Nekromanti Varulvsspel:UA - Första drinkrundan

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
kefka said:
Är det typiskt för dem i förhàllande till tidigare spel?
Mig själv kan jag ju inte egentligen uttala mig om på nåt trovärdigt sätt, så det lämnar jag åt andra.

Björn däremot brukar vara väldigt aggressiv. Som sagt, lite som en rabiat hund, skäller och gläfset åt andra håll. När jag var varulv och han bybo såg jag honom som en tillgång.

!Paxen

Swashbuckler
Paxens konstiga röstmotivering. Att man ska rösta på de aktiva är kontraproduktivt för borgarna.
Oavsett vad jag säger så kommer nog att anmärka på det. Det blev ju lite snack när det talades om att rösta på på dom inaktiva.

Anyhoo, min röst på Krank står fast (även om det kommer att bli tråkigt). Men det är några dagar kvar.

FÖ så ska det bli kul när folk "avslöjar" vem och vad dom är.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Sammanfattning av BDG's inlägg

Sammanfattning av Björn den gode's inlägg:
1. Börjar med att informera att han är en van varulvsspelare och har varit med samt anordnat spelet flera gånger, ser det som ett misslyckande att överleva för många nätter för då har han inte lyckats göra varulvaran nervösa nog. Var på han informera om ganska så grundläggande saker för oss vana spelare, men som kan vara bra för nya spelare att notera. Anser att Vildkatt samt Vandraren är troliga borgare, medan Måns är misstänkt överklassare. Anser att krank är sneaky och skicklig som varulv och därför farlig. Lite luddigt resonemang för att rösta på krank.
2. Anser att det är skysst folk här och är därför med i tema spel trots ogillande för dessa. Vill uppmuntra krank att spela bybo bättre och för att inte framstå som varulv då han är bybo, där emot så anser han att krank bidrar under medel till att sätta ditt varulvar och att vi bör ha ihjäl dem (dåliga spelare med andra ord).
3. För tydligar att man aldrig som vanlig bybo ska ljuga. Och ljuger man och innehar en viktigt roll så ska man meddela det innan man åker ut, för att undvika kaos.
4.Anser att det är en dum ide att rösta på inaktiva i turordning, vilket är slösseri med tid, anser att vi bör rösta på de som är här och kan bidra med info. Anser att det är värdelöst att låta inaktiva spelare driva ner tempot i spelet och att man kan pressa dem senare då de är aktiva. Anser även att vi ska rösta på Måns eller krank, Måns för han är mer överklass än andra och krank för att han ska dö (vilket enligt mig är en dålig motivering till att rösta på någon.)
5. Anser att Rising bör rösta på den som är mest misstänkt och inte den som är minst.
6. Förklarar varför han anser att Måns är skum. Anser att Vildkatt är Borgare med tanke på start inlägget och att Måns inte anser samma sak reagerar han på.

Slutkommentar: Vet inte vad jag ska tro om BDG men som vanligt kommer han med mycket vetig, men nu mer rätt så uppenbar (för oss lite mer erfarna spelare) information om spelet. Annars så är han utträder han lite mer aggressivt än vanligt. Har svårt att plasera Björn den Gode.

Mogger

Hipsteranka
Re: Rättelse!

Nu är det bara vandraren som är inaktiv, så därför:

Röst: Vandraren

Så, varför tjatar jag om de inaktiva. Björn den Vresige har naturligtvis rätt i att det på sitt sätt kan vara meningslöst att rösta på folk som är inaktiva. Men, jag köper inte det riktigt. Först, den enda gången jag har gått helt bort mig i det här spelet var när en bunt semi-inaktiva var varulvar. Det var ytterst förvirrande och frustrerande. Jag tänker inte gå i den fällan igen. Att vara inaktiv är inte en giltig strategi. Dessutom måste jag rösta på någon, och jag tycker personligen att röstmönster så här tidigt är bland de bästa redskapen vi har längre fram. Varför vill inte Björn rösta på de inaktiva? Har sina varulvskompisar i den gruppen kanske? Vad vet jag? Jag har en uttalad strategi och den tänker jag följa.

Så, jag har nog redogjort för min ståndpunkt betydligt tydligare än exempelvis Björns erratiska misstänkligörande av mig, för att inte tala om krank. Rösta ut krank för att han spelar dåligt? Jösses, det var det sämsta och lägsta på länge. Speciellt som det är en ren lögn. krank spelar bättre än genomsnittet och om han är på vår sida kommer vi få användning av honom. Visst, är han skum kommer han att vara jobbig, men det gäller ju ganska många av oss. Björn gillar antagligen inte krank, eller så vill han få bort honom av någon annan anledning. Hur som helst är det ett beteende som inte är konstruktivt för byn. Vi har sett det i så många spel tidigare.

tull

Hero
Re: Inaktiva

Varulvsspelet:

Okej, jag har suttit och filurat nu under tiden då jag var i skolan och tänkt ut följande. Jag ska erkänna att jag läst slarvigt i tråden eftersom en polare kommer snart och vi ska testa Burning Wheel då. Jag arbetar just nu under stress alltså.

