Nekromanti Varulvsspel:UA - Första drinkrundan

Rising

Vila i frid
Om man anser att sin förmåga inte verkar ha någon som helst påverkan på spelet. Kan man säga den då?
Nej, det ska vi inte (även om Överklassen nog redan har förstått att du inte har någon stark förmåga).

Vanliga borgare (och borgare med små meningslösa förmågor) skall inte berätta att de är Vanliga borgare; eftersom det gör att Överklassen lättare kan skjuta prick på de borgare som har värdefulla superförmågor. Sådana skall ju vi försöka skydda, genom att låta dem få gömma sig i vår folkmassa.

Så låt bli att prata om förmågor vind för våg.

---

Själv har jag spelat tre spel på mafiascum, två spel på Sverok, ett spel via mail och ett spel på ett helt annat forum, samt ett spel med Feuflux som lekledare. Utöver det har jag hostat några stycken temaspel här på wrnu, och lekt spelet en gång i verkligheten (men det var typ sexton deltagare och en maffia, så det räknar jag inte direkt som ett riktigt spel).

Jag har bättre vinstprocent som varulv än som bybo (har faktiskt aldrig blivit utröstad som varulv, utan dött av rivaliserande varulvsstammar båda de gånger jag dött som varulv), och har aldrig varit med om att både vinna och överleva fram till slutet som bybo. Den enda gången jag spelat som en tredje fraktion så var jag en Survivor som vann om jag bara kunde hålla mig vid liv fram till slutet, och det gjorde jag.

I början såg jag mig som något av en auktoritet på temaspel, eftersom jag hade läst och spelat många fler spel än de jag spelade med här på wrnu; men nu för tiden så har väldigt många andra deltagare kommit upp i ett liknande (eller större) antal spelade spel att jag numera känner mig mer som "en i gänget".

Vicotnik

Den onde
Staff member
Glom said:
Vicotnik said:
Party time och för att dra igång det hela så börjar jag med att lägga min röst på den sista i alfabetsordning, för att lätta lite på trycket på de som normalt brukar få ta första smällen, så min röst går på Zebulon.
Röst: Zebulon
aah, sambatåg eller röstningståg iallafall.

Röst: Vicotnik
Skulle man kunna få en motivering till rösten på mig?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vimes said:
Vilket är ditt varulvsspels-/maffia-CV? Har du varit med tidigare? Har du varit varulv tidigare?
Jag har vairt med i alla varulvsspel här på wrnu utom Dungon röjet.
Och jag har spelat Varulv två gånger, Batman och nu senast Starwars. Har dock bara vunnit som varulv engång och det var i starwars spelet. Annars så har jag bara varit bybo, dvs jag har aldrig spelat DTF.

Mogger

Hipsteranka
Vicotnik said:
Skulle man kunna få en motivering till rösten på mig? [/quote]

Det är väl fel väg att gå. Minns att vi är ett lag. Med största sannolikhet är Glom borgare, och med största sannolikhet är även du det. Glom måste rösta, och måste göra det tidigt. Det är sånt vi vinner på. Det är inte kul att få röster på sig, men samtidigt är det vårt enda redskap. Så låt rösten på dig ligga, försöks säga något med din egen röst istället.

Det här är väl mer ett generellt svar, så ta inte till dig för mycket Vic. :gremsmile: Tänk på att vi måste ta en för laget då och då. Det är vårt jobb. Vi är bönderna på ett schackbräde. Några har kraftroller. De ska vi skydda. Men det kan vi bara göra helt blint, genom att spela vettigt.

tull

Hero
Måns said:
Vicotnik said:
Det är väl fel väg att gå. Minns att vi är ett lag. Med största sannolikhet är Glom borgare, och med största sannolikhet är även du det. Glom måste rösta, och måste göra det tidigt. Det är sånt vi vinner på. Det är inte kul att få röster på sig, men samtidigt är det vårt enda redskap. Så låt rösten på dig ligga, försöks säga något med din egen röst istället.

Det här är väl mer ett generellt svar, så ta inte till dig för mycket Vic. :gremsmile: Tänk på att vi måste ta en för laget då och då. Det är vårt jobb. Vi är bönderna på ett schackbräde. Några har kraftroller. De ska vi skydda. Men det kan vi bara göra helt blint, genom att spela vettigt. [/quote]

Alltså jag fattar inte. lulz
Hur listar vi ut vilka vi ska skydda då utan att avslöja något?

