Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Björn den gode

Swashbuckler
Vicotnik said:
Vicotnik said:
Jag sitter för övrigt just nu och räknar medelvärden på de toatal siffror som vi outat och utgår ifrån 3 ulvar. Återkommer senare under kvällen med någon form av sammanställning av det hela.
Kom just på mig själv att det är bortkastad tid... eftersom siffrorna inte är korrekta, då folk har ljugit om sitt total belopp... bra Vicotnik 20 minuter åt helvetet.
Jourhavande matematiker to the rescue! Det här är inte alls bortkastat, tvärtom, ifall både du och !Paxen är gröna (eller rättare sagt, ifall ni inte har bluffat om er information) så kan vi faktiskt säga en hel del intressanta saker.

Att vi kan göra detta beror på att ulvarna tabbat sig lite (vilket inte är så konstigt då dom inte visste vilken information som fanns att tillgå).

Saken är nämligen så här:
!Paxen said:
Medelvärdet av ulvarnas totalsumma är högre än bybornas medelvärde på samlande totalsumman.
Om vi nu låtsas att alla talat sanning om sin slutsumma, det hade inneburit att i och med !Paxens information så är det troligare att ulvar har högre totalsumma än att dom har lägre.

Lägger vi nu till att ulvarna har bluffat om sin slutsumma, så att totalsumman blev +10, så innebär ju detta att sannolikheten att ulvarna har högre (angiven) totalsumma än att dom har lägre har ökat! Eftersom dom hade högre redan från början men en eller flera sedan valt att öka sin summa ytterligare, någon ulv kan förstås också ha sänkt sin totalsumma men då måste övriga ulvar ha ökat sin ännu mer, vilket gör det ännu mer troligt att vi har flest ulvar i gruppen med höga totalsummor.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag tänker nog säga som så här.

För att bilda ulv+ulv=Recca/Brynolf´s 5:a måste jag plussa ihop två ulvars lägsta siffra.

Är anth ulv med siffran 4:an finns det totalt 5 kompisar att välja bland.

BDG/Vic/!Pax/Basse

Det låter vettigt med så många alternativ.

Det betyder alltså i det läget att anth´s 4:a är ett av de två lägsta numren bland ulvarna och i så fall har vi den sista ulven (om det finns 3) bland Recca och Brynolf.

Det ser rätt bra ut på papperet eftersom den här räkneleken får in 7 av 11 spelare.

Är SJSLarsson ulv med siffran 2: finns det totalt 1 kompis.

xyas

Det låter inte vettigt för fem öre så länge det är Recca/Brynolfs 5:a vi skall gå efter. Är det anth´s 4:a vi skall gå efter betyder det ju så klart att både Recca och Brynolf är scum och det tror jag absolut inte. Därav skriver jag tillfälligt av SJSLarsson tills jag fått bättre grepp.

3+2 formationerna är således för kass för att funka rent balansmässigt. Skall vi uppnå 5:an måste vi använda oss av anth´s 4:a för att få tillräckligt med kandidater. Min information skall ju omöjligt kunna fälla två ulvar av fyra spelare. Alltså, 50 % av de som jag pekar ut.

[3] xyas
[2] Korpa/SJSL/K.K

Det är ju till och med så att jag själv räknas bort så av de två ulvar jag kan pricka in med min information har jag enbart tre att välja bland och det funkar ju inte alls.

Så.

ulv 1´s lägsta siffra + ulv 2´s lägsta siffra = Samma siffra som den med högst totalsummas lägsta nuffra.

Vi måste alltså välja om Recca eller Brynolf är den vi litar mest på. Båda har 5:or så just nu kanske det inte spelar så värstans stor roll. Vi kan behandla dem som likvärdiga.

Däremot om det finns tillräckligt med pöbel som anser att anth är snel hest så måste just den pöbeln ha i åtanke att det brunar både Recca och Brynolf och att båda dessa är scum ser jag som en definitiv omöjlighet.

När alla tagit sig en funderare över det hela så måste räkenskapen ses över.

Bygg ett ulvpar som totalt uppnåt 5.

Litar vi på mina uträkningar så väljer jag 4+1 varianten med tanke på att det är den svåraste vägen och rent speltekniskt rätt balanserat.

anth+någon av 1:orna.

