Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 8

Mogger

Hipsteranka
Re: RÖST: JOHOOHNO

Eksem said:
Jag vill kunna dröja lite med det, om det är ok med alla. Jag vill dubbelkolla lite saker först och fundera lite på vad de betyder.
Ok, men jag tror att du bör göra det den här rundan, för om du har rätt är du inte kvar nästa runda.

Och, våra röster:

Johoohno 3 (Basenanji, Andersson, Zebulon)
Banarok 1 (Måns)
Inte röstat: Banarok, Craygh, Eksem, Johoohno, Yrreburre

Eksem

Champion

Stämmer det här?

Siade som Medborgare av Hellzon:
Craygh
Basenanji

Siade som infödda:
Zebulon
Måns

Andersson

Hero

Craygh har agerat avvärjande och frånvarande, precis som de hittills avslöjade kultisterna gjort (mycket prat om psykologisk metod som inte leder någon vart). Jag har misstänkt honom tidigare, men problemet är ju att han siades som medborgare av Hellzon. Fast det är ju klart, han kan ju felpingas av någon orsak, och har inte sagt flaska om sin specialförmåga, vad jag minns.

Mogger

Hipsteranka

Eksem said:
Stämmer det här?

Craygh
Basenanji

Siade som infödda:
Zebulon
Måns
Yreburre siades också som Medborgare av Hellzon. I övrigt stämmer det.

Basenanji

Postd20modernist

Jag trodde länge att väktaren hade rykt. Jag tycker inte att väktaren ska ge sig tillkänna.

Men, jag uppfattar ett vagt mönster, eftersom manipulationer har stoppats två gånger.

Till Eksem och andra: ni får gärna pressa mig, så ska jag försöka svara så bra jag kan. Men (och det har nog de flesta förstått vid det här laget) jag är inte kultist.

Och jag har...en god aning om vem som är väktare. Men jag suger lite på den karamellen. Kolla in Hellzons excelark, är mitt tips.

---

Drevet mot Johoohno

Johoohno har spelat bra och försvarat sig mycket bra.
Alltså kan det verka lite konstigt att dreva mot honom – men jag går nu på magkänsla (och lite logik). Just nu resonerar jag så här:

1) Kultisterna ville inte i förra rundan bli av med en av sina kultister.

Så därför ville de starta ett annat drev än det mot Bearnie

2) Kultisterna förstod att om de startade ett drev mot någon annan än Bearnie så skulle detta drev förmodligen bli analyserat

Varpå det blev lite gambling kring att hoppa på drevet mot Andersson eller Banarok. Skulle man våga haka på ett sånt drev eller inte? Ser ni hur jag försökte pressa både Eksem och Johoohno mot Bearnie? I min värld (där Johoohno) är kultist, blir detta således ett sätt att tvinga kultisterna att rösta på varandra... :gremtongue: :gremgrin:

(Och jag fattar inte varför inte kultisterna var mer aktiva än vad de var under förra rundan...snacka om att sumpa bort sina små, små chanser)

3) Om man är osäker vågar man inte rösta

Så, jag tror att Johoohno och Eksem är de skumma. Eksem för att han aktivt styrde undan från Bearnie och Johoohno för att han först försökte starta ett drev mot
Banarok.

Det är min teori, just nu. Jag kan ha fel förstås. Om nån av er ser felaktigheter så får ni gärna rätta mig. Jag kan ändra min röst.

Jag tycker att var och en gör ungefär likadant. Dela med er av era teorier. Att bara hoppa på ett drev just nu räcker liksom inte.

Återkommer snart!

/Basse, [M]

Eksem

Champion

Jag vill påpeka att jag försökt starta drev mot Bearnie under hela spelet, inkl. tidigt i förra rundan.

Basenanji

Postd20modernist

När du skriver sådär så ringer det lite i min kultistklocka.

Craygh, Yreburre och Banarok är ju tysta, passiva och undvikande. Men kolla in Måns lista under förra rundan. Han skrev ju nåt om att kultisterna nog var bland dem som röstade... Och om det är någon som är grön i min bok så är det Måns.