Mogger

Hipsteranka
Inaktiva

Efter en rejäl näsbränna pga av stor inaktivitet och förvirring i ett tidigare varulvspel har jag gjort det till min plikt att göra mig av med sådana när jag träffar på dem!

Dessa är inaktiva än så länge:
Vandraren
Vildkatt
hjk
kefka
Zebulon

Jag vill att ni börjar posta omgående!

tull

Hero
Re: Inaktiva

Måns said:
Efter en rejäl näsbränna pga av stor inaktivitet och förvirring i ett tidigare varulvspel har jag gjort det till min plikt att göra mig av med sådana när jag träffar på dem!

Dessa är inaktiva än så länge:
Vandraren
Vildkatt
hjk
kefka
Zebulon

Jag vill att ni börjar posta omgående!
Kefka har skrivit en gång i tråden, han röstade på vandraren då för att vandraren var ett fyllo. Du hittar hans inlägg på sida 2.

De som är lurkar är alltså:
Vandraren
Vildkatt
Hjk
Zebulon

kefka

Hero

Elaka Màns! Jag postade visst en inlägg igàr, din lilla luring!

Angàende outning, jag tycker inte att det är bra ide. Med tanke pà spelets tema sà är jag ganska säker pà att raser är kopplade till förmàgor. PSI-mutanter känns som nàgon skrev ovan, som potentialla siare.

Mogger

Hipsteranka
Persson said:
Hur listar vi ut vilka vi ska skydda då utan att avslöja något?
Det är inte så lätt, men det finns vissa sätt. Först och främst känner vi ju till våra egna förmågor, så vi vet om vi ska skyddas eller skydda. Ska vi skydda ska vi inte avslöja vår förmåga, vi ska vara uppmärksamma på folk som ligger lågt, för de kan göra det för att inte sticka ut. Samtidigt kan de göra det för att de är skumma med, det vet vi inte. Det vi måste inse är att individuellt är vi meningslösa men som ett lag är vi oslagbara. Dessvärre finns det ganska många lager i det här spelet. Det är väldigt lätt att resonera som "nu gör X så, då gör han det för att han är Y men vill att vi ska tro att han är Z" o.s.v. Och ibland är det så. Och ibland inte.

Men hav förtröstan. Vi kommer att kunna urskilja mönster. Allt vi gör i början verkar helt slumpartat men det är några bland oss som vet exakt vad de gör. Det är så de kommer att avslöja sig. Så, håll ögonen öppna, ventilera dina teorier, rösta och försök vara en så god (med)borgare som möjligt.

Mogger

Hipsteranka
Rättelse!

Dessa är inaktiva:
Vandraren
Vildkatt
hjk
Zebulon

(Kefka är inte alls inaktiv. Ursäkta)

!Paxen

Swashbuckler
"Fy tusan va festen pågår länge! an blir ju trött i benen av att hålla på och stå så här.."

Röst: Krank

kefka

Hero

Angàende fyllehalt, jag tror att överklassen huvudakligen kommer bestà av IMM, (däremot inte sagt att alla IMM behöver vara överklass). Persson skrev ovan att hans djurmutant är okänslig mot alkohol, och det vorde konstigt om robotar kan bli alkoholpàverkade.

Varför làta en deltagare starta med hög alkoholhalt? Antagligen för att det pàverkar hans förmàga. Alltsà Vandraren är en potentiell IMM och därmed en potentiell överklasssnobb. Làngsökt, javisst! Men sà mycket att gà pà finns det inte i första rundan.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Måns said:
Vicotnik said:
Glom said:

Det här är väl mer ett generellt svar, så ta inte till dig för mycket Vic. :gremsmile: Tänk på att vi måste ta en för laget då och då. Det är vårt jobb. Vi är bönderna på ett schackbräde. Några har kraftroller. De ska vi skydda. Men det kan vi bara göra helt blint, genom att spela vettigt.
Lugnt, jag vet att det är extremt svårt att motivera sina röster i början, men det är bättre med en dålig motivering än ingen alls enligt mig, då det ger oss något att arbeta med senare i spelet.