Det finns ju en liten nackdel i det hela. Om anth har filat på sin siffra och inte är en 4:a så ligger 1:orna rätt brunt till ändå om det visar sig att han är scum. Visar det sig att han är scum så måste vi ju tro på att han är en 4:a och med den vetskapen kan vi även vinna ännu en ulv bland Recca/Brynolf om det finns 3 ulvar.

Varför? Jo, ulv+ulv med dom lägsta nuffrorna. Om anth är en av dom och har 4:a som lägsta siffra betyder det att den tredje ulven är en 5:a och även det skulle kännas rätt fresht speltekniskt.

Hualigen.

Jag är troligen inte klar med mitt tänk, men en sak är säker och det är att vi måste hänga någon i morgon och det gäller för byn att ta ställning.

Avslutningsvis så bjuckar jag på lite tankar om 1:orna som skulle kunna hänga med anth.

BDG, absolut. Rätt intetsägande spel. Sist med alla outningar. Ligger vi 10+ enligt Vico kan det mycket väl betyda att BDG egentligen har 7 men har dragit till med 17 lixom. 1+1+2+3 är ju en rätt gångbar rad.

Basse, absolut och det med ett bra skydd eftersom han är en anth motståndare. Dock så tycker jag att Basse har varit rätt stabil förutom powerrollsfiske eller beskydd av powerroller.

Vico, ja må icke tro det. Han känns väldigt Vico-bybo.

!Paxen, troligen Paxies bästa spel så här långt. Kan ju betyda vad som helst dock, men jag har fått bra vibbar här.

Men..Det finns ju trots allt en stor risk att någon ulv dragit en bluff här.

Vi får ta denna kånkelnoja lite för vad den är eftersom jag freebasar som fan och är trött. Jag känner mig rätt nöjd med den och tror att jag är inne på rätt spår.

Konrad Konvalj

Myrmidon
BDG.

Du får ta över. Tack för mig nu går jag och sover.

Kan du med dina matematiska skills räkna in SJSLarsson tillsammans med Recca och anth i kombination med min information så får du en guldstjärna till frukost.

Jag vill verkligen få ihop den trion, men jag får inte ihop den..

Korpa

Umenörd
Björn den gode said:
Lägger vi nu till att ulvarna har bluffat om sin slutsumma, så att totalsumman blev +10, så innebär ju detta att sannolikheten att ulvarna har högre (angiven) totalsumma än att dom har lägre har ökat! Eftersom dom hade högre redan från början men en eller flera sedan valt att öka sin summa ytterligare, någon ulv kan förstås också ha sänkt sin totalsumma men då måste övriga ulvar ha ökat sin ännu mer, vilket gör det ännu mer troligt att vi har flest ulvar i gruppen med höga totalsummor.
Så med andra ord, om någon tar sig tiden att räkna på det här så kan det faktiskt ge oss något? Då blev det inte längre lika värdelöst, men det känns fortfarande som något som är väldigt tidskrävande.

Korpa

Umenörd
Och nu ska jag också sova, imorgon tar jag nya tag och är så aktiv jag kan tills jag blir upphämtad där nån gång på eftermiddag/kväll. Jag kommer inte ha några sociala förpliktelser som tar tid under dagen. :gremsmile:

Björn den gode

Swashbuckler
Korpa said:
Björn den gode said:
Så med andra ord, om någon tar sig tiden att räkna på det här så kan det faktiskt ge oss något? Då blev det inte längre lika värdelöst, men det känns fortfarande som något som är väldigt tidskrävande.
Med andra ord, desto högre totalsumma desto troligare att personen är ulv.

Sen går det förstås också att hitta en massa mer specifika påståenden som:
1) minst en av Vicotnik, anth, Recca, Brynolf är ulv
2) om Vicotnik är ulv så är dessutom minst en av Recca, Brynolf, anth och xyas ulv
3) om LJS är ulv så är antingen Recca ulv eller så är det minst två av anth, brynolf, vicotnik, xyas som är ulvar (och minst en av anth, brynolf).

Tricket är alltså att om summan totalt är 218, och ulvarna har högre medelvärde än byborna så kan summan av bybornas värden bli högst 158 (om vi utgår från att vi har 3 ulvar det vill säga!). Detta gör att ett antal kombinationer av bybor blir uteslutna, och detta oavsett att det finns ulvar som ljugit så länge ingen bybo ljugit.

