Nekromanti Varulvsspel:UA - Andra drinkrundan

Zebulon

Swordsman
Men dreva då för bövelen!

Först gapar du om hur alla andra skall göra, sen gör du det inte själv. Hoppa på Paxen-tåget eller starta ett eget, you know the drill.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Paxen said:
Krank, när kan du börja använda din förmåga? Ska man skicka drinkar til dig för du ska kunna använda din förmåga?
Jag ska komma ikapp med trådläsandet först och se om fler tycker att jag borde gå ut med denna info. "Inte än" är dock nåt jag känner mig modig nog att avslöja.

!Paxen

Swashbuckler
Rising said:
Nu i efterhand, eftersom jag fattade först imorse att Krank behövde högre alkoholhalt, så hade jag gett Krank den.
När läste du att Krank skrivit att han behövde bli full?

Jag grundade det mest på att folk har sagt det, och sen att han själv har sagt det.

Sen så använde han inte sin förmåga, vilket betyder en av fyra saker: Han kunde inte, för att han hade fel alkoholprocent, han ville inte, han glömde bort att använda den eller så är han en varulv utan förmågor.

Krank är inte helt grön för mig, men om han nu kunde ha använt sin förmåga så borde han ha gjort det, eller hur?

VildKatt

Warrior
Pust!

Efter lite om och men har nu jag gjort en lista. Anmärkningsvärt!

Glom - Två röster från Vimes och Måns
Krank - En röst av hjk som övergav sitt tilltänkta tåg mot Glom (utan anledning?)
Basenanji - en röst från Björn den Gode efter att Krank tog bort sin.
Vimes - En röst från Hellzon
Paxen - En röst från Zebulan

Rising misstänker Hellzon, Krank och Vicotnik och lämnar ifrån sig en rätt välutvecklad teori om varför Pilzeman plockades.

Krank misstänker de flesta men har strukit Basenanji från listan och därmed rösten han satt på honom.

Paxen hamnade under mental press och avslöjade sin förmåga - snabb nog att hinna se vart en förmåga riktas

Persson gör detsamma, och avslöjar att han kan se vem som ger vem en drink via ögon i nacken.

Purgatory, Glom, Basenanji och jag har inte direkt uttalat några misstankar i nuläget.

Jag håller dock klart att jag ser Persson som grön, liksom jag tror att Paxen är det. Krank vill jag fortfarande ha kvar för hans fortsatta fifflande på teorier och eminenta undersökningar.

Rising ser allt emr misstänkt ut i mina ögon. Inte minst efter vaulvsanalysen. Häftig förmåga som spökar, lite väl insatt i spelet, eller helt enkelt Lede Fi?

Björn den gode

Swashbuckler
krank said:
Björn den gode said:
Jag skulle vilja hävda att om det här är sant, att varulvarna slumpat ut Pilzeman så är Krank varulv. Ingen normalt tänkande människa skulle nämligen använda sig av den taktiken.
Det är en skitsmart taktik, tycker jag, just för att den innebär noll risk för varulvarnas del. man rör om i grytan ordentligt, folk slösar en massa energi på att försöka analysera sönder saken... Själv kan man bara luta sig tillbaks och möjligen hamra in lite extra osäkerhet i mixen.

Så nä, det krävs inte att jag är varulv. Allt som krävs är att nån lyssnade när jag pratade om att det var en bra idé senast...
Jag är väl medveten om att jag inte kommer kunna vinna den här debatten och jag tror inte ens det är särskilt konstruktivt att gå vidare med den, så du får ett svar till på det här inlägget så lovar jag att hålla käften sen.

En uppenbar anledning till att slumpa vem man dödar suger, är ju att byn inte vet att man slumpar. Ponera det här scenariot: Alla vet att om Björn är maffia så kommer han döda Krank. (Extremt ja men det är ju bara om det finns såna här samband som man kan läsa ut något av vem som dödas ändå). Nu är jag maffia och slår en tärning som kommer på krank. När jag nu blir utröstad dagen därpå så är inte "Men.. det kunde ni ju inte lista ut jag slumpade ju vem som skulle åka ut!" något bra försvar. Det hade varit bättre att välja vem som skulle åka ut. Visst att slumpa ut någon kan råka bli bra men det kan lika gärna råka bli dåligt om det pekar i fel riktning (och hel slump blir det ju aldrig om man inte inkluderar att döda varandra också vilket du väl inte anser att man ska göra).

