Nekromanti Varulvsspel:UA - Andra drinkrundan

Feuflux

omjonasson.se
Röststatus

Ser att ni räknar röster rätt bra själva. En ändring sedan Måns post.

Glom 5: (Vimes Vildkatt krank Paxen Zebulon)
kefka 4: (Hellzon Vicotnik hjk Måns)
Zebulon 2: (Rising, Glom)
Purgatory 1: (Basenanji)
Hellzon 1: (Björn den Gode)
Måns 1: (Purgatory)

Godnatt

Mogger

Hipsteranka
Måns said:
...jag tänker inte gå vidare med det här.
Det kommer jag naturligtvis att göra. Vad jag menar är att jag inte röstar på dig just nu för jag tror att vi kan få ut mer av de drev som redan pågår.

Rising

Vila i frid
Re: Röstsammanställning

En fråga, jag har letat men hittar inte var Bassenaji går ut med sin förmåga. Någon form av tredje fraktions-siare. skulle någon kunna förklara detta?
Basenanji har berättat en del om den information han fått från början av spelet. Allt det här kom under första drinkrundan:

"Min förmåga gör att jag vet att det är helkorkat, skitdumt och vansinne att breadcrumba/outa sin ras!"

"Jag vill inte avslöja mer om min förmåga, det kan vänta. "

"jag vill bara påpeka att min förmåga säger mig att krank är en del av en flerstegsraket. Han kan ta reda på om man har en mutation eller ej->någon annan kan ta reda på om man har en mental mutation eller en fysisk->osv"

"Jag vet att det är dumt att berätta vilken ras man är då Överklassen kommer vinna på att veta detta. Och då har jag nog sagt för mycket.
Ändå kan det vara så att Överklassen inte har fått någon information om varför det är som jag säger.
Vilket innebär att Överklassen nog tycker att det är hyggligt intressant att snoka i frågan...
/Basse,ta inte av dig maskeraddräkten förräns runda fem säger jag bara."

Basse själv påstår sig alltså inte vara någon DTF-siare, utan pratar mer om att han skulle vara en del av en flerstegsraket mot överklassen, särskilt i det som kommer att hända runda #5.

Persson har visst ögon i nacken och kan följa drinkarna
Värt att nämna om Perssons förmåga är att det är en förmåga som Feuflux visade i ett av sina exempel innan spelet.

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: Angående alkohol

Så Zebulon råkar avslöja att han hört sin varulvskollega Krank berätta att han behöver mer sprit för att förmågan ska funka, medan Måns och/eller Kefka är DTF som försökt förgifta Vic?

Kefkas inlägg känns mer som en osäker varulvs svamlande, så kanske är han en varulv med en specialförmåga? Eller också är han en varulv som råkat ha otur och gett sprit till samma person som mördarna?

Om nu någon försökt förgifta Vic (vi vet ju inte vad det är) så måste det finnas en anledning till det. Antingen är det varulvarna, eller också så är det DTF som vet nånting om Vic som gör honom till måltavla för attacken. Har vic avslöjat nånting om vem han är tidigare?

Kanske är det också bara en negativ förmåga som Feu lagt till som inte spritgivaren kände till.

Vilket röj så tidigt!

Rising

Vila i frid

Hmm...Zebulondrevet verkar inte ge så mycket.
Röst: kefka
Bättre att ha några drev igång igång än spridda röster.
Det här känns som en konstig motivering från dig, Måns.

Du och kefka (och Vicotnik själv) har givit drinkar till Vicotnik. En av er har smusslat ner något i drinken. Om det inte är du som smusslat ner något i drinken så måste du ju veta att det är kefka (vi låter bli möjligheten att vicotnik förgiftat sig själv) som är smusslaren; och din anledning att lägga din röst på kefka borde förstås vara just detta, och inget annat.

Men ändå så motiverar du ditt röstbyte med generella teorier om att ha några få drev igång istället för spridda skurar.

Ditt resonemang låter inte alls såsom jag hade förväntat mig att du skulle ha resonerat, om du inte hade varit smusslaren.

DesertRain

Hero
Måns said:
Purgatory har exempelvis misstänkt mig, varpå jag svarare honom. Nu när han misstänker mig fortfarande utan att komma med nya anklagelser eller bemöta de gamla gör det istället att jag undrar varför.
Jag ska försöka förklara hur jag tänker när jag röstar på dig. Jag misstänker alla, än så länge har jag inte hittat någon som jag litar på. Eftersom alla är lika misstänkta så vill jag gärna pressa folk på information, och det bästa sättet att göra det är att rösta på folk. När jag valde att rösta på dig igen var det den enda anledningen, jag tyckte faktiskt att du gav ett bra svar i förra rundan även ifall jag aldrig sa det.
Det finns redan ett tåg mot Glom och jag hoppades att det skulle ge resultat snarast så att vi kunde fokusera på någon annan. Nu blev det ju inte så och Glom har fortfarande inte bidragit med något solitt, fast han har kommit igång lite gran.

