Nekromanti Varulvsspel:UA - Första drinkrundan

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vicotniks lista

Här kommer ett dokument över hur folk har röstat, förmågor nuvarande alkohol nivå samt motivering på röstläget.
Röd text på namn i dokumentet innebär att personen har flyttat sin röst till någon ny.

//Vicotnik håller tummarna att han lyckades bifoga filen.

Attachments

tull

Hero
Re: Inaktiva

Vicotnik said:
Persson said:
Förslag: Att alla säger vem de ger sin drink till.
Jag anser detta var en dum ide då överklassen lättare kan dra slutsatser av detta i dagsläget än vad vi medborgare kan. Och det finns inget som hindrar en spelare från att ljuga om vem han/hon har gett drinken till.
Fast om folk kan "tjyvkika" på bjudandet (som exemplet överklass) så finns det ju ett facit och på så sätt vet vi vilka som ljuger. I Star wars spelet iaf, så hade ju aldrig "varulvarna" någon unik förmåga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn den gode said:
jag brukar ha en provocerande spelstil
Det var ett snällt sätt att uttrycka saken...

Björn den gode said:
Jag tycker det är fånigt med temaspel
Och ändå är du här...

Björn den gode said:
Det sagt, mina observationer så här långt, vildkatt är borgare, måns är den som står överst på min lista över misstänkta, vandraren är borgare men inte lika mycket som vildkatt, den vi borde rösta på just nu är krank. Jag tänker nöja mig med att motivera det sistnämnda. Krank är en sneaky bastard, han har till och med som bybo lyckats göra misstag som bara en maffia kan tänkas göra, det gör att vi måste rösta ut honom förr eller senare och eftersom vi inte har något bättre för oss just nu lika gärna förr. Det finns bara två personer som jag tror skulle spela överklass bättre än krank men å andra sidan så tillför han lite under medel om han skulle vara borgare, det gör honom till ett självklart first round pick, så kanske han till ett senare parti dessutom lärt sig att inte spela så sneaky.

Eeeeh... Jag tänker inte dra några större växlar på det här, men vad du säger är alltså att du vill rösta ut mig för att du vill uppmuntra mig till att spela sämre nästa gång jag är varulv? Vilket bisarrt argument, det betyder ju att du tänker offra mig i alla varulvsspel vi spelar tills du hittar mig som varulv någon gång.

"Tillför lite under medel" - Tja, jag har berättat om min erfarenhet, jag har röstat med hyfsad motivering för mina röster, och jag har kommit med teorier angående raser och förmågor. Utveckla gärna på vilket sätt jag bidragit "under medel".

Basenanji

Postd20modernist
Deltagarantalet mm

Angående raser, deltagarantal mm

Vi är arton spelare.

Om vi har med fem varulvar kommer spelet tidigast ta slut efter åtta rundor (varulvarna stirrar ut en, och byn hänger en av de sina varje runda).

Om vi har sex varulvar kommer spelet tidigast ta slut efter sju rundor (se ovan).

Hur länge tror ni att vi orkar spela? Jag menar att detta talar för sex varulvar.

Vi har sex raser: IMM, MM, MD, MMD, PSI, RBT

Om fördelningen av överklassare är jämn (symmetrisk) skulle det vara rimligt att tro att det finns en överklass/ras samt att spelet innehåller tre av varje ras (3*6=18).

I så fall skulle det vara lätt (alltför lätt?) att hitta en överklass, genom att vi bara behöver koncentrera oss på en ras åt gången och ha 1/3 att få tag på en varulv...

Ändå säger min magkänsla (och den kan vara värd att varna för!) att Feu sällan skapar assymetriska spel, utan syftar till symmetri.

Vad tror ni?

/Basse, nu sticker jag, ska ha föreläsningar från 12-18, därefter inkvarteras på hotell och därefter äta middag hos kompis. Jag återkommer vid elvatiden ikväll skulle jag tro. Livet är lyx för en som har förmånen att få gå i Jan Björklunds forskarskola...

