Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 4

Andersson

Hero
Eksem said:
Fast det där är väl bara skumt om Zeb är kultist och AÅ är normal? Är Zeb medborgare är det ju bara klantigt, och är båda kultister så undrar jag varför Zeb överhuvudtaget skulle fråga AÅ en sån sak då han ju skulle vara tvungen att tänka över allt han säger till AÅ och borde insett att det var kajko. Om han nu inte tycker att det är en vettig idé, och då är det ju inget bevis.

N00bmisstag. Jag tror nästan detta grönar Zeb snarare än gör honom misstänkt.
Jag menade inte att det misstänkliggör Zeb, snarare friar det honom än mer. Men jag ville bara visa på Rising tidigt pekade på att det var något underligt med AÅ. Man kanske skulle läsa hans gamla poster lite noggrannare.

Andersson

Hero
Zebulon said:
Kära Andersson,
Du är nu skithet. Du har öppet talat för en bevisad kultist. Ajabaja. Du gör det extra flagrant här och typ 10(!) poster framåt. Inte smart. Otrooligt dumt. Så till den milda grad dumt att jag undrar om det verkligen kan stämma? Du såg ju att drevet var stort och att du var den enda som gafflade om att inte ta honom? Du borde ju insett att han var en lost cause. Du har köpt dig en kort respit från min röst men chansen är stor att jag återkommer.
Fast varför skulle jag argumentera för honom så hårt om jag var kultist? Det är ju bara ett garanterat sätt att i så fall få uppmärksamheten på mig själv.

En kultist hade i den situationen, speciellt som AÅ:s läge ändå blev mer eller mindre hopplöst, snarare hoppat på AÅ-tåget eller åtminstone hållit käften. Det speciellt som AÅ inte var inne och försvarade sig själv. Hade jag varit kultist, så hade jag ju vetat att AÅ inte skulle komma in mer i rundan och inte skulle försvara sig - vilket gjorde hans sak meningslös i det långa loppet. Precis som jag sa så ville jag inte hänga en påstådd siare om vi hade ett bättre alternativ och jag såg risken att han skulle ramla in och släppa sista minuten-bomber, vilket hänt rundan innan med Pilze (och sedan du själv).

Precis som att argumentera för att rösta ut någon som visar sig vara en bybo, inte självklart gör någon till kultist, lika lite är den som argumenterar för att rädda någon som sedan visar sig vara en kultist det själv per automatik. Det handlar ju om vilken information man har till handa och vilka risker man vill ta i det givna läget.

Kultisterna står snarare att finna i de som inte röstar på AÅ vid samma tidpunkt, men som inte argumenterade lika högljutt mot det. Samt möjligen bland dem som sent hoppade på AÅ-tåget.

Andersson

Hero
Eksem said:
Är det ett rimligt spel att spara någon som man är ganska säker på är kultist under några omständigheter? Är det bara orutinerat att komma med (och köpa) sådana förslag, eller är det renutav ett typiskt sätt att jaga fram kultister? Vad säger ni som är kloka och gärna erfarna?
Måns said:
Jag vet inte om jag kvalar men jag säger spontant nej, nej, nej, absolut nej! Det är ren matematik. Kultisterna kan ta 2 av oss varje runda och en chansen för oss att klara oss är att ta så många kultister som möjligt på så kort tid som möjligt. Nu är vi runt 10 medborgare kvar (varav 4(?) är getingar som sticks) och kultisterna är 5(kanske). Det innebär att vi inte har egen majoritet och att det om ett drag kan ha förlorat.
Nu är vi 16 kvar. Tänkbar fördelning (gissning utifrån tidigare spel)
Vanliga bybor 7
Förgiftade bybor 3
Den Tredje Fraktionen 1
Kultister 5

Kultisterna måste alltså bli av med minst 6 personer (3 rundor) till innan de kan vinna (om vinstkravet är att vara minst hälften av deltagarna). Det känns inte som att detta är sista rundan innan förlust, i vilket fall som helst.

Det hela hänger dock på hur DTF fungerar. Minns någon på rak arm hur Jokern fungerade i Batman-spelet, eller hur det brukar fungera i andra spel? DTF verkar ju inte fungera som fanatikerna gjorde i Ereb (som vann om a) byn vann och b) alla ateister var borta).

