Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Brynolf

Dum fan
Korpa said:
I inlägg #810612, alltså hans mastodontförsvarstal, så redogör han i detalj för det mesta (allt?) av det som hålls emot honom och om man tar av sig ulvglasögonen så ser man inte det ni andra verkar se, alltså en ulv som kämpar järnet för att slippa att bli hängd, utan snarare en bybo som kämpar järnet för samma sak.
Jag tyckte inte hans "mitt liv som Kurt Olsson"-inlägg var särskilt övertygande. Är det allt du har?

Korpa

Umenörd
Och det mest skumma anth har sysslat med är det som Basse skrev i sitt pedagogiska inlägg, som jag för övrigt inte har missat, och det är det som vänt de av er som inte var övertygade mot honom. Hade anth visat upp uppgivenhet eller ulvdesperation så hade det nog kunnat övertyga mig också, men jag anser inte att han har gjort det. (Iofs skulle det inte vara första gången jag blir lurad av en varulv som alla andra ser som jätteröd *host*Mutant Chronicles-spelet*host*.)

anth

Vetefan
Korpa said:
Jag förnekar inte att anth har haft skumma tankar som gör att han pingar rött, jag har läst vad ni har skrivit, men jag har också läst vad anth har skrivit.

Om jag var anth och siare, då hade jag sagt det i hans situation. Som bybo är det ens ansvar att bevisa sin oskuld när man befinner sig i farozonen och i mina ögon är det precis vad anth har gjort, men han har mycket emot sig. I inlägg #810612, alltså hans mastodontförsvarstal, så redogör han i detalj för det mesta (allt?) av det som hålls emot honom och om man tar av sig ulvglasögonen så ser man inte det ni andra verkar se, alltså en ulv som kämpar järnet för att slippa att bli hängd, utan snarare en bybo som kämpar järnet för samma sak.
Det finns ingenting som jag kan göra som kan gröna mig - och vi MÅSTE hänga någon ikväll.

Jag säger att jag är bybo - vilket ni alla får se halv elva ikväll.

Däremot skulle jag uppskatta att ni försöker tänka i banan "om anth är oskyldig - vad betyder det?"
Inte för att ni ska plocka bort er röst från mig - utan för att ni ska få lite bättre start i morgon.

Dessutom - hade ni inte en outing att ta hand om?
Varför händer inget där?

Korpa

Umenörd
Brynolf said:
Korpa said:
I inlägg #810612, alltså hans mastodontförsvarstal, så redogör han i detalj för det mesta (allt?) av det som hålls emot honom och om man tar av sig ulvglasögonen så ser man inte det ni andra verkar se, alltså en ulv som kämpar järnet för att slippa att bli hängd, utan snarare en bybo som kämpar järnet för samma sak.
Jag tyckte inte hans "mitt liv som Kurt Olsson"-inlägg var särskilt övertygande. Är det allt du har?
Ja? Han har outat siare och om det hade funnits en annan siare så hade väl den personen protesterat vid det här laget? Eller ja, okej, kanske inte med tanke på att ingen tycks tro anth. Jag läser det anth skriver mer välvilligt än vad ni andra gör och det är vad jag går på. Att vara nojjig är inte riktigt min grej.

Recca

Femme Fatale
Korpa said:
Av det som hålls emot honom och om man tar av sig ulvglasögonen så ser man inte det ni andra verkar se, alltså en ulv som kämpar järnet för att slippa att bli hängd, utan snarare en bybo som kämpar järnet för samma sak.
Men Anth är ju en rollspelare i första hand. Om det är någon som behöver ta av sig subjekt-glasögonen och försöka se till spelet objektivt så är det väl den som föreställer sig spelare som bybor trots grova felsägningar.

Men om du nu sätter mig som troligaste ulven så måste du ju anklaga mig också. Det gör du ju inte. Det du gör är att du utgår från att Anth är grön (trots hans misstag och sedan genom uteslutningsmetoden menar du att jag är ulv.

Om byn avser att hänga mig så är det fine så länge vi får ut något givande av det, men som jag ser det är det mest givande vi kan göra att hänga Anth eftersom vi då även testar K.K's information. Två flugor i en smäll. En misstänkt ulv för att gröna eller röda den mest drivande bybon i runda 1.