Vicotnik

Den onde
Staff member

Persson said:
Vicotnik said:
Persson said:
Jag anser detta var en dum ide då överklassen lättare kan dra slutsatser av detta i dagsläget än vad vi medborgare kan. Och det finns inget som hindrar en spelare från att ljuga om vem han/hon har gett drinken till.
Fast om folk kan "tjyvkika" på bjudandet (som exemplet överklass) så finns det ju ett facit och på så sätt vet vi vilka som ljuger. I Star wars spelet iaf, så hade ju aldrig "varulvarna" någon unik förmåga.
Jag är ganska så säker på att det finns roller som har förmågan att se vem som får drinkar och av vem, men att gå ut med vem som ger vem drinkar gör det bara enklare för en spelare att bluffa en sådan förmåga, dock går det ju att ljuga om vem man ger till för att se om man kan sätta ditt en som ljuger, men då kommer man själv bli misstänk för att vara varulv/spec roll då man har ljugit.
Så jag tror att vi bör hålla det hemligt, ett tag i alla fall. Det är troligtvis vetig info att gå ut med om man börjar bli pressad och lite senare i spelet kan ju de roller som har förmågan förhoppningsvis bekräfta ett uttalande.

Björn den gode

Swashbuckler
Och ändå är du här...
Jo, anledningen är att det finns så mycket skönt folk här att jag så gärna vill vara med att leka att jag tar vad som bjuds.

men vad du säger är alltså att du vill rösta ut mig för att du vill uppmuntra mig till att spela sämre nästa gång jag är varulv?
Nej, tvärtom, jag vill uppmuntra dig att spela bättre nästa gång du inte är varulv. Du verkar liksom inte tycka att det är något problem att du framstår som en varulv även när du är på den goda sidan, men det är det.

Utveckla gärna på vilket sätt jag bidragit "under medel".
Det är min erfarenhet från tidigare spel, för att säga det mer rakt på sak: Du är bra på att spela varulv, dålig på att spela bybo, såna spelare bör vi ha ihjäl.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Deltagarantalet mm

För att minska mängden synlig text så tänker jag spoiler märka det jag svarar på, förslagsvis gör vi alla det om det är en längre text.
Basenanji said:

Vi är arton spelare.

Om vi har med fem varulvar kommer spelet tidigast ta slut efter åtta rundor (varulvarna stirrar ut en, och byn hänger en av de sina varje runda).

Om vi har sex varulvar kommer spelet tidigast ta slut efter sju rundor (se ovan).

Hur länge tror ni att vi orkar spela? Jag menar att detta talar för sex varulvar.

Om fördelningen av överklassare är jämn (symmetrisk) skulle det vara rimligt att tro att det finns en överklass/ras samt att spelet innehåller tre av varje ras (3*6=18).

I så fall skulle det vara lätt (alltför lätt?) att hitta en överklass, genom att vi bara behöver koncentrera oss på en ras åt gången och ha 1/3 att få tag på en varulv...

Ändå säger min magkänsla (och den kan vara värd att varna för!) att Feu sällan skapar assymetriska spel, utan syftar till symmetri.

Vad tror ni?

Jag tror att vi har fyra eller fem överklassare mot oss. Samt så utgår jag ifrån att vi har en tredje fraktion med egen agenda, då inget av feu's spel inte har haft med en tredje fraktion. Så för oss så har vi mellan 5-6 fiender att bekämpa, och är vi 18 stycken så känns 6 stycken (en tredje del) väldigt mycket att slåss mot, så jag skulle gissa på att det är totalt 5 stycken, frya överklass och en DTF.