Björn den gode

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
BDG.

Du får ta över. Tack för mig nu går jag och sover.

Kan du med dina matematiska skills räkna in SJSLarsson tillsammans med Recca och anth i kombination med min information så får du en guldstjärna till frukost.

Jag vill verkligen få ihop den trion, men jag får inte ihop den..
Alltså, till skillnad från informationen om medelvärde och totalsumma som vi har nytta av även om ulvarna ljuger så har vi ju alltså inte speciellt mycket nytta av din information om ulvarna ljuger. För alltså ja, om inte både Brynolf och Recca är bruna så finns det två ulvar vars lägsta siffra om dom läggs ihop blir 5, men kombinationen ovan tillexempel går ju ihop så fort antingen anth, ljs, eller Recca ljugit om vilken lägsta siffra dom har, och vi kan nog lugnt anta att minst en ulv har ljugit om även detta.

Björn den gode

Swashbuckler
Och för att bli lite mer personlig, det är väldigt osannolikt att Recca är bybo och har totalsumma 29 när byn själva i snitt har ett medel under 20. Det är mycket troligare att hon har så hög siffra för att hon antingen a) är ulv som är ärlig och ulvarna har mycket högre snittsiffra än oss eller
b) är ulv som har bluffat och höjt sin riktiga siffra.

Men skit i det just nu, anth har ju skrivit ur sig själv ur spelet, så vi tar förstås honom först.

Björn den gode

Swashbuckler
Björn den gode said:
Korpa said:
Björn den gode said:
Med andra ord, desto högre totalsumma desto troligare att personen är ulv.

Sen går det förstås också att hitta en massa mer specifika påståenden som:
1) minst en av Vicotnik, anth, Recca, Brynolf är ulv
2) om Vicotnik är ulv så är dessutom minst en av Recca, Brynolf, anth och xyas ulv
3) om LJS är ulv så är antingen Recca ulv eller så är det minst två av anth, brynolf, vicotnik, xyas som är ulvar (och minst en av anth, brynolf).

Tricket är alltså att om summan totalt är 218, och ulvarna har högre medelvärde än byborna så kan summan av bybornas värden bli högst 158 (om vi utgår från att vi har 3 ulvar det vill säga!). Detta gör att ett antal kombinationer av bybor blir uteslutna, och detta oavsett att det finns ulvar som ljugit så länge ingen bybo ljugit.
Vid närmare eftertanke eller rättare sagt klockan är alldeles för mycket så får ni ta mina specifika påstenden med en nypa salt då jag inte känner mig helt säker på att jag räknat rätt. Den generella tendensen (att det är sannolikare att dom med höga summor är ulvar) känner jag mig däremot väldigt säker på.

Brynolf

Dum fan
Brynolfs UP-lista

UP-lista
(Jag har inte tagit någon hänsyn till matematiken som börjar nystas upp, för jag förstår mig inte på den än. Det här är bara vanliga pingar av olika slag jag hittat)

Konrad Konvalj - 2UP
Magkänsla: Grön

Just Konrads inlägg orkar jag sällan lusläsa. Han skriver så mycket att det får bli ett separat projekt. Har spelat bra och sansat. Men några grejer:

Outade bara antal siffror, summan kom långt senare. Safe outning, förutsatt att ulvarna visste att alla hade fyra siffror.

KKs info är lätt att fejka då vi ju vet att ulvarna ljuger, men kräver förstås en hel del eftertanke.

xyas - 2UP

Skrivit bra men inte så mycket som sticker ut. Unter den Radar.

Korpa - 2UP
Magkänsla - Grön

Har skrivit bra men väldigt lite.

Flugit under den berömda radarn större delen av spelet.

Försvinner när hon ombeds outa.

!Paxen - 3UP
Magkänsla: N/A

Extremt svårtolkat spel, betydligt värre än vanligt. Men har så klart haft sina grönande stunder.

Försvinner när han ombeds outa.

Info som är lätt att fejka då vi ju vet att ulvarna ljuger, så det går inte att kontrollera.

Tycks inte inse att hans info är fullkomligt menlös, särskilt efter Vics info-outning.

Vicotnik - 3UP

Har inte direkt spelat ulvigt, men gjort en hel del mindre smarta saker som inte gynnar byn på något sätt. Veteran som han är borde han veta bättre.

