Re: Tankar runt Rising
I ett av sina första inlägg röstar han på Vimes utan att ha någon misstanke mot honom
Nä, så var det inte alls. Vimes började ställa frågor om förmågor, och jag svarade honom med
"min magkänsla säger mig att vi borgare förmodligen inte har så många förmågor; och därför blir jag lite misstänksam när någon börjar veva med håven efter borgarförmågor" och lade sedan min röst på honom. Att ställa generella frågor om antalet förmågor i spel är potentiellt skummigt, eftersom det hjälper varulvarna att få pejl på vad de skall låtsas vara för något.
Vimes är vidare en i den trio av spelare med en alkoholhalt på 10%, så jag tyckte inte att jag behövde motivera mig ytterligare när jag flyttade min röst från en av dem - Hellzon - över till Vimes.
(Sedan fanns det förstås en annan poäng med att jag flyttade min röst tidigt i partiet. Jag ville visa för alla "kolla; ens röst är inte huggen i sten. Det går att flytta den allteftersom!" eftersom ett vanligt nybörjarmisstag är att man sitter och avvaktar med sina röster tills man fått god motivering att lägga sin röst, istället för att slänga ur sig slumpröster tidigt, så att drev kan bildas.)
Och jag personligen förväntar mig lite mer motiverade röster från Rising, han är trots allt en erfaren spelare av varulvsspelen.
Det där hände på första sidan, innan särskilt många spelare ens hade hittat till spelet. Jag hade mina småmotiveringar; "hmm, det finns en trio på 10%" och "Vimes är ute med håven efter specialförmågor", men inte mer än så. Att försöka bygga ett starkare case än så mot någon spelare så tidigt i rundan, det hade varit rejält skurkaktigt.
Personligen så ser jag ingen poäng att rösta på de som ännu inte har postat för de har inte sett rösten och känner därför ingen press på sig.
Tyvärr funkar det inte så att när lågaktiva spelare väl kommer in i spelet, så börjar de med ens bli jätteaktiva. Titta bara på Vandraren, som kom in, slängde ifrån sig lite småfunderingar, och sedan stack. Vildkatt tycker jag är ett annat exempel, som inte svarade på frågan vad hon hade för förmåga trots att vi bad henne. Hon verkade inte ha läst så långt.
Därför sätter jag gärna press på inaktiva spelare redan
innan de kommer, så tidigt som möjligt, så att
när de kommer så skall de bannemej svara med något konkret.
Du får gärna ha en annan åsikt. Jag vet inte om mitt resonemang är så himla smart, egentligen, men så tänker jag, iaf.
Ska vi rösta på de som vi misstänker mest eller på den med ingen/låg inaktivitet?
Va? Får man inte tycka att inaktivitet är misstänksamt?
borde det inte vara så att: 'Även om Björn vore en överklassare' och i så fall så betyder det att Rising också är en överklass, annars kan han ju knappast veta detta.
Suck. Yes, jag outade både mig och min överklasskompis Björn, eftersom jag är über-n00b.
Eller: så är jag helt enkelt inte lika elite på grammatiken som du. Tycker du inte det framgår av sammanhanget vad jag menade?
Även fast du får goda vibbar från båda så har du kvar din röst på krank, varför?
Det har jag redan svarat på. För att det är dag 1, vi har inte fått något avslöjande än, det finns inget konkret att gå på, och det är enbart nybörjare som tror att de har några reella tecken som pekar åt än det ena eller det andra hållet.
Ja, krank beter sig som vanligt. Det i sig är "rätt grönt". Men nog kan han väl vara överklass ändå? Min röst gjorde mer nytta på ett levande tåg än (vad jag trodde var) ett dött tåg, så enkelt var det. Till och med när jag blev pressad att svara på vem jag helst röstade ut så svarade jag "Basenanji... men det är rätt jämnt skägg mellan er allihop". Jag har ingen riktigt konkret misstanke mot någon av er. Det är för tidigt för sådana. Det är viktigare att vi agerar på ett sådant sätt att vi får information, så att vi kan
få något att utgå ifrån.
med tanke på att Rising är en person som ses lite som en ledare inom varulvsspelen, så borde det inte vara allt för svårt att skapa ett nytt drev för honom eller?
Erm... För mig är det ganska
jobbigt att anses vara en auktoritet. När folk röstar som jag gör, så får jag ju inte ut något av deras beteenden. Jag berättar om vad jag tycker är smart, men jag vill att alla ska spela på sina egna sätt. Att organisera alla andra spelare (såsom exempelvis Herr Nils gör när han spelar) vill inte jag göra, för jag tycker inte det är särskilt bra spel, och jag misstänker att många inte heller tycker det är särskilt roligt.
Jag var rätt
glad över att Vildkatt-tåget växte även efter att jag hoppat av; och det ger mig mycket mer som varulvsjägare än att herda en massa får att följa efter mig i allt jag gör.
Läs mitt beteende med dessa ögon, så tror jag att det framstår mer rationellt.
Vad du säger och hur du gör säger emot varandra. Du säger att man ska rösta på den man misstänker
Du citerar vad jag skrivit om att pressa någon till avslöjande gentemot att massclaima. Du tolkar den texten som ett råd kring vem man skall rösta på.
Jag säger att den som flest misstänker (den som har flest röster emot sig) skall claima först, istället för att alla skall massclaima samtidigt. Det var allt jag sade i stycket du citerade.
I övrigt har min linje varit glasklar från första början; ut med slumpröster tidigt, försök sedan paketera ihop dessa till drev; det största drevet pekar ut en person som claimar - därefter kan spelet börja på allvar.
Vore inte det helt perfekt för Överklassen att få reda på vad vi har för förmågor, vore det inte bättre att avslöja den övriga informationen först. Förmågor är väl bland det sista man brukar avslöja i tema-spel?
Vi vet ju inte vad rasen
gör ännu. Hade vi vetat det så hade jag kanske föreslagit att man skall outa rasen först. Och om varulvarna får veta folks alkoholgränser så kommer de ju att utnyttja detta för att rollblocka oss på effektiva sätt. Kvar är förmågan.
Jag tycker dock det är intressant att du vill att avslöjanden skall börja i en annan ordning. Det är något vi borde diskutera. Det är inte direkt knutet till ditt case gentemot mig.