Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Basenanji

Postd20modernist
Eller...ska vi skita i att rösta?!

Nu slår det mig att det faktiskt kan vara bra för byn att dagsfasen förlängs genom att vi låter bli att hänga folk.

Kolla:

Om alla outar allt – utan att någon snaras - kommer vi få tid på oss att analysera folks siffror tills vi hittar varulvarna! Våra powerroller är ju inte hotade så länge vi inte har sex röster på någon! Och eftersom folk sitter med information som gör det lätt att kolla om folk ljuger om sina siffror borde det inte vara någon fara att outa.

Vad tror ni om det?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Eller...ska vi skita i att rösta?!

Basenanji said:
Nu slår det mig att det faktiskt kan vara bra för byn att dagsfasen förlängs genom att vi låter bli att hänga folk.

Kolla:

Om alla outar allt – utan att någon snaras - kommer vi få tid på oss att analysera folks siffror tills vi hittar varulvarna! Våra powerroller är ju inte hotade så länge vi inte har sex röster på någon! Och eftersom folk sitter med information som gör det lätt att kolla om folk ljuger om sina siffror borde det inte vara någon fara att outa.

Vad tror ni om det?
God tanke men det brister på att vi har ett max antal dagar på oss att hitta och fälla samtliga ulvar annars så förlorar vi

Konrad Konvalj

Myrmidon
Tjoho!

Finns en del läsning.

Och det har dykt upp ett flertal outningar! Göttans.

Kan de som inte gått ut med följande göra det:

1. Har du en förmåga Ja/Nej
2. Har du information Ja/Nej
3. Har du både information och förmåga Ja/Nej

Jag tror det är bra mycket mer värt att få fram det nu än en hög med siffror.

K.K = Information
!Paxen = Information
Vico = Information
Basse = Förmåga
SJSLarsson = Förmåga
anth = Förmåga (och nått litet mer?)
BDG =
Recca =
Korpa =
xyas =
Brynolf =

(Detta är då draget ur röva så jag kan ha missat någon).

Tjopp, tjopp!

Massoutning! Men ingen behöver ju avslöja sin information eller förmåga utan bara sätta Ja/Nej.

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth said:
Basenanji said:
Nu ska jag försöka vara jättepedagogisk. Jag tror alltså att anth är varulv mest för att han är så osammanhängande och kryptisk.
Basse - jag har försökt att ge ett jättepedagogiskt svar.
Det skulle vara kul att se dig analysera mitt svar.
För eder information.

Jag har läst anth´s och Basse´s snack.

Båda är ju bra, men mina fulglasögon pekar på att anth är ulv. Jag kommer gå igenom det hela igen.

SJSLarsson har efter detta gått ut med att han har samma förmåga som Basse.

Bra beef där.

Basse vs. SJSLarsson
anth vs. Basse
SJSLarsson vs. anth

En fin triangel där. Vi tjänar ju mycket på att hänga någon av Basse/anth känner jag ju på rak arm.

Men men. Jag har lite åh läsa ifatt så jag kastar fram lite snabba tankar.

Sen har jag lite att göra på jobbet också så det kan dra ut på nått "bra" fram till lunch.

Xyas

Swashbuckler

LJSLarsson

Hero
Huh, vad konstigt det känns att inte få pöbeln efter sig. Trodde folk skulle vara på mer efter att jag outade min förmåga.

I alla fall, som jag sa har jag smulat. Det började när diskussionen om varulvarnas nattmord räknades som förmågor eller inte

sid 7:
Bybo Larsson said:
Nu hänger jag inte med riktigt. Hur betyder det att varulvar har Förmåga : Nattmord, jämfört med vad de brukar ha, någonting? Känner att det här resonemanget gått lite över mitt huvud - skulle någon kunna förklara för mig?
Den här diskussionen ledde aldrig någon vart, men jag har tagit upp den på nytt eftersom jag visste att den var viktig:

sid 28:
Bybo Larsson said:
Tror att diskussionen om förmågorna kan vara viktig, särskilt den angående varulvarnas förmågor/tillvägagångssätt till nattmord
sid 43:
Bybo Larsson said:
När jag fick försvara min röst mot Anth läste jag igenom alla hans inlägg och tycker om det han skrev. Gillade särskilt hur han försökte ta upp diskussionen angående varulvars nattmord/förmågor.
Jag har även subtilt smulat om att det finns flera siare:

sid 46:
Bybo Larsson said:
Oavsett om personen var röd eller grön hade det gett oerhört mycket att och siaren/siarna hade fått tillfällighet att använda sina förmågor
Jag har läst igenom Basses inlägg och han är nu grön för mig. Kommer förklara det resonemanget alldeles strax. Flyttar därför min röst till Anth, vilken varit mitt andrahandsval till galgen.