Föreslår konstgjord, fast rundlängd vilket är både dumt och ogörligt.

Fnular innan outandet om hur siffrorna hänger ihop.

Förstör ett gyllene läge för skendrev/ulvafälla genom att säga sig vara beredd att dra bort sin röst på LJS.

Info som är lätt att fejka eftersom ulvarna ju vet vad deras egentliga summa är.

Björn den gode - 3UP

Har skrivit bra men väldigt lite.

Tror att antalet siffror hör ihop med roll. Men alla har ju samma antal.

Outade väldigt sent.

LJSLarsson - 4UP
Magkänsla: röd

Spelat instabilt och känns stundtals motsägelsefull, även om jag inte hittat några direkta exempel.

Är på mig tidigt för skitgrejer. Känns fiskigt.

Mjäkiga UP-listor med mestadels treor.

Recca - 4UP
Magkänsla: Röd

Lirar ju egentligen som hon alltid gör, och biter på alla smågrejer hon hittar. Har dock inte kommit med några omvälvande insikter som hon brukar.

Är på mig tidigt för skitgrejer.

Fäktas med Paxen om skitgrejer. Reagerar väldigt våldsamt på ett av Paxens inlägg "det var bland det sämsta jag läst i ett varulvsspel nånsin. Det är så dåligt att det är en scumtell". Herregud...

Försvinner när hon ombeds outa (2ggr tror jag). Ont i händerna - bortförklaring? (no offence, men du vet hur det är.) Men hon är ju med rätt mycket ändå.

Tjatar om högsta siffran. Fiske? (ja, den här punkten är också räkmacka om ni skulle få för er att haka upp er på det)

Basenanji - 4UP

Upprepar flera gånger i början att han minsann är en tvättäkta bybo.

Räknar fel och byter summa fr 19 t 18.

Tycker försiktigt att "vi pratar väldigt lite om förmågor" och frågar "vilka tror att vi har många/få vaniljförmågor" i spel. Fiske?

Tycker vi ska diskutera hur Vimes designat spelet och powerrollerna. Fiske?

anth - 4.5UP

Borde inse att ulvarna har siffror men säger ändå tidigt att han inte tror det.

Pratar om sin flufftext, men ingen har väl nåt fluff? Definitionsfråga kanske. Men Anth var inte med när jag, Recca och Larsson debatterade definitionen som bäst.

Väldigt safe outning att kunna sia siffror som redan var allmän kännedom.

Outar helt oanmält.

Singlar slant om vad han outar.

Brynolf

Dum fan
Re: Brynolfs UP-lista

Brynolf said:
(Paxen) Tycks inte inse att hans info är fullkomligt menlös, särskilt efter Vics info-outning.
Tycks som Björn Rainman har visat att jag hade fel på den här punkten. Vilket förmodligen är mycket bra. :gremlaugh:

!Paxen

Swashbuckler
Re: K.K laxar fram biffen

Vicotnik said:
!Paxen said:
Min info säger att vi hittar ulvar genom att kolla medelvärde! Visst låter det roligt?

Medelvärdet av ulvarnas totalsumma är högre än bybornas medelvärde på samlande totalsumman.
!Paxen, fråga. Hur kommer sig att du går ut med din information då de nuvarande total summorna inte är korrekta. Jag skulle nog säga att det här är en väldigt säker information att gå ut med och som inte heller går att verifiera eftersom vi har folk som har ljugit om sin total summa.
Enligt dig så stämmer inte totalsumman på alla spelares siffrer. Om vi kör på att du är grön så är det troliga att 2 ulvar har skiftat med siffrorna (den ena harhöjt, den andre sänkt?). Då är det fortfarande värt med min info.

Om du dock är ulv, ja, då är detju totalt bortkastad info.

!Paxen

Swashbuckler

Brynolf said:
!Paxen - 3UP
Magkänsla: N/A

Extremt svårtolkat spel, betydligt värre än vanligt. Men har så klart haft sina grönande stunder.

Försvinner när han ombeds outa.

Info som är lätt att fejka då vi ju vet att ulvarna ljuger, så det går inte att kontrollera.