Som jag redan redogjort innan ser jag K.K som en rimlig ulvkandidat. Jag har förklarat hur genomgående i mina inlägg. Det här är något du har valt att helt bortse från. Jag har inte dig som misstänkt, jag har inte sett några scumtells på dig innan liksom. Men nu ser jag ju att du bildar dig åsikter utan att syna informationen du läser i tråden. Där tycker jag att du misslyckas ganska fatalt med att göra ditt jobb som bybo. Och det är ulvigt.

Recca

Femme Fatale
Korpa said:
Brynolf said:
Korpa said:
Ja? Han har outat siare och om det hade funnits en annan siare så hade väl den personen protesterat vid det här laget? Eller ja, okej, kanske inte med tanke på att ingen tycks tro anth. Jag läser det anth skriver mer välvilligt än vad ni andra gör och det är vad jag går på. Att vara nojjig är inte riktigt min grej.
Fast det är ju det största misstaget en siare kan göra. Gå på fejksiarens outning och göra sig själv till måltavla. Att Anth går ut som siare är ju en desperat räddning som även Tyr försökte sig på i förrförra spelet. Det går faktiskt inte att snacka sig ur de felsägningar som Anth gjort. Är det omöjligt att han är bybo. Nej. Det kan vi inte säga om någon. Är det troligt att han är ulv. Ja.

Men det ger ju oss jättemycket information att arbeta med om vi tar ut honom. Om inte annat så visar det alltså huruvida både jag och K.K går att lita på.

Det är ju garanterad information vi får av att hänga honom.

Korpa

Umenörd
Recca said:
Korpa said:
Av det som hålls emot honom och om man tar av sig ulvglasögonen så ser man inte det ni andra verkar se, alltså en ulv som kämpar järnet för att slippa att bli hängd, utan snarare en bybo som kämpar järnet för samma sak.
Men Anth är ju en rollspelare i första hand. Om det är någon som behöver ta av sig subjekt-glasögonen och försöka se till spelet objektivt så är det väl den som föreställer sig spelare som bybor trots grova felsägningar.

Men om du nu sätter mig som troligaste ulven så måste du ju anklaga mig också. Det gör du ju inte. Det du gör är att du utgår från att Anth är grön (trots hans misstag och sedan genom uteslutningsmetoden menar du att jag är ulv.

Om byn avser att hänga mig så är det fine så länge vi får ut något givande av det, men som jag ser det är det mest givande vi kan göra att hänga Anth eftersom vi då även testar K.K's information. Två flugor i en smäll. En misstänkt ulv för att gröna eller röda den mest drivande bybon i runda 1.

Som jag redan redogjort innan ser jag K.K som en rimlig ulvkandidat. Jag har förklarat hur genomgående i mina inlägg. Det här är något du har valt att helt bortse från. Jag har inte dig som misstänkt, jag har inte sett några scumtells på dig innan liksom. Men nu ser jag ju att du bildar dig åsikter utan att syna informationen du läser i tråden. Där tycker jag att du misslyckas ganska fatalt med att göra ditt jobb som bybo. Och det är ulvigt.
Och som jag ser det så kommer anth bli hängd, oavsett vad jag tycker och tänker om det, så då märker vi väl då om jag har rätt eller inte. Jag behöver inte gå in och analysera vad du skriver närmare just nu, alltså kommer jag inte att göra det, och du är välkommen att försvara dig mot min anklagelse att du är ulv nu eller nästa runda, jag har sifferresonemanget att falla tillbaka på. Det bygger förstås på att jag är grön och om du vill se mig som ulv förstår jag att du inte tar det på allvar.

Men ja, jag borde anamma ett mer kritiskt förhållningssätt till vad som skrivs för att vara en bättre bybo, det kan jag inte förneka. På det sättet är jag en dålig bidragande faktor till ulvjakten. Mitt brott är att jag har bybo-glasögon på mig och får svårare att se pingar.