De tre tysta, kan visst vara kultister som hoppas på att ligga under radarn. Samtidigt tycker jag att det finns andra som verkar mer misstänkta.

Och: att peka på en tyst och passiv medborgare i ett läge där andra ledtrådar pekar på andra deltagare, kan vara ett sätt att dölja att man som kultist letar efter lämpliga drev... Och det är alltid enkelt för en kultist att efteråt skylla på "den passiva deltagaren".

Så Andersson: hur resonerar du kring tex röstningsmönstret under förra rundan? Man skulle kunna hävda att Yreburre är en skum kultist som ligger lågt under hela rundan...men han röstade ju inte alls! Och Craygh är siad som medborgare. Banarok...tja, hur röstade han under förra rundan nu förresten...

Eksem, Johoohno och Andersson <---där gömmer sig en/två kultister...

/Basse, [M]

Basenanji

Postd20modernist

Det korta försvarstalet:

1) Felsägningen
En liten miss om man vill tolka det så.

2) Röstningsmönstret under förra rundan
Killen börjar med Bearnie. Lite väl vågat va?

/Basse, [M]

Basenanji

Postd20modernist
Zeb och Måns:...

Måns: om Andersson är kultist och du inte blev manipulerad så...var det för att väktaren förmodligen skyddade dig.

...misstänker jag... :gremwhistle:

Zeb & Måns:I vrållådan sa Purgatory att kultistERNA kanske hade gett upp (eller nåt sånt). That's why jag tror att det kan finnas två kvar.

/Basse, [M], svårt helt j-a omöjligt att låta bli att notera det... :gremsuck:

Eksem

Champion

Läget är så här: Om Banarok är grön så innebär det att något är fel någonannanstans, och det bekymrar mig något enormt. Just nu lutar jag tyvärr åt att det är fel på Hellzons sianden, och då återstår Craygh och du. Och då leder tankarna först och främst åt Craygh. Det som säger emot det är att Hellzon blev MANIPULERAD, men det framstår allt mer som ett genidrag från kultisternas sida. Om Hellzons sianden var naiva och det fanns en kultist bland de clearade så röjde de bort Hellzon i syfte att få gott om tid på sig innan vi började ifrågasätta Hellzon.

Såvida ingen hittar något på Banarok:

Röst: Craygh

Mogger

Hipsteranka

Eksem said:
Nej, Banarok är svår. Det finns mycket som talar för att Banraok är kultist:

- Passiv
- Undviker konflikter
- Inte siad av Hellzon
- Har bidragit väldigt lite

Det är, det vet jag, inte graverande bevis, utan grundar sig på andra antaganden som jag i resonemanget utgått ifrån är sanna. Som att Hellzons siande var korrekt.

Det som talar mot Banarok är det här:

I när vi röstade ut wilmer var det Banarok som var droppen som fick bägaren att rinna över. När Banarok la sin röst hade wilmer 3 röster, Andersson 3 röster och Halvtand 2 röster. En kultist hade sannolikt lagt sin röst på Halvtand, eller tom Andersson (beroende på vad kultisterna vet om honom). Men Banarok röstade alltså på wilmer och efter det var det helt kört för honom.

Så, Banarok kan mycket väl vara grön, även om det finns andra omständigheter som kan förklara beteendet. Som att Andersson också är kultist exempelvis och att Purgatory redan hade sin röst på Halvtand. Kultister vill ogärna klumpa ihop sina röster.

Men, ju mer jag tänker på det desto orimligare känns det. Och det innebär isf att Andersson är kultist. Eller att Hellzons siande inte är 100% av en eller annan anledning. Jag avskriver inte alls Andersson som kultist, men det kan vara värt att påpeka att om Banarok var den som tippade vågskålen när det gällde Wilmer så var det Andersson som dödade matchen, genom att lägga den 5:e rösten.

Så, ja, så ligger det till. Så, ett eventuellt genombrott hänger på Eksem. Om Hellzons siande innehåller fel så har vi plötsligt många misstänkta. Jag har inte dubbelkollar Yreburre eller Craygh. De har inte sagt så mycket så vi får kolla deras röster isf.

Basse: Ja, så klart kan jag ha blivit väktad. Tänkte inte på det.