Tycks inte inse att hans info är fullkomligt menlös, särskilt efter Vics info-outning.
När försvann jag när jag ombads att outa? Jag kan väl hålla med om att jag inte har varit med hela tiden, men när har jag verkligen försvunnit ur spel när jag ska outa något?

Och om min info är värdelös så är det desto bättre att jag har outat den, annars fanns ju risken att ni skulle tro att jag satt inne med någon gamechanger.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Korpa said:
Björn den gode said:
Jag kan ta på mig och fixa det när jag kommer hem från jobbet idag. Går från jobbet runt 16, är hemma drygt timmen senare.

LJSLarsson

Hero

Vet du vad, Konrad. Bass och Anth; båda kan vara röda (och försöka gröna sig själva genom att peka ut varandra), en kan vara röd och försöka sänka den andra gröna, de kan vara gröna båda två och vara ute efter varandra av misstag. Jag vet inte, för jag är inte varulv och sitter inte med facit i hand. Men de har båda betett sig skumt, oavsett deras inbördes relation.

Jag har varit på Basse sen han ändrade sin siffra, så ingen kan säga att min röst mot honom är tagen ur luften. Jag misstänker nu båda, men Basse mer än Anth och lägger därför min röst på honom. Och vi vet alla att hade jag lagt min röst på Anth, eller ännu värre låtit bli att rösta, hade ni sett lika strängt ändå på mig med era röda glasögon.

Och på tal om inte rösta så tror jag där faran är. Vi som by var överrens att någon skulle hängas. Oavsett om personen var röd eller grön hade det gett oerhört mycket att och siaren/siarna hade fått tillfällighet att använda sina förmågor. Nu kommer vi istället diskutera fram och tillbaka och allt kommer bli mer oöverskådligt.

Varför röstade inte Björn, Paxen och Korpa? I detta spel, med deadline och långa dagfaser, är det en mycket bra strategi för varulvar att förhala och lägga sig under radarn (vilket ingen kan påstå att jag har gjort). Hade minst två till av dessa tre röstat på någon av våra kandidater (och inte på mig, vilket hade varit en bortslängd röst för tillfället) hade vi haft en hängning, fast för en varulv en svårförsvarad röst.

Björn den gode kommer in kl 24.00 och lägger sin röst på Anth. Den kan han ha kvar tills nästa hängning utan behöva verka skum för att han la den kort innan röstslut (vilket var samma beteende han gjorde mot mig när jag hade drev). Hade jag lagt min röst på ett sådant sätt hade högafflarna varit framme, men alla som inte heter Larsson i efternamn tycks få fripass på sådant.

Paxen har jag haft som grön och Korpa som osäker, men ingen av dem röstade vid första röstningen heller (liksom Björn, nu när jag ser efter). Paxen har åtminstone varit aktiv, men Korpa har hållit sig lugn och hållit sig under radarn. Är det ingen som tycker Korpas inaktivitet är ulvig? I andra varulvsspel (som Familjen och Klassikern) var folk på det som scumm tell, och då var det inte ens en lika stark strategi som det är nu.

Brynolf – jag kommer försvara min ulv-lista lite senare idag (typ om någon timme eller två – nu skall jag iväg). Jag håller inte med dig och tycker det är lamt att dig att säga att min lista har många treor när du automatiskt ger oaktiva spelare 2:or. Jag har i alla fall gjort listor och varit väldigt transparant och öppen med alla mina tankesteg.

Dock ett mothugg – Om du hade varit bybo med fluff bestående av fyra siffror (och ingen info om varulvars siffror eller ej), och ansåg detta vara fluff, och en annan spelare sa att han inte hade fluff, hade du varit på den spelaren eller låtit det gå obemärkt förbi?

Idag kommer jag inte kunna vara lika aktiv och kommer behöva lägga min röst redan mellan 20 – 21. Jag lutar fortfarande mot Bassenanji, men kan tänka mig se Anth hängd. Jag kommer även rikta mitt sökarljus mot de tre inaktiva.

Basenanji

Postd20modernist

Jaha.

Känslan av igår är något av ett antiklimax – jag kämpade som en besatt för att visa anths märkliga osammanhängande spel, bara för att konstatera att folk ändå inte röstade.

Men upp med hakan, det kanske inte var så dåligt ändå?