VildKatt

Warrior
Och så rättar jag mig själv.

Rising, visst sjutton hade du en förmåga som sade på vilken gräns folks förmågor satte in på? Baserat på alkoholhalt? Fick du i så fall ut något av den?

Björn den gode

Swashbuckler
Alltså Persson, jag gillar dig, jag tycker att du är en frisk fläkt på forumet som spottar ur dig intressanta ofta lättsamma inlägg som mer än en gång har lyft min dag (senast med tärningsrullartråden), det har inget med det här spelet att göra.

Det sagt, på det här spelet så är du faktiskt sämst. Jag hävdar inte att jag är bäst, och som du säkert har märkt så är det ganska ofta även erfarna spelare inte är överens om ens de mest grundläggande taktikerna. Men när jag postar en lista med väldigt grundläggande punkter, som ingen, inte ens krank, argumenterar emot, så kanske man kan tänka sig att det ligger något i det? Du har nu helt i onödan avslöjat din förmåga och breadcrumbat din ras och du gav din drink till den enda som vi var säkra på att det var dåligt att ge sin drink till.

Min slutsats av din reaktion är dock inte att du känns som en varulv. Det känns som att du har problem med auktoriteter, inte bryr dig alls om taktik och skriver det som faller dig in men framförallt saker som ger dig uppmärksamhet. Du spelar inte för laget (eller så gör du det men då är det fel lag).

Björn den gode

Swashbuckler
...och för er som undrar varför min röst ganska okonstruktivt ligger kvar ensam på Basenanji så är det för att jag i vart fall måste få en bortförklaring av det jättemärkliga citatet jag skrev om i mitt inlägg innan jag kan mäkta med att byta. Vi har nog dragit nog med avföringsmetaforer vid det här laget men på den nivån tycker jag det är.

Rising

Vila i frid
Rising, visst sjutton hade du en förmåga som sade på vilken gräns folks förmågor satte in på? Baserat på alkoholhalt? Fick du i så fall ut något av den?
Jag har mycket riktigt en sådan förmåga.

Jag anser dock inte att det vore smart att gå ut med vad jag eventuellt kan ha fått ut av den. Dels skulle ett sådant avslöjande ge en ledtråd till om mitt eget alkoholspann för att kunna använda min förmåga är lågt eller högt - dels tror jag att det vore dumt att avslöja andras alkoholspann för tidigt. Om en överklassare låtsas ha en förmåga han inte har, och påstår sig ha använt den en viss runda, så vill ju jag kunna peka på honom och säga "aha! men du var utanför ditt alkoholspann den rundan, så uppenbarligen ljuger du!" - och den effekten går ju jag miste om ifall jag hela tiden skall berätta vad jag eventuellt kan ha fått reda på genom min förmåga.

VildKatt

Warrior
Nåja, det duger för mig, eftersom det delvis ändå var svar på min fråga.

Då sätter jag min röst annorlunda.

Röst: Glom

Som faktiskt inte gjort varken bu eller bä ifrån sig på hela tiden och är allt annat än grön i mina ögon. Får kanske syna dig lite extra nu, så jag kanske dessutom kan få något konkret att peka på för omväxlings skull. Min magkänsla är inte direkt kopplad med mitt logiska sinne.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Glom

Nu har jag kollat igenom den låg aktive Glom's inlägg och detta är ungefär det jag får ut från hans inlägg:

