Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 4

Basenanji

Postd20modernist
Re: Funderingar kring Zebulons bomb och Wilmer

Andersson said:
Är Wilmer skum eller är han bara frånvarande? Han är jäkligt svårläst p g a att han postat så lite. Jag ser fram mot Basses sammanställning av hans poster för att kunna få mer på benen.
Jag vet inte om jag kommer orka göra mer sammanställning, speciellt inte efter att Eksem har gjort en. Be mig en gång till så ska jag göra det, dock.

Jag får nån skum känsla av att Pilze och Zebulon är siare och att Anders Åstrand och Wilmer är siare light, dvs de kan bara få fram viss begränsad info.

Nej, jag uppmanar faktiskt fler att rösta på Wilmer.
Andersson må vara med i DTF men han verkar inte vara kultist. Åtminstone inte i mina ögon.

Wilmer är dessutom outad stadsbo. Tänk om vi kunde få fast alla infödda kultister!

/Basse, medborgare med i den BÄSTA fraktionen (alltså inte DTF, mer känd som "Den-Tåbirastinkande losersugande-tönt-fickskydds-Fraktionen")

Basenanji

Postd20modernist
mediakillen Eksem said:
Jag kan meddela att mitt tapp från 97-90 var för att jag glömde använda min förmåga den rundan. Om jag blivit smittad av något har jag inte blivit underättad om detta i alla fall.
Nej, för Feu och jag (bla) går ju liksom omkring i tron att en sån dryg mediafitta som du ska få reda på det ändå.

Jobbar på Götgatan, dricker latte, röker coola cigg, hänger i Skrapan, morsar på coola folks på Götgatan, får veta att man ska vara med i DTF, kollar in ett fullkomligt onödigt rockband(?), skriver lite blasé i vrållådan om det där rockbandet, dissar Cheap Monday-jeans i baren i Skrapan, jobbar lite mer med media...

Du är Eksem, helt enkelt! Du vet allt! Nobody needs to tell you, you know it anyway...

/Basse, vässad humor.

Ja, jag är medborgare.

Pilzefrau

hon/henne
Tja, jag kan inte annat än att dementera att jag skulle vara ledare för det här. Dock håller jag med om att min exceptionella mentala hälsa måste bero på något annat än min whisky, den ser inte helt statistiskt trovärdig ut. Men betänk att vi har en del personer som inte sagt flaska om sina förmågor än, och någon kan mycket väl ha en som ger folk mer SAN. Vi kan inte ha hur mycket powerroller (riktiga siare, väktare) som helst, och infödingssiare har vi för många redan.

Basenanji

Postd20modernist
(tui-tui-tui-tui-tuiiii....)

/Basenanji, den ironiskt visslande medborgaren.

Pilzefrau

hon/henne
Ja, jag förstår väl jag också att mitt svar är lika självklart om jag faktiskt är med i DTF eller inte, men allt jag har att säga är att jag inte är det. Tyvärr har man som icke-medlem inget bättre att styrka det med.

Hellzon

Långsamma Vargen
Pilzeman said:
Ja, jag förstår väl jag också att mitt svar är lika självklart om jag faktiskt är med i DTF eller inte, men allt jag har att säga är att jag inte är det. Tyvärr har man som icke-medlem inget bättre att styrka det med.
Det som finns är ju om någon Tracker undersökt dig och sett att du gått på folk som sedan visar sig vara stuckna, men det funkar ju inte heller om vi inte får veta vilka som är stuckna.

(Tracker = undersöker en person och ser vem den använder eventuella förmågor på under nattdraget.)

Seriemördartyper syns ju oftast inte på vanligt sieri, så trackers är våra siare när det gäller seriemördare.

Sen är inte jag ett dugg övertygad att du Pilze skulle vara ledare för DTF.

Pilzefrau

hon/henne
På tal om det: det var väl poseeur som var våran tracker? Glöm inte bort att använda det, Posse, och tänk igenom när du vill berätta vad du kommit fram till. Om du inte säger något tolkar vi det som att du hellre väntar för att kunna se hur folk reagerar på annat innan du avslöjar att de har gjort något misstänkt, men allt som oftast är det lika bra att säga såna saker, om inte annat genom bomber precis innan stopp-inlägget.

