Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Mera anth! Mera! :)

LJSLarsson said:
Vicotnik said:
Där emot kommer min röst ändå ligga kvar på LJSLarsson, då jag skulle vilja att han förtydligar för mig varför han röstar på Björn den gode och vad som gör att han finner honom röd.
Jag är den som genom hela spelet haft flest röster. Trots det växande drevet mot Anth och andra misstankar så föreställer jag mig vara i riskzonen när kvällen närmar sig. Då var det oerhört bekvämt för Björn att ligga kvar med sin röst på mig, men då tycker jag han behöver bra motivering för detta.
Det han kom med var lösa anklagelser utan konkreta exempel samt att än en gång ta upp min status som potentiell nybörjare/irl-proffs, vilket inte tillför något utan bara är till för att smutsa ner mig.

Jag har låtit min röst ligga kvar på Björn så länge som jag gjort eftersom det inte verkar ha blivit ett ordentligt organiserat drev som skulle leda någon vart. Det har det blivit nu, och jag flyttar därför nu min röst till Anth.

Röst Anth
Varför väljer du att lägga din röst på Anth? Grund reglen är att alltid motivera varför du röstar på någon i samband med att man lägger sin röst.

Konrad Konvalj

Myrmidon

SJbuss said:
Jag har låtit min röst ligga kvar på Björn så länge som jag gjort eftersom det inte verkar ha blivit ett ordentligt organiserat drev som skulle leda någon vart. Det har det blivit nu, och jag flyttar därför nu min röst till Anth.
Varför flyttar du din röst till anth?

anth

Vetefan

Konrad Konvalj said:
SJbuss said:
Och så sätter vi lite press på KK - hur resonerar du när du säger att jag ljuger om mitt fluff?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Outning Fas 2

anth said:
Nej jag har inte skrivit något om min flufftext förrän du föreslog att folk skulle outa lägsta siffran.
Varför skulle jag det?

Och bara för att jag inte skrivit något om det tidigare betyder det att jag skulle ljuga om min flufftext?
Nu vill jag VERKLIGEN veta hur du resonerar - och jag tror att oavsett HUR du resonerar får jag bjuda dig på ditt första besök hos en psykiater.
Jag resonerade utifrån Basses dille. Alltså, jag kollade läget lite hur du stod från start och inget indikerar på att du har stuffs innanför brallan som fixar biffen åt oss genom att gå ut med något specifikt från våra nuffror.

Jag greppar vad du menar och kommer när jag får tid kolla igenom mina tankar bättre. Jag lade upp det jag hittade lite kvickt och det står ju skrivet rätt tydligt:

(exempelvis) "Jag var inne på att Ulvarna inte fått siffror alls -"

Varför är du inne på det om du har information som hjälper oss gällande lägsta siffran i "koden"..

"Helt klart är att det är något med ulvarnas siffror som genast skulle avslöja dem som ulvar (även om jag inte riktigt kommit på vad ännu)."

Sen är du inne på att ulvarna har siffror.

"Motivering: jag kunde inte se någon skillnad att outa antalet eller summan av siffrorna, så jag singlade slant."

Och sen ser du ingen skillnad på antal eller summan trots att du har info om det.

Alltså, det svajar lite fram och tillbaka här.

Konrad Konvalj

Myrmidon

anth said:
Och så sätter vi lite press på KK - hur resonerar du när du säger att jag ljuger om mitt fluff?
Vi gör så här anth.

Har du information som är användbar för att peka ut en ulv med hjälp av den lägsta siffran i kombinationen av 4:a nuffror.

Ja eller Nej.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Outningar så här långt

[3] K.K antal siffror 4 totalsumma 18 lägsta siffran 2
[10] Vico antal siffror 4 totalsumma 22 lägsta siffra 1
[1] SJSL antal siffror 4 totalsumma 14 lägsta siffran 2
[6] Brynte antal siffror 4 totalsumma 26 lägsta 5
[8] !Paxen antal siffror 4 totalsumma 18 lägsta siffra 1
[5] anth antal siffror 4 totalsumma 26 lägsta siffran 4
[9] xyas antal siffror 4 totalsumma 21 lägsta siffra 3
[4] Recca antal siffror 4 totalsumma 29 lägsta siffra 5
BDG antal siffror ? totalsumma 17
[7] Korpa antal siffror 4 totalsumma 19 lägsta siffra 2
[2] Basse antal siffror 4 totalsumma 18 lägsta siffra 1 (med ändringen 19-->18)

Siffra [här] anger outningsordningen för den kompletta lottoraden i Fas 2 och 2:1

Slutsumma: 218

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Outningar så här långt

Jag kommer för övrigt vara borta från forumet från ca 17:30 fram till ca 21:00, är och tränar då. Så tack vare att Vimes har varit så snäll och lagt stopptiden vid 22:30 så kommer jag hinna vara med i slutet av dagen. :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale

Jag har något väldigt roligt att informera er om, vi har minst en lögnare bland oss.