Pratar mycket i början om Mutant:UA världen. Och då väldigt korta inlägg.
Förklarar lite senare vad han menar med sambatåg.
Spekulerar lite runt drev som några spelare vill skapa för att få fram information och att det verkar vara ett snabbare sätt än att försöka få fram fakta.
Ta även upp det att faktum att vi inte börj ljuga och om någon gör det så bör det räcka med att hitta någon som motsäger sig själv.
Blir förvånda över att drev fungerar för att få ut information och börjar funderar över sin röst på mig och att första rösten inte rikigt ska tas på allvar.
Hoppar på ett drev mot Rising då han är aktiv nog att hinna säga något innan slutet på runda 1.
Utgår från att rising kommer använda sin förmåga på vildkatt för att få reda på när hon nycktrar till samt föreslår att krank kan testa sin förmåga på persson.
Vill sänka vildkatts alkohol nivå för att se vad som händer då. Samt är skrämd av att hon inte vet vilken fraktion hon tillhör, vilket vildkatt rättar honom och han förklarar att han tolkat det som att hon inte viste någom om sig.
Påpekar att Rising har fullgott skäl att rösta på vandraren för att undvika att själv åka ut.
Spekulerar i att om vandraren var överklass och i så fall skulle överklassen rösta på honom då.
Samt funderar runt oss som ansåg att det var dumt att rösta ut vandraren just för att vi inte skulle få någon information av honom.

Dvs inte mycket att jobba och jag skulle nog vilja se Glom spilla lite mer information till oss. Som till exempel vilka han misstänker och varför. Så därför lägger jag min röst på Glom.

Röst: Glom

VildKatt

Warrior
Re: Glom

I Mutant 2 fanns något som hette stålmage, då tålde man det mesta har jag för mig. inte för att dte har något med saken att göra. Förresten borde inte robotar vara opåverkbara av alkohol?

Inte för att det har något med detta lilla forumspel att göra
Ett citat från Glom.

Varför skulle det inte ha med vårt forumsrollspel att göra? Jag tror mycket väl att det kan finnas robotar och hittills verkar det som om åtminstone Vic kan ha något av en stålmage.

Och nu är jag inte så stark i min mutant-shi jag heller, men nog finns det dessutom robotar som faktiskt kan bli onyktra?

Rising

Vila i frid
Jag grundade det mest på att folk har sagt det, och sen att han själv har sagt det.
Okej.

Grejen är; jag tror som sagt att krank är DTF. Nu senast lade han till och med ner rösten mot Basenanji med den lama ursäkten att Oj, vid närmare granskning så var han visst inte så skum som jag hade fått för mig tidigare.

Och det stör mig extremt mycket att somliga spelare verkar ha varit så himla införstådda med att krank inte skulle kunna använda sin förmåga från början, när han hade 00 promille. Det är först i det här draget som krank har konfirmerat att det ligger till på det viset, men om krank deltar i DTF så skulle de redan ha pratat internt om detta, och hans DTF-kompisar skulle kunna ha problem att skilja på vad de hört i den officiella tråden och vad de hört i sin privata korrespondens.

Så när Zebulon går ut med det tvärsäkra "Alla visste ju att hans [kranks] förmåga inte funkade förrän han fått lite innanför västen, det sa ju i tisdags eller när det var."

Vad krank egentligen sade var bara, när det kom upp att man skulle kunna pressa oss i kommande rundor om vad vi hade för förmågor; "Förutsatt att sagda förmågor då är aktiva i de alkoholspann vi befinner oss i nu/då, vilket inte alls är säkert."

Det är ett grand canyon-avstånd mellan vad krank faktiskt sade och vad Zebulon har fått för sig.

---

Jag trodde att du och/eller Hellzon kunde vara den tredje medlemmen i DTF, men jag tror att jag gapar efter lite för mycket med den analysen.

Krank och Zebbe flög iaf högst upp på min lista över misstänkta DTF. Jag vill helst inte rösta på dem, dock. Jag tycker att vi skall pressa överklassarna att plocka ut dem. Om de plockade Pilze för att de är smarta så kommer de själva att förstå nyttan med detta.

Rising

Vila i frid
Persson började väldigt taffligt, men nu på senare tid får vi ändå ge honom credit för att han sammanställde en lista över var folks drinkar hamnade. Det var något som iaf jag fann hjälpsamt.

Så han är på rätt väg, iaf.

Vi får tänka att "en dag så kommer vi kunna skratta åt hur corny vi spelade i början". Så, positivt tänkande!

Hellzon

Långsamma Vargen
Frånvaro runda tre

Vet inte varför jag hållt det här till PM med Flux förresten: Från och med runda 3 kommer inte jag att kunna vara med längre, jag ska flytta med kort varsel. Fluxen är meddelad, jag hoppas förstås han kan hitta en ersättare.

Ba så ni vet.