Craygh

Swordsman
Pilzeman said:
Okej, en liten uppdatering på infödingsstatusen för folk:

Infödda, bekräftade:
Anders Åstrand
Wilmer
Måns
Pilzeman*

Infödda, påstådda (inte siade än):
Poseur
Zebulon

Icke infödda, bekräftade:
Banarok
Basenanji
Halvtand
Hellzon
Johoohno
Yreburre

Icke infödd, påstådda:
Andersson
Bearnie
Eksem
Craygh
Purgatory

(Om det är relevant:
Embergem och Rising dog som siade icke-infödda.
Krank och Vicotnik dog som påstådda icke-infödda.
Gamle Craygh, Dice och moller dog utan någon info alls.)
Inte för att det spelar någon roll, men gamle Craygh gick ut en två-tre gånger med att han inte var infödd.

Craygh

Swordsman
Andersson said:
Zebulon said:
Kära Andersson,
Du är nu skithet. Du har öppet talat för en bevisad kultist. Ajabaja. Du gör det extra flagrant här och typ 10(!) poster framåt. Inte smart. Otrooligt dumt. Så till den milda grad dumt att jag undrar om det verkligen kan stämma? Du såg ju att drevet var stort och att du var den enda som gafflade om att inte ta honom? Du borde ju insett att han var en lost cause. Du har köpt dig en kort respit från min röst men chansen är stor att jag återkommer.
Fast varför skulle jag argumentera för honom så hårt om jag var kultist? Det är ju bara ett garanterat sätt att i så fall få uppmärksamheten på mig själv.

En kultist hade i den situationen, speciellt som AÅ:s läge ändå blev mer eller mindre hopplöst, snarare hoppat på AÅ-tåget eller åtminstone hållit käften. Det speciellt som AÅ inte var inne och försvarade sig själv. Hade jag varit kultist, så hade jag ju vetat att AÅ inte skulle komma in mer i rundan och inte skulle försvara sig - vilket gjorde hans sak meningslös i det långa loppet. Precis som jag sa så ville jag inte hänga en påstådd siare om vi hade ett bättre alternativ och jag såg risken att han skulle ramla in och släppa sista minuten-bomber, vilket hänt rundan innan med Pilze (och sedan du själv).

Precis som att argumentera för att rösta ut någon som visar sig vara en bybo, inte självklart gör någon till kultist, lika lite är den som argumenterar för att rädda någon som sedan visar sig vara en kultist det själv per automatik. Det handlar ju om vilken information man har till handa och vilka risker man vill ta i det givna läget.
Det här säger faktiskt ingenting i mina ögon. Är man någorlunda smart kan man dubbelbluffa också. Hur svårt är det att spela närmast uppseendeväckande korkat och sedan peka på hur dålig man var och säga att om man försökte, då skulle man banne mig inte spela så korkat?

Andersson

Hero
Hur får du din SAN-sammanställning till att bli en teori om vilka som är med i DTF? Jag är inte alls med på resonemanget hur du kan läsa ut ett sådant samband?

Dessutom har du fel i sak eftersom mitt tapp mellan runda 1 och runda 2 har diskuterats i flera inlägg, eftersom jag inte använde min mäckiga förmåga (d v s att blockera folks specialförmågor) så tappade jag 2T6 den gången. Tout simple.

Andersson

Hero
Poseur är trackern, men han har inte gjort något väsen av sig om det sedan han runda 2 hävdade att Basse använt sin förmåga mot mig, vilket Basse sedan bekräftade.

Mogger

Hipsteranka
Johoohno said:
Nu Måns, Purgatory och Halvtand vill jag att ni NOGGRANT förklarar varför ni röstar på mig.
(det här blir mitt sista inlägg, sticker till Tyskland snart)

För att avskriva dig, för att hoppas att du blir stressad och försäger dig, o.s.v. Som medborgare har man bara ett enda konkret vapen och det är våra röster. Jag har massor av gånger sagt att vi ska dreva ihop och skrämma fram svar från kultister.