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Outningar

Brynolf said:
Björn den gode said:
Brynolf said:
Sitter och gräver lite i mina anteckningar och hittar:

Björn den gode said:
för mig är det fullkomligt uppenbart hur antalet siffror och vilken slags roll man har hänger ihop, och att det i ett sådant läge bara vore dåligt att outa hur många siffror jag har (ifall ulvarna inte redan räknat ut det).
Hur hänger det här citatet ihop med att alla uppenbarligen har fyra siffror, Björn? Fullständigt uppenbart på vad sätt då?
Det var alltså fullständigt uppenbart för mig att alla bybor i vart fall hade fått fyra siffror, detta eftersom de två som outat hade sagt fyra siffror, jag hade fyra siffror och om någon av de bybor som valde mellan att outa antalet siffror eller summa hade haft ett annat antal siffror så hade dom antagligen outat det eftersom det hade varit mycket mer intressant information.
Vänta nu Björn, du säger alltså att du var helt hundra på att de två som outat vid det tillfället var bybor?
Nej verkligen inte. Alltså jag var tämligen övertygad om att alla hade 4. Sambandet var då alltså: oavsett vilken roll du har så har du fyra siffor. Jag var ännu mer övertygad om att alla bybor hade 4 (eftersom om någon bybo hade något annat så hade man valt att outa det). Så sambandet alla bybor har fyra siffror var jag fullständigt övertygad om.

Björn den gode

Swashbuckler
Recca said:
Men det ger ju oss jättemycket information att arbeta med om vi tar ut honom. Om inte annat så visar det alltså huruvida både jag och K.K går att lita på.
Fast nu tycker jag vi skyndar långsamt.

Sambandet om anth och Korpa är gröna så är Recca röd
implicerar inte
om anth är röd så är recca grön.

Även om jag förstår att du själv gärna vill göra den kopplingen (då jag tror att du är ulv och säljer ut anth) :gremwink:

Jag tycker inte heller anths hängning kommer ge intressantast information om varken Recca eller KK utan snarare om ett par andra som har varit väldigt drivande i anth-drevet, plus reducera antal möjligheter listan som bygger på Vicotnik och Paxens info.

Björn den gode

Swashbuckler
angående Outningar

och angående outningar. Om någon säger att den har information som kan hjälpa oss att hitta ulvar ifall, och som bara kan hjälpa oss om den får reda på allas fullständiga koder, då, och först då kan jag tänka mig att det är vettigt att vi outar det. (ehm och denna någon inte är anth eller Recca dom litar jag för lite på).

Det var ju nämligen det som KK gjorde med lägsta siffran, han bad oss outa något som hans information hade nytta av. Eller är det just det du försöker säga nu Basenanji, för om jag inte minns fel så hade väl du uppgett att du inte har någon information alls? Då är det ju väldigt märkligt tycker jag att du tror att outa alla siffror kan hjälpa byn, vilket väl måste vara det relevanta, inte att den inte skadar byn.

(och anths vi borde outa högsta siffran för det borde finnas någon som kan sia det, hjälper ju inte byn alls, det vore förövrigt rätt snygg symmetri om byborna tjänade på att få reda på folks lägsta siffror och ulvarna på folks högsta siffror..)

Björn den gode

Swashbuckler
Korpa said:
Om jag var anth och siare, då hade jag sagt det i hans situation. Som bybo är det ens ansvar att bevisa sin oskuld när man befinner sig i farozonen och i mina ögon är det precis vad anth har gjort, men han har mycket emot sig.
Tycker du inte att det är lite märkligt att han råkade sia något som alla bybor redan hade berättat om och alltså är omöjligt att avslöja? Väldig otur i sådana fall. Alltså hade han sagt att han kunde sia högsta siffran så hade jag lätt låtit honom leva i vart fall en natt för att låta honom sia någon som inte hade uppgett sin högsta siffra och se om det var ren lögn eller inte, men nu kan vi ju inte ens pröva det såvida ingen bybo ljugit (och då får man pisk av mig).

Nä tillbaka till jobbet.

Korpa

Umenörd
Å andra sidan så blir K.K:s information mycket vettigare om det finns någon som kan kontrollera lägsta siffror. Då kan vi fånga en ulv som inte ljugit om det också.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Hur testar vi min information? Är anth ulv så vet vi inte ett skit om han dealat och filat med siffran nr 4.

