Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Basenanji

Postd20modernist
Ja, alltså jag tycker att byn antingen hänger anth eller mig.

Och under den här dagen koncentrerar sig på att diskutera vilka vi tycker är varulvar. Det pressar varulvarna.

Nu måste byn få lite att reflektera över och så som det har utvecklat sig ser jag inga andra riktigt bra kandidater?

Om byn däremot INTE hänger någon 22.30 i kväll då blir jag trött.

De jag misstänker mest just nu (lägg märke till att jag inte grönar någon):

1. anth
2. LJSLarsson
3. Korpa, BDG, xyas, Recca, KK (som Vimes glömde bort i sin sammanräkning av röster!)

!Paxen

Swashbuckler
!Paxen leker mate.. Matim.. Leker..

Okej, så jag funderade på om man kunde se något samband om man räknade lite på vad medelvärdet är på varje deltagares 3 hemliga siffror. Jag vet inte riktigt om jag kom fram till något. Någon annan får gärna dubbelkolla så att jag har gjort rätt också, iom att matte inte är min sport.

KK = 18 - 2 = 16 / 3 = 5.33

Vico = 22 - 1 = 21 / 3 = 7

SJSL = 14 - 2 = 12 / 3 = 4

Brynolf = 26 - 5 = 21 / 3 = 6.33

!Paxen = 18 - 1 = 17 / 3 = 5.66

anth = 26 - 4 = 22 / 3 = 7.33

xyas = 21 - 3 = 18 / 3 = 6

Recca = 29 - 5 = 24 / 3 = 7

BDG = 17 - 1 = 16 / 3 = 5.33

Korpa = 19 - 2 = 17 / 3 = 5.66

Basse = 18 - 1 = 17 / 3 = 5.66

Björn den gode

Swashbuckler
Tillbaka på jobbet. Och har sovit mig lite nyktrare, och kommit fram till ännu mer långtgående slutsatser. Rätta mig gärna om jag har fel, det känns lite för bra, men matematiken ljuger ju inte... (fast kanske dom som gett oss info)

Om vår slutsumma är 218, så är snittsumman 19,81818... om byn ska ha en lägre snittsumma (i verkligheten)(och vi har 3 ulvar) så kan byn ha högst summa på 8*19,818.. = 158.54 = 158 eftersom 159 inte är lägre än 158.54.

Den outade totalsumman är 228, det innebär att om ingen bybo ljugit så måste de tre ulvarna tillsammans komma upp i summa 70!

Detta innebär tillexempel att LJS är grön (vilket känns väldigt märkligt men som sagt jag känner att jag överbevisat mig med siffror). Så... om vi har 3 ulvar, !Paxen och Vicotnik inte ljugit, så måste vi plocka ihop en trippel med summa 70+, go get em!

Måste nog jobba fram till lunch eller så nu.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Björn den gode said:
Tillbaka på jobbet. Och har sovit mig lite nyktrare, och kommit fram till ännu mer långtgående slutsatser. Rätta mig gärna om jag har fel, det känns lite för bra, men matematiken ljuger ju inte... (fast kanske dom som gett oss info)

Om vår slutsumma är 218, så är snittsumman 19,81818... om byn ska ha en lägre snittsumma (i verkligheten)(och vi har 3 ulvar) så kan byn ha högst summa på 8*19,818.. = 158.54 = 158 eftersom 159 inte är lägre än 158.54.

Den outade totalsumman är 228, det innebär att om ingen bybo ljugit så måste de tre ulvarna tillsammans komma upp i summa 70!

Detta innebär tillexempel att LJS är grön (vilket känns väldigt märkligt men som sagt jag känner att jag överbevisat mig med siffror). Så... om vi har 3 ulvar, !Paxen och Vicotnik inte ljugit, så måste vi plocka ihop en trippel med summa 70+, go get em!

Måste nog jobba fram till lunch eller så nu.
Om dina tankar stämmer så har vi följande kombinationer att utgå ifrån:
29+26+26 = 81
29+26+22 = 77
29+26+21 = 76
29+26+19 = 74
29+26+18 = 73
29+26+17 = 72
29+22+21 = 72
29+22+19 = 70
26+26+22 = 74
26+26+21 = 73
26+26+19 = 71
26+26+18 = 70

anth

Vetefan
Fas 3

Ska vi gå vidare med fas 3, eller ska ni ägna HELA dagen om jag eller Basse är Ulv?