1.Om jag skulle vara Varulv/Överklass och varit en forumit som har många inlägg/färgnamn/hängt länge här jo då hade jag startat med att vara bildande i tråden och hjälpa de nya. Så att säga stärka sitt ethos/anseende. Det skulle jag iaf gjort. Men jag har inte varit med i de andra varulvsspelen så den strategin kanske redan är beprövad och misslyckades? Jag skulle nog inte använda mig utav en strategi som en annan använt förut.
Fast varför ska man vara så nytänkande hela tiden iof? Klassiska metoder som ”de gamla grekerna” kom på funkar ju än idag. Okej jag pladdrar nu men det här tänket: Är jag fel ute? Skulle vara kul och veta vad ni tycker.

2.Sen att rösta på aktiva/inaktiva: Fan är det inte dumt att få aktiva spelare utröstade? Jag menar varulvarna vill ju ha så många ute ur spel så fort som möjligt eftersom att de blir enklare att finna desto längre tid spelet håller på? Så tolkar jag den här trådens snack iaf, så om jag vore varulv då skulle jag vilja få ut de aktiva när det finns en möjlighet att även inaktiva spelare försvinner. (Fast iof, hur var det nu igen om säg Vandraren åker ut för att han varit inaktiv fram till torsdag 21:30 blir han ersatt då med en nya spelare? Var det inte så? Isf faller nog den här tanken.)

Därför de som jag tror är varulvar: (har iof inte verifierat hur dessa röstat – men mina tankar baseras till 80% på punkt 1)

Rising – han har varit hjälpsam och arbetat för att stärka sitt anseende. Men han kanske är så normalt?
Basenanji – aktiv i början, etablerat ett ”ethos”
Björn den gode – nu kanske jag är lite paranoid men, jag tror han pressar Krank för att han tycker Krank är farlig. Dessutom tror jag han spelar på Kranks troll historia och åsikter i Off topicforumet. Jag hade iaf använt den metoden för att få Krank utspelad. Jag hade retat upp honom så att hans ilska lyser i texten.
Vandraren – det blev ett jävla drev mot Vildkatt men varför drevs det aldrig mot Vandraren?

Okej jag kanske inte lyckades pricka alla rätt här men jag tror iaf att någon utav dem använder den strategin.

Tredje part: Är det rubbitar de heter kaninerna i mutant som är lite gangster? (av bilderna att döma)
Isf tror jag att om det finns en ”mini” grupp så är det en rubbit som har i uppdrag att supa ned majoriteten av spelarna så att rubbitarna kan ta dem till slavar ellet något. Har inga belägg för det utan jag spånade på vägen hem om möjliga galna twister som Feuflux kan komma på. Men han kanske inte är så galen?

Kommer ändra min röst och inte rösta på vildkatta längre men jag vill veta vad ni tror om mina teorier innan jag gör det.

tull

Hero
Re: Sammanfattning av Persson's inlägg

Vicotnik said:
Här kommer en kort sammanfattning av Persson's inlägg:
1. hintar han om att han vill ha drinkar.
2. Säger bokstavligt talat ge mig drinkarna. Samt så spelar inte alkoholnivån för honom ingen roll. Går ut med att han är MD.
3. Frågar vad som händer om man får 100% alkohol i kroppen.
4. Fått svar på sin fråga och bekräftar: Ge mig drinkar.
5. Spekulerar i att robotar kan gå sönder av alkohol.
6. Undrar om det gör någon skillnad på vem som ger en drinkar.
7. Har inte spelat varulvsspel tidigare på nätet.
8. Kan man säga sin förmåga om den inte har någon regelmässig inverkan på spelet?
9. Undrar hur vi listar ut vilka som vi ska skydda utan att avslöja något.
10. Rättar Måns på vilka som är inaktiva.
11. Funderar åter igenom runt att alkohol kan vara skadligt för robotar. Anser att vi om vi inte har någon vetigare att ge drinka till så kan vi ge dem till honom själv, då det inte gör något skillnad för hans del. Spekulerar även i att Överklassen kan ha en förmåga som kräver att rollen är full för att kunna använda sin förmåga. Föreslår att vi redovisar vem vi ger våran drink till.
12. Anser att det är ett smart drag att rösta på inaktiva deltagare då det var pga det som varulvarna vann i Starwarsspelet (Eget tillägg, vi som var imperiet då hade ändå vunnit rundan där på mycket på grund av en spec förmåga som en av oss hade, så det hade inte gjort någotn skilland om spelaren ifråga hade varit kvar, detta kan de övriga fd.imperialisterna bekräfta).
13. Påpekar att om folk kan se vilka som kan ge drinkar så har vi ett facit på det om vi berättar vilka vi ger drinkar.
14. Undrar om det är fritt att name-dropa vilka man tror är överklass.
15. Meddelar att han försvinner iväg på föreläsning och att senare kommer en lista över misstänkta.

