Re: Bra gjort Halvtand!
Andersson ligger ju i fokus just nu och jag har någon sorts känsla av att han trots allt nog inte är kultist. Jag ska här samla upp alla inlägg och skriva om de kort:
Runda 6
650889
Bra jobbat (till alla utom jag, som inte var övertygad om Wilmers skuld...)!
Jag tror nog att väktaren prickat rätt. Hade alla kultister lagt ned spelet hade nog Feu låtit oss vinna på walk-over.
650891
[Långt klipp-och-klistra-inlägg med analys av Wilmers poster]
650895
[I svar till Måns ang Poseurs dribblande om födelseort]
Oj! Har någon möjlighet att kolla upp detta lite närmare?
650946
Jag har visserligen konstant klagat på min roleblocker-förmåga, men den har kanske kommit till nytta den här gången. Och det som hänt är att vi har en potentiell kandidat till DTF.
Låt mig lite snabbt rekapitulera hur saker och ting utvecklat sig:
Feuthulhus startmeddelande Runda 4 dök DTF upp och sprutade tre personer
Feuthulhus startmeddelande Runda 5 sprutade DTF ingen samtidigt som jag blockerade Craygh inför rundan
Feuthulhus startmeddelande Runda 6 härjade sprutmannen igen men Craygh var inte blockerad (jag kan inte blockera någon två rundor på raken, vilket är de "vissa omständigheter" jag breadcrumbade om i Runda 1)
Visserligen kan det finnas andra orsaker till att ingen fick DTF-spruta runda 5 (t ex att offret utmanipulerades eller att DTF glömde det hela), men indicierna staplas ändå på mot Craygh. Egentligen hade jag tänkt testa det hela den här rundan genom att blockera honom igen, men även om chansen är liten, kan jag ju faktiskt manipuleras bort den här rundan så jag vill sprida infot medan tid är.
I princip har jag inget emot Poseur-drevet heller, om inte hans uttalanden kan få en rimlig förklaring (är han infödd eller inte, har han ljugit och hur hänger det ihop med siandet egentligen?), men menar ändå att detta är en av de få konkreta ledtrådarna vi har mot DTF och därför kan vara värt att gå på nu när vi vunnit tid genom att plocka en hel radda kultister.
Röst: Craygh
Poseur: 5 (Hellzon, Bearnie, Eksem, Banarok, Halvtand)
Craygh: 2 (Zebulon, Andersson)
Bearnie: 1 (Måns)
Halvtand: 1 (Basenanji)
Ej röstat: Johoohno, Poseur, Craygh, Yrreburre
650957
[I svar till mig ang DTF]
Det beror ju på hur DTF fungerar, vilket vi ju inte vet med säkerhet. Men man kan spekulera utifrån hur saker och ting fungerat tidigare.
Om vinstvillkoret för DTF är samma som t ex för Jokern vinner så vitt jag förstår DTF om vi fångar den sista kultisten, och en majoritet av de kvarvarande byborna är sprutade.
Sedan vet jag inte hur rimligt det är att anta att DTF använder sin specialförmåga till att giftspruta, men jag tycker att det verkar som en rimlig tanke. Jag har dock aldrig spelat DTF som haft den typen av specialförmågor. Men tycker man att min hypotes är rimlig bör man fundera på att spara Poseur en tag till, eftersom trackerförmågan då potentiellt sett kan vara särskilt viktig.
651026
Jag gillar två delar i Bearnies resonemang.
1) Poseur är en tracker (flera har bekräftat den förmågan), vilket potentiellt sett är en värdefull förmåga för byn
2a) Vad beror egentligen anklagelsen om lögn mot Poseur den här rundan på? Jo det började med att Måns skrev fel i sitt första inlägg om vilka han siat. Sedan rättade Hellzon honom. Vilket Måns svarade på, och i förvirringen konstaterades att Poseur ljugit. Men inläggen som hänvisas till är så luddigt skrivna att man egentligen inte kan anklaga Posören för annat än grav otydlighet.
2b) Och sedan håller jag med om att kronologin är konstig. Varför ljuga runda 1? Och varför ska framför allt två stycken kultister korsljuga? För inte kan väl samtliga kultister vara jättenoobs?
Jag förstår dock egentligen inte varför Halvtand får så många drev på sig, annat än att han svarar så undvikande som Bearnie visar. Sedan är det lite synd att Halvtands-drevet blivit så starkt redan. Det hade varit bra att få se hur Craygh och Yrreburre valt att handla om deras röster faktiskt spelat roll. Dock håller jag inte med om att man om man plockar Halvtand som visar sig vara medborgare faktiskt bevisar Måns siarförmåga. I min bok blir den bara bekräftad om den sant pekar ut en kultist.
651027
Vill bara meddela att jag är i Linköping över helgen för Lincon och lite annat. Internettillgången och forumnärvaron kommer därför att vara sporadisk (om man inte kan fulsurfa på LiU:s nät) tills på måndag.
651033
Svaret är helt enkelt att jag för enkelhetens skull blockade Yrreburre, som varken outat sin förmåga eller var speciellt trolig att använda den.
---
Kommentar:
1) Logiken bakom Craygh och DTF känns en aning krystad. Det kan finnas massvis med förklaringar till varför DTF inte stack någon runda fem. Den mest troliga i mina ögon är att personen som skulle stickas blev utröstad/utmanipulerad och att DTF glömde att ange alternativ. Eller nåt sånt.
Sedan störs jag lite av att en del av oss vill jaga DTF. Jag är säker på att DTF fungerar som Jokern i Batmanspelet: att Jokern kan sticka folk och om De Stuckna är i majoritet när spelet är slut så vinner Jokern.
Men allt hänger på att kultisterna inte vinner! Jokern förlorar lika hårt som medborgarna om kultisterna vinner! Jag tycker att stickaren ska vara solidarisk i första hand med medborgarna, och i andra hand med sig själv, Feus instruktioner till trots! Om vi förlorar till kultisterna när de bara är två kvar...det är som att förlora mot Afghani...som att förlora en VM-final för att Allan Svensson skjuter en straff i stolpen. Eller nåt.
2) Det är inte vackert att missa Poseurs skumma beteende, trots att beteendet i sig verkligen inbjuder till olika tolkningar. Samtidigt tycker jag att Anderssons invändningar mot Halvtandsdrevet är rätt bra.
Hela den delen av inlägget ger antydningar om att Andersson inte verkar veta speciellt mycket. Eller så är han duktig på att spela "osäker medborgare".
Slutsats:
Andersson verkar inte så kultistig som man först kan tro. Han spelar bara så gott han kan utifrån de analyser han kommer fram till. Att Andersson spetsar in sig på Craygh känns rätt ok. Jag får intrycket av att Andersson jagar kultister, snarare än att styra undan röster från Poseur/annan.
/Basse, [M]