LJSLarsson: 14
Björn den gode: 17
Konrad Konvalj: 18
!Paxen: 18
Korpa: 19
Basenanji: 19 / 18
xyas: 21
Vicotnik: 22
Brynolf: 26
anth: 26
Recca: 29
---
Total = 229 / 228

Hur vet jag detta, jo jag har fått information om att: summan av samtliga deltagares siffror är: 218
Vi har allså en differans på +11 / +10

Outnings ordningen av total summan var enligt följande:

Vicotnink: 22
Basenanji: 19
Basenanji: 18

Jag kommer låta Basse stå med två gånger i mina listor eftersom han ändrade sitt nummer.

Nu har vi 3 grupper där folk har samma siffror:

Basenanji: 18

Basenanji: 19

Om vi leker med tanke att ingen har längre total summa än LJSLarsson (14) och drar av 11/10 från de med högst värden utan att gå under 14. Så sticker följande ut:

Anledningen till att jag nämner detta är eftersom vi minst har en person som ljuger bland oss och är det bara en person som ljugit så bör det vara någon av ovanstånde 3.
Av dessa så är både Brynolf och anth med i båda grupper (dubbletter och höga nummer). Av anth och brynolf så anser jag att anth ska gå ut med sina uppgifter före brynolf eftersom anth outade efter brynolf.

Där emot kommer min röst ändå ligga kvar på LJSLarsson, då jag skulle vilja att han förtydligar för mig varför han röstar på Björn den gode och vad som gör att han finner honom röd.
Nu när jag har haft chansen att läsa igenom detta ordentligt så ser jag några olika alternativ framför mig. Utgår vi från att det du skriver skulle stämma så betyder det att någon eller flera ljuger om sin slutsumma.

Jag har vägt din outning lite upp och ner dock. Jag har svårt att se att du skulle försöka sätta tre personer på pallen genom en lögn. Och den information du har får lätt plats på en halv rad, vilket stämmer överens med min bild av hur Vimsys flufflätta spel är uppbyggt.
Jag tänker därför utgå från att din statistik är riktig och att du inte är ulv.

Enligt mig finns det dock ingen direkt anledning att anta att de med höga nummer är de som troligtvis ljugit till sig sina nummer. Hela det upplägget känns som lite av en potentiell tankevurpa faktiskt, men som råkar gå att relatera till en person många just nu har i siktet som ulv (anth).

Det jag anser är feltänk är alltså att du utgår från LSJLarssons nr 14 varifrån du låter din modell bygga. Som jag ser det är det inte alls nödvändigt att Larsson har den lägsta totalsumman. Jag tänker mig att ulvarna utgått från att byborna har haft information som rört just deras nummer. I så fall behöver de ju bara flytta sina nummer en liten bit upp eller ner. Det verkar ju konstigt om en ulv ger sig själv +11 poäng. Är inte det hemskt märkvärdigt beteende och misstänkliggörande dessutom om det potentiellt sätter dem på en väldigt hög poäng?

Jag kan tänka mig att ulvarna ligger och myser på mittensummor där de har flyttat sina slutnummer från <14 eftersom de velat flytta sig från att se märkvärdiga ut med lägst summa. Att vi har flera personer som upptar samma nummer är också märkvärdigt, i min åsikt och där borde det finnas någon ulv. Annars skulle jag se spelet som felkonstruerat på något vis. Det är bara för märkvärdigt att tre pers har samma nummer. Om någon har ljugit till sig nr 18 så skulle det också göra att vi inte kan räkna med att Larssons nummer är lägst.

I min åsikt är det troligt att någon av våra tre personer på 18 är ulvar. Vem det nu är är svårt att säga säkert förstås.

