Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Outning Fas 2

LJSLarsson said:
Konrad Konvalj said:
Basenanji said:
Pinsamt, men när jag kollar mitt Roll-PM så inser jag att jag har räknat fel.

Jag har 18 i totalsumma, lägsta siffran 1.

Rätt ska vara rätt.
Åh en trippel på 18 intressant.
Intressant? Ulvigt, skulle jag säga.
Jag räknade om och dubbelcheckade flera gånger innan jag gav mina svar, vilket varje vettig bybo borde ha gjort. För mig verkar detta som en ulv som ändrar sitt svar i efterhand.
Interssant att du hugger efter ulvighet direkt.

Det faller mig rätt bra i smaken att du gör det så jag tackar och tar emot.

Recca

Femme Fatale

Recca said:
Konrad Konvalj said:
Basenanji said:

Rätt ska vara rätt.
Det är faktiskt väldigt intressant.

Gissning: Inte alla av dessa nr 18 är gissningsvis ulv iaf. Det skulle va väldigt vågat av ulvarna att hamna på 18 båda två så max 1 verkligen.

Det ska va jävligt gutsy om två ulvar har samma slutsumma. Jag skulle gissa på att max 1 av dem är ulv. Det betyder att två av de på 18 troligtvis är gröna. Det är jättebra.
/Recca, som skriver samma sak två gånger med olika ord för att vara extra tydlig. :gremblush:

anth

Vetefan

Konrad Konvalj said:
Röst: anth

Såpp.

Nu är du ulv om du inte halar fram infon inom 5 minuter. Du är online, du vet vad du skall göra men du gör det inte.

Tjopp, tjopp.

Efter anth har vi Brynolf på tur (tur att han va online) och sen är det bara att laxa torsken för Korpas del.
Sorry det dröjde.
Jag är i princip "online" hela tiden arbetstid - men ibland måste jag arbeta också.
DEssutom hade jag ett långt inlägg att skriva.

Först börjar Basse att jiddra om förmågor så som en ulv skulle göra.
Sedan är han högst ovillig att lämna ut siffror.
vilket gör honom ännu mer misstänkt.

Sedan klagar han på vad jag säger:
anth said:
Jag HAR info som kan peka ut ulvar - Dock hjälper INTE Fas 1&2 (antal och summa) mig för att peka ut ulvar.
Och säger att detta gör mig ulv

Jag ser detta som att Basse är Ulv och förtvivlat försöker slå ifrån sig.

Sifferdata från mig:
Antal: 4
Summa: 26
Lägsta: 4

När vi började var mitt första intryck: PIN-koder, men det unde jag gärna inte säga eftersom det skulle vara detsamma som att säga natt jag hade 4 siffror.
Nu tror jag att alla har 4 siffror /eller åtminsone har byborna det och eventuella ulvar kommer att säga att de också har 4).

Jag tycker om Reccas förslag, och föreslår därför att fas 3 blir att outa högsta siffran.

Däremot fungerar inte KKs purgatoriska ordning.
Mitt förslag:
Till nästa outing (eller helst redan nu) gör vi en lista på alla, är man online och ens namn är bland de 4 högst upp som inte outat sig så outar man sig - det borde få fart på ruljansen.

Mitt förslag på lista är att Basenanji står högst upp - han är huvudmistänkt i mina ögon.
Sedan får Konrad Konvalj gärna sätta sig själv högt upp på listan om han ska hålla i outingen.
Jag bryr mig inte om var ni sätter mig.

När det gäller Basses frågor:
Jag jag har en flufftext som kan hjälpa oss att sätta dit ulvar - det betyder INTE att att jag har flufftext som automatiskt sätter dit dem, bara text som kan hjälpa oss.

Och ja, min flufftext har mer att göra med lägsta siffror än summa och antal.

Mer än så får ni inte förrän ni håller på att rösta ut mig.

anth

Vetefan

Sorry för stavfelen, tyckte det var viktigare att få iväg inlägget än att korrläsa texten.

Recca

Femme Fatale

Konrad Konvalj said:
LJSLarsson said:
Konrad Konvalj said:
Basenanji said:

Rätt ska vara rätt.
Intressant? Ulvigt, skulle jag säga.
Jag räknade om och dubbelcheckade flera gånger innan jag gav mina svar, vilket varje vettig bybo borde ha gjort. För mig verkar detta som en ulv som ändrar sitt svar i efterhand.
Interssant att du hugger efter ulvighet direkt.

Det faller mig rätt bra i smaken att du gör det så jag tackar och tar emot.
Eh, ja. Lite annan slutsats än jag gjorde. Jag har faktiskt svårt att se att det har någon som helst betydelse att Basse "ändrar" sin slutsumma. Det vi nog klart kan säga är att Basse nog har nr 18. Varken en ulv eller en bybo skulle väl rimligtvis byta nr om det inte var så att de faktiskt hade det numret de bytte till från början men hade gjort fel.

