Nekromanti Varulvsspel:UA - Första drinkrundan

tull

Hero
Re: en punkt till

Björn den gode said:
På vilken förekomna anledning, Björn? Här känns det som att du sitter och slevar ut varulvsspelsvisdom som visserligen är bra och så, men inte riktigt är kopplad på den borgardiskussion som pågår.

Jag menar, Persson har outat saker om sig själv "i onödan", men det var faktiskt jättelänge sedan.
Check. Hade missat det och i det inlägget jag svarade på så lät det verkligen som att det var nu han avslöjade det.
Ok, jag får vara tydligare med hur jag kommunicerar ut saker isf! :gremsmile:

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Tankar runt Rising

Persson said:
Det kan ju vara så att Vildkatt är en varulv och att varulvarna vill offra henne för att sitta säker i båten?
Ja, det är inte så troligt eftersom det är en taktik som suger och varulvarna ju kan prata med varandra. Men hur relaterar det till mitt inlägg?

Björn den gode

Swashbuckler

Vimes said:
Tycker det verkar jävligt konstigt att efterfråga förmåga framför ras i drevandet. (Vilket både RIsing, BDG och Krank har talat för). Liksom, att överklassen känner till vilken ras man har känns inte i närheten av lika problematiskt som att de känner till ens förmåga.
Anledningen är att förmåga är svårare att bluffa, och säger betydligt mycket mer än ras. Jag menar Persson har redan sagt att han är djurmutant, gör det att jag är mer eller mindre sugen på att rösta på honom? Dessutom känns Ras som en typiskt sak en eventuell tredje fraktion vill ha reda på.

VildKatt

Warrior

Oj, oj, dte ÄR verkligen att göra en höna av en fjäder här.

Vad jag säger är enkelt:

Jag är uppenbarligen för FULL för att veta vilken ras jag har!

Ergo: alkoholhalten påverkar saker

Fråga: Vad händer om man är 100% full - utöver att man kräks, som Feuflux påpekar i intomesset?
JAG tror att man faktiskt däckar eller sluddrar en massa saker varför jag föreslog att vi ska supa ner Vandraren så att han når 100%

tull

Hero

Björn den gode said:
Persson said:
Det kan ju vara så att Vildkatt är en varulv och att varulvarna vill offra henne för att sitta säker i båten?
Ja, det är inte så troligt eftersom det är en taktik som suger och varulvarna ju kan prata med varandra. Men hur relaterar det till mitt inlägg?
Jag spann vidare på det du skrev..

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

VildKatt said:
Vad jag säger är enkelt
Nä?

VildKatt said:
Jag är uppenbarligen för FULL för att veta vilken ras jag har!

Ergo: alkoholhalten påverkar saker
Det är inte det vi frågar efter. Vi frågar vad du har för förmåga.

VildKatt

Warrior

Men jag HAR ingen förmåga utom att se detta självklara, vilket, på sätt och vis, alltså blir min förmåga.

Det är inte som att vår ärade SL skriver ut allt till alla så att alla därmed kan få vars en sak att droppa så fort vi vill lyncha någon.

Så visst, jag kan bli utstött från festen genom de gemensamma deltagarna, eller så kan jag nu bli plockad av Överklassen för att de vet att jag inte är annat än en gratisdrickare - om de inte beslutar sig för att söka upp fulare fiskar. Grattis. Allt ni vet är att alkoholhalten uppenbarligen får folk att tappa ett eller annat minne vid okänd procenthalt.

krank

VildKatt said:
Men jag HAR ingen förmåga utom att se detta självklara, vilket, på sätt och vis, alltså blir min förmåga.
Så din förmåga är att... veta att vissa förmågor aktiveras vid vissa alkoholnivåer, men inte vilka eller vid vilka nivåer?

Eller är den att, när någons förmåga aktiveras, få veta detta?

VildKatt said:
Det är inte som att vår ärade SL skriver ut allt till alla så att alla därmed kan få vars en sak att droppa så fort vi vill lyncha någon.
Jo:

Feu said:
7. Alla deltagare har en förmåga, aktiv eller passiv.
Alla har en förmåga. Alltså, något ingen annan har.Om du fått den minst sagt passiva förmågan att redan från början veta att "nånting händer när folk får alkohol i sig"... så är det jätteskumt, för det har Feu redan avslöjat i första inlägget.

