Nekromanti Varulvsspel:UA - Andra drinkrundan

Zebulon

Swordsman
Rising said:
Denna information kan nog användas av flera fraktioner för att luska ut vem som är vem. På något sätt är den en del av den mytomspunna flerstegsraketen.
Okej. Utan att avslöja för mycket, tror du att informationen du sitter på är till för att jaga DTF eller överklassarna, eller är den ämnad att beskydda viktiga borgarroller (eller kanske något helt annat?).
Alltså, om jag säger att det är en skitbra förmåga att spotta DTF med lär jag bli deras primetarget.
Om jag säger att den är klockren att plocka ut Adeln med så lär de blänga ut mig på söndag.
Beskydda?
Ja, kanske men det beror ju liksom på andras förmågor och vilken info de kan generera. Bara för sig själv är ju min info 'Jaha, och?' men tillsammans med annan info av rätt typ är det 'AHA!'.

Det finns ju inte så jävla många parametrar och eftersom jag har hårddata så behövs det inte mycket för att det skall ge nåt.

Jag pendlar mellan att förminska betydelsen för att inte bli tystad och mellan att förklara att ni inte skall förvänta er för mycket för det är liksom inte så häftigt.
Jag hoppas och tror att du förstår mitt problem.

...jag hade varit en känd outningstaliban hade jag ju skrikit 'UT MED INFON SÅ TAR VI DE &%$#!' men nu är jag ju inte det :gremsmile:

tull

Hero
Vicotnik said:
Suck, jag borde ta en rast andra felet jag gör på kort tid:
De som jag inte har fått med på listan över givna drinkar är:
Basenanji, Glom, Hellzon, kefka och Persson
+ våra 2 döda.
Kolla på listan jag gjorde. #680602

Jag gav min till Vildkatt..

Zebulon

Swordsman
Re: Glom

VildKatt said:
Och nu är jag inte så stark i min mutant-shi jag heller, men nog finns det dessutom robotar som faktiskt kan bli onyktra?
Onykter robot ställer jag mig mycket frågande till.
Maskiner kan liksom inte bli berusade.
Det skulle faktiskt vara ganska overkligt :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Vi pratar om två olika saker:
Koordination av drinkar
Förmågor startar/slutar fungera vid viss alkoholhalt
Förmågor startar/slutar fungera vid viss alkoholhalt oavsett om vi avslöjar vem vi givit drinkarna till eller inte. Men genom att vara öppna så omöjliggör vi för överklassen att koordinera sitt drinkgivande för att slå ut borgares förmågor.

Men du sade att öppenheten i sig skulle kunna utnyttjas av överklassen. Hur tänkte du då?

jag ser att överklassen helst av allt vill veta när folks förmågor kickar in, eftersom det leder Överklassen mot potentiella Siare/Väktare.
Jag är inte helt säker på att det råder ett sådant förhållande mellan snäva alkoholintervall och starka förmågor. Även om Perssons svaga förmåga enligt honom själv alltid är aktiv så har även Krank en inte alltför stark förmåga (eller?) men kunde inte använda den första rundan.

Om det skulle existera ett sådant förhållande kunde vi eventuellt införa denna nya regel: "Alla som vill sänka sin alkoholnivå bjuder den som vi är på väg att lyncha, och de som vill höja sin alkoholnivå bjuder sig själva; medan alla med ett alkoholspann på 0-100 väljer ett av ovanstående - dolt - och håller sig till detta". I sådana fall undanröjer vi helt möjligheten för överklassen att blocka folks förmågor med alkohol, och gör vårt bästa för att gömma de med snäva alkoholspann (och potentiellt starka förmågor) i grupper där det även ingår några med alkoholspann på 0-100.

---

Jag kan förresten hålla med om att om det nu skulle råda ett förhållande mellan starka borgarförmågor och snäva alkoholspann så skulle min förmåga givetvis vara mer användbar för överklassen. Det är inte mycket jag kan göra åt det, och givetvis ökar det bara min motvilja mot att avslöja vem jag använder min förmåga mot varje runda, eftersom jag då kunde råka avslöja viktig information till överklassarna.