Jag menar att vi kan lära oss mycket av det som skedde igår:

– några lät bli att rösta alt. röstade väldigt sent (BDG? Bridge eller är du varulv?)
– några röstade inte på anth!?
– några lät bli att rösta överhuvudtaget?
– sifferexercisen kan vara användbar men lämnar i dagsläget ändå efter sig många frågor och är tidsödande (Vic visade på det när han insåg att han slösat bort tid)
– vi kan inte lita på att folk har uppgivit rätt siffror, så vi borde förstås använda oss av andra startegier för att fånga ulvar som komplement

Jag skulle vilja att byn började hänga folk nu så vi genom att göra det kan analysera hur folk har röstat och motiverat sina röster. Jag tror att den typen av analysmaterial är det vi behöver i det här läget.

För övrigt har jag inget emot att man hänger mig, nu när jag ser att jag har en del röster på mig. Jag kan verkligen ta en för byn. Det kommer dessutom ge byn viktig info gällande anth.

Röst: anth

!Paxen

Swashbuckler

Jag undvek att rösta igår eftersom jag försökte räkna lite, samtidigt som jag hade extrem huvudvärk och var skittrött.

Det sagt, just nu känner jag att anth är primesuspect, detsamma med Recca. Dessa 2 misstänker jag mest just nu.

Så, jag lägger en röst på anth just nu. Jag vet inte exakt vad jag är ute efter för att han ska rentvå sig dock, så det återkommer jag med senare eventuellt.

Min röst: anth

anth

Vetefan
Basse har pedagogiskt försökt visa att jag är en ulv, nu ska vi se om jag är lika pedagogisk att visa att jag är en bybo.

I fredags PM:ade Vimes oss att han kunde ta över Spiders Batmanspel och börja på måndag.
Däri får vi reda på att det ska vara fluff-lätt (vilket inte är så konstigt då han bara har tre dagar på sig).
Vi får också reda på att det inte blir Batman (faktum är att INGEN av oss vet vad det blir förrän Vimes startar den här tråden).

på måndagen får jag ett PM, det är väldigt kort.
Jag får reda på att jag är bybo och att jag har en 4-siffrig kod.
Jag får också reda på att att jag kan sia era lägsta siffror (+ en lite fluffsak till).
Min reaktion: "Jag har fått en PIN-kod."

Vimes skapar en tråd som heter Thibaultkoden, förutom namnet är den enda infon:
här kan ni föreställa er en flufftext som handlar om siffror, typ streckkoder eller något däråt. Det är valfritt!
Min reaktion: "Aha! Det här handlar om koder! Jag kan använda min förmåga för att hitta ulvar. Hur kan ulvarnas koder skilja sig från våra? Min kod ser ju ut att vara slumpad med en d10."

I det andra inlägget skriver Brynolf ICA-butik alternativt Auschwitz.
Streckkoder i ICA-butiker kallas EAN-koder och är 13-siffriga.
Auschwitz använde sig av numrerings system som började med "1", INTE "0001" och fortsatte till "200000" eller något sånt.
Det finns INGET som antyder en 4-siffrig kod.
Jag bestämmer mig för att INTE nämna "PIN-kod" som är min spontana reaktion eftersom det ofelbart ger ledtråden 4 siffror. Jag nämner istället Dan Brown (Att Thibaultkoden skulle vara en pastish på Da Vinci-koden).

I inlägg #809975:
Vicotnik said:
När det kommer till siffrorna så antar jag att vi antingen ska addera ihop dem eller att vi ska applisera samtliga fyra räknesätt på dem.
I inlägg #809996:
anth said:
Jag tycker om Vics slutsatser, men tycker mig ana ett logiskt felslut.
Det betyder inte nödvändigtvis att Vic är Ulv - bara att vi fått olika fluff och att jag, med hjälp av Vics inlägg dragit en slutsats som Vic inte gjort.
(det finns också en liten risk att min slutsats är fel p.g.a. för lite info nu i början - men jag tror inte det)
Nu vill jag höra er analys om varför jag skrev som jag gjorde.
Jag säger att det beror på att jag kan sia er lägsta siffra.