I ditt start-PM står det liksom nånting efter "Förmåga: ". Du får givetvis inte citera ord för ord vad som står där, men jag har mycket svårt att förstå vad det är för något, utifrån din beskrivning...

Rising

Vila i frid

I ett av sina första inlägg röstar han på Vimes utan att ha någon misstanke mot honom
Nä, så var det inte alls. Vimes började ställa frågor om förmågor, och jag svarade honom med "min magkänsla säger mig att vi borgare förmodligen inte har så många förmågor; och därför blir jag lite misstänksam när någon börjar veva med håven efter borgarförmågor" och lade sedan min röst på honom. Att ställa generella frågor om antalet förmågor i spel är potentiellt skummigt, eftersom det hjälper varulvarna att få pejl på vad de skall låtsas vara för något.

Vimes är vidare en i den trio av spelare med en alkoholhalt på 10%, så jag tyckte inte att jag behövde motivera mig ytterligare när jag flyttade min röst från en av dem - Hellzon - över till Vimes.

(Sedan fanns det förstås en annan poäng med att jag flyttade min röst tidigt i partiet. Jag ville visa för alla "kolla; ens röst är inte huggen i sten. Det går att flytta den allteftersom!" eftersom ett vanligt nybörjarmisstag är att man sitter och avvaktar med sina röster tills man fått god motivering att lägga sin röst, istället för att slänga ur sig slumpröster tidigt, så att drev kan bildas.)

Och jag personligen förväntar mig lite mer motiverade röster från Rising, han är trots allt en erfaren spelare av varulvsspelen.
Det där hände på första sidan, innan särskilt många spelare ens hade hittat till spelet. Jag hade mina småmotiveringar; "hmm, det finns en trio på 10%" och "Vimes är ute med håven efter specialförmågor", men inte mer än så. Att försöka bygga ett starkare case än så mot någon spelare så tidigt i rundan, det hade varit rejält skurkaktigt.

Personligen så ser jag ingen poäng att rösta på de som ännu inte har postat för de har inte sett rösten och känner därför ingen press på sig.
Tyvärr funkar det inte så att när lågaktiva spelare väl kommer in i spelet, så börjar de med ens bli jätteaktiva. Titta bara på Vandraren, som kom in, slängde ifrån sig lite småfunderingar, och sedan stack. Vildkatt tycker jag är ett annat exempel, som inte svarade på frågan vad hon hade för förmåga trots att vi bad henne. Hon verkade inte ha läst så långt.

Därför sätter jag gärna press på inaktiva spelare redan innan de kommer, så tidigt som möjligt, så att när de kommer så skall de bannemej svara med något konkret.

Du får gärna ha en annan åsikt. Jag vet inte om mitt resonemang är så himla smart, egentligen, men så tänker jag, iaf.

Ska vi rösta på de som vi misstänker mest eller på den med ingen/låg inaktivitet?
Va? Får man inte tycka att inaktivitet är misstänksamt?

borde det inte vara så att: 'Även om Björn vore en överklassare' och i så fall så betyder det att Rising också är en överklass, annars kan han ju knappast veta detta.
Suck. Yes, jag outade både mig och min överklasskompis Björn, eftersom jag är über-n00b.

Eller: så är jag helt enkelt inte lika elite på grammatiken som du. Tycker du inte det framgår av sammanhanget vad jag menade?

Även fast du får goda vibbar från båda så har du kvar din röst på krank, varför?
Det har jag redan svarat på. För att det är dag 1, vi har inte fått något avslöjande än, det finns inget konkret att gå på, och det är enbart nybörjare som tror att de har några reella tecken som pekar åt än det ena eller det andra hållet.