Nu säger ju din förmåga inget alls om din tillhörighet och lämpligt nog går det inte att avläsa något av resultaten (alla du nämner har en fullt normalt SAN-minskning, med eller utan +1/-1).

Men, jag vill inte bidra till att min röst missbrukas men kommer heller inte att vara online förrän det är försent. Jag kommer att flytta min röst (om jag hinner) men där kommer den att sitta. Det gäller alltså att välja rätt...Problemet är att jag tycker att alla verkar gröna. :gremfrown:

Mogger

Hipsteranka
Jag har inte mycket att gå på, så jag röstar på den som jag tycker tillför laget minst:

Röst: Halvtand

Andersson

Hero
Johoohno said:
Angående infödda
Jag ser två alternativa scenarier framför mig vad gäller de infödda:
1. De vill få oss att tro att Anders Åstrand var infödd för att på så vis se till att bägge infödda kultister finns kvar fast vi tror att vi blivit av med en av dem (det är ju synnerligen behändigt att ha kvar en kultist i den gruppen när den andra kultisten i våra ögon åker ut). För att detta ska vara giltigt krävs det att Wilmer och Zeb är kultister/felsiare (för det var väl de som siade AÅ?), dessutom stämmer det väl in med att de (=kultisterna) snabbt ville ta ut AÅ så ingen mer skulle hinna sia honom – därav iscensättandet av avslöjandet av hans inföddhet och sedan frånvarande spel så han skulle åka ut snabbt. Möjligt: ja; sannolikt: kanske?
2. De infödda som avslöjat att det finns två kultister bland dem är kultister själva och vet att det är långt fler kultister än så bland de infödda. Detta kräver att Pilze, Zebulon och Måns är kultister. Möjligt: jag tror det; sannolikt: inte särskilt.

Jag ville lyfta ut dessa två tankar innan vi går vidare med vårt röstningsförfarande för om fler har tänkt i dylika banor och tror att något av dessa scenarier är realistiska bör vi lägga om hur vi röstar. Min tanke nu är nämligen att om vi kan skrota dessa två scenarier så bör vi inrikta oss på att rösta ut de som inte är bybor (eftersom det just nu är större sannolikhet att vi träffar en kultist bland dem).
AÅ pingades som infödd av Pilze (# 649459) - som pingade AÅ som infödd - och av Zebulon (#649985) - som sa att en av AÅ och Purgatory är infödd.

Det innebär således att:
1) AÅ var infödd (den enklaste förklaringen), ELLER
2) så var AÅ inte infödd.
Det innebär att någon annan förklaring måste hittas till utfallet av siandet. Jag ser följande alternativ (fyll i den som kommer på fler):
2a) Pilzeman och Zebulon är kultister båda två (knappast troligt)
2b) Pilzeman och Zebulon siar fel båda två (tror jag inte på,då blir ju siarförmågan helt meningslös
2c) Pilzeman är kultist OCH Zebulon siar fel ELLER så betyder Zebulons siande att Purgatory infödd medan AÅ inte var det (lite troligare men ändå osannolikt, det medför t ex att kultisterna medvetet offrat AÅ)
2d) Pilzeman siar fel OCH Zebulons siande betyder att Purgatory är infödd medan AÅ inte var det (men vi har så vitt jag förstår inga klara indikatorer på att Pilze felsiar?)
2e) Zebulon är kultist och Pilzeman pingade fel på AÅ (fast då borde Pilzemans felsiande märkts vid det här laget, tycker man, samtidigt som det är väldigt osannolikt att just AÅ blivit framead den rundan som Pilze siade på honom).
2f) Ingen av Pilzeman och Zebulon är kultister men AÅ hade som förmåga att bli felsiad (iofs tänkbart, förklarar möjligen varför han ljög om sitt ursprung)

Tror vi inte på någon av dessa (eller ev fler) av scenarierna 2a-2e måste man anta att AÅ var en av de två infödda. Då är det bättre att fortsätta sia för att hitta en till infödd lögnare, och som Johoohno säger inrikta röstandet på de utsocknes.

