Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

LJSLarsson

Hero
Re: Outning Fas 2, mindre revidering

Konrad, är du säker på att xyas är online? Ser honom inte bland inloggade användare.

anth

Vetefan
Re: Outning Fas 2

KK said:
Då var fas 1 avklarad och slutsatsen av den är att det tog alldeles för lång tid.
God bless you for that!
Det visar att det finns minst en person förutom jag själv som kan tänka i detta varulvsspel.

Fas 1 är summa eller antal.

Slutsats som jag drar av data hittills:
KK och xyas outade antal 4.
OM vi förutsätter att Vimes slumpat fyra siffror åt var och en med en d10 (0-9) blir snitttet 19 - vilket stämmer ganska väl in på summan som övriga outat.
(nu tror jag inte siffrorna är helt slumpmässiga - för då kan de inte hjälpa oss att hitta ulvar)

Jag efterlyser fortfarande fler slutsatser av fas 1.

Om jag förstod Fas 2 & 2.1 ska jag hålla käft tills JSLarsson och Recca sagt något - och eftersom ni är så rabiata när man säger något i fel ordning dubbelkollar jag så jag förstått rätt.
Jag vill fortfarande påpeka att jag även tycker detta system är för långsamt (vi kommer inte hinna innan 13:00 - så 13:00 outar jag oavsett om det är min tur eller ej).

Att outa lägsta siffran tycker jag är helt OK - då har vi något att jobba på.
(jag tycker också att JSLarssons idé att outa första och sista siffran är charmig - och någon variant på den kanske kan användas)

Återigen - det finns ingenting som hidrar drev SAMTIDIGT osm purgatorisk outing.
Varför har vi inga drev för???
(den som säger att vi drevar mot JSLarsson är bara patetisk - drev görs med högafflar och facklor - vi drevar ju som förskolelärare i velourkläder)

Jag har för mig att någon (hittar inte inlägget i den här röriga tråden) klagade på att jag inte var aktiv.
Jag tycker att jag är förhållandevis aktiv.
Vill ni däremot ha en fullständig analys av mig får ni faktiskt vänta till helgen (jag kan läsa den här tråden på arbetstid, men en full analys tar flera timmar i anspråk - och nej, jag är upptagen vardagkvällar)

Recca

Femme Fatale

Konrad:
Skitbra initiativ. Skönt att nån tar upp facklan när jag är "skadad".

Nu tänker jag inte tjata om det nåt mer. Jag skriver så mycket jag orkar men kommer vara sparsam med utbroderingarna.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Jag har inget emot planen, men där emot är en deadline på 13:00 väldigt svårt för mig eftersom jag är sent i flödet, samt jag kommer gå på lunch runt 12 snåret och dr efter är jag i möte fram emot 14. Så om inte alla hinner får ur sig sin info innan 12 så kommer jag inte kunna följa din deadline.

Konrad Konvalj

Myrmidon

anth said:
Om jag förstod Fas 2 & 2.1 ska jag hålla käft tills JSLarsson och Recca sagt något - och eftersom ni är så rabiata när man säger något i fel ordning dubbelkollar jag så jag förstått rätt.
Jag vill fortfarande påpeka att jag även tycker detta system är för långsamt (vi kommer inte hinna innan 13:00 - så 13:00 outar jag oavsett om det är min tur eller ej).
Korrekt!

Jag kan tänka mig att revidera listan en aning och låta xyas släntra in när han är online.

Recca+SJSLarsson är inne nu så tänker vi ett steg till så gör det inget om dessa går ut före xyas.

xyas har antal siffror 4 så hans slutsumma kan vi gott vänta med.

Konrad Konvalj

Myrmidon
REVIDERING i ordningen

xyas får fripass tillsvidare.

SJSLarsson fram med info.

Efter det Recca.

Ni båda finns nära till hands så för att inte spräcka min tidsram så kör på!

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vicotnik said:
Jag har inget emot planen, men där emot är en deadline på 13:00 väldigt svårt för mig eftersom jag är sent i flödet, samt jag kommer gå på lunch runt 12 snåret och dr efter är jag i möte fram emot 14. Så om inte alla hinner får ur sig sin info innan 12 så kommer jag inte kunna följa din deadline.
Spikat och klart!

