Nekromanti Varulvsspel:UA - Andra drinkrundan

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Rösträkning

Hellzon said:
Glom 4 (Vimes Vildkatt Vicotnik krank)
Zebulon 2 (Rising Måns)
krank 1 (hjk)
Paxen 1 (Zebulon)
Rising 1 (Vildkatt)
Vimes 1 (Hellzon)
Bra!

Jag tycker dessutom att såna där genomgångar är mycket lättare att greppa vid ett snabbt ögonkast än Vicos blad...

!Paxen

Swashbuckler
Jag är alltså den sjätte som hoppar på Glom nu. Varför? Jo, han hördes lite i början av första rundan, sen har han varit mer eller mindre tyst. Jag är inte helt säker på vad jag tror om Glom, vilket får mig att rösta på honom.

Glom, om du berättar vem/vilka du tror är varulvar (inte gröningar, då detta kan utnyttjas mer av varulvarna), kanske säga vilken förmåga du har?

Röst: Glom

!Paxen

Swashbuckler
Eller, jag var visst den femte. Anyhoo, fem röster Glom, är du en varulv eller inte?

tull

Hero
Re: Rösträkning

röster said:
Glom 5 (Vimes Vildkatt Vicotnik krank Paxen)
Zebulon 2 (Rising Måns)
krank 1 (hjk)
Paxen 1 (Zebulon)
Rising 1 (Vildkatt)
Vimes 1 (Hellzon)
Fan, känns som man inte har material nog att vilja rösta på någon av dessa.

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Du kan ju inte sitta och se inlägg enbart i sig själva. Det känns inte vidare konstruktivt.
Ok, så här då:

Du har lagt en märklig röst, fått kritik, ångrat dig, lagt en safe röst.

Jo, det såg ju mycket bättre ut. :gremsmile: Rising gissar att du kan vara DTF.

Din förmåga då? Du kan alltså se om någon saknar mutationer. I klartext, du kan upptäcka IMM och Robotar.

Jag vet inte...Är det helt otänkbart att varulv har en sådan förmåga? Sist hade ju varulvar och bybor samma förmågor, med vissa undantag så klart.

Jag tänker inte rösta på dig än, för du har inte så mycket mer att ge oss gissar jag, och om Rising har rätt (och du istället är DTF) letar jag hellre efter överklassare.

Men nu har jag ögonen på dig.

Mogger

Hipsteranka
Zebulon said:
Jag säger att den infon jag har kan vi inte använda just nu, det saknas pusselbitar. Jag vet inte om infon är till för att söka upp ondingar eller skydda godingar men jag fattar att den kan användas.
Så hur ska vi få tag på de pusselbitarna?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns said:
Men nu har jag ögonen på dig.
Här är något jag gått och funderat på sedan den här rundan startade: Vilka förväntningar har ni egentligen på mig som spelare? Min största nackdel är nämligen att jag inte kan det här spelet. Oavsett om jag spelar varulv eller inte så spenderar jag väldigt, väldigt mycket tid med att försöka undvika att bli misstänkt och inte ens i närheten av lika mycket tid på att försöka hitta andra att misstänka.

Ja, det här är ett gnälligt svar om att "buhu, buhu, det är så synd om mig, vad jag än gör blir det fel". För så är det, i stort sett. Att jag lyckas bra som varulv har tydligen gjort att folk ser luden svans vad jag än gör.

Jag har egentligen inte så mycket val än att fortsätta som jag gör: Rösta efter känsla, försöka göra analyser när jag tycker mig ha tid, försöka se när jag tycker att någon säger eller gör något skumt. Egentligen är jag alldeles för mesig som spelare för det här spelet.

Bah.

Mogger

Hipsteranka
Jag kommer inte logga in speciellt mycket under helgen. Jag hoppas att det går vägen. Jag är för närvarande nöjd med min röst.

Trevlig helg!

VildKatt

Warrior
Skitsnack! Är det någon som inte är mesig så är det du. Till och med jag har ju gått in och försvarat din fortsatta karriär inom varulvsspelet.

Rising är jag dock fortfarande skeptisk mot ska erkännas, men han har faktiskt mindre på sig än Glom har, trots att han öppnat käften bra mycket oftare. Nu är det ingen panik, för det är långt till söndag, men Glom har varit tyst länge nu. Nästan så att det börjar kännas som om man röstar på honom bara för inaktivitetens skull - men då slopar jag det hellre en runda till och byter mål på vägen. Vilket förstås kan vara en plan..

Och hjk förstås... Jag tror inte på honom heller och han har inte avslöjat något av intresse.