Mogger

Hipsteranka
Andersson said:
Det känns inte som att detta är sista rundan innan förlust, i vilket fall som helst.
Nej, det jag menade var att exklusive 3:e fraktionen så skulle vi redan nästa runda kunna ha fler kultister än medborgare och det vore inte alls bra. Eller lika många kultister som medborgare rättare sagt. Jag hade räknat lite fel. I vilket fall som helst så börjar det bli bråttom.

Och nu vet vi att kultisterna betraktar tystnad som en bra strategi, så jag är beredd att börja betrakta tysta spelare som kultister.

Zebulon

Swordsman
När jag nu läser om vad jag skrev tidigare vill jag förtydliga en sak.

Jag håller med dig, Andersson, om att ditt enträgna försvar av AÅ talar för dig, just för att det var så uppenbart. En kultist hade släppt ämnet blixtsnabbt och fjärmat sig från allt som kan förknippas med AÅ.

Men faktum kvarstår, jag är inte övertygad om din oskuld. Du kan ha drivit det för långt med flit osv, paranoian gör att allt låter möjligt.

Mogger

Hipsteranka
Jag har inte riktigt hunnit granska så mycket som jag ville, men jag gick igenom Yreburre och Purgatory, och båda ser rena ut. Yre röstade som 3:a på Anders Åstrand och även om Purgatory var väldigt misstänksam mot Zebulon i början ändrade han sig och har sedan dess spelat som en god medborgare.

Så jag plockar upp en gammal tråd:

Röst: Johoohno
Joho info: 3 & 4

Jag är inte nöjd med J´s bemötande av anklagelserna förra rundan.

DesertRain

Hero
Nu har jag läst igenom tråden och haft en del betänketid. Det har resulterat i att jag har ett problem, jag har så få misstänkta! Nästan alla kvarvarande spelar på ett "medborgaraktigt" sätt så det är väldigt svårt att hitta någon riktigt misstänkt.

Dock har jag några och de är,

Halvtand: Han har lyckats få två medborgare utröstade, kan vara klantighet eller planerat. Dock är det ingenting som vi bör uppmuntra oavsett anledning

Johoonho: Han var pressad förra rundan men jag håller med Måns om att han inte bemötte anklagelserna som riktades mot honom på ett tillfredsställande sätt.

Wilmer: Han skriver väldigt lite, det kan betyda att han är kultist men också att han har mycket att göra IRL så han hinner inte med att vara så engagerad i spelet. (Detta gäller från och med denna veckan för mig i alla fall)

Andersson: Han försvarade vid flera tillfällen kultisten Anders Åstrand, dock så tycker jag att han har förklarat det på ett bra sätt. Det betyder dock inte att han är avskriven som misstänkt.

Av dessa fyra så är det Halvtand och Johoonho som jag misstänker mest.
Så för att sätta lite press:

Röst: Johoonho

Andersson 2 (Hellzon, Måns)
Wilmer 2 (Basse, Zebulon)
Johoonho 2 (Måns, Purgatory)

Hellzon

Långsamma Vargen
Purgis glömde kvar Måns på två ställen. Rättad röstning:

Andersson 1 (Hellzon)
Johoonho 2 (Måns, Purgatory)

Pilzefrau

hon/henne
Jag röstade, som ni kanske märkte, aldrig på Anders Åstrand förra rundan. Min röst låg istället under slutspelet på Halvtand, som jag fortfarande ogillar. Jag har ingen mer misstänkt just nu, och han drev onödigt mycket på Dice och Embergem.
Röst: Halvtand

Johoohno 2 (Måns, Purgatory)
Andersson 1 (Hellzon)
Halvtand 1 (Pilzeman

Btw: Minnesregel för att stava Johoohnos namn rätt:
-Joho!
-Oh no!

Halvtand

Warrior
Ja, då var man med igen...

Pilzeman said:
Min röst låg istället under slutspelet på Halvtand, som jag fortfarande ogillar. Jag har ingen mer misstänkt just nu, och han drev onödigt mycket på Dice och Embergem.
Nja, på Dice "drev" jag faktiskt inte alls. Embergem är däremot nästan helt mitt fel.