Hoppas det ger någon klarhet i hur jag resonerade.

---
Själv tycker jag att det är en väldig skillnad jämfört med den förra rundan. Då fanns det mycket mer konkret att gå på i och med färger och kodnummer osv, nu känner jag mest att jag famlar runt i mörkret och försöker hitta något ljus. Imorgon ska jag gå igenom allt igen och se om jag hittar någonting för just nu har jag egentligen inte så mycket att komma med. Det är dessutom anledningen till att jag hoppas att kunna pressa folk på mer information, så att man kanske kan få ut något av det. För det vet jag om mig själv, jag är betydligt bättre på att hitta samband mellan saker med hjälp av konkret information, som färgerna i förra omgången, än genom att analysera vad folk skriver.

Mogger

Hipsteranka

Rising said:
Det här känns som en konstig motivering från dig, Måns.

Du och kefka (och Vicotnik själv) har givit drinkar till Vicotnik. En av er har smusslat ner något i drinken. Om det inte är du som smusslat ner något i drinken så måste du ju veta att det är kefka (vi låter bli möjligheten att vicotnik förgiftat sig själv) som är smusslaren; och din anledning att lägga din röst på kefka borde förstås vara just detta, och inget annat.

Men ändå så motiverar du ditt röstbyte med generella teorier om att ha några få drev igång istället för spridda skurar.

Ditt resonemang låter inte alls såsom jag hade förväntat mig att du skulle ha resonerat, om du inte hade varit smusslaren.
Ja, det förstår jag att du tycker, Jag fattade alltså inte exakt vad det var som skumt med drinkarna förrän Vic förklarade nyss, och det skedde alltså efter jag skrev mitt inlägg.

Att kefka har förgiftat Vic gör inte hans situation bättre. Så, min röst ligger väldigt bra där den ligger.

Vimes

Sillkung

Måns har över huvud röstat konstigt. Han inleder den här rundan med att rösta på Glom, för att sedan byta till Zebulon efter att det blivit ett riktigt drev kring Glom. Sedan byter han från Zebulon till Kefka när det börjat byggas ett drev kring Kefka, och Vicotnik gjort sitt avslöjande. Röstbytet till Kefka-tåget är det första Måns gör efter Vicotniks avslöjande.

Jävligt fiskigt.

Mogger

Hipsteranka

Vimes said:
Måns har över huvud röstat konstigt. Han inleder den här rundan med att rösta på Glom, för att sedan byta till Zebulon efter att det blivit ett riktigt drev kring Glom. Sedan byter han från Zebulon till Kefka när det börjat byggas ett drev kring Kefka, och Vicotnik gjort sitt avslöjande. Röstbytet till Kefka-tåget är det första Måns gör efter Vicotniks avslöjande.

Jävligt fiskigt.
Jag vill gärna bemöta det här.

1. Jag röstade tidigt på Glom för att få ur mig en röst. Det är viktigt att vi röstar, och röstar så tidigt som möjligt. Glom svarade inte och tåget växte sig tillräckligt stort för att klara sig utan mig.
2. Jag tycker att Rising resoneradevettigt och valde att ställa mig bakom det. Jag tycker inte att Zebulon har kommit med en tillfredställande förklaring. Jag tycker fortfarande inte det, men jag vill få information, inte markera min ståndpunkt. Det verkade inte som att det skulle hända mer där just nu.
3. Jag bytte röst till kefka, som jag redan förra rundan listade som en jag ville ha koll på, eftersom Glomtåget verkade ånga på.
4. Först nu förstod jag att det inte bara var matematiken som spökade utan att det var något i en av drinkarna.
--------
Naturligtvis hade det sett bättre ut om jag hade väntat med att skriva mitt inlägg och kunnat säga "men, jag vet ju att jag inte förgiftade Vic, så då måste det ha varit kefka!" men det kan jag inte göra så mycket åt.

Så, Vicotnic, vill du berätta varför du tror att det rör sig om DTF och inte en seriemördare?

Mogger

Hipsteranka

hjk said:
Nej, redan #680806 talade han om att han blivit förgiftad. Alltså innan du skrev ditt inlägg.
Som sagt, jag förstod inte det. Jag trodde att med "något som inte ska vara i den" så menade Vic 5% hit eller dit. Jag frågade ju till och med om det eftersom jag inte fattade. Hade jag legat bakom det hade jag knappast fortsatt att tjata om det eller hur. Det hade varit exakt det dummaste jag hade kunnat göra.

Basenanji

Postd20modernist

förutom att kefka har varit alldeles för inaktiv den här rundan vill jag veta varför kefka gav sin drink till Vicotnik.

Purgatory får gärna berätta lite emr om sin förmåga: hur tycker du om rassiande om du utgår från din förmåga tex?

Till Rising: Att jag skriver något om runda fem handlar bara om när jag tro att det är säkrast att gå ut med rasoutning. Jag har alltså inte fått någon specifik info om runda fem.