Slutkommentar: Persson är ny, men bidrar med mycket och kommer både med många förslag och frågor. Min gissning så här lång är att Persson är Borgare.

Kul att läsa hur jag agerat! :gremsmile: Jag tänkte kommentera min kommentar om min förmåga: Anledningen till att jag vill göra det offentligt är för att jag inte har en aning om hur jag ska använda den i spelet på ett smart sätt. Jag ser lixom ingen poäng med den rent speltekniskt. Hur jag ska kunna bidra med den förmågan på ett vettigt sätt.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Sammanfattning av Paxen's inlägg

Sammanfattning av Paxen's inlägg:
1. Rollspelar, pratar om ohelig folk som dyker upp när fint folk träffas, ska muta en domare. (är detta tecken på att Paxen är förmögen?)
2. Rollspelar, Klagar på att festen pågår länge och att han blir trött i benen. Röstar krank utan motivering.
3. Tänker inte ändra sin röst på krank då han är aktiv. Misstänker Persson och även Måns, tänker nog rösta på någon av dem om han ändra sin röst.
4. Håller fast vid sin röst på krank, ser fram emot avslöjande av vem som är vem.

Slutkommentarer: Bidrar inte med något vettigt till spelet, motiverar inte sin enda röst. Sen tycker jag att paxens första inlägg är väldigt konstigt skrivet, och jag upplever att han försöker framställa sig som bättre än alla andra. Personligen ser jag hellre krank kvar i spelet än Paxen i nu lägget då krank i alla fall kommenterar och är aktiv i spelet.

Röst: Paxen

Motivering: Se slutkommentar.

krank

Persson said:
1.Om jag skulle vara Varulv/Överklass och varit en forumit som har många inlägg/färgnamn/hängt länge här jo då hade jag startat med att vara bildande i tråden och hjälpa de nya. Så att säga stärka sitt ethos/anseende. Det skulle jag iaf gjort. Men jag har inte varit med i de andra varulvsspelen så den strategin kanske redan är beprövad och misslyckades? Jag skulle nog inte använda mig utav en strategi som en annan använt förut.
Fast varför ska man vara så nytänkande hela tiden iof? Klassiska metoder som ”de gamla grekerna” kom på funkar ju än idag. Okej jag pladdrar nu men det här tänket: Är jag fel ute? Skulle vara kul och veta vad ni tycker.
Jag har gjort såhär ett par gånger, det är ganska etablerat. Listor, sammanställningar, goda råd - det är bra sätt att dra bort uppmärksamheten. Därmed inte sagt att det automatiskt är misstänkt...

Persson said:
Fan är det inte dumt att få aktiva spelare utröstade?
Jo.

Aktiva spelare ger bort mycket information om sig. det kan analyseras senare.

Björn den gode

Swashbuckler
krank said:
Björn den gode said:
Det här tycker jag extremt misstänkt. Att inte komma ihåg vad man har skrivit, det är typiskt varulvsbeteende!
Och där kom den, ja. Som ett brev på posten =)

Björn den gode said:
Min röst står kvar.
Klart den gör.
Jag anser inte att det här är misstänkt beteende för dig. Det är lite av det som är min poäng. För hade det varit någon annan överhuvudtaget som helt plötsligt tänkt helt annorlunda utan något bra skäl så hade det varit extremt misstänkt. Med dig, tja, det är sånt du brukar göra.

Jag kan liksom inte komma på några sätt att avslöja Krank som maffia (förutom då siande) ens i teorin, medans jag kan komma på hur många sett som helst att avslöja andra personer.

Det är inte så att jag ogillar krank, privat är jag väldigt fascinerad av honom, men i just det här spelet så är jag väldigt rädd för honom just för att jag inte förstår mig på honom, därför tror jag att vi har bättre chans att vinna om han dör. Så svårt är det.