Det finns tillräckligt med spelare som är för min strategi så vi jobbar på.

Jag tar mig rätten att ändra i turordningen om det inte pajjar mitt tänk och du är näst sist ut Vico så dyker du upp efter 14.00 så är det biff.

Då kommer jag att ta in BDG före i turordningen så det är ingen fara på taket.

Xyas

Swashbuckler

Jag sætter min tillit till dig och din plan hær Konrad.

=21

Konrad Konvalj

Myrmidon

K.K antal siffror 4 totalsumma 18
Vico antal siffror ? totalsumma 22
SJSL antal siffror ? totalsumma 14
Brynte antal siffror ? totalsumma 26
!Paxen antal siffror ? totalsumma 18
anth antal siffror ? totalsumma 26
xyas antal siffror 4 totalsumma 21
Recca antal siffror ? totalsumma 29
BDG antal siffror ? totalsumma 17
Korpa antal siffror ? totalsumma 19
Basse antal siffror ? totalsumma 19

Klart och betalt.

SJSLarsson, Recca!

Ni var ju här precis...

Vicotnik

Den onde
Staff member

Nu försvinner jag snart, håller dock på och skriver ihop lite tankar och funderingar kring det som outats hittills och kommer posta det någon gång efter 14:00 då jag är åter från lunch och mötet.

anth

Vetefan
LJSLarsson said:
Anth - 3 up

Har inte allt för starka misstankar, men hans argument om summa/antal och singla slant var dåliga och slappa.
Jag kan inte släppa det här.
Jag förstår ert resonemang varför ni inte tycker om att jag slumpade.
Men jag väntar FORTFARANDE på att någon ska komma med en bättre motivering än att använda slump i det läget jag gjorde.

!Paxen

Swashbuckler
anth said:
LJSLarsson said:
Anth - 3 up

Har inte allt för starka misstankar, men hans argument om summa/antal och singla slant var dåliga och slappa.
Men jag väntar FORTFARANDE på att någon ska komma med en bättre motivering än att använda slump i det läget jag gjorde.
Att du slumpade betyder 2 saker

1) Du kände att ingen av dom två valen var viktigare än den andra 2) Du har ingen info som kan peka ut ulvar eller vilka som är bybor.

Jag har en gissning på varför det är så, men jag håller den för mig själv, iaf tills vidare.

Basenanji

Postd20modernist
Varning för siffror!

Stopp ett tag nu...

KK jag gillar verkligen hur du vill ta tag i saker, men din senaste plan om att gå ut med siffror har svagheter.

Jag misstänker starkt att man med hjälp av sifferkombinationen kan avläsa vem som har en bra/dålig förmåga.

Jag tänker mig att Vimes har informerat Varulvarna att alla med kombinationer som till exempel börjar på udda/jämnt tal eller innehåller dubbla siffror är tecken på en förmåga.

Därför tycker jag att vi ska ta det lite lugnt med outningsleken kring sifferkombinationen. Att uppge vilken siffra som är lägst etc kan vara farligt.

Meh, vad ska vi göra i så fall?

Ja, jag föreslår att vi alla ska rösta och så gott det går motivera våra röster. Sedan snabbt slut på den här rundan genom att någon hängs. Det är skitsvårt under de här omständigheterna att göra ett speciellt bra val, så det kan faktiskt kvitta till viss del.

Därefter kan vi börja analysera vad folk har sagt. Det borde vara vårt primära mål. För eftersom det är så få ulvar (med tanke på antalet spelare!) så lär de vara mer försiktiga än nånsin att offra någon. Därför kan vi leta efter "räddningsaktioner".

Sådana upptäcks lättast när vi resonerar om utröstningar.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Varning för siffror!

Basenanji said:
Stopp ett tag nu...

KK jag gillar verkligen hur du vill ta tag i saker, men din senaste plan om att gå ut med siffror har svagheter.

Jag misstänker starkt att man med hjälp av sifferkombinationen kan avläsa vem som har en bra/dålig förmåga.

Jag tänker mig att Vimes har informerat Varulvarna att alla med kombinationer som till exempel börjar på udda/jämnt tal eller innehåller dubbla siffror är tecken på en förmåga.