Till rösten då, det har inte hänt så mycket än, men jag kan ju hjälpa till där jag kan. Sätta press så att säga.

Joho info: 3 & 4

Röst: Johoohno

Zebulon

Swordsman
Eksem, jag betraktar dig som hyfsat ren, iaf i min bok och jag skulle vilja be dig att rösta. Det känns viktigt att du och andra försöker rösta så fort som möjligt så man kan se trender i röstningarna. Det bildas tåg och det blir aktivitet och det behöver vi. Känner man att det är kultister på tåget är det bara att byta.

Tänk på det allihop! Rösta!

Eksem

Champion
Bearnie

Första inlägget. Rollar lite och beskriver sig som en person med mycket att stå i, iklädd kostym och med en laptop. Tycker att vi ska gå efter de tysta och röstar därmed på Anders Åstrand.

Påpekar att han kommer skicka PM som en del av sina uppgifter på sajten. Skulle tycka det var intressant med en skärmdump på PM-skickande.

Ifrågasätter lite halvhjärtat ett påstående om huruvida kultisterna har yrken eller inte.

Återigen om kultisternas yrken.

Påpekar att han inte varit så delaktig, skyller på Valborg och 1:A Maj.

Lägger blankröst eftersom AÅ börjat skriva.

Gör sitt första rejäla inlägg. Analyserar mig och röstar på mig. Får med sig ett drev. Skriver att även Måns ger utslag på hans radar av samma anledningar som jag gjort det.

Väljer att inte kommentera en röst på sig.

Väljer att fortsätta att inte kommentera röster på sig.

Försvarar sin analys av mig med att han haft tid att analysera någon, och ger en bra anledning till varför han valde att analysera mig först.

Gillar mitt svar på hans analys. Hävdar att yrkena antagligen faktiskt spelar roll, även om de må vara regeltekniskt kosmetiska. Tror att det finns en korrelation mellan yrke och förmåga, t.o.m. insisterar på det. Röstar på Måns, hänvisar till #648679 för motivering.

Försvarar sig mot att jag angriper att han först var osynlig och sen dök ned hårt och stort. Hänvisar återigen till Valborg.

Svarar på min anklagelse med att han tänker fortsätta hålla på sin linje (rösta på Måns) men uppmanar mig att hålla fast vid min (röst på honom).

Frågar om en röstlista. Säger att han inte kommer delta lika mycket under ett tag.

Hakar på misstankarna mot Dice efter Dice vildsinta försvar där han försöker försvara sig genom att rösta på mig. Men ändrar inte sin röst.

Låter rösten ligga kvar på Måns och uppmanar Pilzeman att motivera sig mer.

Gillar att det finns flera små drev. Tycker att Pilzeman har hittat "ett bekvämt sätt att egentligen inte tycka någonting." Uppmanar de tysta, t.ex. Hellzon och Johoohno, att agera mer.

Sen är runda 1 slut. Notera att krank blev MANIPULERAD här och hade sin röst på just Bearnie.

Noterar att Craygh INTE röstat på honom.

Tycker att drevet mot honom är underligt och svårmotiverat. Analyserar sitt eget deltagande fram till hit. Konstaterar att han varit principfast och motiverat sitt agerande hela tiden.

Påpekar återigen att Craygh INTE röstat på honom.

Vill inte berätta om sitt yrke eller avslöja i vilken runda yrket kommer bli avslöjat.

En rejäl analys av Måns fram till den här punkten. Tycker att Måns mest varit intresserad av att jaga fram information vars värde vi inte känner till och mindre intresserad av vad vi andra ägnat oss åt. Tycker inte att Måns besvarat hans anklagelser. Lägger sin röst på Måns.

Ser att även andra ägat Måns uppmärksamhet.

Svarar kort på anklagelsen om att jag och Bearnie skulle ha en konspiration ihop. Tycker mitt svar på anklagelsen är bra.

Gillar fortfarande inte Måns försvar. Tycker Måns idéer om att avslöja information är naiva.

Håller med Zebulon att folk inte bör gnälla så mycket över att bli granskade.

Tycker inte att Måns svar räcker för att avskriva misstankarna mot Måns.

Slut på runda 2.