Ja, krank beter sig som vanligt. Det i sig är "rätt grönt". Men nog kan han väl vara överklass ändå? Min röst gjorde mer nytta på ett levande tåg än (vad jag trodde var) ett dött tåg, så enkelt var det. Till och med när jag blev pressad att svara på vem jag helst röstade ut så svarade jag "Basenanji... men det är rätt jämnt skägg mellan er allihop". Jag har ingen riktigt konkret misstanke mot någon av er. Det är för tidigt för sådana. Det är viktigare att vi agerar på ett sådant sätt att vi får information, så att vi kan något att utgå ifrån.

med tanke på att Rising är en person som ses lite som en ledare inom varulvsspelen, så borde det inte vara allt för svårt att skapa ett nytt drev för honom eller?
Erm... För mig är det ganska jobbigt att anses vara en auktoritet. När folk röstar som jag gör, så får jag ju inte ut något av deras beteenden. Jag berättar om vad jag tycker är smart, men jag vill att alla ska spela på sina egna sätt. Att organisera alla andra spelare (såsom exempelvis Herr Nils gör när han spelar) vill inte jag göra, för jag tycker inte det är särskilt bra spel, och jag misstänker att många inte heller tycker det är särskilt roligt.

Jag var rätt glad över att Vildkatt-tåget växte även efter att jag hoppat av; och det ger mig mycket mer som varulvsjägare än att herda en massa får att följa efter mig i allt jag gör.

Läs mitt beteende med dessa ögon, så tror jag att det framstår mer rationellt.

Vad du säger och hur du gör säger emot varandra. Du säger att man ska rösta på den man misstänker
Du citerar vad jag skrivit om att pressa någon till avslöjande gentemot att massclaima. Du tolkar den texten som ett råd kring vem man skall rösta på.

Jag säger att den som flest misstänker (den som har flest röster emot sig) skall claima först, istället för att alla skall massclaima samtidigt. Det var allt jag sade i stycket du citerade.

I övrigt har min linje varit glasklar från första början; ut med slumpröster tidigt, försök sedan paketera ihop dessa till drev; det största drevet pekar ut en person som claimar - därefter kan spelet börja på allvar.

Vore inte det helt perfekt för Överklassen att få reda på vad vi har för förmågor, vore det inte bättre att avslöja den övriga informationen först. Förmågor är väl bland det sista man brukar avslöja i tema-spel?
Vi vet ju inte vad rasen gör ännu. Hade vi vetat det så hade jag kanske föreslagit att man skall outa rasen först. Och om varulvarna får veta folks alkoholgränser så kommer de ju att utnyttja detta för att rollblocka oss på effektiva sätt. Kvar är förmågan.

Jag tycker dock det är intressant att du vill att avslöjanden skall börja i en annan ordning. Det är något vi borde diskutera. Det är inte direkt knutet till ditt case gentemot mig.

DesertRain

Hero

Kom precis hem från föreläsningen så finns det 70+ nya inlägg.
Har bara hunnit skumma lite så jag får återkomma senare.

Så Vildkatt är för packad för att veta vilken ras hon är? Intressant, och jag tycker att hennes förslag om att supa ner Vandraren till 100% är intressant också som ett experiment för att se vad som händer.

tull

Hero

Jahap. Spännande koncept att du är för full för att veta något! Du får därför en bonusdrink av mig. :gremdrink: :gremgrin:

Men när Vildkatt nu är pressad så byter jag min röst precis som jag sa innan.

Röst: Rising

Basenanji

Postd20modernist
Inga brödsmulor i drinken!

Oj, här händer det grejer!

Jag har fått lite kommentarer om mig och några vill dra igång ett drev mot mig. Det är bra att misstänksamheten drabbar flera, för vi har än så länge inga säkra källor på att någon är borgare. Vi har inte ens en tillförlitlig statistik på hur många borgare, överklassare eller medlemmar i DTF som finns i spelet.

Egentligen så är den enda säkra källan det PM Feu skickar till siaren (inte den naiva siaren!). Allt annat blir hypoteser, tro och gissningar. Av den anledningen är första rundan svårare att spela än de nästföljande som innehåller rapporter från Feu.

Därmed inte sagt att jag är Överklass – för det är jag inte. Men, jag tar intresset för mig på allvar. Och av den anledningen tänker jag redan nu gå ut med lite information:

Min förmåga gör att jag vet att det är helkorkat, skitdumt och vansinne att breadcrumba/outa sin ras!

Förvisso kommer både Överklass och Borgare kunna dra nytta av informationen om ras, men just nu bör vi ha is i magen. Två av oss har nämligen breadcrumbat raser, även om vi inte kan tro på utsagorna helt och fullt. Den enda gång som det är ok att outa sin ras är om man är på väg att bli hängd – för Feu kommer förmodligen bara tala om huruvida den lynchade var Borgare eller Överklass. Ta inte med er värdefull info i graven.