Han kan vara vilken nuffra som helst.

Är han nr4 och ulv måste den andra ulven vara ett stycke 1:a

Då har vi:
BDG 17/1
Vico 22/1
!Paxen 18/1
Basse (19)18/1

Att välja bland. Så för att bekräfta att anth var 4:an måste vi hänga någon av dessa och i ett senare skede hänga en av 5:orna.

Så ville ju inte du ha det tidigare Recca. Du gillar ju inte alls min information.

Hmm.

Så här va:

Jag presenterar Fas 2 och Fas 2:1

Din reaktion:
Recca said:
Konrad:
Skitbra initiativ. Skönt att nån tar upp facklan när jag är "skadad".
Några timmar senare gillar du inte alls min plan eller hur det hela har skötts.

Recca said:
Ålrajt. 4 siffror.

Sen så har jag svårt att förstå riktigt hur du resonerar med att det är jag och någon mer som då helt naturligt ska ut med ytterligare siffror i våra siffror. Alltså för du var ju förstahandsvalet som tvingades gå ut med något och då freebasade du ut att du har 4 siffror. Så här i hindsight så känns det enligt mig som den absolut enklaste grejen att gå ut med.

Du outar din summa sist av alla (eller typ sist). Väldigt safe med andra ord. Detta efter att du själv hittat på att antal siffror i numret skulle ha någon som helst bäring på spelet.

Så egentligen borde det väl vara du som ska ut med information om vad du har för högsta siffra. Inte, som du skriver,
K.K said:
Det avgör att vi kommer att gå ut först i fas 2. Det vi skall göra är så klart: Laxa fram totalsumman. Fas 2:1 slipper vi undan tillsvidare.
Recca said:
Här går två ulvar under radarn, Xyas och K.K. Från att K.K är utvald som första person att outa (vilket han smiter undan med genom att hitta på att man får outa antalet siffror och inte bara summa - nåt som enligt mig är playing it safe) till att outa sist och dessutom hävda att han ska outa ännu mer sist igen.

Ni två är ju dessutom ett gäng som knäckt byn tidigare och det är du som har kontroll över spelet just nu, K.K. Nä, jag outar gärna min 4 men sen tycker jag att du har dig jävla friheter med din självutnämnda makt, K.K. För mig är det här en oroande tendens från din sida.

Så, dags att outa din högsta siffra. Sen gärna xyas. Sen outar jag gärna min högsta siffra om byn tycker det.
Och tillslut får vi din lägsta siffra:

Recca said:
Jag har hållt dig som grönaktig efter att du tagit an rollen som klippa som du tagit vid ett antal tillfällen då jag själv inte varit byns drivande bybo. Så, bra att du outar din siffra utan tjafs nu.

Min lägsta siffra är 5.
Sen har vi ju ditt snack:
Recca said:
Det jag menade är att din taktik innebär att om vi först hänger xyas, sen Anth sen mig och det visar sig att ni hängt tre bybor för att du har ljugit från början så är ju byn i princip körd sedan, eller hur?

Om vi hänger dig nu och visar att din information stämmer om du är bybo eller inte stämmer för att du är ulv så har vi ju minimerat riskerna avsevärt mer.
Just det här sista citatet har jag gjort i ordning en feting åt dig som du än så länge inte har besvarat så jag postar den igen här nedan:

K.K från ett tidigare inlägg said:
Hmm.

Du tolkar alltså dig själv som en 2:a i det här fallet Recca eller hur gör du tolkningen?

xyas+anth+Recca

anth har bluffat fram sin 4:a därför väljer vi honom, och sedan väljer vi ut dig för att du har fejkat fram 5:an, men egentligen har en 2:a och för att uppnå Brynolfs 5:a så plockar vi in xyas som 3:an.

Eller vad?

xyas+anth finns inte på min lista (3+4=7) så jag förstår inte alls hur du tänker just nu.

Dock vore det väldigt intressant att veta.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Korpa said:
Å andra sidan så blir K.K:s information mycket vettigare om det finns någon som kan kontrollera lägsta siffror. Då kan vi fånga en ulv som inte ljugit om det också.
Poäng.