Som Vic konstaterade i något tidigt inlägg är det av vikt att få ut så mycket info som möjligt i första rundan eftersom sedan är folk utröstade ocgh vi kan inte få deras info.

Mitt förslag:
Outa högsta siffran.
Anledning: eftersom jag kan sia lägsta siffran borde någon kunna sia högsta siffran.

Förslag på outing:
Vi gör en lista 1-11, står man bland de de 3 översta namnen som ännu inte outat så outar man.
(jag föreslog 4 förstanamnen, men 3 första borde räcka, jag tror inte att 3 st samtidigt sätter sig som en propp och och blockerar outingen)

Förslag: KK håller i outingen (som han gjort med den äran tidigare).
Förslagsvis sätter han sig själv, mig och Basse högst upp på listan.

Några motförlsag - och MOTIVERING till motförslagen?

LJSLarsson

Hero
Re: Brynolfs UP-lista

Basenanji said:
Min förmåga går ut på att jag kan se om andra har använt sin förmåga. I mitt PM har jag således fått rollen TRACKER <---- Aha! Det var därför som jag ville avgöra huruvida små intetsägande vaniljförmågor var en del av spelet.
Jag säger det på en gång, för jag kommer få outa det senare antagligen och då verkar det skumt, men jag är också tracker.

Jag har brödsmulat om det genom hela ulv-spelet. Återkommer med bevis.

Återkommer med min analys om detta rödar eller grönar dig.

!Paxen

Swashbuckler
Re: Fas 3

anth said:
Ska vi gå vidare med fas 3, eller ska ni ägna HELA dagen om jag eller Basse är Ulv?

Som Vic konstaterade i något tidigt inlägg är det av vikt att få ut så mycket info som möjligt i första rundan eftersom sedan är folk utröstade ocgh vi kan inte få deras info.

Mitt förslag:
Outa högsta siffran.
Anledning: eftersom jag kan sia lägsta siffran borde någon kunna sia högsta siffran.

Förslag på outing:
Vi gör en lista 1-11, står man bland de de 3 översta namnen som ännu inte outat så outar man.
(jag föreslog 4 förstanamnen, men 3 första borde räcka, jag tror inte att 3 st samtidigt sätter sig som en propp och och blockerar outingen)

Förslag: KK håller i outingen (som han gjort med den äran tidigare).
Förslagsvis sätter han sig själv, mig och Basse högst upp på listan.

Några motförlsag - och MOTIVERING till motförslagen?
Jag tänker nog inte flytta min röst, inte än så länge iaf, men det är värt att gå igenom siffrorna. Jag kollar på det just nu, men jag vill se folks reaktioner och tankar på det.

Basenanji

Postd20modernist

Tja, i det här läget är jag beredd att dels outa alla mina siffror och dels...dingla i snaran.

Det är nog en hängning vi behöver mest av allt.

Ja just det, varför kan vi inte gå ut med alla siffror på en gång? Påminn kaosdemonen om det, snälla?

Xyas

Swashbuckler

Basenanji said:
Tja, i det här läget är jag beredd att dels outa alla mina siffror och dels...dingla i snaran.
Jag tycker nog du ska gøra både och.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Basenanji said:

Det är nog en hängning vi behöver mest av allt.

Ja just det, varför kan vi inte gå ut med alla siffror på en gång? Påminn kaosdemonen om det, snälla?
Jag tänker inte lägga mig vad vi outar, men ska det outas så ska det göras under kontrollerade former.

Basenanji

Postd20modernist

Jojo, men vad jag frågade var:

Varför är det så viktigt att hålla på informationen om våra siffror?

anth

Vetefan

Basenanji said:

I varulvsspel är det väl alltid viktigt att hålla på all info tills man är överens om att släpp av info gagnar byborna mer än ulvarna.

!Paxen

Swashbuckler

Basenanji said:

Handuppräckning vilka som kan tänka sig outa siffror!

