Basse har pedagogiskt försökt visa att jag är en ulv, nu ska vi se om jag är lika pedagogisk att visa att jag är en bybo.
I fredags PM:ade Vimes oss att han kunde ta över Spiders Batmanspel och börja på måndag.
Däri får vi reda på att det ska vara fluff-lätt (vilket inte är så konstigt då han bara har tre dagar på sig).
Vi får också reda på att det inte blir Batman (faktum är att INGEN av oss vet vad det blir förrän Vimes startar den här tråden).
på måndagen får jag ett PM, det är väldigt kort.
Jag får reda på att jag är bybo och att jag har en 4-siffrig kod.
Jag får också reda på att att jag kan sia era lägsta siffror (+ en lite fluffsak till).
Min reaktion: "Jag har fått en PIN-kod."
Vimes skapar en tråd som heter Thibaultkoden, förutom namnet är den enda infon:
här kan ni föreställa er en flufftext som handlar om siffror, typ streckkoder eller något däråt. Det är valfritt!
Min reaktion: "Aha! Det här handlar om koder! Jag kan använda min förmåga för att hitta ulvar. Hur kan ulvarnas koder skilja sig från våra? Min kod ser ju ut att vara slumpad med en d10."
I det andra inlägget skriver Brynolf ICA-butik alternativt Auschwitz.
Streckkoder i ICA-butiker kallas EAN-koder och är 13-siffriga.
Auschwitz använde sig av numrerings system som började med "1", INTE "0001" och fortsatte till "200000" eller något sånt.
Det finns INGET som antyder en 4-siffrig kod.
Jag bestämmer mig för att INTE nämna "PIN-kod" som är min spontana reaktion eftersom det ofelbart ger ledtråden 4 siffror. Jag nämner istället Dan Brown (Att Thibaultkoden skulle vara en pastish på Da Vinci-koden).
I inlägg #809975:
Vicotnik said:
När det kommer till siffrorna så antar jag att vi antingen ska addera ihop dem eller att vi ska applisera samtliga fyra räknesätt på dem.
I inlägg #809996:
anth said:
Jag tycker om Vics slutsatser, men tycker mig ana ett logiskt felslut.
Det betyder inte nödvändigtvis att Vic är Ulv - bara att vi fått olika fluff och att jag, med hjälp av Vics inlägg dragit en slutsats som Vic inte gjort.
(det finns också en liten risk att min slutsats är fel p.g.a. för lite info nu i början - men jag tror inte det)
Nu vill jag höra er analys om varför jag skrev som jag gjorde.
Jag säger att det beror på att jag kan sia er lägsta siffra.
I inlägg #809997:
anth said:
Vi vet att fluff = siffror.
Jag var inne på att Ulvarna inte fått siffror alls - men det anser inte BDG.
På vilket sätt kan bybornas och ulvarnas siffror skilja sig?
(jag antar att det är denna skillnad som ska hjälpa oss att sätta dit ulvarna)
Här skriver jag det beryktade "Ulvarna inte fått siffror alls".
Observera att det skrivs 06:00 på morgonen dagen efter Varulvsspelet började.
Inlägget innan skrev jag 22:30, jag har alltså gått och lagt mig, vaknat och läst in mig på vad som hänt under natten.
Jag använder orden: "jag var inne på".
I vilket sammanhang använder ni själva en sån fras?
(jag är nyfiken för tydligen betyder frasen en sak för mig och en annan för er)
För mig är det synonymt med "jag lekte med tanken".
Jag har alltså ALDRIG föreslagit att ulvar saknar siffror - bara tänkt tanken.
Observera hur hur jag fortsätter inlägget - att jag själv direkt FÖRKASTAR tanken och inte bryr mig om den mer.
detta gör jag efter c:a 4 timmars spel (spelet började 19, jag gick och la mig c:a 22:30, gick upp c:a 05:30, skrev inlägget 06:00).
Jag går sedan in på det som jag tycker är viktigt: hur skiljer sig varulvarnas siffror från våra?
Men tydligen är det kriminellt att ens leka med tanken att varulvar saknar siffror om man kan sia deras lägsta siffra.
Kan någon ge en logisk förklaring till varför det är fel?
Det här är mitt andra varulvsspel.
Av vad jag vet bygger varulvsspel på att byborna har information som ulvarna saknar - och ulvarna måste ljuga för att passa in.
Vad är felet att ens tänka tanken att ulvarna inte passar in genom att sakna siffror?
Och om de saknade siffror varför skulle det förstöra min förmåga?
Nu vill jag påpeka en annan sak.
Det här är mitt andra varulvslir så det var första gången jag stötte på termen "prugatorisk outing".
Dock är det inte svårt att förstå konceptet.
Men i inlägg: #810154:
!Paxen said:
xyas said:
Men... var det inte min tur?
Du var seg, jag tog tillfället.
Eftersom !Pax inte fick mer skäll för att outa för tidigt, men andra fick skäll för att outa för sent tog jag för givet att det var OK att outa för tidigt.
Eftersom jag tyckte att outingen tog för lång tid outade jag utom tur.
Angående min motivering att singla slant:
Jag säger att det inte fanns någon bättre metod att singla slant om jag skulle välja antal eller summa - för jag hade ingen som helst info om varken antal eller summa (min info är av annan natur).
Om någon inte håller med om att det var så vi den tidpunkten får ni gärna säga till.
I inlägg #810309 skriver jag:
anth said:
Att outa lägsta siffran tycker jag är helt OK - då har vi något att jobba på.
Kan någon komma med en logisk förklaring till varför jag skrev just så 50 minuter efter att KK lagt upp planerna för fas 2?
Jag är bybo.
Läs igenom Basses inlägg igen så kommer ni att se att hans slutsatser är löjliga.
Han utgår från premissen att jag KAN sia om era lägsta siffror - "Fair enough".
Han fortsätter att påpeka att jag från början antagit att ulvarnas sifferkoder skiljer sig från våra.
Fråga: har någon av er antagit att ulvarnas siffror INTE skiljer sig från bybornas???
Han fortsätter sedan att hacka på det orimliga i att ulvarnas koder INTE skulle vara 4-siffriga.
Jag har förklarat hur jag resonerade efter att spelet hållt på i 4 timmar.
Fråga: hur många av er var säkra på att ALLA i spelet hade 4-sifferkoder tisdag morgon???
Han klagade på att min info om att jag är siare är "slugt".
Frågor:
I andra varulvsspel - när brukar siaren gå ut med sin förmåga?
Tycker ni att jag gick ut för sent?
När gav jag första ledtråden om min siarförmåga?
Skulle jag gett en ledtråd tidigare?
Slutligen citerar han mitt tredje inlägg.
Han skriver att jag misstänker att ulvarna saknar siffror - vilket jag inte alls skriver.
Basse har själv gett en ledtråd om att han förmåga istället för info.
Fråga: om det är vi två som har förmågor i byn - hur kan han dra så fruktansvärt olika slutsatser än vad jag gör???
Läs igenom Basses inlägg igen.
Fråga: vem av oss två beter sig mest som en varulv???
Av någon obegriplig anledning (max 4 nästlade citat) får jag inte citera Basse, men det är inlägg #810533
Röst: Basenanji