Röst Anth

Vicotnik

Den onde
Staff member
LJSLarsson, ett tips är att gå in under: Mina saker -> Ändra inställningar -> Antal inlägg per sida: 50/99 inlägg per sida (jag kör med 50, men väldigt ,många kör med 99st).

LJSLarsson

Hero
Varför jag grönar Basse:

Genom hans inlägg pratar han om vilka som har vilka förmågor, precis som en tracker bör intressera sig för.

sid 14
Bass said:
Till sist: jag tycker mig märka att vi pratar väldigt lite om förmågor, mer än att det har spekulerats i huruvida varulvarna har "nattmord" som sin förmåga.
sid 26
Bass said:
En helt annan diskussion som jag har försökt få till nu, men jag drar en sista lans för den:

Vilka tror att vi har många/få vaniljförmågor i det här spelet?

Meningen med en sån potentiellt farlig fråga, är inte att nån ska gå ut och outa nåt, utan tvärtom bidra med teorier skapa diskussioner vilka sedan kan användas som analysmaterial.

Jag tex tror att Vimes i det här spelet (Thibaultkoden) har en enkel speldesign med få vaniljförmågor, men att det ändå kan finnas några med i spel
Han har även precis outat att han inte har någon Information, vilket inte jag heller har någon av. Han var väl även precis först att outa alla sina siffror? Skulle ha varit ballsy för en varulv att göra så.

LJSLarsson

Hero
Vicotnik said:
LJSLarsson, ett tips är att gå in under: Mina saker -> Ändra inställningar -> Antal inlägg per sida: 50/99 inlägg per sida (jag kör med 50, men väldigt ,många kör med 99st).
Tack för tipset. Skall tänka på det tills nästa varulvsspel. Jag kommer dock inte ändra nu eftersom jag då måste katalogisera om alla anteckningar jag gjort genom hela spelet.

Nu kommer jag försvinna några timmar.... eller snarare BORDE försvinna några timmar, men det börjar bli riktigt spännande och det är svårt att slita sig. :)

(Skall åtminstone försöka titta in vid 13 igen, men lovar inget)

LJSLarsson

Hero
Konrad Konvalj said:
För bokföringens skull:

1 - Ja
2 - Nej
3 - Nej

Korpa

Umenörd
Det här med att sova är uppenbarligen inte bra för varulvsspelandet, men nu har jag läst igenom allt en omgång iaf.

Jag har endast information och ingen förmåga.

Att massouta siffror ställer jag mig emot, men med tanke på att vi redan outat så pass mycket redan kan jag motvilligt gå med på det, om jag tvunget måste.

Rollen Tracker funkar om nattmördandet är en förmåga och att det skulle kunna finnas två stycken med samma förmåga tror jag på, det balanserar upp begränsningen i förmågan. Jag vill ogärna diskutera förmågor i stort, men jag kan väl säga som så att jag tänker mig att det finns fler förmågor än nattmördarförmåga.

Varför jag inte röstade: För att jag inte var villig att chansa på att anth var en lögnaktig ulv och jag är ännu mindre benägen att tro det nu efter hans försvar.

anth (7): Brynolf, Vic, Recca, BDG, Basenanji, Paxen, LJSLarsson
Basenanji(2): anth, xyas
Ingen: Korpa, K.K

Däremot verkar inte byn i stort hålla med mig i den åsikten och om inget förändras så kommer anth att ryka ikväll.

Paxens info och BDG:s matte blev riktigt bra och inte alls värdelöst, som jag först tyckte att det var! Ett tack till Vicotnic för sammanställningen, för övrigt. Jag ska kika närmare på den i nästa inlägg, måste bara äta färdigt min frukost först innan téet kallnar.

Och så vill jag avslutningsvis säga att jag inte är förvånad över att andra ser det som att jag flyger under radarn, det är något jag har fått höra i varje spel jag deltagit i, jag tror det beror på att jag läser mycket mer än jag skriver och att jag är dålig på att spekulera fritt. Jag tycker om att ha något hyfsat konkret att säga, mer än bara lösa gissningar.

!Paxen

Swashbuckler
Re: MIN KOD

anth said:
!Paxen said:
Varför väntar inte folk innan fler kommer överens om det?

Jag tänker i vilket fall inte outa innan Recca och Vic. Helst ser jag Recca som nästa på listan, Vic kan vänta ett tag till. Jag kan outa efter både Recca och Vic, om folk kräver det så kan jag outa innan Vic, under protest i såna fall.
Jag outade för att jag är huvudmisstänkt.
Oavsett vad vi kommer överens om skulle jag få outa först.
I det läget kan jag inte se att jag förlorat något.