Håller på övrigt på att sammanställa mina vanliga listor över saker vi vet och röstnings mönster återkommer med en bifogad fil över detta när jag är klar med den (tar längre tid att göra det då man måste jobba samtidigt).

Basenanji

Postd20modernist
Tro det eller ej Persson, men det kommer att framgå.

En häftig grej i sådana här spel är när två siare helt plötsligt träder fram, bägge lika ivriga att intyga sin oskuld. Det bruka då snabbt visa sig att någon har ljugit tidigare. Det där är varulvarnas svåraste utmaning: att lyckas ljuga genom hela spelet. Och det är mycket svårare än vad man kan tro – jag vet eftersom jag spelat varulv i Batmanspelet.

Som varulv vill du undvika frågan: "Vilka tror du är varulvar och varför?" så länge som möjligt, eftersom det innebär att du (varulven) måste välja mellan att antingen ljuga och peka ut oskyldiga bybor eller att ange en av de dina.

Men det bästa så här i början, när vi inte har ågon säker information är att få till snack om spelet. För även där och då måste varulvarna ljuga. Och när lögnerna flockas...då blir det ännu lättare att se varulvarna.

Så ta det lugnt bara. Vi kan diskutera runt spelet ett tag till. Förmodligen håller vi på sjuå-tta rundor så den här första rundan är rätt oviktig, även om vi inte ska negligera den.

(Om du vill ha inspiration och orkar kan det vara en god idé att titta lite i Star Warsspelet som vi spelade förut!)

Mogger

Hipsteranka
Vicotnik said:
Lugnt, jag vet att det är extremt svårt att motivera sina röster i början, men det är bättre med en dålig motivering än ingen alls enligt mig, då det ger oss något att arbeta med senare i spelet.
Du har naturligtvis helt rätt. I min iver att göra mig nyttig missade jag det självklara. Självklart bör röster kommer i sällskap med en motivering.

Basenanji

Postd20modernist

Ok, det där var din teori om alkohol. Här kommer min:

Vad innebär egentligen alkoholhalten?

Så här skrev Feu i den första tråden (intresse):

"Varje runda får varje spelare dessutom köpa en drink och ge till någon annan spelare. En drink ökar Alkoholnivån hos mottagaren med 10%. Alkoholnivån påverkar förmågorna hos flera festdeltagare så det spelar roll vem du ger din drink till. Anges ingen mottagare (skickas som PM till spelledaren) så dricker du din drink själv."

Ergo: Alkohol påverkar förmågorna.

Vidare skriver Feu:

"(Borgare)
Ras: MD (muterat djur)
Alkoholnivå: 0% (Din förmåga fungerar bara mellan 50% och 100%)
Förmåga: Med dina starka armar kan du skydda dina vänner. Du är alltså väktare och får varje runda välja en person som du vill skydda från Överklassens utstirrning. Tyvärr är du feg innan du fått i dig lite alkohol och vågar inte använda din förmåga innan du kommit upp i 50% alkoholnivå. Du skriver då i PM till spelledaren t.ex: Jag vill skydda AAA och i andra hand BBB."

Och:

"(Överklass)
Förmåga: Du har otroligt skarpa ögon och kan med hjälp av dessa se vem/vilka en person får drinkar av. Du skriver alltså i PM till spelledaren t.ex: Jag vill se vilka AAA får sina drinkar av, och i andra hand se vilka som ger till BBB."

Ergo 2: Vi vet inte vilka som skickar drinkar till vilka, men några av oss kan antas ha en förmåga som gör att de kan se vem som skickar till vem.

I reglerna för första drinkrundan skriver Feu så här:

"7/ Alkoholnivån minskar för alla med 5%, och ökar sedan med 10% för varje drucken drink. Man kan inte få mindre än 0% eller mer än 100% (då kräks man i ett hörn och fortsätter sedan festa med 100% Alkoholnivå)."

Vilket innebär att det är svårt att "bli av" med alkohol, om inte resten av festen aktivt undviker att ge drinkar till en. Å andra sidan har vi hittills bara exempel på att det kan vara bra med hög alkoholhalt (se ovan).

Rising tror att drinkförfarandet är ett sätt att spä på mängden PM totalt, så att överklassen inte blir handikappade av att vara tvungna att skicka PM till Feu.