Men.. Så länge anth bestämt hävdar att han tror på att det skulle finnas en risk att Vimes tilldelat ulvarna blanka lappar utan nummer så funkar inte anth´s förmåga.

Se tidigare inlägg nedan:

Konrad Konvalj said:
anth said:
Och om de saknade siffror varför skulle det förstöra min förmåga?
Din förmåga går ut på att du kan sia vilken valör den siade har på sitt lägsta nummer.

Har inte den du siar ett nummer och således ingen lägsta siffra så är din förmåga avföring.

Det du kan få av Vimes är [blankt svar].

Det kan du sedan tolka som:

1. Aha, snubben har ingen lägsta siffra! Alltså är snubben ulv!
2. Aha, snubben har ingen lägsta siffra! Alltså är snubben ulv!

Ne. Det håller inte.

Din förmåga pekar ut om någon har uppgett en felaktig lägsta siffra och det är ju då vi kniper en ulv.

Alltså, om du siar xyas och får svaret:

1. xyas lägsta siffra är 3 = Bybo
2. xyas lägsta siffra är 2 = Ulv
3. blankt från Vimes, xyas har ingen siffra alls. = Funkar inte. Allt tyder på och har så gjort sen start att alla skall ha siffror.

Korpa

Umenörd
Om Brynolf

Jag skrev att jag skulle hinna kika närmare på Brynolf och det har jag gjort, men jag har inte orkat läsa igenom hela tråden och vad andra har skrivit om honom, så jag har lagt mitt fokus på vad han har skrivit och hur han har betett sig.

Han sticker inte ut åt något håll från början, manar till aktivitet och ställer sig emot att byn initialt har fixa avslutningar på rundorna. Det är lite tjafs om fluff, men det är oviktigt då det kretsar kring olika syn på vad som är fluff. Stabilt och aktivt spel överlag.

Han väljer att outa siffersumma över antal siffror, med en vettig motivering till varför (att det gör det svårare att ljuga i framtiden).

Han vill vänta med teorier om siffror och hur de hänger ihop till nästa runda då "vi förhoppningsvis har lite sierier och annat att bygga med."

Han lägger press (och en röst) på anth med början igår vid 15-tiden. Rösten tar han bort efter att anth gått ut som siare, tre timmar efter att rösten blev lagd. Han verkar dock inte ha släppt anth helt utan är på honom om hans motsägelse.

Brynolf said:
Anth måste i ljuset av sin förmåga dragit slutsatsen att även ulvarna har siffror. Men tidigt i spelet säger han:
Anth said:
Jag var inne på att Ulvarna inte fått siffror alls - men det anser inte BDG.
Motsägelse av andra graden. Har Anth någon förklaring på det?
Efter Basses pedagogiska inlägg så återkommer rösten på anth.

Idag (eller inatt) så delar Brynolf med sig av sin UP-lista. Den är kortfattad, koncis och innehåller både positiva och negativa saker om alla. Hans magkänsla säger grön om en del, men många av de (inklusive jag själv) är såna som inte skrivit lika mycket som de som är riktigt aktiva. Återigen dyker anth upp som den mest ulviga, tätt följd av Basse och Recca. Jag kan förstå hur han tänker och t.ex. Basse förklarar sen rätt väl varför han har gjort sånt som Brynolf tycker är skumt. Sedan har han förstås inte rätt om Basse, men det är inget han kan veta i det läget. Efter Basses förmågeoutning så blir det istället rent vettigt att han (Basse) har agerat som han gör. Brynolf tycks hursomhelst köpa att den outningen förklarar en del.

Sedan ställer sig han, tillsammans med Recca, kritiska till min inställning gentemot anth, något jag inte kan säga är dumt. Jag har diskuterat det i övriga inlägg, så jag tänker inte gå in på det igen.