Björn den gode

Swashbuckler
Om inte, så pressar man iaf fram ett avslöjande - och det måste folk reagera på, varpå nya beteenden definitivt kan skönjas. (Vilket är anledningen till att man ska pusha fram drev tidigt)
Ja, jag köper det, fullt. Men hur tänkte du när du vill pressa fram ett avslöjande av den som både du och jag tycker är minst misstänkt hittils, det är ju helt pudas. Om vi ändå ska slumprösta på samma person så kan vi väl slumpa rösterna på någon vi misstänker (om jag nu förstått vad som menas med slump i din begreppsapparat).

Hellzon

Långsamma Vargen
krank said:
Rising said:
En fråga, till exempel: Vandraren och Vildkatt utmärkte sig redan från början med att ha väldigt hög alkoholhalt. Hur tolkade ni detta?
Min första tanke var att de framför allt har förmågor som inte kommer att börja funka förrän de nyktrat till lite...
Det blir ju skitsvårt för dem isåfall. Räcker att en person bjuder så går de upp i alkoholhalt.

För övrigt märker jag att folk är lite out of character. Wrnu som helhet brukar hetsa som bara den om att vi ska jaga inaktiva, och nu är många mot det. Fast det kanske bara var Herr Nils med mig som vapendragare. :gremblush:

Vicotnik

Den onde
Staff member

krank said:
Persson said:
Fan är det inte dumt att få aktiva spelare utröstade?
Jo.

Aktiva spelare ger bort mycket information om sig. det kan analyseras senare.
Det var det Imperiet mer eller mindre vann på förra spelet, vi plockade ut det som var väldigt aktiva och då minskade informationsflödet, vilket tillslut biddrog till att vi i Imperiet kunde påverka text mängden själva.

Vicotnik

Den onde
Staff member

krank said:
Persson said:
Jag har gjort såhär ett par gånger, det är ganska etablerat. Listor, sammanställningar, goda råd - det är bra sätt att dra bort uppmärksamheten. Därmed inte sagt att det automatiskt är misstänkt...
Att skapa listor är väl något jag är rätt så känd för när det kommer till Varulvsspel här på wrnu. Jag har använt mig utav det både som varulv och bybo, men jag har nog haft störst framgång med mina listor som bybo då man inte sitter på massor med extra info, som bara gör saker till ett helvete (men nog fan var det roligt att vinna i StarWarulvsspelet), så listor kommer ni alltid få från mig oavsätt om jag är varulv eller bybo.

Glom

Veteran
krank said:
* MEN, istället för att rösta på samma som Vico, så röstar han på nästa i listan. Say what? Där kan vi snacka om fullständigt oanvändbart för att inte säga meningslöst röstande.
Elementärt.
Eftersom det bara är överklassen som vet vilka de kan rösta på utan att göra fel, så är rimligtvis alla som överhuvudtaget röstar misstänkta som överklass. Därav liknelsen med sambatåg eller om man vill med en känd skämtteckning där en rad bödlar står på rad för att avrätta varandra eftersom det är dödsstraff på mord.

Det är ju samma argument som du har för att rösta på mig, för att jag har röstat på någon.

Så Krank, du är välkommen in i röstningståget! Vem hänger på dig-om vi sköter det här rätt borde vi kunna få med alla på tåget!

Rising

Vila i frid
Björn den gode och Krank har bägge varit väldigt aktiva och lite aggresiva, Är det typiskt för dem i förhàllande till tidigare spel?
Ja, det tycker jag. Ingen av dem agerar på ett konstigt eller onormalt sätt. Jag personligen får rätt goda vibbar av dem båda, av den anledningen.

krank

Glom said:
Elementärt.
Eftersom det bara är överklassen som vet vilka de kan rösta på utan att göra fel, så är rimligtvis alla som överhuvudtaget röstar misstänkta som överklass. Därav liknelsen med sambatåg eller om man vill med en känd skämtteckning där en rad bödlar står på rad för att avrätta varandra eftersom det är dödsstraff på mord.
Ehhhh... nej? Så är det inte alls? Kanske om det enda vi överhuvudtaget kunde företa oss vore att rösta, men så är det inte. Läs till exempel Risings och Basenajis inlägg i tråden - de anledningar vi anger är minst lika viktiga som hur vi röstar, och hur vi väljer att klumpa ihop våra röster säger också en hel del. Du har valt ett helt ofarligt och helt irrationellt sätt att rösta.