Andersson

Hero

Basenanji said:
När du skriver sådär så ringer det lite i min kultistklocka.

Craygh, Yreburre och Banarok är ju tysta, passiva och undvikande. Men kolla in Måns lista under förra rundan. Han skrev ju nåt om att kultisterna nog var bland dem som röstade... Och om det är någon som är grön i min bok så är det Måns.

De tre tysta, kan visst vara kultister som hoppas på att ligga under radarn. Samtidigt tycker jag att det finns andra som verkar mer misstänkta.

Och: att peka på en tyst och passiv medborgare i ett läge där andra ledtrådar pekar på andra deltagare, kan vara ett sätt att dölja att man som kultist letar efter lämpliga drev... Och det är alltid enkelt för en kultist att efteråt skylla på "den passiva deltagaren".

Så Andersson: hur resonerar du kring tex röstningsmönstret under förra rundan? Man skulle kunna hävda att Yreburre är en skum kultist som ligger lågt under hela rundan...men han röstade ju inte alls! Och Craygh är siad som medborgare. Banarok...tja, hur röstade han under förra rundan nu förresten...

Eksem, Johoohno och Andersson <---där gömmer sig en/två kultister...

/Basse, [M]
Min syn på de tre passiva:

Craygh
- ger skummisvibbar ifrån sig när han postar. Vad är det med det här pratet om "psykologisk metod" egentligen? Notoriskt dålig på att rösta även när han är aktiv.
+ är siad ren av Hellzon, vilket är en hyfsad garanti och en orsak att låta honom vara.

Yrreburre
- Smittat dödkött. Och finns av någon anledning kvar trots att han inte postat på 14 dagar.
+ Röstade på Anders Åstrand i en tidigare runda. Hade han varit kultist hade nog Feuthulhu fått honom utbytt.

Banarok
- Spelar tidvis undanglidande. Osiad av Hellzon. Felsägningen
+ Fått röster på sig av de kända kultisterna AÅ och Purgatory. Röstade på Wilmer, när det stod och vägde.

Men min mening med inlägget du refererar till var att jag tyckte att Eksem hade en poäng med diskussionen om Crayghs eventuella kultisthet, men jag sa inte att jag tyckte att man skulle prioritera att rösta på honom.

Dock håller jag med om att det är sannolikare, under förutsättning att man tror på Hellzons sieri, att kultisten (hur var det nu med att du trodde att det fanns mer än en förresten?) finns bland någon av de osiade aktiva, d v s mig, Johoohno eller Eksem. Och jag har ju också lagt min röst på J.

Andersson

Hero
Re: Röst: JOHOOHNO

Eksem said:
Jag kan få försvarstalet för Banarok igen?
Det började med Hellzons inlägg som analyserade Purgatorys inlägg rundan han åkte ut #650620
Som renderade ett svar från mig där jag flyttade min röst från Banarok #650652

När jag läser vad Hellzon skriver, påminns jag om att Johoohno framstod som väldigt grön när drevet mot Purgatory analyserades. Jag måste kolla upp detta närmare.

Andersson

Hero

Eksem said:
Läget är så här: Om Banarok är grön så innebär det att något är fel någonannanstans, och det bekymrar mig något enormt. Just nu lutar jag tyvärr åt att det är fel på Hellzons sianden, och då återstår Craygh och du. Och då leder tankarna först och främst åt Craygh. Det som säger emot det är att Hellzon blev MANIPULERAD, men det framstår allt mer som ett genidrag från kultisternas sida. Om Hellzons sianden var naiva och det fanns en kultist bland de clearade så röjde de bort Hellzon i syfte att få gott om tid på sig innan vi började ifrågasätta Hellzon.

Röst: Craygh
Men på vilket sätt blir det fel någon annanstans om Banarok är grön? Och hur kopplar du samman det med om Hellzons sianden är rätt eller fel?

Eksem

Champion

Efter att ha strukit alla som jag av en eller annan anledning litar på, de som blivit clearade av Hellzon och de som blivit clearade av infödda-siandet finns bara Banarok kvar.