Är missnöjd med Halvtands spel. Skriver "Han har redan uppmanat till utröstningen av sina två vänner i trojkan av vad som tycks vara ren paranoia." och utvecklar vidare att "Kanske har de någon slags inbördes tävling, eller räknar prestige, i att se vem som kan hålla sig levande längst".

En längre analys. Gillar inte drevet mot Embergem. Tycker att Halvtand reagerar olämpligt på att bli pressad. Lägger sin röst på Halvtand.

Rösträknar.

Vill veta varför Rising gav en "alibi-röst" rundan innan.

Korrigerar en röstlista.

Är nöjd med Risings svar.

Gör ett avslutande statement. Tycker att drevet mot AÅ är rimligt. Tycker drevet mot Purgatory mest är varmluft. Tycker Johoohno är lite oengagerad men tycker drevet känns som varmluft. Är fortfarande lite på hugget mot Halvtand men medger att det inte finns så mycket att gå på.

Säger att han inte är bekant med Halvtand.

-----

Jag ser ingen mening med att misstänka Bearnie. Lite inaktiv, men med ett par rejäla analyser som ser vettiga ut. Någon annan som ser något?

Eksem

Champion
Halvtand

Rollar och outar sig som Kommunfullmäktige. Säger följande om att Zebulon vill outa vilka som är infödingar och inte: "Så antingen är då Zeb wrnus bästa taktiker, synsk, mytoman eller bara klantig nog för att ha anslöjat den mystiska tredje faktionen."

Håller med om att han inte bör avslöja sina krafter. Berättar att hans yrke kommer avslöjas runda 6. Tror inte yrket är till Medborgarnas nackdel om det avslöjas.

#648162, #648165, #648167
Utgår från att alla fått yrken.

Påpekar att all rollfördelning är slumpmässig enligt SL.

Påpekar att han kommer vara datorlös och inaktiv.

Tillbaka efter nära 2 dygns frånvaro. Säger sig inte vara infödd. Tror att om yrke och förmåga är ihopkopplat så är det antagligen vagt.

Tycker inte att han har något att bygga anklagelser på något. Gör en analys av andra spelare. Lägger fram misstankar mot Rising, Anders Å, Zebulon, Krank, Vicotnik, Embergem men röstar på Shale.

Påpekar sin datorbrist igen.

Ber om Dice försiktighetslista.

Blir misstänksam mot Dice. Drar igång drevet mot Dice genom att påpeka att det är ett kultistigt sätt att spela att föra fram misstankar mot aktiva spelare. Röstar på Dice.

Berättar vad MacDonaldstrojkan är för något. Påpekar återigen att han är "utfödd". Misstänker att kultisterna har SAN-dräneringsförmågor.

Gillar inte riktigt hur Dice-drevet utvecklar sig. Vill se mer svar från Dice.

Rättar listan över infödda och utfödda. Riktar lite gliringar mot Zebulon. Försöker pressa Embergem.

Säger att han ska göra sitt bästa trots att det gick som det gick med Dice.

Analyserar sig själv.

Svarar lite på några anklagelser mot sig. Påpekar återigen att han inte är infödd, konstaterar att han inte gör Excel-listor, påpekar igen att kultisterna säkert har yrken, lovar att snart kommer misstankar.

Och här kommer de. Tycker att Bearnie skriver lite och behöver pressas. Tycker att Embergem ligger på defensiven och ger ut för lite information. Har dåliga vibbar av Zebulon. Undrar om Basenanji har en intressant kultisttaktik eller är lite för vild. Har dålig magkänsla gällande Måns. Är missnöjd med sin egen prestation.

Berättar igen att hans yrke kommer ut runda 6. Tror inte att Wilmer ljuger om sin inföddstatus. Tycker inte det låter orimligt med två siare. Tycker att om det finns "riktiga siare" så ska de hålla det hemligt. Tycker inte att Embergems spelstil känns riktigt medborgarvänlig. Konstaterar att han kommer få "stadens nyckel eller en fot i röven" beroende på om han har rätt om Embergem eller inte.

Slut på runda 2 (jag glömde skriva ned vart runda 1 slutade, tror det är #649048 som inleder runda 2)

Är missnöjd med sin insats efter att ha dragit igång 2 drev mot Medborgare.