!Paxen

Swashbuckler
Re: Glom

Zebulon said:
VildKatt said:
Och nu är jag inte så stark i min mutant-shi jag heller, men nog finns det dessutom robotar som faktiskt kan bli onyktra?
Onykter robot ställer jag mig mycket frågande till.
Maskiner kan liksom inte bli berusade.
Det skulle faktiskt vara ganska overkligt :gremsmile:
Yeah, and Mutant is a documentary.

Robotar, i Mutant UA kan bli fulla, fast på olja. Dvs, så får du olja, antar jag.

tull

Hero
Tänkte berätta varför jag inte lagt min röst ännu.

Jag är het på gröten just nu och vill inte låta stressen att bli hunschad göra så att jag misstänker någon utan starkare bevis än jag tidigare haft. Det var också den uppstressade situationen i att Rising började misstänka mig som gjorde att jag kände att det var bäst att säga min förmåga.

Björn den gode nämnde en del tidigare och jag kan kort säga det att jag inte delar hans analys.

Något som jag skulle tycka vara användbart är ifall man kunde få en kort sammanställning utav vad folks misstankar grundar sig på hos de tre spelarna som nu jagas. Jag tycker det här är väldigt knivigt, första rundan var jag tvärsäker på att varulvarna var Björn den gode, Basenanji och Rising. Men nu är jag inte lika säker.

Rising

Vila i frid
Jag skrev det här: said:
Men du sade att öppenheten i sig skulle kunna utnyttjas av överklassen. Hur tänkte du då?
Svara inte på det här, Basenanji. Björn Den Gode har varnat mig från det, och jag tror jag förstår vad han menar.

Vimes

Sillkung
Fan. Jag hade gjort en sammanfattning av Kefkas inlägg under förra rundan. Sedan fick jag tydligen bajs i hjärnan och stängde ner den fliken jag skrev i. Suck.

Så här kommer bara de reflektioner jag gjorde kring Kefkas första runda:

Det första man kan konstatera är att jämförelsen mellan Kefka och Glom inte riktigt håller. Så lika har de inte spelat. Kefka har visserligen skrivit lite (färre inlägg än Glom) men haft bra mycket mer att komma med.

Han har varit emot outning av förmåga. Spekulerat i om överklassen består av IMM (det köper jag inte alls). Har sagt att det är viktigt att kolla hur folk har betett sig i tidigare varulvsspel (vilket jag håller helt med om).

Han har en kort beef med HJK, där HJK anklagat honom för låg aktivitet, medan faktum är att HJK själv har (hade då) postat färre inlägg än Kefka.

Han har pekat ut Zebulon, VildKatt och Vandraren p.g.a. av att de har legat lågt, menat att det inte skulle vara förvånande om någon av dem var varulv. (Jag tycker att det är en lite märklig samling spelare han pekar på här. Det finns flera namn som borde vara med på en sådan lista - Paxen och Glom i varje fall. Visar sig Glom vara varulv kommer jag bli misstänksam mot Kefka.)

Han har tyckt att Risings röstruntflyttande har varit suspekt, och funderar kring om Rising har försökt skydda VildKatt. Vill pressa VildKatt först, och sedan Rising. Även när han slutligen lägger sin röst på Vandraren vill han fortfarande pressa VildKatt. (Om jag minns rätt så hoppade Rising på VildKatt-tåget rätt sent, vilket skulle kunna vara något som talar för att både Rising o VildKatt är överklass. Kan tänka mig att det är struligt för överklassen att få en med så konstig förmåga som VildKatt pressad. Dock är fortfarande min uppfattning att VIldKatt känns grön.)

Slutkommentar:
Jag tycker att Kefka har spelat mycket bättre än vad jag hade för mig att jag tyckte. Mycket mer konkret och konstruktivt än Glom. Jag tror också att det kan vara en poäng att pressa VildKatt mera, är det så att hon är en varulvsn00b är det kanske det bästa möjligheten till inbrytning i varulvskretsen vi har.

Dock vill jag i varje fall ha kvar min röst på Glom tills han har spottat ur sig lite misstankar och info kring vem han gav sin drink.