Sen att det skulle finnas en symetri i vilka raser som tillhör vilken sida tror jag inte finns, då det skulle bli för lätt för oss att hitta överklassen om vi outade raser.

tull

Hero

Vicotnik said:
Persson said:
Vicotnik said:
Persson said:
Jag är ganska så säker på att det finns roller som har förmågan att se vem som får drinkar och av vem, men att gå ut med vem som ger vem drinkar gör det bara enklare för en spelare att bluffa en sådan förmåga, dock går det ju att ljuga om vem man ger till för att se om man kan sätta ditt en som ljuger, men då kommer man själv bli misstänk för att vara varulv/spec roll då man har ljugit.
Så jag tror att vi bör hålla det hemligt, ett tag i alla fall. Det är troligtvis vetig info att gå ut med om man börjar bli pressad och lite senare i spelet kan ju de roller som har förmågan förhoppningsvis bekräfta ett uttalande.

Okej, tänkte inte så. Jag tycker vi kör på din idé isf.

Är det fritt att name-droppa vilka man tror är varulvar när som helst eller om jag har en teori bör jag då hålla käften?

Vicotnik

Den onde
Staff member

Persson said:

Är det fritt att name-droppa vilka man tror är varulvar när som helst eller om jag har en teori bör jag då hålla käften?
Det är frittfram att name-droppa vilka du tror är varulvar, det är bara till fördel för oss då det ger oss saker att analysera och diskutera runt.

Så såna listor är guldvärda för oss :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Först: Anledningen att vi skall använda fetstil i våra röster är för att de skall synas tydligare. Det hjälper både oss och Feuflux. Men hela poängen med det försvinner en aning om ni fortsätter envisas med att använda fetstil i löpande text. Jag föreslår att vi slutar med det.

Sedan: Det är typ bara åtta personer som har röstat i nuläget. Det är på tok för litet. Nu tänker jag systematiskt lägga min röst på var och en av de som inte röstar, för att pressa alla att slänga ur sig någon röst. Jag börjar med:

Röst: Vildkatt

DesertRain

Hero

Basenanji said:

Vi är arton spelare.

Vad tror ni?

/Basse, nu sticker jag, ska ha föreläsningar från 12-18, därefter inkvarteras på hotell och därefter äta middag hos kompis. Jag återkommer vid elvatiden ikväll skulle jag tro. Livet är lyx för en som har förmånen att få gå i Jan Björklunds forskarskola...
Det är ju lite likt den färgteorin som jag arbetede utifrån i star wars spelet, och den visade sig ju att stämma. Fast 1/3 varulvar låter rätt mycket tycler jag eftersom det tidigare har legat runt 1/4. Fast om det ligger något i det du säger kan ju Feu ha gjort så medvetet för att minska varulvarnas övertag, om de är 6 stycken.

Björn den gode

Swashbuckler
Ja, det verkar vara en jättebra idé, vi slösar bort hela rundan med att vänta på folk som inte är aktiva i tur och ordning, vi röstar dessutom på dom utan motivation så att det blir väldigt lätt för varulvarna att gömma sig. Alltså, det är klart det är jobbigt med folk som inte är här, men det som kommer hända nu är alltså att typ ikväll (om vi har tur) så skriver Vildkatt "Jag är här, men har inte hunnit läsa allt än, så jag vet inte vem jag ska rösta på", då byter folk röster till Vandraren som kanske kommer in imorrn kväll och säger ungefär samma sak och då ska vi allihop på sista dygnet försöka skapa ett riktigt drev.

Ja det suger att det går att gömma sig som inaktiv, men det suger ännu mer om vi låter de mest inaktiva diktera tempot på dreven. Det måste vara bättre att dreva mot dom som faktiskt är här, och sen låta spelledaren ersätta folk som är helt inaktiva.

Ergo, ta och rösta på Krank eller eventuellt Måns istället. Krank för att han ska dö, Måns för att han är mer överklass än resten (ligger just nu på ca 35% på min lista).

kefka

Hero

Några av oss med viktiga förmågor kommer behöva få i sig drinkar.
Detta kan även stämma för överklassen, du har ju dessutom möjligheten att koordinera vilka de ska ge drinkar till. Alltsà bör vi vara misstänksamma om nàgons alkolhalt ökar med 30-40% pà en runda.