Rising

Vila i frid
Jag personligen har rätt svårt att tro på ditt claim. Särskilt eftersom du är så luddig kring det.

Ett typiskt fall av informationsbärande roll (som jag kan tänka mig att Feuflux skulle ha kunnat ge dig) vore vad jag gav rollen LINDENIUS i wrnu-spelet: LINDENIUS visste exakt vilka spelare som var forumsadministratörer; och han fick veta att det skulle vara mycket farligt om han berättade det för alla andra. Senare visade det sig att det fanns en tredje gruppering - Lindköpingsmaffian - vars mål var att få bort administratörerna från spelet. Uppenbarligen kunde inte LINDENIUS offentliggöra vad han visste, och om han försökte skydda administratörerna så skulle han kunna framstå som om han var in cahoots med dem; vilket alltså var det nyckfulla med rollen.

Men hade du haft en sådan roll så hade du ju bara sagt "det är så här; jag vet vilka som är Robotar (eller whatever), och jag har fått veta att det vore ett fatalt misstag om jag offentliggjorde informationen. Så, sorry, jag kan inte berätta vad jag vet, och det jag har sagt är allt jag kan berätta."

Men när du pratar om din kunskap så känns det som att du hela tiden försöker mystifiera vad du vet; att vi måste vänta på de andra pusselbitarna och så. Det känns helt enkelt lite för bekvämt.

Finns det verkligen inte något mer du kan säga - utan att avslöja själva kunskapen du har?

VildKatt

Warrior
Re: Vicotniks lista

Din förmåga förresten.. Den var att du tålde alkohol och minskade effekten med 50%?

Gör det dig verkligen grön är frågan? Jag skulle snarare vilja påstå motsatsen. Skulle du vara en borgare som har detta som enda förmåga innebär det bara att det är svårt att supa ner dig, vilket förvisso kan vara ett behändigt beskydd, men det kan också vara en hjälp för dig i att uppnå andra mål. Skulle kunna vara att du är en del av DTF som går in på att supa ner andra men själv inte blir påverkad.

Eller du är kanske väktaren rent utav?

Basenanji

Postd20modernist
Utan att försvara Zeb så vill jag bara bidra med min förståelse av det här spelets konstruktion.

'Någon vet att en del raser har vissa fördelar/nackdelar.
'Någon kan se om en person är Ras1 eller Ras2.
'Någon kan se om någon annan har använt en viss förmåga.
Osv

Genom att jämföra de gemensamma resultaten kan man dra slutsatser kring vem som har vilken förmåga.

Vad Zeb försöker säga är att hans förmåga är ointressant i sig, men att den tillsammans med andra är mycket intressant.

Jag är dessutom övertygad om att Feu har spritt de olika förmågorna på både Överklass/Borgare.

Rising

Vila i frid

App app! Vi borgare tar inte och spekulerar öppet om vem som eventuellt är siare/väktare.

Vidare så kan nog Vicotnik ha fler förmågor. Hur det ligger till med den saken skall han inte avslöja förrän han fått ett drev emot sig. Det har varit tillräckligt med lättköpta avslöjanden den här dagen. Vi måste se till att försöka skydda våra powerroller.

Jag håller dock med om att alkoholtåligheten inte gör honom grön.

VildKatt

Warrior

Åh, tänkte inte på det gällande väktaren eftersom det redan släppts en teori om att jag kan vara det - bara nykterheten släpper till (vilket lär dröja med den här farten). Men överlag vill jag fortfarande poängtera att om tålighet för sprit är Vics enda förmåga, ja då ser det ganska mörkt ut till att han skulle vara en borgare.

Vicotnik

Den onde
Staff member

VildKatt said:
Din förmåga förresten.. Den var att du tålde alkohol och minskade effekten med 50%?

Gör det dig verkligen grön är frågan? Jag skulle snarare vilja påstå motsatsen. Skulle du vara en borgare som har detta som enda förmåga innebär det bara att det är svårt att supa ner dig, vilket förvisso kan vara ett behändigt beskydd, men det kan också vara en hjälp för dig i att uppnå andra mål. Skulle kunna vara att du är en del av DTF som går in på att supa ner andra men själv inte blir påverkad.

Jag tål sprit, det syns på hur min alkohol halt har gått upp.
Och hur kommer det sig att du är nyfiken på om jag är väktare? En sådan grej ska man hålla för sig själv, det är endast överklassen som kan ha något som helst intresse i vem väktaren är.