Min slutsats av att ha läst varje inlägg Brynolf har gjort är att han spelar tämligen stabilt, aktivt och är skarp i sitt tänkande. Han har snöat in sig en aning på anth, men det har han inte varit ensam om, och jag kan inte hålla det mot honom. När anth inte längre är med så ska det bli spännande att se om han snöar in sig på någon annan. Min uppfattning av Brynolf är avslutningsvis att han mest troligt inte är röd, men för att kunna säga det säkert så vill jag se mer av honom. Han har hursomhelst inte betett sig på ett sätt som gör att han pingar som ulv, men med tanke på hur aktiv han är så känns det bara som en tidsfråga innan han gör ett misstag (om han är ulv).

Korpa

Umenörd
Konrad Konvalj said:
Korpa said:
Poäng.

Men.. Så länge anth bestämt hävdar att han tror på att det skulle finnas en risk att Vimes tilldelat ulvarna blanka lappar utan nummer så funkar inte anth´s förmåga.
Jo, det är jag medveten om, och det är ett ordentligt klavertramp, men inte nog för att jag skulle vilja vara med och hänga anth den här rundan.

Korpa

Umenörd
Anway, jag ska fixa mat nu så att jag hinner äta innan jag blir upphämtad. Jag kikar in innan deadlinen ikväll, mest troligt, men det är lite oklart exakt när.

anth

Vetefan
Björn den gode said:
Tycker du inte att det är lite märkligt att han råkade sia något som alla bybor redan hade berättat om och alltså är omöjligt att avslöja? Väldig otur i sådana fall. Alltså hade han sagt att han kunde sia högsta siffran så hade jag lätt låtit honom leva i vart fall en natt för att låta honom sia någon som inte hade uppgett sin högsta siffra och se om det var ren lögn eller inte
SNÄLLA - ta INTE det här personligt - men ni är idioter, i spelet alltså, inte utanför.

Jag har följt era diskussioner hela dagen - och den ene är dummare än den andre.

Eftersom jag ändå ska bli utröstad så bryr jag mig inte.
Om ni läst mina inlägg så VET ni:
- Att jag tyckte att KKs idé om att outa lägsta siffran var bra INNAN ni började outa era lägsta siffror.
- Att jag gick ut med infon om min siarförmåga EFTER alla utom en outat sig (beroende på att jag inte kunde vänta längre (se tråden om Spelbar).
Men uppenbarligen finns det folk som tycker att det är ulvlikt att FÖRST få ut siffror och SEN berätta att man kan sia om dem.
Efter det det här ulvspelet vill jag ha en lååång förklaring från er som uppenbarligen tycker att jag borde sagt att jag kunde sia lägsta siffran INNAN ni outade - hur tänker ni egentligen?

Ni borde OCKSÅ komma ihåg att jag sagt att jag kan sia lägsta siffran OCH att jag har YTTERLIGARE fluff.

Now - guess what - vad har jag föreslagit att Fas 3 ska vara?

Nu bryr jag mig inte längre för just nu känns det som en skock får är smartare än er (återigen, ta det INTE personligt).

Men uppenbarligen har ni själva gett upp - eller så har ulvarna hällt sirap i era hjärnor - för VAD HAR HÄNT MED DAGENS OUTING?????

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth said:
Ni borde OCKSÅ komma ihåg att jag sagt att jag kan sia lägsta siffran OCH att jag har YTTERLIGARE fluff
Bra anth.

Det här har jag letat efter hela dagen ju. Har för mig jag läst det tidigare. Du har förmåga+information.

Det är najs och lite udda.

Lägg där till att Korpa är inne på att din förmåga backar upp min information och det gillar jag med förutom att du är så vrång i det här med att Vimes kan ha tilldelat ulvarna blanka papper.

Kan du kolla över mina frågor gällande det och återkoppla. Du kan säga att du är lika dum i huvudet som mig och erkänna att ditt tänkt med att Vimes tilldelat ulvarna är avföring. Då får du bra cred av mig! (och så klart, ta inget personligt du heller, men det vet jag att du inte gör så jag är fett lugn).

anth

Vetefan
Konrad Konvalj said:
KK - snälla läs vad jag skrev i det där inlägget i början igen - inte vad du TROR att jag skrev.

1. Jag har ALDRIG skrivit att jag trodde att ulvarna saknade siffror.
2. Jag HAR skrivit att jag inte tror att saknad av siffror skulle förstöra min förmåga.