Vill veta om AÅ är infödd eller utfödd. Förstår inte hur Zebulon och Måns resonerar kring infödda och utfödda. Vill ha något riktigt att svara på vad gäller misstankar mot honom från Zebulons sida.

Ifrågasätter huruvida Zebulon och Pilzeman är "rena". Påpekar att hans yrke är "Politiker". Vill ge sig på Hellzon för Hellzons motiveringar gällande Dice och Embergem-dreven. Röstar på Hellzon.

Har aldrig varit i kontakt med CoC i försvar mot en fråga om Politiker är ett CoC:igt yrke.

Går återigen på Hellzon för att han två gånger i rad hakat på drev i slutet av dem.

Gillar inte en anklagelse om att han inte spelar för laget.

Håller med om att man inte ska posta från jobbet för att man tappar koncentrationen på spelet.

#649587, #649588
Säger inget särskilt.

Försvarar sina drev mot Dice och Embergem.

Tror det finns kultister i Embergem-drevet. Önskar att han kunde vara mer aktiv. Håller med om att han borde letat upp ett bättre alternativ efter att Hellzon försvarat sig. Tycker att han varit lika aktiv som Johoohno. Hakar på mot AÅ.

Säger att han inte känner Bearnie.

Här slutar runda 3.

Är nöjd över framgången med förra rundan.

Pressar Johoohno.

---

Fy fan vad jobbigt det är att skriva de här, och jag känner att jag nästan är för slarvig. Usch :gremsmile:
Inte heller här ser jag något som känns vidare kultistigt. Allt spelande känns motiverat (utom kanske Hellzon-drevet som han tog tillbaka) av yttre anledningar (bekantskapskrets och tillgång till tid). Jag finner inget att pressa på i alla fall, men jag tänker inte avskriva några misstankar helt ännu.

Pilzefrau

hon/henne
Okej, jag kan inte längre säga att jag faktiskt tror att Halvtand är scum. Han är fortfarande mer misstänkt än många, men jag tar bort rösten.
Röst: ingen

johoohno

Warrior
Angående röster på mig
Jag ser mig själv som en lite tacksam måltavla nu och jag är fascinerad av att de som röstar på mig är de som är lite skumma själva. Det är ju tacksamt för kultisterna att hitta en person som beter sig märkligt och då ha alibi för att rösta på den, även om denne senare visar sig vara medborgare, de kan ju då bara säga ”han gjorde ju si och så, klart som attan att han kunde ha varit kultist.”

Angående mina förmågor
I och med ovanstående stycke tror jag att hemlighållandet – in absurdum – av mina förmågor har spelat ut sin roll. Och jag ser inte min förmåga som den mäktigaste tänkbara heller (även om den kan visa sig användbar).
Förmåga: Sänka kultister 1 SAN/Höja medborgare 1 SAN
Runda 1: Poseur
Runda 2: Rising
Runda 3: Bearnie

Nu Måns, Purgatory och Halvtand vill jag att ni NOGGRANT förklarar varför ni röstar på mig.

Angående infödda
Jag ser två alternativa scenarier framför mig vad gäller de infödda:
1. De vill få oss att tro att Anders Åstrand var infödd för att på så vis se till att bägge infödda kultister finns kvar fast vi tror att vi blivit av med en av dem (det är ju synnerligen behändigt att ha kvar en kultist i den gruppen när den andra kultisten i våra ögon åker ut). För att detta ska vara giltigt krävs det att Wilmer och Zeb är kultister/felsiare (för det var väl de som siade AÅ?), dessutom stämmer det väl in med att de (=kultisterna) snabbt ville ta ut AÅ så ingen mer skulle hinna sia honom – därav iscensättandet av avslöjandet av hans inföddhet och sedan frånvarande spel så han skulle åka ut snabbt. Möjligt: ja; sannolikt: kanske?
2. De infödda som avslöjat att det finns två kultister bland dem är kultister själva och vet att det är långt fler kultister än så bland de infödda. Detta kräver att Pilze, Zebulon och Måns är kultister. Möjligt: jag tror det; sannolikt: inte särskilt.

