Re: Lite frågor att svara på
1. Vad tyckte ni om rollerna, var det för mycket förmågor (att alla hade något) och var någonting obalanserat?
Det var definitivt välbalanserat. Mest välbalanserade spelet hittills (Både hur det faktiskt spelades och på papperet, tycker jag).
När det gäller förmågorna så hade du väldigt mycket att jonglera med, samtidigt som de allra flesta förmågor var väldigt oviktiga i spelet. Småjusteringar av SAN hit och dit och små meningslösa förmågor såsom den Andersson och Basenanji hade... De hade inte makten att påverka utgången särskilt mycket, men de blev grejer att samtala kring, vilket jag gissar vad var du siktade efter. Och det funkade ju bra; vi kom igång tidigt och det var fullt ös redan från första rundan.
2. Regel 3 säger att man inte får citera sitt roll-PM och det var ju en relaterad incident angående det i runda 1 [...] Vad kan jag bli bättre på här?
Jag tror att man ska skriva om spelreglerna och börja med de allra viktigaste punkterna. Färre punkter, och koncentrera på de viktigaste. Just den här punkten är verkligen viktig, medan det finns andra som inte är lika avgörande.
Själv har jag dock lekt med tanken på att angripa det här problemet på ett helt annat sätt: Genom att helt enkelt i grundreglerna skriva "det här PM:et får vanliga bybor:, och så här ser PM:et ut som varulvarna får:, och varulvarna får dessutom veta hur de PM ser ut som powerrollerna får" så att det liksom aldrig skulle kunna uppstå några problem om folk råkade försäga sig kring deras PM eller om de citerade det rakt av. Liksom, det är så trist när sådana saker får påverka spelet, och det är ju inte så att någon gör det med flit, så det känns som att man skulle kunna tjäna på att helt enkelt ta bort grunden för problemet helt och hållet.
(sen gjorde jag ju bort mig totalt med att inte skriva i de ej inföddas PM att de var utbölingar).
Nää... Det tycker jag inte. Hela poängen med att man ger en liten subkategori av spelare få specialinformation är ju att resten av spelarna inte fattar riktigt vad det är fråga om. Däremot tror jag att du valde en lite för alldaglig grej med "infödd i staden", eftersom det orsakade en del förvirring. Det är nog bättre att välja mer utstuderade saker, så att de tydligare signalerar om att "aha, det här måste vara någon regelgrej som min roll inte vet något om".
3. Jag har både den här gången och förra rundan slumpat alla roller hej villt, dvs det är fullt möjligt att de mest erfarna hamnar i ett lag och nybörjarna i ett annat.
Well... Vad du inte kan göra är att
berätta att du inte tänker slumpa i nästa omgång. Du får göra hur du vill, men om du skulle säga att du inte slumpade ut rollerna så skulle det ju påverka hur folk valde att spela. Så; givetvis skall du slumpa ut rollerna, eller åtminstone låtsas att du har gjort det.
4. Har ni förslag till fluff för att få igång mer prat för att slippa en avvaktande första runda. Det gick ju toppen den här rundan med infödingar och yrken som avslöjas olika rundor. Hur kan jag göra nästa spel lika bra utan att göra exakt samma sak igen (variation förnöjer och allt det där).
Jag hade en gång en idé om att alla karaktärer skulle börja spelet med ett antal *rykten*. Det skulle vara saker som
1. Nisse är varulv!
2. Två av Pelles rykten är sanna, resten är osanna.
3. Det finns bara en siare bland byborna.
4. Kalle är en vanlig bybo.
...vilket åtminstone i teorin skulle kunna skapa en enorm informationsspridning i början, där man skulle få shitloads med pusselbrickor att försöka vaska fram något givande ur. Men risken är förstås att det blir mer cluedo än varulvsspel.
---
Annars gillar jag spel där man kan claima i flera nivåer. En bra grej med det här spelet var att man kunde claima ens yrke innan man valde att claima ens roll; det förstnämnda var inte fullt lika riskabelt. Detta var något som inte riktigt gick att göra i WRNU-spelet eftersom det där ju var uppenbart vilka forumiter som satt i redaktionen. Jag gillar när man som bybo kan pressa folk att claima sådan här information utan att behöva vara superrädd för att avslöja byns powerroller.
Skulle vara intressant om man kunde leka med fler nivåer av rollinformation på det här sättet. Typ: "Du är Toad. Du bär på en Bob-Omb. Du är en 1-hit Vig." Rollförmågan är alltså att han är en vigilante. Det hör tematiskt ihop med att han bär på en Bob-Omb. Och Toad... man kan tematiskt rättfärdiga att han mycket väl skulle kunna vara väl lämpad för att kånka omkring på en sådan. Men det är ändå ett ganska stort steg från Toad -> Vigilante. Alltså så skulle byborna kunna känna sig rätt säkra i att pressa folk på rollclaims, fastän de ändå skulle vara noga med att säga "men avslöja inte vad du bär på, än".
Å så finns det förstås ett antal små subspel som man eventuellt skulle kunna addera till varulvsgrunden för att få folk att ha något att diskutera. Jag har exempelvis en idé om att alla deltagare som inte fått en enda röst på sig belönas med guld mellan varje omgång. I slutet på den första omgången så kan de få 2 guld, men i slutet på den andra omgången så blir belöningen 3 guld och sedan 4 guld, osv. Och för dessa guld så kan varje person köpa olika tjänster från en stor prislista mellan dragen. Men i början så vet man inte vad tjänsterna på prislistan innebär för något spelmässigt, så till viss del får man använda sig av trial and error till en början. Då gissar jag att folk får lite mer att prata om, eftersom de kan säga "äh, hörni. Jag köpte ett Blommogram för 5 guld och riktade den åt Arvidos - jag trodde att det var ett siande - men allt som hände var att jag fick veta från Feuflux att från och med nu så är Arvidos och jag *förlovade* och våra röster är värda 0 om vi röstar på två olika personer, medan var och en av våra röster å andra sidan räknas dubbelt om vi röstar på samma person. Så om ni ser några flummiga resultat gällande röstningarna framöver så vet ni vad det beror på."
Skall man avslöja sånt eller låta bli? Och redan från början kanske man skall ha en strategi för hur man skall rösta - skall man sprida ut röster över alla som verkar skumma fram mot slutet av dragen, så att inte skummisarna får några guld, eller skall man koncentrera rösterna så mycket som möjligt så att så många bybor som möjligt kan få belöningar? Och kanske kan några av de erfarnare spelarna ha lite gissningar kring vad som kan förväntas av prislistan? Finns det billiga tjänster som ser lockande ut, eller verkar det bättre att spara kosingen tills man kan köpa de dyraste tjänsterna? Det uppstår alltså saker att diskutera, som man inte brukar ha diskussioner kring i varulvsspel. Det gör att det skulle bli intressant att notera hur folk reagerade och försöka spana efter subtila varulvstecken.
Det är väl lite idéer som jag har haft.