(och jag antar att Basse resonerat på ett liknande sätt)
Jo, jag såg det som enda anledning, men hoppades få ett bättre svar än så. Sak samma nu, jag accepterar att det är gjort i vilket fall.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Om dina tankar stämmer så har vi följande kombinationer att utgå ifrån:

29+26+26 = 81 Recca, Brynolf, anth
29+26+22 = 77 Recca, anth/Brynolf, Vico
29+26+21 = 76 Recca, anth/Brynolf, xyas
29+26+19 = 74 Recca, anth/Brynolf, Korpa
29+26+18 = 73 Recca, anth/Brynolf, Basse/K.K/!Paxen
29+26+17 = 72 Recca, anth/Brynolf, BDG
29+22+21 = 72 Recca, Vico, xyas
29+22+19 = 70 Recca, Vico, Korpa
26+26+22 = 74 Brynolf, anth, Vico
26+26+21 = 73 Brynolf, anth, xyas
26+26+19 = 71 Brynolf, anth, Korpa
26+26+18 = 70 Brynolf, anth, Basse/K.K/!Paxen

Jag kan ju inte helt skita i den information jag har oavsett om den slår jävligt fel i och med att det finns en massa ulvar som kan ha ljugit om siffror.

I mitt tänkt så är det summan 4 eller 5 som måste uppnås för att min förmåga skall ha någon form av effekt. Lägg där till att ulvarna bör ha en högre siffra än oss byobr så jag är benägen att tro att 5 är den summa som skall uppnås.

xyas sticker ut. Han är ensam 3:a.

Jag ser xyas som rätt grön och han har information. Jag tror det är behövlig för att kunna komma vidare med xyas. Varför är han ensam 3:a?

1. Han är ulv och har hittat på sin 3:a vilket öppnar upp för att han kan vara vilken nuffra som helst. Kanske en 1:a vilket gör honom kompatibel med anth´s 4:a eller så är han en 2:a vilket gör honom kompatibel med alla andra 2:or och då ökar den lilla skaran från 3 pers till 4 vilket donar till det hela och gör anth grön eftersom 4+2 inte blir 5 således måste anth´s 4 vara mått sticka och det gör att Brynolf/Recca är scum vilket jag inte tror och jadajada. Läs inte detta stycke. Jag tänker högt.

2. xyas är bybo med nuffran 3. Det borde betyda att det finns en till ulv som har en 3:a. På så vis öppnar vi upp 2+3 så att det når en rimligare nivå. Det ger oss alltså: SJSLarsson-K.K-Korpa (2:or) + xyas och en ulv som bluffat. = 5 pers istället för xyas+3=4 pers. Det är alltså inte ens rimligt att xyas är ulv om jag tänker som jag ska göra eller så är han ulv. Umpf.

1+4 ger oss fortfarande fler alternativ. 4stycke 1:or + anth = 5 pers + att Recca eller Brynolf är badass. Alltså 7 pers att fundera bland.

umpf.

Jag måste avskriva SJSLarsson från ulveri tillsvidare. Han och Basse är lite nycklar i mitt tänkt just nu.

Vi måste hänga anth för att få grepp om det. Jag tror mer på Basse än på anth och anth har pingat. anth har också haft en hel del bra snack, men trots att hans snack ser bättre ut på papperet så tycker jag att kaosdemonen från helvetets snack flyter lättare in i min bybohjärna.

Ordbajsning.

Basenanji

Postd20modernist

Jag kan egentligen bara hitta två anledningar till att vi inte ska massouta rubbet:

1) Då avslöjar vi vem som är Väktare och Siare (el dyl)
Men hörrni, det gör ingenting om varisarna skulle nattmörda de här rollerna, eftersom det här spelet ska klaras av oavhängigt sådana specialförmågor (se KK:s ytläggning om detta). Mao: byns vinst är inte beroende av dessa roller.

Dessutom, så länge vi låter bli att ha ihjäl folk går powerrollerna säkra. Lustig paradox och ball mekanism för att balansera upp att varulvarna vinner på att vi skjuter upp deadlines:arna.

2) Varulvarna kan få ledtrådar till hur de kan hitta på en sifferkod om de nu inte har en från början.
Men det behöver vi ju inte heller oroa oss över när det finns så många med information om koderna. Vi hittar alltså varulvarna ändå. Att vi (bl a) vet totalsumman gör tex varulvarnas fakekoder synliga.

Men det kanske finns andra förklaringar jag missat.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Basenanji said:
Jag kan egentligen bara hitta två anledningar till att vi inte ska massouta rubbet:

1) Då avslöjar vi vem som är Väktare och Siare (el dyl)
Men hörrni, det gör ingenting om varisarna skulle nattmörda de här rollerna, eftersom det här spelet ska klaras av oavhängigt sådana specialförmågor (se KK:s ytläggning om detta). Mao: byns vinst är inte beroende av dessa roller.

Dessutom, så länge vi låter bli att ha ihjäl folk går powerrollerna säkra. Lustig paradox och ball mekanism för att balansera upp att varulvarna vinner på att vi skjuter upp deadlines:arna.

