk inte litar på mig som Butler.
D'oh! Fixat. Ni ser hur kaotiskt det är när jag inte fört bok sen början.

Hursomhelst tror jag på Embergemtåget. Embergem, Måns, nya Craygh och Yreburre är vita i min bok (vit=ingen åsikt). Pressa pressa pressa.

Röst: Embergem

För övrigt vet jag att jag varit seg senaste dagarna. Ska försöka återkomma med analyser.

Pilzefrau

hon/henne

Sen säger att han är kurator. Vilken kurator har den arbetsbeskrivningen?
En sån härn.
Att hitta 1 kultist av 6 i en mängd av 16 är bra odds.
Om vi ska gå på den optimistiska linjen får man även tänka på att tre personer försvunnit.
Av de ursprungs-21 spelarna är följande döda:
Shale (den rollen som spleades av Craygh runda 1 alltså)
krank
Dice
Följande tar du själv bort för att du räknar dem som hyfsat clearade:
Vicotnik
Pilzeman
Hellzon
Basenanji
Rising
Samt dig själv, Zebulon.
Vi är nere på 12 personer, varav du alltså räknar på 6 kultister. Det är bra odds.

Jag är inte säker på att jag håller med dig om alla clearanden, men det finns ingen anledning att bli uppgiven i alla fall.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Zebulon said:
Eksem:
Jag är en medborgare i den här staden sedan en lång tid tillbaka. Jag är, som bekant, museialt engagerad. Särskilt intresserad är jag av historiska tilldragelser och fjärran platser, trots eller kanske för att jag sällan ens lämnar mitt hus.

Sen säger att han är kurator. Vilken kurator har den arbetsbeskrivningen? Var det kanske en felskrivning vid beskrivningen, att han menade konservator?
Nej, jag anser inte det vara old news, det var faktist väldigt intressant, nu när Poseur mer eller mindre har blivit grön, bara en bekräftelse från Basenanji så med detta så ligger nog Eksem när nog att få min röst om han inte kan förklara sig.

Hellzon

Långsamma Vargen

Zebulon said:
Eksem:

Kurator (eng. curator) är ju faktiskt inte helgalet. Nu ska man inte försvara andra, men det är verkligen inget som pingat på min radar.

Zebulon

Swordsman

Sorry, pinsamt att jag det var jag som kopplade kurator. Ursäkta, Eksem.

Det var 24 spelare från början.
Krank och Dice är döda, Shale är borta (typ).
21 kvar.
Däremot glömde jag ju räkna bort mig själv och känner jag det här gänget rätt räknas väl det som ett freudianskt misstag:) , vilket det inte var.

Att det är bra odds håller jag med om men det jag vill ha fram är att vimåste begränsa bredden och var och en måste välja någon, förklara ordenligt så vi andra kan bedöma anklagelsen/slutsatsen. Inte bara hoppa på drev eftersom de är infekterade.

Basenanji

Postd20modernist
Bekräftar Poseurs förmåga

Jag kan bekräfta Poseurs utsaga. Jag valde Andersson för att se om min förmåga kanske var skadlig. Du får ursäkta Andersson, men jag var lite osäker på att du var medborgare.

Min förmåga går ut på att jag kan skydda andra från skadliga förmågor. Detta skulle vi kunna korskolla genom att tex jag skyddar den som Andersson använder sin förmåga på.

Jag är alltså ingen traditionell väktare, utan har en fluff-förmåga.

I och med detta verkar Poseur grön. Men han kan ju också vara kultist med en blygsam förmåga?!

Ok, nu kanske någon tycker att det är dumt att outa min roll och yada yada. Så jag skulle vilja, i skämtsam ton visa på hur jag tror att Kultisterna resonerar just nu:

De slemma kultisterna har samlats i ett mörkt hörn i affären. Alla andra sover påpassligt och inte ens kultisternas taktfasta åkallan av Chtulhumulhu kan väcka medborgarna ur deras änglalika sömn.

"Ok..." väser en av dem fram "...vilken av medborgarna ska vi manipulera ut den här gången då?"
Snacket bland kultisterna går fram och tillbaka. Rising? Pilzeman? Måns? Eksem? Embergem? Någon som verkar ha en siarförmåga? Kanske Zebulon (...jo, för då kan vi sno choklad utan att nån..ok, det var dumt...)?
Av en händelse råkar någon föreslå Basenanji.

Och ett våldsamt skrattkalas bryter ut bland de mordiska kulisterna. Basse? Den mest fåniga, töntiga, osmarta, patetiska bybon av dem alla? Hur kan man ens tänka tank...

Varpå kultistledaren plötsligt blir allvarlig och tittar på resten av kultisterna med ett riktigt varggrin. Ett sånt som skulle skickat mysrysliga darrningar upp längs ryggraden på Chtuhlhu-muhulhu himself:

"Hey! Skärp er! Lyssna här: Vi låter förstås Basse leva. Killen gör ju för i helvete mer nytta åt oss som levande än död. Han skriver idiotiska inlägg, han föreslår vettlösa strategier och han buzzar till resten genom att ställa knasiga frågor. Får han sin vilja fram så kommer dessutom de dumma medborgarna berätta för oss vem som är väktaren! Och skulle det mot all förmodan behövas har Rising själv fått upp kornet på honom. Den där tar byborna själva hand om. Men ju längre han lever, desto bättre. För oss! Bwahahahahaha"

Skrattet sprider sig, men dör så småningom ut. För kultisterna förstår sakta men säkert att precis så är det. Ju mer Basse skriver, desto bättre!"

Och nu kommer väl jag bli så där misstänkt som jag hoppades att jag inte skulle bli.

Så jag säger bara: rösta inte ut mig. Inte för att jag tillför så mycket, utan för att jag är medborgare.

Det har jag ju sagt hela tiden!

/Basse, medborgaren

Pilzefrau

hon/henne

Okej, så nu har Poseur svarat. Jag väntar med spänning på Risings kommentarer. Här är mina egna:

Dubbelclaimet med doktor och doktor är inte särskilt misstänkt nu när ditt psykologande är bekräftat. Ditt första breadcrumbande i stil med "Jag är Dr. Poseur och har en klinik här" stämmer bra, medan ditt förtydligande där du använder ordet "doktor" endast är lite mer udda, men nu petar jag på detaljer. Så länge vi nte tror att en kultist faktiskt har en sån här förmåga (inte helt omöjligt, mind you) är du grön.
Röst ingen tills vidare.

Basenanji

Postd20modernist
Anderssons förmåga?

Äh, jag sabbade allt på en gång. Jag trodde att Andersson hade en sån där SAN-sänkande förmåga. Nu läste jag att han hade en annan förmåga: att blocka nånting.

Jaja, ni borde vara vana vid mina fel.

Men det vore kul att testa min förmåga och se om den fungerar mot en tex SAN-sänkande dito. Isåfall kan ju lilla jag bidra till att verkningarna av någons förmåga inte blir så skadliga.

/Basse, medborgare och hjälpsam, ordförande för Röda Korsetavdelningen, scoutkåren och Unga Örnar. Sjunger 2:a tenor i kyrkokören och...nu blir jag så trött på min godhet att jag måste klottra lite här i sjöstaden...

Vicotnik

Den onde
Staff member

Jag skulle nog vilja sätta lite fart på Yreburre, ligger där och lurkar i mörkret och har inte gjort så mycket väsen av sig sen drevet mot Eksem. Yreburre har inte heller postat särskilt mycket under runda ett heller, sammanfattning finns här av yreburre's inlägg. Så tills vidare:

Röst Yreburre