Men om jag skulle lyssna på mina värsta farhågor så är ju K.K the bad guy. K.K outar dessutom sist av alla sitt nummer 18. Han kan ju välja och vraka och att ta samma nummer som Paxen angett är fräckt men något K.K skulle kunna göra. Att Basse sedan ändrar till 18 är ett stort jävla utropstecken. Jag kan bara tänka mig vad som skett i skallen på ulv-K.K när det hände. Han är dock jävligt cool när det sker... Problemet är att när K.K är cool så är det nåt lurt... >.<

Men äh... Jag kanske är paranoid...

Konrad Konvalj

Myrmidon

Konrad Konvalj said:
anth said:
Vi gör så här anth.

Har du information som är användbar för att peka ut en ulv med hjälp av den lägsta siffran i kombinationen av 4:a nuffror.

Ja eller Nej.
anth said:
Jag jag har en flufftext som kan hjälpa oss att sätta dit ulvar - det betyder INTE att att jag har flufftext som automatiskt sätter dit dem, bara text som kan hjälpa oss.

Och ja, min flufftext har mer att göra med lägsta siffror än summa och antal.
Okay. Bra att du svarar mig!

Då har vi alltså två snubbar som kan göra nått av lägsta siffran i kombinationen.

anth+K.K

Får jag säga mitt så är det bäst att anth öppnar upp med sitt. Han är i mitt tycke mer scum än mig.

Lägg där till att han finns med på Vico´s lista.

Vad tycker övriga?

Recca

Femme Fatale

Konrad Konvalj said:
Konrad Konvalj said:
anth said:
Vi gör så här anth.

Ja eller Nej.
anth said:
Jag jag har en flufftext som kan hjälpa oss att sätta dit ulvar - det betyder INTE att att jag har flufftext som automatiskt sätter dit dem, bara text som kan hjälpa oss.

Då har vi alltså två snubbar som kan göra nått av lägsta siffran i kombinationen.

anth+K.K

Får jag säga mitt så är det bäst att anth öppnar upp med sitt. Han är i mitt tycke mer scum än mig.

Vad tycker övriga?
I min åsikt finns det inget Anth kan göra annat än att gå ut med sin info. Vi behöver ha nåt att arbeta med och han är på väg till galgen som det ser ut så vafan.

Vi måste ju hänga nån ikväll!

!Paxen

Swashbuckler

Konrad Konvalj said:
Konrad Konvalj said:
anth said:
Vi gör så här anth.

Ja eller Nej.
anth said:

anth+K.K

Vad tycker övriga?
Jag vill egentligen vänta ett tag till så att BDG kan outa, även om jag är ganska säker på en del av outningen.

!Paxen

Swashbuckler

Recca said:
Konrad Konvalj said:
Konrad Konvalj said:
anth said:
Vi gör så här anth.

Ja eller Nej.
anth said:

anth+K.K

Vad tycker övriga?
I min åsikt finns det inget Anth kan göra annat än att gå ut med sin info. Vi behöver ha nåt att arbeta med och han är på väg till galgen som det ser ut så vafan.

Vi måste ju hänga nån ikväll!
Okej, jag har något att outa som också kan hjälpa till. Jag vill fortfarande vänta tills BDG outar sin lägsta siffra och antral siffror.

Men, om nu Anth ska outa ändå så kan antingen jag eller KK outa därefter.

Brynolf

Dum fan

Jag väntar helst också på bdg, men det börjar bli bråttom nu. Så anth och kk får göra upp om vem som vet mest

anth

Vetefan

Konrad Konvalj said:
Jag resonerade utifrån Basses dille. Alltså, jag kollade läget lite hur du stod från start och inget indikerar på att du har stuffs innanför brallan som fixar biffen åt oss genom att gå ut med något specifikt från våra nuffror.

Jag greppar vad du menar och kommer när jag får tid kolla igenom mina tankar bättre. Jag lade upp det jag hittade lite kvickt och det står ju skrivet rätt tydligt:

(exempelvis) "Jag var inne på att Ulvarna inte fått siffror alls -"

Varför är du inne på det om du har information som hjälper oss gällande lägsta siffran i "koden"..

"Helt klart är att det är något med ulvarnas siffror som genast skulle avslöja dem som ulvar (även om jag inte riktigt kommit på vad ännu)."

Sen är du inne på att ulvarna har siffror.

"Motivering: jag kunde inte se någon skillnad att outa antalet eller summan av siffrorna, så jag singlade slant."

Och sen ser du ingen skillnad på antal eller summan trots att du har info om det.

Alltså, det svajar lite fram och tillbaka här.
Konrad Konvalj said:
Vimes har sagt att detta spel har sifferfluff - det är inget vi behöver diskutera. det är ett faktum.