Jag kan tänka mig detta, men då vill jag att våra huvudmisstänkta gör det först.

För mig ligger anth och Recca på toppen för mig, kan även tänka mig att Vicotnik får hamna lite högre upp.

Basenanji

Postd20modernist
MIN KOD

I love to spill beans:

Min kod: 8 1 6 3

Dessutom, när jag dubbelkollar min roll, lägger jag märke till att man kan ha både "förmåga" och "information".

Jag har alltså ingen information, men det ser ut som att några andra har det (var det !Paxen som visste hur stor totalsumman blev?)

Bara så att vi inte blandar ihop "folk med förmågor" respektive "folk med information".

Dessutom tycker jag att information inte är grönande, den kan ju ges till varulvarna så att de ska kunna "gissa" på sifferkoder lättare.

Vicotnik

Den onde
Staff member

!Paxen said:
Basenanji said:

Handuppräckning vilka som kan tänka sig outa siffror!

Jag kan tänka mig detta, men då vill jag att våra huvudmisstänkta gör det först.

För mig ligger anth och Recca på toppen för mig, kan även tänka mig att Vicotnik får hamna lite högre upp.
Jag har inga problem med detta, varken att outa siffror eller att göra det tidigt.

anth

Vetefan
Re: MIN KOD

Basenanji said:
Och min är: 7649

Sedan får ni göra en lista på övriga 9 och mitt förslag är fortfarande att de tre översta på listan outar när de är online.

Någon som är mot förslaget får komma med en bra motivering.

!Paxen

Swashbuckler

anth said:
Basenanji said:
Och min är: 7649

Sedan får ni göra en lista på övriga 9 och mitt förslag är fortfarande att de tre översta på listan outar när de är online.

Någon som är mot förslaget får komma med en bra motivering.
Varför väntar inte folk innan fler kommer överens om det?

Jag tänker i vilket fall inte outa innan Recca och Vic. Helst ser jag Recca som nästa på listan, Vic kan vänta ett tag till. Jag kan outa efter både Recca och Vic, om folk kräver det så kan jag outa innan Vic, under protest i såna fall.

anth

Vetefan

!Paxen said:
Varför väntar inte folk innan fler kommer överens om det?

Jag tänker i vilket fall inte outa innan Recca och Vic. Helst ser jag Recca som nästa på listan, Vic kan vänta ett tag till. Jag kan outa efter både Recca och Vic, om folk kräver det så kan jag outa innan Vic, under protest i såna fall.
Jag outade för att jag är huvudmisstänkt.
Oavsett vad vi kommer överens om skulle jag få outa först.
I det läget kan jag inte se att jag förlorat något.

(och jag antar att Basse resonerat på ett liknande sätt)

anth

Vetefan
Basenanji said:
Nu ska jag försöka vara jättepedagogisk. Jag tror alltså att anth är varulv mest för att han är så osammanhängande och kryptisk.
Basse - jag har försökt att ge ett jättepedagogiskt svar.
Det skulle vara kul att se dig analysera mitt svar.

Basenanji

Postd20modernist
Äh, jag kan inte se att du är något annat än en ulv som försöker gömma sig. Ditt svar är bara ännu snurrigare.

Men skit i det och tänk så här: om du nu mot all förmodan är en olycklig bybo som bara föröker rentvå dig så kommer det att synas om vi hänger dig. Du vinner med byn oavsett om du hängs eller inte.

Eller vice versa: jag hängs ikväll och du går fri. Mig spelar det ingen roll vem som hängs, tvärtom: bägge hängningar komemr ge byn bra grejjsimojs.

Det viktiga just nu som jag ser det är att pressa folk på vilka misstänkat de har så att vi kan göra en sån här lista:

Så här kan det se ut said:
Detta är bara ett exempel:
Basenanji misstänker anth, LJSLarsson, xyas
BDG misstänker anth, xyas, Recca
Korpa misstänker Basenanji, Blatifagus och Obama
...
På så sätt måste varulvarna l'ämna ifrån sig information och med tanke på att de förmodligen bara är två-tre stycken kommer de inte våga chansa på att lämna ut sina varulvskompisar.

Och då uppstår viktiga mönster vi kan analysera.