Därför tycker jag att vi ska ta det lite lugnt med outningsleken kring sifferkombinationen. Att uppge vilken siffra som är lägst etc kan vara farligt.

Ja, jag föreslår att vi alla ska rösta och så gott det går motivera våra röster. Sedan snabbt slut på den här rundan genom att någon hängs. Det är skitsvårt under de här omständigheterna att göra ett speciellt bra val, så det kan faktiskt kvitta till viss del.

Därefter kan vi börja analysera vad folk har sagt. Det borde vara vårt primära mål. För eftersom det är så få ulvar (med tanke på antalet spelare!) så lär de vara mer försiktiga än nånsin att offra någon. Därför kan vi leta efter "räddningsaktioner".

Nej. Vi kommer att köra på.

Skit i förmågor och sånt. Det är inte det vi kommer att vinna spelet på utan det kan vi se som en bonus. Att lägga fokus på det gynnar oss inte eftersom nuffrorna är det som kommer fälla avgörande så länge inte Vimes har gett oss dessa nummer som ett flufftäcke som vi kan gosa med.

!Paxen

Swashbuckler

Basenanji said:
Stopp ett tag nu...

Så, du är emot just endast att siffrerna i sig ges ut, inte antalet siffror och totalsumman? Jag har inget problem med att köra på det, så oavsett om vi kör på din eller KKs plan är det okej för mig.

MEN, jag tycker att nu när vi har startat så kan vi lika gärna fortsätta. En majoritet vill köra på KKs plan.

(tror förresten inte på att det endast finns ett sätt att hitta ulvar på).

anth

Vetefan
!Paxen said:
anth said:
Att du slumpade betyder 2 saker

1) Du kände att ingen av dom två valen var viktigare än den andra 2) Du har ingen info som kan peka ut ulvar eller vilka som är bybor.

Jag har en gissning på varför det är så, men jag håller den för mig själv, iaf tills vidare.
Du har rätt på punkt 1.
Du har fel på punkt 2.
Jag HAR info som kan peka ut ulvar - Dock hjälper INTE Fas 1&2 (antal och summa) mig för att peka ut ulvar.

Däremot är fas 2.1, att outa lägsta siffran, betydligt mer intressant.
Jag säger inte att det hjälper mig att peka ut ulvar - bara att det passar betydligt bättre in med min flufftext - till skillnad från summa och antal som inte nämns alls.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Reviderad turordning

Recca slank iväg och det stoppar upp hela kolonnen. Min tanke med att ha henne efter SJSLarsson baserades på högst slutsumma. Summan kan ju inte Recca ändra på så vi har råd att släppa före sådana som just nu är inloggad.

På tur är parhästarna.

Dock så skiftar jag hästarna och släpper fram:

I tur och ordnin:

Basse
Korpa

Anth

Eftersom alla dessa är online just i detta nu och fluktar i tråden. Försvinner ni ur min åsyn så stämplar jag er som ulv.

Såpp. Do it!

Basenanji

Postd20modernist

Självklart finns det fler sätt att fånga ulvar på.

Men ni missar min poäng.

Varulvarna kan dra fördel av att veta vem som har vilken siffra.

---

En helt annan diskussion som jag har försökt få till nu, men jag drar en sista lans för den:

Vilka tror att vi har många/få vaniljförmågor i det här spelet?

Meningen med en sån potentiellt farlig fråga, är inte att nån ska gå ut och outa nåt, utan tvärtom bidra med teorier skapa diskussioner vilka sedan kan användas som analysmaterial.

Jag tex tror att Vimes i det här spelet (Thibaultkoden) har en enkel speldesign med få vaniljförmågor, men att det ändå kan finnas några med i spel.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Basse said:

Du ombeds inte outa en sifferkombination i Fas 2 och Fas 2:1 så det är ingen fara hur mycket du än vill undslippa detta med farhågorna att det finns powerroller att finna i svaren.

Turorningen faller på dig Basse. Laxa fram osten!

I Fas 3 kanske det blir kombinationer av siffror, men just nu är jag intresserad av antal och lägsta siffran. Inget annat.