I Mutant:UA finns det dels en mutation som gör att man är okänslig för gifter och dels kan vi anta att RBT inte är så känsliga för alkohol (eller så är de det pga elektronikens känslighet för vatten).

Slutsats:

Några av oss med viktiga förmågor kommer behöva få i sig drinkar.
Vi har än så länge inga säkra källor på att hög alkoholhalt för med sig negativa effekter.
Det verkar vara angeläget för överklassen att kunna dra slutsatser kring vem som har skickat drinkar till vem.
En del av oss kommer vara okänsliga för alkohol (om vi ska tro Persson).

---

Andra tankar kring alkoholhalt och drinkförfarandet?

tull

Hero

kefka said:
Angàende fyllehalt, jag tror att överklassen huvudakligen kommer bestà av IMM, (däremot inte sagt att alla IMM behöver vara överklass). Persson skrev ovan att hans djurmutant är okänslig mot alkohol, och det vorde konstigt om robotar kan bli alkoholpàverkade.

Varför làta en deltagare starta med hög alkoholhalt? Antagligen för att det pàverkar hans förmàga. Alltsà Vandraren är en potentiell IMM och därmed en potentiell överklasssnobb. Làngsökt, javisst! Men sà mycket att gà pà finns det inte i första rundan.

Borde inte robotar vara känslig mot alkohol? Jag menar de är vandrande brödrostar ffs? :gremsmile: Om jag spiller bira på min brödröst låter den "Wzzzziiischh" sen dör den. Om vi då tänker oss att robotarna har viktiga krafter så är det ju dumt att få dem att låta "Wzzzzissschhh".

Alltså om vi inte vet att någon får något häftigt pga sitt alkoholmissbruk så kan man ge mig drinkarna, inte för att jag har något "djupare behov" utav det utan därför att det vore ballt att bli 100% tankad. Så omogen är jag vilket andra trådar jag skrivit i bevisar om ni frågar mig! :gremlaugh:

En teori jag har: Eftersom det bara är Vildkatt och Vandraren som är på lyset så kan det ju vara mycket troligt att en utav "överklassens" förmågor är att göra något styggt. Men att denne snobbspecialare är beroende utav att bli tankad först. Därför blir det intressant att se ifall någon utav oss borgare blir oväntat tankad. Att "offentliggöra" vem man ger sina drinkar till är väll en bra idé iaf? Jag ser inte varför det skulle vara särskilt dumt iaf och det skulle öppna för mer transparens och ärlighet i gänget senare.

Förslag: Att alla säger vem de ger sin drink till.

Jag tror inte att de deltagare som har hög alkoholhalt är beroende av att ha det för att få någon förmåga tillgodoställd. Men det får vi se när Vildkatt och Vandraren skriver.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Persson said:
Förslag: Att alla säger vem de ger sin drink till.
Jag anser detta var en dum ide då överklassen lättare kan dra slutsatser av detta i dagsläget än vad vi medborgare kan. Och det finns inget som hindrar en spelare från att ljuga om vem han/hon har gett drinken till.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Rättelse!

Måns said:
Dessa är inaktiva:
Vandraren
Vildkatt
hjk
Zebulon

Jag byter min röst till Vildkatt, för att sätta lite mer press på henne, men kommer byta så for hon visar sig aktiv och om inte Zebulon har postat något då så kommer han åter få min röst, om ingen annan hinner göra sig förtjänt av min röst tills dess.

Röst: Vildkatt

tull

Hero
Re: Rättelse!

Vicotnik said:
Måns said:
Dessa är inaktiva:
Vandraren
Vildkatt
hjk
Zebulon

Jag byter min röst till Vildkatt, för att sätta lite mer press på henne, men kommer byta så for hon visar sig aktiv och om inte Zebulon har postat något då så kommer han åter få min röst, om ingen annan hinner göra sig förtjänt av min röst tills dess.

Det finns ett visst genidrag med att ge inaktiva deltagare röster ju! Jag läste i Star Wars tråden (5e rundan tror jag det var) och där vann "varulvarna" för att en av spelarna var inaktiv. 3st åkte ut då. Så om vi röstar på de som inte gjort något ljud ifrån sig än så länge så minimerar vi risken att rösta ut extra många denna runda. Antar att det är så du också tänker?