I inlägg #809997:
anth said:
Vi vet att fluff = siffror.
Jag var inne på att Ulvarna inte fått siffror alls - men det anser inte BDG.
På vilket sätt kan bybornas och ulvarnas siffror skilja sig?
(jag antar att det är denna skillnad som ska hjälpa oss att sätta dit ulvarna)
Här skriver jag det beryktade "Ulvarna inte fått siffror alls".
Observera att det skrivs 06:00 på morgonen dagen efter Varulvsspelet började.
Inlägget innan skrev jag 22:30, jag har alltså gått och lagt mig, vaknat och läst in mig på vad som hänt under natten.

Jag använder orden: "jag var inne på".
I vilket sammanhang använder ni själva en sån fras?
(jag är nyfiken för tydligen betyder frasen en sak för mig och en annan för er)
För mig är det synonymt med "jag lekte med tanken".
Jag har alltså ALDRIG föreslagit att ulvar saknar siffror - bara tänkt tanken.

Observera hur hur jag fortsätter inlägget - att jag själv direkt FÖRKASTAR tanken och inte bryr mig om den mer.
detta gör jag efter c:a 4 timmars spel (spelet började 19, jag gick och la mig c:a 22:30, gick upp c:a 05:30, skrev inlägget 06:00).
Jag går sedan in på det som jag tycker är viktigt: hur skiljer sig varulvarnas siffror från våra?

Men tydligen är det kriminellt att ens leka med tanken att varulvar saknar siffror om man kan sia deras lägsta siffra.
Kan någon ge en logisk förklaring till varför det är fel?
Det här är mitt andra varulvsspel.
Av vad jag vet bygger varulvsspel på att byborna har information som ulvarna saknar - och ulvarna måste ljuga för att passa in.
Vad är felet att ens tänka tanken att ulvarna inte passar in genom att sakna siffror?
Och om de saknade siffror varför skulle det förstöra min förmåga?

Nu vill jag påpeka en annan sak.
Det här är mitt andra varulvslir så det var första gången jag stötte på termen "prugatorisk outing".
Dock är det inte svårt att förstå konceptet.

Men i inlägg: #810154:
!Paxen said:
xyas said:
Men... var det inte min tur?
Du var seg, jag tog tillfället.
Eftersom !Pax inte fick mer skäll för att outa för tidigt, men andra fick skäll för att outa för sent tog jag för givet att det var OK att outa för tidigt.
Eftersom jag tyckte att outingen tog för lång tid outade jag utom tur.

Angående min motivering att singla slant:
Jag säger att det inte fanns någon bättre metod att singla slant om jag skulle välja antal eller summa - för jag hade ingen som helst info om varken antal eller summa (min info är av annan natur).

Om någon inte håller med om att det var så vi den tidpunkten får ni gärna säga till.

I inlägg #810309 skriver jag:
anth said:
Att outa lägsta siffran tycker jag är helt OK - då har vi något att jobba på.
Kan någon komma med en logisk förklaring till varför jag skrev just så 50 minuter efter att KK lagt upp planerna för fas 2?

Jag är bybo.
Läs igenom Basses inlägg igen så kommer ni att se att hans slutsatser är löjliga.

Han utgår från premissen att jag KAN sia om era lägsta siffror - "Fair enough".

Han fortsätter att påpeka att jag från början antagit att ulvarnas sifferkoder skiljer sig från våra.
Fråga: har någon av er antagit att ulvarnas siffror INTE skiljer sig från bybornas???

Han fortsätter sedan att hacka på det orimliga i att ulvarnas koder INTE skulle vara 4-siffriga.
Jag har förklarat hur jag resonerade efter att spelet hållt på i 4 timmar.
Fråga: hur många av er var säkra på att ALLA i spelet hade 4-sifferkoder tisdag morgon???

Han klagade på att min info om att jag är siare är "slugt".
Frågor:
I andra varulvsspel - när brukar siaren gå ut med sin förmåga?
Tycker ni att jag gick ut för sent?
När gav jag första ledtråden om min siarförmåga?
Skulle jag gett en ledtråd tidigare?

Slutligen citerar han mitt tredje inlägg.
Han skriver att jag misstänker att ulvarna saknar siffror - vilket jag inte alls skriver.

Basse har själv gett en ledtråd om att han förmåga istället för info.
Fråga: om det är vi två som har förmågor i byn - hur kan han dra så fruktansvärt olika slutsatser än vad jag gör???