DesertRain

Hero

Dags för en röst, och den faller på Vildkatt. Får se om vi kan skaka lite liv i honom nu.

Röst: Vildkatt

Rising

Vila i frid

Öh, nej. Fyra rundor. Överklassen vinner ju när de är hälften av deltagarna.

Du föreslår att det kan vara sex Överklassare, men det vore ett oerhört svårt spel, med en tredjedel varulvar.

Jag tror att det antingen är fem överklassare, eller något i stil med tre-fyra överklassare + tre andra scum i en rivaliserande fraktion. Knowing Flux; förmodligen det senare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn den gode said:
Du verkar liksom inte tycka att det är något problem att du framstår som en varulv även när du är på den goda sidan, men det är det.
Du försöker alltså få det att framstå som att jag inte försöker spela bra som bybo? Att jag inte försöker "bli bättre"? Det är givetvis rent nonsens från din sida. Jag gör mitt bästa, både som bybo och som varulv. Sedan VET jag att jag generellt blir misstänkt tidigt, oavsett vilket - det har bland annat att göra med att ja, jag är ganska bra som varulv, då är det praktiskt att hugga på mig tidigt, "för man vet ju aldrig".

Så jo, jag tycker att det är ett problem. Och ja, jag försöker göra bättring. Däremot är det ju så, att det enda jag kan göra emot folks inbyggda fördomar mot mig sedan tidigare spel är att spela dåligt nästa gång jag är varulv, för att få er tillåtelse att spela bybo i ännu nästa. Ser du inte hur jävla snett det blir?

"provocerande" är ett snällt sätt att uttrycka sig, som sagt. Som en bindgalen, rabiessmittad hund, more like. Jag minns att jag gillade dig som bybo när jag var varulv, för det var hemskt praktiskt att se nån som högg kraftigt och blint åt alla möjliga håll. Du gjorde det föredömligt enkelt att sprida misinformation; så länge du var låst vid ett mål kunde man göra lite som man ville.

Kanske är det ett misstag, men jag tänker ändå inte rösta på dig. För jag vet att du spelar såhär när du är varulv.

Nu tänker jag hoppas att folk inte, sin vana trogen, anser att "han försvarar sig med ett långt inlägg" betyder "han är antagligen varulv" - det är en av de där bisarra anledningarna folk brukar ha att rösta på mig.

Basenanji

Postd20modernist

Jävlar du har rätt. Sorry, jag tänkte för kort. Ditt alternativ verkar sunt: tre-fyra överklass, tre i DTF samt 11-12 borgare.

---

Nu kommer min första röst. Den kan ändras.

RÖST: MÅNS

Jag tycker att följande har betett sig skumt:

Kefka
. Nybörjarvarulvsmisstag. Hans motivering "litar inte på fyllon" känns framtvingad.

Sedan det här: "Angàende fyllehalt, jag tror att överklassen huvudakligen kommer bestà av IMM, (däremot inte sagt att alla IMM behöver vara överklass)." Låter skumt eftersom det är så dåligt underbyggt.

Måns. Det här är skumt: Vad gäller mutantvärlden så gör settingen stor skillnad på aristokrater och överklass. Överklassen kan vara MD eller vad som helst, men MD eller IMM är absolut vanligast. PSI är ovanliga överlag men är nästan alltid förklädda på ett eller annat sätt. Robotar står utanför hela skiten. Feu har inte nämnt aristokrater så jag tror inte att vi kan dra någon slutsats kring ras och överklass/borgare än.

Nu kanske Måns bara vill lära oss andra om M:UA eller något men jag får ändå känslan av att han vill "ge oss argument" för att vi ska leta extra noga runt MD/IMM. Varför? och varför drar han in aristokrater i sammanhanget? Skapa brus? Hm.

Sedan tycker jag att det är ett stort problem med inaktiva deltagare, yes baby det gör jag, MEN det är så himla klantigt av varulvarna att spela så. Ni ser hur lätta måltavlor de blir efter knappt en dag? På sikt ska de inaktiva bort, men jag tror inte att listan över inaktiva deltagare innehåller så många varulvar.