Andersson

Hero
En annan, som mer frekvent påpekar att han spelar dåligt är t ex Basenanji. Skillnaden är att i mitt fall är det så uppenbart och manifesterat uselt spelat (att ihärdigt försvara den avslöjade lögnaren AÅ d v s) om jag hade varit kultist, eftersom det är en sådan sak som med automatik för sökarljuset på en rundan efter. Det speciellt som jag, efter ett drev, när det hände var var relativt omisstänkt och utanför folks skummislistor. Varför skulle jag då frivilligt sätta upp mig på skummislistorna igen?

Andersson

Hero
[RÖST]

Ingen av tendenserna till drev faller mig riktigt på läppen. Jag kan inte hitta något skumt i Eksems analyser av Bearnie och Halvtand. Den enda röstningsorsaken jag kan hitta på någon av de båda är passivitet (ffa Halvtand) samt att den sistnämnda är något undanglidande. Purgatory är en möjlig kandidat, men jag har inte tid att undersöka honom närmare just nu och hittar inget suspekt vid en snabbkoll. Wilmer vill jag ska säga något denna runda innan jag vill rösta på honom (jag är, naivt nog, inte beredd att helt avfärda hans sieriförmåga än). Johoohno svarade, visserligen med att uppge en i princip overifierbar förmåga, men han svarade i alla fall och visar ökad aktivitet.

Men det finns en spelare som, delvis av tekniska skäl, inte fått någon press på sig, och som dessutom kommer med få, tämligen intetsägande inlägg, utan speciellt mycket av analyser. Press mot honom kan därför ge ny information. Jag tänker på Craygh 2.0. (Och nej, jag röstar inte på honom för att han anklagar mig för att ljuga nyss, utan för att hans anklagelse påminde mig om hans existens, vilket är talande nog). Därför:
Röst: Craygh

Wilmer 2 (Basse, Zebulon)
Johoohno 1 (Halvtand)
Andersson 1 (Hellzon)
Halvtand 2 (Purgatory, Måns)
Craygh 1 (Andersson)
Purgatory 1 (Johoohno)

Pilzefrau

hon/henne
Re: [RÖST]

Jag stöder idén att pressa Craygh, så jag lägger min röst där också tills vidare.
Röst: Craygh
Wilmer 2 (Basse, Zebulon)
Halvtand 2 (Purgatory, Måns)
Craygh 2 (Andersson, Pilzeman)
Johoohno 1 (Halvtand)
Andersson 1 (Hellzon)
Purgatory 1 (Johoohno)

Eksem

Champion

Jag tycker det kan vara på sin plats att pressa Craygh, med ett undantag.

Vi vet att Craygh har en viktig roll, så viktig att den var tvungen att ersättas. Detta betyder antagligen:

1. Huvudroll i DTF.
2. Kultist.
3. Viktig medborgarförmåga.

I fall 1 och 2 är det extremt viktigt att vi pressar fram ledtrådar om saken, men vad gäller i fall 3? Kan vi väga risker mot varandra och fatta ett bra beslut? Jag är nog på att börja pressa Craygh, men vill bara passa in den pucken.

Andersson

Hero

Eksem said:
Jag tycker det kan vara på sin plats att pressa Craygh, med ett undantag.

Vi vet att Craygh har en viktig roll, så viktig att den var tvungen att ersättas. Detta betyder antagligen:

1. Huvudroll i DTF.
2. Kultist.
3. Viktig medborgarförmåga.

I fall 1 och 2 är det extremt viktigt att vi pressar fram ledtrådar om saken, men vad gäller i fall 3? Kan vi väga risker mot varandra och fatta ett bra beslut? Jag är nog på att börja pressa Craygh, men vill bara passa in den pucken.
Det som är lite oroväckande är att det var Feuthulhu som outade att Craygh 2.0 hade en viktig roll. Det talar möjligen lite för att 3 stämmer. Men å andra sidan är 1 & 2 minst lika troliga (framför allt 1, om DTF hänger på en person, ungefär som Jokern) så jag vill ändå se vad Craygh har att säga. Inte minst för att få fram information från något nytt håll.