Zebulon

Swordsman
Persson said:
Jag tycker det här är väldigt knivigt, första rundan var jag tvärsäker på att varulvarna var Björn den gode, Basenanji och Rising. Men nu är jag inte lika säker.
Om de tre skulle vara varulvar, allihop, samtidigt, i samma spel skulle vi alla redan vara döda.
Så bra är dom.

Nä, men det skulle vara ganska otroligt att några av de bästa spelarna skulle vara ulvar. Oddsen är inte så stora. Men som jag tidigare sagt så räknar jag med att nån av dom är hårig.
Och att vi aldrig/inte utan sjukt mycket flyt kommer kunna komma på dom.

Vimes

Sillkung
Jag håller med dig, Zebulon om att om dessa tre är varulvar är vi stekta i bajs, men sån otur tror jag inte vi har. Dock tror jag likt dig att i varje fall en av dem är varulv.

Min taktik kommer att vara att försöka skaka fram de dåliga varulvarna. De som är skraja och ligger lågt. För om vi ska ha någon möjlighet att plocka eventuella varulvskungar måste vi först bryta oss in någonstans i varulveriringen. När första varulven är hängd har vi verkligen något att gå på, det är nog vår bästa chans om en eller flera av storvåfflorna är varulvar.

Björn den gode

Swashbuckler
Det här är så jävla mycket dina egna åsikter och jag blir grymt less på folk som försöker trycka ner andra i skorna.Analysera som vanligt folk utan att säga att någon är sämst. Du har fan ingen aning om de bakomliggande orsakerna till ett beteende.
Du kan väl skippa de personliga påhoppen är du snäll?
Nej, det är inte mina egna åsikter, nej jag försöker inte trycka ner någon, tidigare blev jag anklagade för att vara otydlig - nu för att vara tydlig (bestäm er), jo det är klart att jag har en aning om de bakomliggande orsakerna till ett beteende annars vore hela det här spelet helt meningslöst, och jag tycker inte jag gjort några personliga påhopp.

Alltså det här spelet består av minst två delar: Att avläsa reaktioner och att skapa reaktioner.

(Fast iofs så tror jag att ditt inlägg just är ett sådant, du försöker få mig till att göra som jag gjorde i förra partiet och säga att jag nu inte tänker skriva något på ett tag, eftersom du har sett att det är så jag reagerar när jag är varulv)

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vicotniks lista

Nu ska jag ha fått allt rätt, så här kommer en uppdaterad och korrekt lista.

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Jag gillar inte det här. Det är alldeles för många tysta. Jag hoppades att min röst på Glom skulle dra igång något, men Glom har inte ens postat något idag. Visserligen har några hoppat på - krank och Vildkatt - och Vimes hade redan lagt en röst på Glom när jag lade min såg jag senare.

Inget stör mig så mycket som tysta deltagare med drev mot sig. Möjliga orsaker:

1. Spelaren är helt enkelt inaktiv.
2. Spelaren är varulv och vill att vi ska tröttna och byta mål.

Det jobbiga är båda funkar. Varulvarna gjorde det hela tiden sist, och till slut var det så vi visste att vi hade röstat rätt. Inga försvarstal, inga kontringar med egna teorier för att försöka hjälpa till. Inget alls. Och inaktiva spelare ger oss inget alls. Det är en röst åt helvete.

Just nu är det bara några få deltagare som hörs och syns - Björn, Basenanji, Zebulon, krank, Rising och kanske några till. Av 16 deltagare! Va fan! Varulvarna kan dels vara någon av dessa aktiva eller gömma sig bland de mindre aktiva genom att helt enkelt hålla käft.