Jag ville lyfta ut dessa två tankar innan vi går vidare med vårt röstningsförfarande för om fler har tänkt i dylika banor och tror att något av dessa scenarier är realistiska bör vi lägga om hur vi röstar. Min tanke nu är nämligen att om vi kan skrota dessa två scenarier så bör vi inrikta oss på att rösta ut de som inte är bybor (eftersom det just nu är större sannolikhet att vi träffar en kultist bland dem).

Angående tredje fraktionen
Även här ser jag två scenarier:
1. De som blir stuckna ansluter till den tredje fraktionen (lite som ”cult” på mafiascum), det gör att de alltså får nya vinstmotiv och ofta får kommunicera med varandra. Om detta är vad som hänt bör vi alltså kunna spåra förändringar i folks beteenden (det verkar sannolikt att en blivit stucken varje runda så här långt och alltså anslutit sig till den falangen).
2. Det andra scenariet är som det var i Batman (har jag för mig). Att de spelar vidare mot sina tidigare mål, medan den som sticker dem vinner när majoriteten eller alla är stuckna.

Det skulle ju kunna vara någon fördröjd seriemördare också, men rent balansmässigt verkar det konstigt, det är ju främst i början av stora spel som det kan vara bra att snabbt plocka bort mer än en spelare per nattfas, annars kommer ju spelet helt plötsligt att rasa på i ett ohemult tempo.

I nuläget tror jag att jag lutar mot det första scenariet, i och med att Feuflux i första posten i denna runda, där den tredje fraktionen nämns skriver så här:
Feuflux said:
- Eller ja, jag känner mig rätt bra egentligen.
Angående misstankar
Tja, jag måste få väga mina olika scenarier emot varandra för att få ihop det hela, samt få svar av de ovan och nedan efterfrågade, men Purgatory ser ut att vara en sannolik kultist i alla teorier jag har.

Fråga till de infödda som ännu inte svarat: Har ni också fått den information som Pilze, Zeb och Måns gått ut med (d.v.s. att två kultister är infödda)?

Röst: Purgatory

Basenanji

Postd20modernist
Det där om att känna sig bra tror jag är en uppmaning till oss att kolla SAN-värden. "Att känna sig bra" är helt enkelt att få höjd SAN.

Eller hur Feu?

:gremwink:

/Basse, medborgare av den gamla hederliga sorten.

Eksem

Champion
Jag kommer göra min egen ordentliga koll av vad Purgatory skrivit tidigare senare (jag orkar bara inte fler sådana idag), men vad är din anledning till att rösta på Purgatory?

DesertRain

Hero
Det var ett sådant svar jag väntade på i alla fall, så nu när du har givit det så tänker jag byta röst. Vill du ha en motivering på varför jag röstade på dig så är det bara att läsa mitt inlägg #650139.

Förövrigt så skulle det vara trevligt att få en motivering till rösten mot mig, för nu så ser det ut som om du bara slänger den ur dig och det är något som får mig att börja ana kultist.

Så nu när johoonho har svarat på frågorna så övergår jag till att rösta på en annan av de som jag misstänker mest - nämligen Halvtand. För motivering se #650139

Röst: Halvtand

Basenanji

Postd20modernist
Här finns en lista på deltagarnas SAN-värden bifogad.

Jag glömde att använda min förmåga senast, därav mitt ras.

Men jag tror att följande är med i DTF (=Den Tredje Fraktionen):

Pilzeman SAN: 99-98-97-96
Andersson SAN: 99-93-91-90
Eksem SAN: 99-97-90-89
Yreburre SAN: 99-98-94-93

Och jag tror att Pilze började som "förgiftare". Därefter har han smittat resterande personer.

Och jag tror att det kan vara så eftersom de har haft så stabil nergång av SAN. Kom ihåg att man förlorar 1T6 SAN varje runda+ev extra SAN-förlust för att man glömmer/låter bli att anvnda sin förmåga eller blir påverkad av annans förmåga.

Hursomhelst, DTF, alla medborgare måste börja att slå ut kultisterna. Om kultisterna får härja fritt lär de vinna före er. (Det måste suga att vara med i DTF, eller hur?)

/Basse, medborgare av den gamla hederliga stammen

Attachments

Eksem

Champion
Jag kan meddela att mitt tapp från 97-90 var för att jag glömde använda min förmåga den rundan. Om jag blivit smittad av något har jag inte blivit underättad om detta i alla fall.