Ok, jag håller mig i skymundan efter som jag bevisligen har spelat så himla klantigt.
Jag vill inte bidra med onödigt buzz, helt enkelt.
Det betyder inte att jag inte har åsikter eller att jag inte följer vad som skrivs.
1. Poseur
Jag har kvar min röst på Poseur. Frågan är dock om han är siare (SÄG INTE DET ISÅFALL). Eller kanske väktare? Är det en förklaring till hans mystiska beteende? På alla mafiascum-sidor återkommer kombon siare-väktare som den starkaste kombinationen byborna har. Men Poseur borde försöka försvara sig bättre i fortsättningen. Det blir så otroligt svårt att spela om folk hela tiden kan hålla låg profil. Hinta om din förmåga eller skriv något som förklarar varför du har skrivit som du har skrivit, föreslår jag.
2. Kultisterna
Jag tror att kultisterna har åtminstone en erfaren och klok forumit som är bra på att ducka under vår radar. Tex tror jag att kultisterna röstar väldigt smart. De sprider sina röster och har tålamod nog att låta paranoian i gruppen att göra sitt.
På så sätt blir det också svårt att hitta dem när vi analyserar röstningsmönstret (vilket innebär att kultisterna kanske utnyttjar dreven och vilka som hoppade på sent för att sprida misstankar åt ett visst håll). Jag tycker sammantaget att röstningsmönstrena
ännu så länge är så svåranalyserade att det finns andra saker vi borde fokusera på.
(Vi ska förstås analysera röstandet OCKSÅ, men den enda gången som det egentligen ger något är när kultister försöker driva bort röster från en av de sina. Om våra röster hittills har varit fokuserade på oskyldiga, lär ju inget matnyttigt komma ut ur analyser av röstmönster, eller hur?)
2b. Minispelen
Det bästa just nu tror jag är att snabbt ta reda på vilka som är äkta stadsbor och vilka som inte är det. Därefter att analysera kultistbeteendet där. Jag utgår från premissen att det finns minst två kultister bland de infödda.
Jag tror också att det är en idé att gå ut med när man blir avslöjad. Det kan vara så att kultisterna måste fejka detta, eller att deras yrken på något sätt skiljer sig från medborgarnas.
Dessutom skulle det kunna vara så att vi kan se ett mönster där det finns de som har förmågor som är fluff (typ Anderssons) och sådana som har mer substans. Då skulle vi kunna se vilka som har fluff-förmågor och anta att det i den gruppen finns kultister. (Kultisterna lär inte ha fått förmågor av typen Siare, Väktare osv) Och om Rising eller någon annan tycker att det här är för utelämnande, så vill jag påpeka att jag alltså inte föreslår att man ska avslöja sin förmåga.
Det räcker med att svara om man har en fluff-förmåga eller en mer klassisk. Visst, detta riskerar att exponera viktiga roller, men om väktaren (väktarna) ser till att skydda siarna så kommer vi kunna fortsätta hitta varulvar*, utan att någon siare blir manipulerad.
Egentligen räcker det med att dela upp gruppen i: "Ja jag har en fluff-förmåga!" och en "Nej, jag vill inte ens svara, ditt mofo-fuck!"
På så vis kan vi gallra ut en grupp med fluff-förmågor. I den borde det gömma sig kultister. Och då skulle man kunna korskolla mot infödd-gruppen.
Men okej, är det FÖR riskabelt att exponera detta, tja då får vi väl lita till att siarna hittar rätt. Och jag tror att Anders Åstrand visst kan ha rätt i att man ska sia ett helt gäng. Men har vi tid? Är det inte bättre att redan i nästa runda, kunna sluta sig till vem av siarna som kanske får märkliga svar.
Min poäng är att siandet inte har så mycket substans om vi inte kan lita på det. Först: Kolla att siandet stämmer. Därefter: Sia så många som möjligt.
Att man koncentrerar siandet på ett mindre antal personer (eller bara en person) utesluter ju inte att man kan välja från folk som har betett sig skumt tidigare, förstås!
2c. Dialogerna
Jag tror att det borde gå att se hur dialogerna mellan kultisterna skiljer sig från dialogerna mellan paranoida medborgare. Tex tror jag inte att
både Rising och Wilmer är kultister. Den där uppsträckningen andas för mycket hetta för att det skulle kunna vara teater, tror jag.
Av den anledningen blir jag lite nyfiken på Bearnie-Eksem-debatten. Ibland får jag en känsla av att den är lite konstruerad, men jag har inte analyserat dem tillräckligt.
Sedan är jag mycket nyfiken på hur Rising tänker rösta i den här rundan. Har han sagt något ännu?
Tills vidare,
Basse, medborgare
*
Hjälpsamma personer har friskat upp mitt minne! När jag var Batman tog vi faktiskt ut en av kvinnosiarna: Poison Ivy. Sedan tordes vi aldrig chansa på att ta ut den andra siaren därför att vi antog att väktaren skulle skydda henne. Dessutom litade vi till att jag Batman, skulle kunna "få över" BDG till varulvsssidan. Batman hade nämligen en sådan förmåga. Vi satsade då på att ta ut de bästa spelarna – men förra gången vann ju krank genom att spela annorlunda. Jag tror att man ska vara försiktig med att utgå från att kultister beter sig på ett visst sätt.
Däremot misstänker jag att kultisterna i den här rundan svettas ordentligt över att vi kan hitta två kultister i infödd-gruppen.