Glom said:
Det är ju samma argument som du har för att rösta på mig, för att jag har röstat på någon.
Då måste du både ha missuppfattat mig, och spelet. Jag röstar inte på dig för att du röstat på någon. jag röstar på dig för att du haft en pissdålig, irrationell och i grund och botten helt och hållet ohjälpsam motivation för din röst, för att inte tala om ditt ohjälpsamma beteende i allmänhet. Det är möjligt att det här bara är en lek, men det betyder inte att man kan fjanta hur som helst och förvänta sig komma undan med det.

Glom said:
Så Krank, du är välkommen in i röstningståget! Vem hänger på dig-om vi sköter det här rätt borde vi kunna få med alla på tåget!
Det vore stenkorkat på alla nivåer med ett sådant tåg. Tvärtom bör vi framför allt denna första runda försöka klumpa ihop och motivera våra röster efter bästa förmåga; det kanske inte kommer att leda till något denna runda men vi måste ha något att analysera nästa runda.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Sammanfattning av kefka's inlägg

Sammanfattning av kefka's inlägg

1. Dumt att outa förmågor om det finns annan info att gå på i början, dumt att ge det övertaget till överklassen. Röstar vandraren då han inte litar på fyllon.
2. Rättar Måns att han vist har postat ett inlägg. Antar att förmågor är kopplade till ras och att PSI-mutant kan vara siare.
3. Tror att överklassen till stordel kommer bestå utav IMM, anser det vore konstigt om robotar blir alkoholpåverkade. Misstänker att Vandraren är en IMM och till hör överklassen då han startar med hög alkoholnivå och att det påverkar hans förmåga.
4. Överklassen kan gå ihop och ge drinkar till någon för att komma åt den personens förmåga, bör vara vaksamma om någon får en väldigt hög alkohol nivå väldigt fort.
5. Undrar om in/aktivitet är ett god anledning att rösta på någon. Sen påminner om att det vore bra om man skulle kunna jämföra hur folk har spelat i förhållande till tidigare omgångar.

Slutkommenter: Har inte gjort mycket väsen av sig. Vet inte vad jag ska tro om kefka i nuläget. Sagt några uppenbara saker som är bra att påpeka. Men annars så saknar jag kommentarer och mer konkreta tankar om andra spelare från kefka.

Rising

Vila i frid
Men hur tänkte du när du vill pressa fram ett avslöjande av den som både du och jag tycker är minst misstänkt hittils, det är ju helt pudas.
"Minst misstänkt" tycker jag inte att Vildkatt är. Min första tanke var bara att varken hon eller vandraren lär vara superviktiga roller eller varulvar, eftersom de står ut så mycket. De vore lite för enkla mål för specialförmågor såsom varulvsattacker eller sianden i sådana fall.

Men någon oviktig byroll eller en tredje fraktion skulle jag kunna tänka mig att någon av dem tillhörde.

Det fanns ett drev mot Vildkatt när jag bestämde mig för att rösta mer spetsat och aggressivt, och eftersom det verkade rätt intressant (och säkert) att pressa fram ett avslöjande från någon av dem, så tyckte jag det var helt okej att hoppa på bandvagnen.

Mogger

Hipsteranka
Re: Deltagarantalet mm

Basenanji said:
Måns. Det här är skumt[...]Nu kanske Måns bara vill lära oss andra om M:UA eller något men jag får ändå känslan av att han vill "ge oss argument" för att vi ska leta extra noga runt MD/IMM. Varför? och varför drar han in aristokrater i sammanhanget? Skapa brus? Hm.
1. Flera har påpekat att de inte har koll på settingen. Jag berättade hur det funkar i den.
2. Någon sa att överklassen borde vara IMM för det är den i settingen. Jag förklarade att Överklass i sig inte är något unikt för IMM i settingen. Däremot är det främst IMM och MD som figurerar i det lagret.
3. Båda dessa punkter gäller settingen. Hur det ligger till i spelet har jag inte yttrat mig om.

Basenanji said:
Sedan tycker jag att det är ett stort problem med inaktiva deltagare, yes baby det gör jag, MEN det är så himla klantigt av varulvarna att spela så. Ni ser hur lätta måltavlor de blir efter knappt en dag? På sikt ska de inaktiva bort, men jag tror inte att listan över inaktiva deltagare innehåller så många varulvar.
Nej, jag tror inte heller att den gruppen inaktiva jag postade innehåller speciellt många varulvar. Men jag vet av erfarenhet att en inaktiv spelare gör mer skada ju längre spelet pågår. Blir man av med dem tidigt har man lättare att analysera textflödet, av den enkla anledning att det faktiskt finns ett textflöde, där varulvar tvingas ljuga om ett och annat. Så, jag menar alltså inte att det är en scum tell att vara inaktiv, speciellt inte så här i början, men jag vill inte ha några sådana i spelet!