Men eftersom Banarok har så mycket som gör honom grön lutar jag åt att Hellzon var naiv siare trots allt, eftersom det är mer sannolikt än att infödd-teorin skulle paja. Detta baserar jag dels på att det öppnar för att Craygh är kultist, vilket jag finner mycket troligare än att någon annan som är kvar i spelet är det.

Zebulon

Swordsman

Nänä, Eksem.
Det där går inte. Du kan inte i elfte timmen mumla om nån hemlig information, lägga en helt knäpp röst och sen förvänta dig att vi skall sitta still i båten. Du måste ge oss information om varför du handlar som du gör. Kraftfulla förmågor har blivit outade och viktig information har blivt lagd i ljuset. Jag tror inte att det du sitter på slår Hellzons siarförmåga så ut med det bara.

Röst: Eksem

Om du svamlar vidare är du med största trolighet kultist. Om du inte är det så är det din plikt att dela med dig av dina kunskaper så att en medborgare inte blir utröstad.

Eksem

Champion

Jag är alltså, föga överraskande, siare. Till skillnad från Hellzon har jag siat kultist på någon som faktiskt var det, vilket gör att jag tycker min förmåga känns mer pålitlig än Hellzons om de skulle komma i konflikt.

Varje runda har jag fått skicka in ett förstahandsval och ett andrahandsval utifall att den jag vill sia blivit utröstad. Jag har använt förmågan alla rundor utom runda 2 då jag som ett klantarsle glömde bort att använda den. Det kan bekräftas av min SAN-drop (se tidigare under spelet). Jag blev kollad när jag kollade Andersson, vilket jag bekräftade då.

Jag har haft en hel del otur med mitt siande, vilket visar sig nedan:

Runda 1 - Första hand sia krank och i andra hand Måns.
Svaret blev att eftersom krank åkte ut så fizzlade min förmånga.

Runda 2 - Missade att använda min förmåga.

Runda 3 - Jag siade Johoohno och Basenanji i andra hand.
Får veta att Johoohno är Medborgare.

Runda 4 - Första hand Wilmer, i andra hand Andersson.
Får veta att Wilmer är kultist.

Runda 5 -Yreburre i första hand och Halvtand i andra hand.
Får veta att Yreburre är Medborgare.

Runda 6 - Halvtand i första hand och Poseur i andra hand.
Min förmåga "fizzlar" förstås, eftersom både försvann ur spel.

Runda 7 - Andersson i första hand och Bearnie i andra hand.
Får veta att Andersson är Medborgare.

Ur detta kan jag alltså dra följande slutsats:

Siade som Medborgare av mig
Johoohno
Andersson
Yreburre

Craygh
Basenanji

Siade som infödda:
Zebulon
Måns

Vilket leder oss till att om Banarok är grön så är något av ovanstående fel. Infödda-teorin trumfar siandet i min mening, och eftersom jag har haft garanterat rätt vilket vi inte vet i fallet Hellzon så trumar min förmåga Hellzons. Det betyder något av följande:

1. Banarok är kultist.

2. Craygh och/eller Basenanji är kultist/er.

3. Måns och/eller Zebulon är kultist/er.

4. Andersson, Johoohno och/eller Yreburre är kultist/er och pingar fel när jag siat.

Utifrån detta tänker jag dra slutsatsen att om Banarok är grön så är Craygh kultist.

Zebulon

Swordsman

Hmm. Intressant.
Du lär ju vara clearad mot misstankar, åtminstone från mig. Du har ju också eventuellt dragit på dig en manipulation, iaf om det finns mer än en kultist kvar. Fast då har vi ju stora problem eftersom vi inte får ihop logiken, som du påpekar.

Min slutsats är att den sista kultisten är immun mot siande.

Jag måste läsa igenom lite fler gamla poster innan jag lägger min röst.
Röst: Ingen

Andersson

Hero

Eksem said:
Runda 1 - Första hand sia krank och i andra hand Måns.
Svaret blev att eftersom krank åkte ut så fizzlade min förmånga.
Se'pass, som man säger i Umeå.

Jag måste smälta det här lite. Men jag har en första fråga - varför fizzlar det runda 1 eftersom Måns ju lever i högönsklig välmåga?