Däremot är det varulvsspelens mest politiskt korrekta argument: "Vi måste rösta ut de inaktiva!", näsbränna eller ej.

Dessutom undrar jag lite kring kefka-Måns-debaclet. Känns lite stiff-bag.

Andra jag får feeling kring: Paxen, Persson, krank.

Röstningsläget:

Vicotnik->Zebulon

Zebulon (1) (Vicotnik)

Rising->Hellzon

Zebulon (1) (Vicotnik)
Hellzon (1) (Rising)

Hellzon->Zebulon

Zebulon (2) (Vicotnik, Hellzon)
Hellzon (1) (Rising)

Persson->krank

Hellzon (1) (Rising)
krank (1) (Persson)

Rising->Vimes

krank (1) (Persson)
Vimes (1) (Rising)

krank->Vimes

krank (1) (Persson)
Vimes (2) (Rising, krank)

Måns->Vildkatt

krank (1) (Persson)
Vimes (2) (Rising, krank)
Vildkatt (1) (Måns)

krank-> Vildkatt

krank (1) (Persson)
Vimes (1) (Rising)
Vildkatt (2) (Måns, krank)

BDG->krank

krank (1) (Persson)
Vimes (1) (Rising)
krank (1) (BDG)

Paxen-> krank

krank (1) (Persson)
Vimes (1) (Rising)
krank (2) (BDG, Paxen)

Vicotnik-> Vildkatt

Zebulon (1) ( Hellzon)
krank (1) (Persson)
Vimes (1) (Rising)
Vildkatt (3) (Måns, krank, Vicotnik)
krank (2) (BDG, Paxen)

Persson-> Vildkatt

Zebulon (1) ( Hellzon)
Vimes (1) (Rising)
Vildkatt (4) (Måns, krank, Vicotnik, Persson)
krank (2) (BDG, Paxen)

Basenanji-> Måns

Zebulon (1) ( Hellzon)
Vimes (1) (Rising)
Vildkatt (4) (Måns, krank, Vicotnik, Persson)
krank (2) (BDG, Paxen)
Måns (1) (Basenanji)

Rising-> Vildkatt

Zebulon (1) ( Hellzon)
Vildkatt (5) (Måns, krank, Vicotnik, Persson, Rising)
krank (2) (BDG, Paxen)
Måns (1) (Basenanji)

Purgatory-> Vildkatt

Zebulon (1) ( Hellzon)
Vildkatt (5) (Måns, krank, Vicotnik, Persson, Rising, Purgatory)
krank (2) (BDG, Paxen)
Måns (1) (Basenanji)

Har jag missat nåt?

/Basse, nu i Malmö!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Björn den Gode said:
Ergo, ta och rösta på Krank eller eventuellt Måns istället. Krank för att han ska dö, Måns för att han är mer överklass än resten (ligger just nu på ca 35% på min lista).
Detta är extremt kloka ord. Och då krank för tillfället är mer aktiv än vad Måns är så får krank min röst.

Röst: Krank

Har ärligt talat inga större misstankar mot krank, utan det är snarare för att det är lättare att pressa folk som är aktiva än de inaktiva och jag vill inte att vi förlorar massor med värdeful tid på att jaga inaktiva.

Sen Björn av Måns två inlägg så har jag inte kunnat utläsa så mycket, men sen är jag inte den bästa på att notera små saker, så har du lust att kommentera vad du finner suspekt med Måns?

tull

Hero

Vicotnik said:
Persson said:

Det är frittfram att name-droppa vilka du tror är varulvar, det är bara till fördel för oss då det ger oss saker att analysera och diskutera runt.

Så såna listor är guldvärda för oss :gremsmile:

okej, jag ska på föreläsning nu men när jag kommer tillbaka (ca: 16:00) så kan jag släppa min teori.