Jag har en flufftext där lägsta siffran nämns - och ja, det skulle kunna hjälpa mig att hitta en ulv (inte per automatik dock).

Innan du drog igång outningen så kunde jag bara utgå från mina egna siffror - det är 4 st och de skulle mycket väl kunna vara slumpade med en d10.

Eftersom vi har sifferkoder har jag från början antagit att ulvarnas sifferkoder skiljer sig rejält från våra egna - annars skulle min flufftext vara meningslös. Men det finns INGET i mitt fluff som säger HUR ulvarnas och bybornas koder skulle skilja sig åt. Det skulle mycket väl kunna vara så att ulvarna saknade kod, hade en dubbelt så lång kod, bara hade nollor i sin kod etc etc. Om ulvarna saknade kod skulle det hjälpa mig en del och det finns inget i mitt fluff som uttryckligen säger att alla har kod.

Sedan är jag INTE inne på att ulvarna hade siffror - jag var inne på att ulvarnas siffror SKILJDE sig från våra.

Och nej jag såg ingen skillnad mellan antal och summa - varför säger du att jag hade info om det???
NU, när Vic gått ut med sin info - är summan plötsligt väldigt intressant - men den infon hade jag inte då.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Recca said:
MASSIVT INLÄGG
Jag gillar att du ifråga sätter mina tankar i min post, vilket få andra har gjort. LJSLarsson var väldigt snabb att byta sin röst till Anth, trots att jag aldrig sagt att Anth är ulv, utan endast att Anth sticker ut tillsammans med Brynolf om min tankelek är korrekt.
Observer även att jag inte heller har sagt att de med höga nummer är ulvar. Och jag är helt med på att det är högst osanolikt att en och samma ulv ljugit om sina siffror med så pass stor marginal.

Konrad Konvalj

Myrmidon

anth said:
Och nej jag såg ingen skillnad mellan antal och summa - varför säger du att jag hade info om det???
NU, när Vic gått ut med sin info - är summan plötsligt väldigt intressant - men den infon hade jag inte då.
Du har rätt jag har fel.

Nu släpper jag det här tillsvidare.

Går du före mig i kön och presenterar dina ulvar baserat på din information?

Jag har dig på en av ulvposterna i en av mina teorier baserat på siffror, men har du mig bland dina ulvar så är det väl lite upp till pöbeln att säga vem som går först?

Enligt röstläget så bör du går först. Du är den som är närmast galgen. Jag kommer inte att dingla ikväll. Det vet jag, men du bör vara lite mer osäker så pressen ligger på dig.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Konrad Konvalj said:
SJbuss said:
Jo jag vet. Flera har varit inne och hackat på dig gällande det här, men det är en allvarlig pryl du sysslar med här så igång med snacket.

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth

anth said:
Jag har en flufftext där lägsta siffran nämns - och ja, det skulle kunna hjälpa mig att hitta en ulv (inte per automatik dock).
Den här ulven som du skulle kunna hitta med hjälp av din info är jag intresserad av vem det är och hur du får fram det.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynolf said:
Jag väntar helst också på bdg, men det börjar bli bråttom nu. Så anth och kk får göra upp om vem som vet mest
Jag tycker absolut att !Paxen skall vänta med sitt tills BDG har dykt upp.

anth däremot har blåslampan under pungen så det är lixom bara att köra.

anth

Vetefan

Vicotnik said:
Jag har något väldigt roligt att informera er om, vi har minst en lögnare bland oss.

Basenanji: 19 / 18
Vicotnik: 22
---
Total = 229 / 228

Hur vet jag detta, jo jag har fått information om att: summan av samtliga deltagares siffror är: 218
Vi har allså en differans på +11 / +10
Jag vill bara påpeka en sak.
I princip har Vic grönat sig själv med detta inlägg.
Men det finns en liten chans att Vic råbluffar, är Ulv och bara hittar på.
(jag tror inte att det är så, men man måste fortfarande ha det i bakhuvudet)

Om vi nu förutsätter att Vics info stämmer:
som jag redan konstaterat är snittet 18 om det är är 4 slumpmässiga siffror.
vi är 11 deltagare och 11*18=198, vick säger att det SKA vara 218, det ÄR 229.

Jag är inne på Reccas spår att Byborna fått siffror över medel och ulvarna siffror under - och att ulvarna friserat uppåt mot ett medel på 18.