Re: Vicotniks lista
Ok, här kommer några tankar. Det ÄR svårt just nu, för alla. Det beror på att Feu har gjort ett spel där väldigt mycket är osäkert från början. Därför kommer det vara viktigt att skaffa information om spelet till en början. Denna informationsinsamling påverkas av alkoholhalten. Därför är det också viktigt att se hur drinkarna passas fram och tillbaka.
Utifrån de outade förmågorna drar jag slutsatsen att Feu har delat ut olika förmågor som är beroende av varandra. Att en deltagare kan undersöka om man har en mutation är inte tillräckligt i sig, utan beroende av andra saker.
Jag drar också slutsatsen att det är bra både för Överklassen och Borgarna att veta vem som är IMM, RBT, PSI etc. Frågan är om vi kan ha så mycket is i magen att vi avvaktar med att outa ras (tex) eller om vi trots allt vinner på att outa vissa raser?!
Jag drar också slutsatsen att alkoholhalten är viktig. En del förmågor (Väktarens, Siarens, etc) fungerar bara ibland. Men det är farligt att "be om sprit" öppet, eftersom det kan skvallra om att man har en viktig förmåga.
Vad jag vet säkert:
Vi har minst två viktiga förmågor i gruppen. De är vi beroende av, för vi kommer ingen vart genom att gissa oss fram (pga tidsbrist). Däremot kommer jag framöver föreslå att vi outar ras – men en bestämd ras. Kaxigt, men kan vara värt det om vi har svårt att hitta varulvar.
Vad jag tror:
Jag tror att det finns någon form av DTF, men den kan se olika ut. Tex kan det vara så att en deltagare kan "rekrytera" andra deltagare genom att ge sin drink till andra. Det kan också vara så att det finns en seriemördare som får ta ut folk vartefter. Kom ihåg att Feu gör nya spel till varje omgång och att denna omgångs variant av DTF kan se helt annorlunda ut än från Chtulhu/Star Wars.
Men just nu är jag tveksam till att det finns en tredje fraktion redan från start. I så fall borde folk ha rusat till varandras försvar, vilket jag inte kan komma ihåg att någon har gjort. Varken Vandraren eller Glom har fått tillskyndare.
Mina misstänkta så här långt:
Glom, kefka, Purgatory
För att de har varit hyggligt inaktiva, inte bidragit med något konkret, och hakat på andra utan vidare underbyggda motiveringar.
BDG, Hellzon, Zebulon, Måns, Rising, HJK
För att de spelar skumt. BDG borde ha varit mer aktiv förra rundan öht, Hellzon är skum utifrån Risings kritik, Zebulon verkar också konstig på något sätt. Han pekar så tydligt mot vissa, framförallt BDG och Rising. Måns är iofs klok och jag gillade hans spel i slutet på förra rundan, men ändå känns det lite konstigt som han har spelat i runda 2. HJK har varit väldigt försiktig. Eftersom vi vet så lite så borde kanske han vara mest misstänkt? Rising blandar bra spel med en del skumma prylar som tyder på att han inte har ful koll på hur Borgare/Överklass funkar. Läs tex BDG:s kritik.
Folk jag inte litar på, men som inte är huvudmisstänkta
Vildkatt, Paxen, Vimes
Vildkatt är nog smartare än hon verkar, Paxen gick ut tidigt och försvarade sig utan synbar anledning, Vimes lurkar.
Jag ska fokusera kring drinkgivandet och alkoholhalt i fortsättningen, för jag tror helt enkelt att vi lider av informationsbrist i det här läget.
Avslutningsvis skulle jag vilja ha lite mer info från Purgatory. Antingen är han bara försiktig eller så håller han drinkglaset med, vad ska vi säga, lillfingret i en onaturlig vinkel!
Röst: Purgatory