Röst: Vildkatt

!Paxen

Swashbuckler

VildKatt said:
Åh, tänkte inte på det gällande väktaren eftersom det redan släppts en teori om att jag kan vara det - bara nykterheten släpper till (vilket lär dröja med den här farten). Men överlag vill jag fortfarande poängtera att om tålighet för sprit är Vics enda förmåga, ja då ser det ganska mörkt ut till att han skulle vara en borgare.
Frågan är om han är helt ärlig då. Om han nu är en borgare så känns det ganska mjäkigt (med tanke på vilka förmågor vissa andra har) Eller så spelar alkohol någon annan roll också.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Rising said:
Jag håller dock med om att alkoholtåligheten inte gör honom grön.
Har tagit bort det från mitt dokument nu, så nästa version kommer det inte stå att min förmåga är grön

Basenanji

Postd20modernist

Ok, här kommer några tankar. Det ÄR svårt just nu, för alla. Det beror på att Feu har gjort ett spel där väldigt mycket är osäkert från början. Därför kommer det vara viktigt att skaffa information om spelet till en början. Denna informationsinsamling påverkas av alkoholhalten. Därför är det också viktigt att se hur drinkarna passas fram och tillbaka.

Utifrån de outade förmågorna drar jag slutsatsen att Feu har delat ut olika förmågor som är beroende av varandra. Att en deltagare kan undersöka om man har en mutation är inte tillräckligt i sig, utan beroende av andra saker.

Jag drar också slutsatsen att det är bra både för Överklassen och Borgarna att veta vem som är IMM, RBT, PSI etc. Frågan är om vi kan ha så mycket is i magen att vi avvaktar med att outa ras (tex) eller om vi trots allt vinner på att outa vissa raser?!

Jag drar också slutsatsen att alkoholhalten är viktig. En del förmågor (Väktarens, Siarens, etc) fungerar bara ibland. Men det är farligt att "be om sprit" öppet, eftersom det kan skvallra om att man har en viktig förmåga.

Vad jag vet säkert:
Vi har minst två viktiga förmågor i gruppen. De är vi beroende av, för vi kommer ingen vart genom att gissa oss fram (pga tidsbrist). Däremot kommer jag framöver föreslå att vi outar ras – men en bestämd ras. Kaxigt, men kan vara värt det om vi har svårt att hitta varulvar.

Vad jag tror:
Jag tror att det finns någon form av DTF, men den kan se olika ut. Tex kan det vara så att en deltagare kan "rekrytera" andra deltagare genom att ge sin drink till andra. Det kan också vara så att det finns en seriemördare som får ta ut folk vartefter. Kom ihåg att Feu gör nya spel till varje omgång och att denna omgångs variant av DTF kan se helt annorlunda ut än från Chtulhu/Star Wars.

Men just nu är jag tveksam till att det finns en tredje fraktion redan från start. I så fall borde folk ha rusat till varandras försvar, vilket jag inte kan komma ihåg att någon har gjort. Varken Vandraren eller Glom har fått tillskyndare.

Mina misstänkta så här långt:

Glom, kefka, Purgatory
För att de har varit hyggligt inaktiva, inte bidragit med något konkret, och hakat på andra utan vidare underbyggda motiveringar.

BDG, Hellzon, Zebulon, Måns, Rising, HJK
För att de spelar skumt. BDG borde ha varit mer aktiv förra rundan öht, Hellzon är skum utifrån Risings kritik, Zebulon verkar också konstig på något sätt. Han pekar så tydligt mot vissa, framförallt BDG och Rising. Måns är iofs klok och jag gillade hans spel i slutet på förra rundan, men ändå känns det lite konstigt som han har spelat i runda 2. HJK har varit väldigt försiktig. Eftersom vi vet så lite så borde kanske han vara mest misstänkt? Rising blandar bra spel med en del skumma prylar som tyder på att han inte har ful koll på hur Borgare/Överklass funkar. Läs tex BDG:s kritik.

Folk jag inte litar på, men som inte är huvudmisstänkta

Vildkatt, Paxen, Vimes
Vildkatt är nog smartare än hon verkar, Paxen gick ut tidigt och försvarade sig utan synbar anledning, Vimes lurkar.

Jag ska fokusera kring drinkgivandet och alkoholhalt i fortsättningen, för jag tror helt enkelt att vi lider av informationsbrist i det här läget.

Avslutningsvis skulle jag vilja ha lite mer info från Purgatory. Antingen är han bara försiktig eller så håller han drinkglaset med, vad ska vi säga, lillfingret i en onaturlig vinkel!

Röst: Purgatory

Vicotnik

Den onde
Staff member

Basenanji, vem gav du din drink till?