Okay, enligt min slutsats så är det ju orimligt att det är två av tre med samma slutsumma som är ulv, och om man då tänker just precis så är det ju kanske smart att hamna där som ulv, men att ändra sig in "på numret" är å andra sidan orimligt. Vete fan om jag inte egentligen vill skänka lite grönt ljus över den här "felräkningen", men det törs jag inte riktigt i nuläget eftersom det känns rätt rimligt att nån av trippletterna faktiskt är ulv. Något annat känns nämligen obalanserat utifrån hur Vimsy skulle fundera kring metaspelet. Tre bybor med samma nummer är ju nästan lite trippelgrönande vilket gör det för svårt för ulvarna.

Däremot, rödande? Que? Vill läsa en förklaring från LSJLarsson. Hur tänkte du nu?

Brynolf

Dum fan

Åkej, jag var nästa på Konrads lista. Jag har fyra siffror och den lägsta är 5.

Angående felsägningar ser de visserligen misstänkta ut men historien har visat att det ytterst sällan är ulveri som ligger bakom. Så jag tycker inte vi drar för höga växlar på det.

Basenanji

Postd20modernist
Mera anth! Mera! :)

anth said:
Ja, jag tror alltså att varulvarna kan "hitta" powerroller genom att de fått information från Vimes om vilka sifferkombinationer som hör ihop med en sådan powerroll. Därför är det vågat att gå ut med för mycket information om våra siffror.

Men nu spelar vi ju ett rätt högt spel där KK har gjort klart för oss andra att det är bättre för byn att få information än att vi skyddar powerrollerna och då går vi väl på det.

Därför har jag trots allt lämnat ut siffror. Till nästa spel hoppas jag att vi kan använda oss av en mer försiktig strategi, som går ut på att man måste "Bidra genom att Spekulera". Det är i mina ögon mindre farligt för byn och ger desto mer att analysera. När varulvar ska spekulera måste de nämligen antingen dela med sig av vad de redan vet eller hitta på något som alltså riskerar att få deras spekulationer att skilja sig från andras utsagor ännu mer.

Men nu är det KK som håller i rodret.

---

Sedan anth, jag ber dig inte att kopiera ditt roll-pm, men det vore jättebra om du på något sätt kunde tala om för oss hur din flufftext är kopplad till att du ser hur låga siffror är ett strategiskt bra val.

Hängde du med?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Mera anth! Mera! :)

Basse said:
Därför har jag trots allt lämnat ut siffror. Till nästa spel hoppas jag att vi kan använda oss av en mer försiktig strategi, som går ut på att man måste "Bidra genom att Spekulera". Det är i mina ögon mindre farligt för byn och ger desto mer att analysera. När varulvar ska spekulera måste de nämligen antingen dela med sig av vad de redan vet eller hitta på något som alltså riskerar att få deras spekulationer att skilja sig från andras utsagor ännu mer.
Nu är det ju trots allt väldigt öppet att bidra genom att spekulera. Jag hindrar ingen från det och allt gällande outning är ju en del av spekulerandet.

Lixom, bara för att vi snaskar fram siffror står ju inte spelet still. Det dyker ju fortfarande upp saker som kan ses som ulvigt och sådant som vi kan spekulera fritt i.

Siffrorna är ju en del i ulvjägandet. Dom behövs för att vi skall få lite hintar om vart vi skall leta. Utöver det behövs så klart ett gediget bybospelande som handlar om att leta scumtells.

Brynolf

Dum fan

Basenanji said:
anth said:
Ja, jag tror alltså att varulvarna kan "hitta" powerroller genom att de fått information från Vimes om vilka sifferkombinationer som hör ihop med en sådan powerroll. Därför är det vågat att gå ut med för mycket information om våra siffror.

Men nu spelar vi ju ett rätt högt spel där KK har gjort klart för oss andra att det är bättre för byn att få information än att vi skyddar powerrollerna och då går vi väl på det.

Men nu är det KK som håller i rodret.

---

Sedan anth, jag ber dig inte att kopiera ditt roll-pm, men det vore jättebra om du på något sätt kunde tala om för oss hur din flufftext är kopplad till att du ser hur låga siffror är ett strategiskt bra val.
Mitt första infall är att det där är en förskräcklig idé. Att börja nysta i hur siffrorna hänger ihop ger ulvarna ypperligt med info om ur de ska ljuga på bästa sätt.