2) Varulvarna kan få ledtrådar till hur de kan hitta på en sifferkod om de nu inte har en från början.
Men det behöver vi ju inte heller oroa oss över när det finns så många med information om koderna. Vi hittar alltså varulvarna ändå. Att vi (bl a) vet totalsumman gör tex varulvarnas fakekoder synliga.

Men det kanske finns andra förklaringar jag missat.
Jag är på!

Ut med braxen.

Recca´s 29 är jag intresserad av att se en komplett kod på. 5+x+x+x = 29

Sen är jag såklart intresserad av en massa andra siffror också.

Konrad Konvalj

Myrmidon

anth said:
Och om de saknade siffror varför skulle det förstöra min förmåga?
Din förmåga går ut på att du kan sia vilken valör den siade har på sitt lägsta nummer.

Har inte den du siar ett nummer och således ingen lägsta siffra så är din förmåga avföring.

Det du kan få av Vimes är [blankt svar].

Det kan du sedan tolka som:

1. Aha, snubben har ingen lägsta siffra! Alltså är snubben ulv!
2. Aha, snubben har ingen lägsta siffra! Alltså är snubben ulv!

Ne. Det håller inte.

Din förmåga pekar ut om någon har uppgett en felaktig lägsta siffra och det är ju då vi kniper en ulv.

Alltså, om du siar xyas och får svaret:

1. xyas lägsta siffra är 3 = Bybo
2. xyas lägsta siffra är 2 = Ulv
3. blankt från Vimes, xyas har ingen siffra alls. = Funkar inte. Allt tyder på och har så gjort sen start att alla skall ha siffror.

!Paxen

Swashbuckler

Konrad Konvalj said:
anth said:
Och om de saknade siffror varför skulle det förstöra min förmåga?
Din förmåga går ut på att du kan sia vilken valör den siade har på sitt lägsta nummer.

Har inte den du siar ett nummer och således ingen lägsta siffra så är din förmåga avföring.

Det du kan få av Vimes är [blankt svar].

Det kan du sedan tolka som:

1. Aha, snubben har ingen lägsta siffra! Alltså är snubben ulv!
2. Aha, snubben har ingen lägsta siffra! Alltså är snubben ulv!

Ne. Det håller inte.

Din förmåga pekar ut om någon har uppgett en felaktig lägsta siffra och det är ju då vi kniper en ulv.

Alltså, om du siar xyas och får svaret:

1. xyas lägsta siffra är 3 = Bybo
2. xyas lägsta siffra är 2 = Ulv
3. blankt från Vimes, xyas har ingen siffra alls. = Funkar inte. Allt tyder på och har så gjort sen start att alla skall ha siffror.
Tills vidare så innebär väl inte att en 3:a för xyas är automatiskt bybo, eller har jag missat något? Det betyder ju bara att xyas inte har ljugit om just den lägsta siffran.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Mera anth! Mera! :)

anth said:
Jag är inne på Reccas spår att Byborna fått siffror över medel och ulvarna siffror under - och att ulvarna friserat uppåt mot ett medel på 18.
Jag är fortfarande ingen matematiker men vi har ju rainman-Björn.

Är det inte så att ulvarna har fått siffror över medel eller hur var det?

Kanske är nitiskt att plocka fram den här strofen från anth, men jag är inne i ett litet anth-flow i och med att jag letar något specifikt.

Brynolf

Dum fan
Re: Brynolfs UP-lista

!Paxen said:
Brynolf said:
Försvinner när han ombeds outa.
När försvann jag när jag ombads att outa? Jag kan väl hålla med om att jag inte har varit med hela tiden, men när har jag verkligen försvunnit ur spel när jag ska outa något?
Du säger ju själv:
Paxen said:
Jag skulle egentligen outa innan Xyas, men var borta vid det tillfället och därför valdes Xyas att outa istället. Men då hade jag loggat in vid det laget och outade ändå.

Dvs, jag outade mig innan Xyas eftersom jag skulle ha gjort det innan Xyas. Du outade utan att någon hade sagt något om att du skulle outa.
Ingen big deal så klart, i synnerhet eftersom ingen hann outa före dig ändå. Men detsamma gäller Korpa och kanske Recca också. Bara några småpingar jag hittade som sagt.

Konrad Konvalj

Myrmidon

!Paxie said:
Tills vidare så innebär väl inte att en 3:a för xyas är automatiskt bybo, eller har jag missat något? Det betyder ju bara att xyas inte har ljugit om just den lägsta siffran.
Helt rätt och det skriver jag ju också. Vi har ingen aning om xyas har ljugit om den lägsta siffran och är en ulv.

Han har info. Så mycket vet jag och vi behöver nog pressa fram den i ett senare skede för att kolla över det hela.