Några tankar (förlåt för att jag låter så besserwissrig och för att jag skriver sånt som alla vet, men jag måste ändå av pedagogiska skäl vara lite övertydlig):
1) Feu är en hedersknyffel. Han har använt random.org och det innebär att vem som helst kan vara Överklass. Det innebär att när ni läser inlägg så försök att komma ihåg att alla är lika mycket misstänkta, även om några uttrycker sig roligare, smartare, krångligare, etc.
2) Den viktigaste förmågan är Siaren. Siaren kan visa vem som är överklass och vem som är borgare. Siaren är den som Överklassen vill ta ut så fort som möjligt.
Vi måste vara rädda om siaren!
3) Näst viktigast är Väktaren, som i det ideala spelet lyckas skydda siaren runda efter runda. när Väktaren ve vem som är Siare kan Siaren gå ut med sin förmåga.
4) Outning är bra när det gör det svårt för överklassen att gömma sig. Outning är dåligt om det innebär att Överklassen kan förstå vilka som har viktiga förmågor. Därför kommer en del av Överklassen gärna stödja ett outningsrace.
I de tidigare spelen har Feu gjort så att vissa förmågor/raser/etc har haft ett visst antal varulvar. Det har lett till att man med uteslutningsmetoden har kunnat anta vilka som är varulvar/bybor. Jag tror att det fungerar likadant nu. Men spelen har varit hyggligt komplicerade och vi måste veta vad vi gör. Därför tycker jag att vi ska diskutera kring alternativen innan vi gör något. Vi kan tex diskutera kring vad alkoholnivån innebär rent speltekniskt, innan vi utgår från att den för med sig en viss effekt. Jag föreslår helt enkelt ett gemensamt hypotesprövande.
5) Byn har hittills alltid förlorat på att man har haft svårt att se vissa varulvar. En del av de tidigare varulvarna har spelat mycket skickligt och gjort det svårt för byn att hitta dem genom att använda olika strategier. Därför är det viktigt att vi använder siare/väktarerollerna skickligt, för utan dem är det i princip dömt att misslyckas. Hur snygga pdf:er och diagram vi än gör så är siarens info 24 karat.
6) Det kan vara härligt och häftigt med stämningssnack eller så kan det vara jobbigt och förvirrande. Sådant kan vara ett sätt för folk att mellan raderna berätta om sin roll, eller så kan det vara ett sätt av Överklassen att skapa brus. Tänk bara på att ditt kodade meddelande kan uppfattas av Överklassen, men inte av Borgarna...
7) Min personliga och ännu oprövade teori kring den här omgången är att byn kommer dra fördelar av att vi pratar väldigt konkret om spelet. Den här omgången tror jag att Överklassen kommer ha svårt att låta bli att gå in och kommentera allt som sägs och skrivs. Byn kommer inte orka läsa 8+ sidor konversation om i princip ingenting – vilket i realiteten blir ett utmärkt gömställe för Överklassen.
Samtidigt är det dåligt om Överklassen kan gömma sig genom att låta bli att posta.
Min rekommendation är tvenne till antalet:
–Skriv om konkreta idéer, spår och tankar.
–Skriv varken för mycket eller för lite.
Kommentarer? Har jag missat nåt?
/Basse, snart kommer mera tankar, men jag avvaktar lite