Men å andra sidan har vi ju redan kommit så långt i outningarna att ulvarna redan bör ha målat in sig i sina hörn så det är ju inte lika farligt i dagsläget. Men jag tycker ändå vi ska vänta med teorier tills nästa runda, då vi förhoppningsvis har lite sierier och annat att bygga med.

anth

Vetefan

Basse said:
Ja, jag tror alltså att varulvarna kan "hitta" powerroller genom att de fått information från Vimes om vilka sifferkombinationer som hör ihop med en sådan powerroll.
...
...
det vore jättebra om du på något sätt kunde tala om för oss hur din flufftext är kopplad till att du ser hur låga siffror är ett strategiskt bra val.

Hängde du med?
Jo, jag hängde med - och har gjort det hela tiden. Ta det i beaktande när du läser mina tidigare inlägg.

Beroende på min flufftext säger jag att KK har rätt och du har fel.
...
Jag HAR skrivit så mycket jag anser mig kunna göra om min flufftext.
Får jag ett stort drev mot mig kan jag avslöja mer, men:
1) Jag kommer vänta så länge som möjligt att ni ska bli förnuftiga - till c:a 22:00
2) Det kommer att gröna mig - så ni får vara jävligt snabba på att ändra era röster om ni inte vill rösta ut en bybo.

Till er andra: det Basenanji skrivit har INTE gjort honom grön i mina ögon.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynolf said:
Mitt första infall är att det där är en förskräcklig idé. Att börja nysta i hur siffrorna hänger ihop ger ulvarna ypperligt med info om ur de ska ljuga på bästa sätt.
Det är en förskräcklig ide att nysta i det så länge vi inte är säker på att vi kan nita dit en ulv eller fler. Byborna vet mer än ulvarna gällande siffror och kombinationer och om ulvarna har info om eventuella powerroller genom nuffrorna så får vi ju leva med det. Någon annan info har ju inte ulvarna. De vet ju inte hur eller vad nuffrorna skall se ut för att det skall peka åt det gröna hållet så en massa snack om det är ju onödigt fram tills det att vi kan naila någon.

Alla skall genomgå Fas 2 och Fas 2:1 och sedan forsätter vi.

Alla andra teorier och allt scumtells jagande skall däremot fortlöpa hela tiden.

Xyas

Swashbuckler

Recca said:
Så, dags att outa din högsta siffra. Sen gärna xyas. Sen outar jag gärna min högsta siffra om byn tycker det.
Nemas problemas. Jag har inget att dølja och jag tror helhjærtat på Konrads plan (vad den nu ær :gremtongue: ).

Summa 21
Antal 4
Lægsta 3

Sen tænkte jag ændra min røst till anth, men det var bra svar på tal dærifrån, och paxen har sansat sig. Så...

Røst: ingen

Recca

Femme Fatale

anth said:
Basse said:
Ja, jag tror alltså att varulvarna kan "hitta" powerroller genom att de fått information från Vimes om vilka sifferkombinationer som hör ihop med en sådan powerroll.
...
...
det vore jättebra om du på något sätt kunde tala om för oss hur din flufftext är kopplad till att du ser hur låga siffror är ett strategiskt bra val.

Hängde du med?
Jo, jag hängde med - och har gjort det hela tiden. Ta det i beaktande när du läser mina tidigare inlägg.

Beroende på min flufftext säger jag att KK har rätt och du har fel.
...
Jag HAR skrivit så mycket jag anser mig kunna göra om min flufftext.
Får jag ett stort drev mot mig kan jag avslöja mer, men:
1) Jag kommer vänta så länge som möjligt att ni ska bli förnuftiga - till c:a 22:00
2) Det kommer att gröna mig - så ni får vara jävligt snabba på att ändra era röster om ni inte vill rösta ut en bybo.

Till er andra: det Basenanji skrivit har INTE gjort honom grön i mina ögon.
Okay men vänta lite nu. Du ser Bassenanji som röd och K.K som grön. Det var ju jävligt lätt för dig då med tanke på att K.K här byns förmyndare i det här spelet.

Nu kommer du skriva: "Jag har inte sagt att nån är grön/röd yadda yadda yadda" men du har ju insinuerat att det är så genom att bekräfta samt ej bekräfta två spelares utsagor.

Om vi ska bygga nåt mot Bassenanji så känns det också väldigt konstigt att du väntar till 22.00 med att outa det som potentiellt sätter dit honom som ulv! Är det så att du sitter här och förhalar när du nu satt dig i smeten med dina tveksamma "katten kring het-gröt"-fluffoutningar och hoppas att fler ska outa siffror så att du kan rädda dig själv med din 22.00 outning?

Vicotnik

Den onde
Staff member

Konrad Konvalj said:
Konrad Konvalj said:
Vico! Perfekt tajming. Du är på tur, tro det eller ej.
Och jag vet att du var här för 10 minuter sedan.
Jo jag är här, sitter och skriver om mitt inlägg pga av förändringar som skett sen jag gick på lunch och möte. Men här kommer mina uppgifter:

Lägsta siffra: 1.
Antal siffror: 4.