Läs igenom Basses inlägg igen.
Fråga: vem av oss två beter sig mest som en varulv???
Av någon obegriplig anledning (max 4 nästlade citat) får jag inte citera Basse, men det är inlägg #810533
Röst: Basenanji

!Paxen

Swashbuckler
Du skapade ett mastodont-inlägg (vilket jag gillar) så jag ska bara svara på en sak.

anth said:
Men i inlägg: #810154:
!Paxen said:
xyas said:
Men... var det inte min tur?
Du var seg, jag tog tillfället.
Eftersom !Pax inte fick mer skäll för att outa för tidigt, men andra fick skäll för att outa för sent tog jag för givet att det var OK att outa för tidigt.
Eftersom jag tyckte att outingen tog för lång tid outade jag utom tur.
Jag skulle egentligen outa innan Xyas, men var borta vid det tillfället och därför valdes Xyas att outa istället. Men då hade jag loggat in vid det laget och outade ändå.

Dvs, jag outade mig innan Xyas eftersom jag skulle ha gjort det innan Xyas. Du outade utan att någon hade sagt något om att du skulle outa.

Ska kolla igenom ditt inlägg igen och se om jag kan ställa nya frågor eller få svar på frågor jag redan har

Basenanji

Postd20modernist

Snabba svar på Brynolfs lista:

Basenanji - 4UP

Upprepar flera gånger i början att han minsann är en tvättäkta bybo.

Det här är ett resultat av min spelstil. Det är så jag spelar varulvsspel. Min erfarenhet av att vara varulv är nämligen att varulvar känner ett psykologiskt motstånd mot att "våga" claima en så enkel grej som att "jag är bybo!". Som varulv kan man nämligen inte för sin värld förstå hur folk skulle kunan köpa något så enkelt.

Det tar alltså emot för mycket. Därför är det i mina ögon psykologiskt rätt att gå på den där härliga naiva "Hej, jag är bybo!"-grejen. Det är mitt signum, mitt sätt att atla om för er andra bybor: ja, Basse är bybo i det här spelet också.

I ett tidigare spel körde jag med den detaljen efter varje inlägg. Gissa om folk blev provocerade? Men det funkade faktiskt, även om det sticker ut så inser byborna till slut att det är sant. Ingen varulv skulle våga göra så och i kombination med min övriga output så hjälper det de andra byborna att förstå hur det ligger till.

Räknar fel och byter summa fr 19 t 18.

Visst, klantigt kan tyckas. Men folk gör fel i varulvsspel. Det var bättre att jag gick ut med mitt räknefel än att jag lämnade ifrån mig felaktiga siffror som sabbade andras analys.

Men visst, om den här detaljen stör er andra för mycket tydcker jag inte att ni ska tveka att hänga mig.

Tycker försiktigt att "vi pratar väldigt lite om förmågor" och frågar "vilka tror att vi har många/få vaniljförmågor" i spel. Fiske?

Ja, det kan ju vara fiske – men det måste inte vara fiske.

Min förmåga går ut på att jag kan se om andra har använt sin förmåga. I mitt PM har jag således fått rollen TRACKER <---- Aha! Det var därför som jag ville avgöra huruvida små intetsägande vaniljförmågor var en del av spelet.

Och det här borde säga er bybor mer än vad det ser ut att göra! Fall nu inte för frestelsen att ge er på de som jagar mig. I stället kan vi väl fortsätta att avkräva folk deras misstankar och annan information?

Dessutom tycker jag att det är skillnad på att fiska och att be om folks spekulationer. Jag har begärt det sista, inget annat.

Tycker vi ska diskutera hur Vimes designat spelet och powerrollerna. Fiske?

Se tidigare svar.

Poängen med att vi spekulerar är att det tvingar varulvar att ge ifrån sig massa material som senare kan gå att analysera.

Titta tex på hur snurrigt det blev för anth tidigt under dag ett, när han måste gissa sig fram kring huruvida låga siffror spelar roll.

Det är i mina ögon bra när vi sitter och kastar ur oss massa spekulationer i stil med:

"Tja, alltså jag tror att Vimes har gjort ett klassiskt spel med få powerroller och så en liten sifferkod på det."

Man ska inte stirra sig blind på att sådana utsagor kan vara "lösa i köttet", utan tvätom komma ihåg att för varuövarmna är det rena helvetet att behöva delta under premissen att byborna vet något de inte vet.

Går det här att förstå eller borde jag förtydliga något?