Så, nu hoppas jag att det här friar mig från misstankar och att ni förstår att "mina konstiga teorier" handlar om att ta in fler perspektiv på hur man kan spela varulvsspel. Inget annat.

Om ni vill kolla mig (vilket ni ska – alla ska ha koll på alla!), gör så här:

1. Klicka på "Sök"
2. Välj avancerad sökning
3. Välj "Visa alla inlägg" av Basenanji
4. Läs kritiskt

/Basenanji, dessutom är min ambition att försöka ha koll på vilka som kan vara med i DTF redan från början.

krank

Eller... Är Vildkatts förmåga att inte ha någon ras innan hennes alkohol gått ner?

Det är en jättekonstig förmåga isf. Inte helt otrolig, men jättekonstig.

VildKatt

Warrior

Eftersom jag inte kan klista och klippa så kan jag inte säga mer än vad jag sagt. Jag har ingen förmåga i nuläget, utöver min ras frånvaro. Däremot är det inget som säger att jag inte får en förmåga om jag antingen nyktrar till eller blir dygnrak.

Är dte fortfarande folk som tvivlar på mig så kan jag bara säga följande:

Skulle jag vara både asfull, fylleglömsk OCH Överklass var det nog inte tänkt att jag skulle nå längre än hit och därmed åka ut i första tröstningen.

Jag KAN förvisso vara en lömsk rubbit som hoppas på att folk ska supa ner sig så jag kan sälja dem på slavmarknad, men i så fall håller jag aktivit på att misslyckas kopiöst för fortsätter det så här så lär jag bli första som däckar. XD

DesertRain

Hero

Uppdaterat röstningsläge:

VildKatt 5 (kefka, Plizeman, krank, Hellzon, Måns)
Vandraren 1 (Paxen)
Krank 5 (Vandraren, Vimes, Björn den Gode, Rising, hjk)
Glom 1 (Purgatory)
Vimes 1 (Vildkatt)
Måns 1 (Basenanji)
Vicotnik 1 (Glom)
Rising: 3 (Vicotnik, Zebulon, Persson)

Är vi nöjda med Vildkatts avslöjanden? Vet inte vilken ras hon har och en luddigt definerad förmåga?
Jag personligen tycker att hon formulerar sig allt för luddig och otydligt för att jag ska vara nöjd.

Har inte hunnit gå igenom allt än, men jag kommer tillbaka senare med en ny röst eftersom min nuvarande inte gör någon nytta.

tull

Hero
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Basenanji said:
Oj, här händer det grejer!

Jag har fått lite kommentarer om mig och några vill dra igång ett drev mot mig. Det är bra att misstänksamheten drabbar flera, för vi har än så länge inga säkra källor på att någon är borgare. Vi har inte ens en tillförlitlig statistik på hur många borgare, överklassare eller medlemmar i DTF som finns i spelet.

Egentligen så är den enda säkra källan det PM Feu skickar till siaren (inte den naiva siaren!). Allt annat blir hypoteser, tro och gissningar. Av den anledningen är första rundan svårare att spela än de nästföljande som innehåller rapporter från Feu.

Därmed inte sagt att jag är Överklass – för det är jag inte. Men, jag tar intresset för mig på allvar. Och av den anledningen tänker jag redan nu gå ut med lite information:

Min förmåga gör att jag vet att det är helkorkat, skitdumt och vansinne att breadcrumba/outa sin ras!

Förvisso kommer både Överklass och Borgare kunna dra nytta av informationen om ras, men just nu bör vi ha is i magen. Två av oss har nämligen breadcrumbat raser, även om vi inte kan tro på utsagorna helt och fullt. Den enda gång som det är ok att outa sin ras är om man är på väg att bli hängd – för Feu kommer förmodligen bara tala om huruvida den lynchade var Borgare eller Överklass. Ta inte med er värdefull info i graven.

Så, nu hoppas jag att det här friar mig från misstankar och att ni förstår att "mina konstiga teorier" handlar om att ta in fler perspektiv på hur man kan spela varulvsspel. Inget annat.

Om ni vill kolla mig (vilket ni ska – alla ska ha koll på alla!), gör så här:

1. Klicka på "Sök"
2. Välj avancerad sökning
3. Välj "Visa alla inlägg" av Basenanji
4. Läs kritiskt

/Basenanji, dessutom är min ambition att försöka ha koll på vilka som kan vara med i DTF redan från början.