Röst: kefka

Basenanji

Postd20modernist

Just det: i mitt inlägg #680675 berättar jag vem jag gav min drink till.

tull

Hero

Måns said:
hjk said:
Nej, redan #680806 talade han om att han blivit förgiftad. Alltså innan du skrev ditt inlägg.
Som sagt, jag förstod inte det. Jag trodde att med "något som inte ska vara i den" så menade Vic 5% hit eller dit. Jag frågade ju till och med om det eftersom jag inte fattade. Hade jag legat bakom det hade jag knappast fortsatt att tjata om det eller hur. Det hade varit exakt det dummaste jag hade kunnat göra.

Ok. Jag har avvaktat med min röst väldigt länge nu känner jag och det börjar bli dags att återaktivera sig.
Din förklaring känns ju inte helt galen och det känns viktigt att reda ut vem som förgiftade Vicotnik.
Lägger därför min röst på kefka.

Röst: Kefka

tull

Hero

Glom 5: (Vimes Vildkatt krank Paxen Zebulon)
kefka 6: (Hellzon Vicotnik hjk Måns Basenanji Persson)
Zebulon 2: (Rising, Glom)
Hellzon 1: (Björn den Gode)
Måns 1: (Purgatory)

Basenanji

Postd20modernist

Hörni, en nattlig tanke, men ändå:

Borde det inte vara viktigt att ta reda på varför folk skickar drinkar till varandra?

Med reservation för fel...

Drack sin egen drink:
Basenanji
BDG
krank
Rising
Vicotnik
Zebulon

Gav sin drink till någon annan:

Glom->Purgatory
Hellzon->Rising
hjk->krank
kefka->Vicotnik
Måns->Vicotnik
Paxen->Rising
Persson->Vildkatt
Vildkatt->Vandraren
Vimes->Persson

Det är främst dessa som jag blir nyfiken på.
Vad låg bakom erat val av mottagare? (Vildkatt och Persson behöver inte svara, ni har redan svarat).

tull

Hero

Rising gav sig själv drinken för att hindra rollblockande
Vimes gav Persson eftersom Persson ville ha den
Vildkatt gav drinken till Vandraren. Ville få upp honom till 100%
hjk gav Krank drinken utan speciell anledning. Slippa ta den själv.
Persson gav Vildkatt drinken. Dum idé
Purgatory gav Glom drinken då Glom är misstänkt enligt honom
Krank tog drinken själv för att kunna aktivera sin förmåga
Hellzon ger Rising drinken ”ren slump”
Zebulon gav Persson drinken eftersom Persson kan ta drinken
Björn den gode tar drinken själv men motiverar inte varför.
Måns gav Vicotnik drinken. Ingen tanke bakom.
Paxen gav Rising drinken. Första bästa.
Basenanji gav drinken till sig själv för att få veta vad som händer.
Glom gav drinken till Pilzeman ”de skålade förut i ett inlägg”
Vicotnik gav drinken till sig själv.

Jag gjorde en sammanställning över folks motiv, kefka har fortfarande inte svarat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns said:
Men jag noterar att du tycker att det är viktigare att du är kvar i spelet än att vi vinner. Det är inte bra. Det är egentligen ditt tredje misstag den här rundan.
Se på det som du vill; men jag tycker att du tänker lite fel när du ser det som ett "fel" av det slaget; jag vet ju givetvis, och tycker, att det viktigaste är att vi vinner. Det är mer en analys: När jag analyserar mig själv så märker jag att jag spelar på ett ickeoptimalt sätt.

Vimes

Sillkung

Det är mycket som är konstigt med drinkgivandet.

Hellzon "slumpar" ut sin drink. Måns har ingen tanke bakom sitt agerande. Paxen ger till första bästa. Kefka har sannolikt gett till Vicotnik, det vore kul att se om han kan motivera det, till skillnad från Måns.

Det är också intressant att se att två (Hellzon och Paxen) båda har gett sin drink till Rising utan att ha någon tanke bakom det...

---

Just nu finns det tre spelare som jag inte gillar. Glom, Måns och Kefka.

Glom måste börja prestera något snart, hans lista över misstankar är det vagaste och fegaste jag sett. Kom igen nu!

Måns agerar konstigt, visserligen kan hans förklaringar kring sitt röstbeteende stämma, men det kan lika gärna vara en hel kennel begraven här. Dessutom är beteendet kring drinkarna och Måns-Kefka-Vicotnik märkligt. Har du inga motiv alls för din drink till Vicotnik, Måns?

Kefka har inte skrivit i tråden ännu, och det suger duktigt. Jag tycker annars att hans första runda var ok, men det här duger inte. Kefka, var är du!?

Tills vidare ligger min röst kvar på Glom. Kefka har i nuläget flest röster, och det kan han gott ha tills han har yttrat sig i tråden. Men jag vill inte släppa pressen på Glom ännu, jag vill se mer substans från honom. Det kan vara aktuellt att ge sig efter Måns sen.

Så, fortfarande:
Röst: Glom