Så, jag läste det här:

Zebulon said:
Alltså, om jag säger att [min förmåga] är en skitbra förmåga att spotta DTF med lär jag bli deras primetarget.
Om jag säger att den är klockren att plocka ut Adeln med så lär de blänga ut mig på söndag.
Beskydda?
Ja, kanske men det beror ju liksom på andras förmågor och vilken info de kan generera. Bara för sig själv är ju min info 'Jaha, och?' men tillsammans med annan info av rätt typ är det 'AHA!'.
Ok? Du vill inte bli utröstad. Det vill inte jag heller, men vi är trots allt ett lag. Att hålla inne på info för att du är rädd är inte ok. Det är ok att hålla inne på info om du tror att den är skadlig. Men det säger du inget om. Så, jag vill veta mer. Och jag vill det så här gärna:

Röst: Zebulon

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Vicotniks lista

Nu vågar jag tyvärr inte läsa listorna på jobbet, men ska ta en titt när jag kommer hem, nu vet jag inte hur det är med excel men om det är lika enkelt som i oo så kanske man kunde be om en pdf-fil?

Helt orelaterat så vill jag bara notera att Rising också gjorde en "Åh vad bra överklassen är" i sitt försvar av att döda Pilzeman, det fanns dock i det läget en bra anledning att göra det och saker efter det har gjort att jag nu börjar tro ganska gott om honom också.

Jag borde nog dessutom byta röst nu, Basse har ju svarat och även om det inte var jätteövertygande så var det i vart fall lite övertygande, ska nog ta och kolla på vad Hellzon har gjort och se om jag kan hänga på det drevet med gott samvete men så länge:
Röst: Ingen

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Är det någon som har sett något jag inte sett?
Ja, att du hoppar på ett dött drev som 5:e drevkarl. Mer safe än så kan man inte rösta. Tyckte du inte att våra 4 röster räckte?

Jag tycker att ditt spel är lite väl bekvämt just nu.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Vicotniks lista

Kan tyvärr inte göra pdf filer på jobbet, kan lägga upp det i .tif format (bildformat) om du vill.

Zebulon

Swordsman
Måns said:
Ok? Du vill inte bli utröstad. Det vill inte jag heller, men vi är trots allt ett lag. Att hålla inne på info för att du är rädd är inte ok. Det är ok att hålla inne på info om du tror att den är skadlig. Men det säger du inget om. Så, jag vill veta mer. Och jag vill det så här gärna:

Röst: Zebulon
Men vi vet ju inte vem som har mest nytta informationen!

Jag säger att den infon jag har kan vi inte använda just nu, det saknas pusselbitar. Jag vet inte om infon är till för att söka upp ondingar eller skydda godingar men jag fattar att den kan användas.

Och det kanske DTF eller nån annan kan!
Det kan avgöra vinsten för dom.

Tycker du att jag skall ge ut den infon?

Jag tycker det är skumt beteende i så fall.
Inte så subtilt av dig men skumt!

Hellzon

Långsamma Vargen
Rösträkning

För att jag tycker det är klumpigt att ladda ner Vics excelfil hela tiden.

Glom 4 (Vimes Vildkatt Vicotnik krank)
Zebulon 2 (Rising Måns)
krank 1 (hjk)
Paxen 1 (Zebulon)
Rising 1 (Vildkatt)
Vimes 1 (Hellzon)

Ska väl kolla upp Vimes ordentligt efter att jag jagat lite bostad.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns said:
Ja, att du hoppar på ett dött drev som 5:e drevkarl. Mer safe än så kan man inte rösta. Tyckte du inte att våra 4 röster räckte?

Jag tycker att ditt spel är lite väl bekvämt just nu.
Heh. Ja, så kan man ju se det, om man vill.

Först och främst var jag på Glom redan förra rundan, så att påstå att jag skulle komma som en eftersläntrare känns väldigt konstruerat.

Sedan... Tja, har du dåligt minne? Hur "safe" spelade jag när jag röstade på basenanji? Det var en korkad röst, men "för safe" kan man väl ändå knappast anklaga den för att vara?

Och slutligen: Det dåliga minnet håller i sig, för om du läser vad jag skrivit hittills i tråden så har jag en lista med personer jag vill kolla närmare på. Jag tar dem i lämplig ordning - Basenanji kom först, men sedan ville jag ha nån som inte skrivit så mycket eftersom det är mindre jobb så - och då tog jag en person jag visste att jag redan misstänkte. Glom, alltså.

Du kan ju inte sitta och se inlägg enbart i sig själva. Det känns inte vidare konstruktivt.