Skulle du förklara din förmåga på ett tydligare sätt så att vi aphjärnor fattar? :gremsmile:
(som inser att det är meningslöst att mörka min ras nu när jag tre gånger tidigare vrålat ut den.)

Mycket snack om DTF (2ggr i ditt inlägg) men DTF har inte dykt upp tidigare. Vad är det? (Misstänker att du menar rubbitarna, heter deras land så i Mutant?)

Vem tycker du vi ska hetsa eller vad det heter nu? Rising?

tull

Hero

VildKatt said:
Eftersom jag inte kan klista och klippa så kan jag inte säga mer än vad jag sagt. Jag har ingen förmåga i nuläget, utöver min ras frånvaro. Däremot är det inget som säger att jag inte får en förmåga om jag antingen nyktrar till eller blir dygnrak.

Är dte fortfarande folk som tvivlar på mig så kan jag bara säga följande:

Skulle jag vara både asfull, fylleglömsk OCH Överklass var det nog inte tänkt att jag skulle nå längre än hit och därmed åka ut i första tröstningen.

Jag KAN förvisso vara en lömsk rubbit som hoppas på att folk ska supa ner sig så jag kan sälja dem på slavmarknad, men i så fall håller jag aktivit på att misslyckas kopiöst för fortsätter det så här så lär jag bli första som däckar. XD
L00lz. Du din rubbit är inte här för att fixa slavar, du vill snylta! :gremlaugh:

krank

Purgatory said:
Är vi nöjda med Vildkatts avslöjanden?
Jag börjar fundera på om Vildkatt faktiskt kan ha haft riktig otur; att som ny få en konstig eller helt annorlunda förmåga kan vara... jobbigt.

Jag upplever att jag fått tillräckligt.

I dagsläget finns det bara två tåg av varierande storlek kvar, utom Vildkatt: Det påbörjade mot Rising och det mot mig.

Eftersom jag inte tänker rösta på mig själv...

Röst: Rising

Jag tyckte att Björns fasta gräns var ganska bra, så får jag SJU röster på mig, alltså två till, så avslöjar jag min förmåga.

jag vill nog gärna ha minst en till innan spelet tar slut - kom igen nu!

krank

Re: Inga brödsmulor i drinken!

Persson said:
Mycket snack om DTF (2ggr i ditt inlägg) men DTF har inte dykt upp tidigare. Vad är det? (Misstänker att du menar rubbitarna, heter deras land så i Mutant?)
Den Tredje Fraktionen. Det brukar vara så i wrnu's varulvsspel att det finns en tredje fraktion, utöver de onda och de goda. Den tredje fraktionen är ofta chanslös, men finns med som lite extra krydda.

Jag skulle gissa att DTF i det här spelet antingen är revolutionära mutanter eller rubbitar; mer troligt de förra.

tull

Hero

Purgatory said:
Uppdaterat röstningsläge:

VildKatt 5 (kefka, Plizeman, krank, Hellzon, Måns)
Vandraren 1 (Paxen)
Krank 5 (Vandraren, Vimes, Björn den Gode, Rising, hjk)
Glom 1 (Purgatory)
Vimes 1 (Vildkatt)
Måns 1 (Basenanji)
Vicotnik 1 (Glom)
Rising: 3 (Vicotnik, Zebulon, Persson)

Är vi nöjda med Vildkatts avslöjanden? Vet inte vilken ras hon har och en luddigt definerad förmåga?
Jag personligen tycker att hon formulerar sig allt för luddig och otydligt för att jag ska vara nöjd.

Har inte hunnit gå igenom allt än, men jag kommer tillbaka senare med en ny röst eftersom min nuvarande inte gör någon nytta.
Jag har träffat Vildkatt IRL (visst har jag det?) och jag tycker hon har typ samma personlighet som då. Tror hon är genuin och äkta i det här.

Det hon försöker säga är: Jag är för packad eller för nykter för att veta vad jag är. Jag vet inte vilket.

Så antingen har Vildkatt supit bort sitt körkort eller så är hon så djupt deprimerad att hon har glömt sitt tidigare liv och därmed behöver lite bärs för att komma ihåg.

Fan tänk om Vildkatt är väktaren?