Nekromanti Varulvsspel:UA - Tredje drinkrundan

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lite tankar innan sängdags:

kefka verkar i stort sett ha gett upp hoppet. Hans argument mot basenanji är tunnare än luft. Antingen är han borgare med väldigt lite vett, eller en desperat överklassare.

rising funderade jag på ett tag, men kom fram till att en såpass rutinerad spelare antagligen inte hade försvarat en överklasspolare så tydligt. Tycker dock att han varit mycket inaktiv, undvikande och tråkig på sistone. En kvardröjande dålig eftersmak i munnen.

glom är fortfarande inte av min krok.

basenanji spelar antingen jätte-jättehögt spel just nu, eller så är han borgare. Jag tror inte jag hade haft modet att spela så högt som han gör, om han är överklass. Fejka en förmåga, envisas, och sticka ut hakan? Intuitionen säger att han är borgare.

Rising

Vila i frid
Utmärkt. Vi vet alltså att det är du som är drinksmusslaren. Det återstår att se om det du smusslar i drinkarna är något bra eller dåligt.

Om vi mot förmodan skulle få problem längre fram så skulle vi eventuellt kunna tvinga dig att ge dina drinkar åt personen som är på väg att åka ut i rundan; eftersom det skulle minimera risken att du är någon sorts tredje faktion som kan stjäla en vinst genom ett smygvinstkriterium. Åtminstone tills Vicotnik m.fl. har fått tid att testa om deras förmågor blivit beskyddade på något vis.

Jag är iaf än mer övertygad om att du inte är rösten för idag. Det är givetvis krank, och min röst ligger bra där den ligger.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
kefka said:
Pågrund av att du och dina överklasskompisar redan mobbat ut mig från festen?
Du är hemskt förtjust i det här med överklass och mobbande just nu. Good luck with that. I mina ögon gör din vilja att använda "du är minsann överklass"-epitet som självklarheter något som knappast gör dig grönare.

Basenanji

Postd20modernist
Det är nåt lurt här. Kolla in tråden som kefka skrev 20.47 ikväll. Där går argumentationen ut på att jag ljuger. Det verkar som att kefka vill att vi ska tycka att Basse ljuger. Lite barnslig style över hela snacket, liksom.

Sedan påminner Rising honom om att det är smartare att gå ut med info nu, snarare än i morgon och först då kommer kefka på att han ska outa sin läkarpryl. Och den osten känns som att nån annan har sagt åt honom vad ahn ska säga.

Men borde inte kefka ha outat det redan i runda två?
Alltså, varför hålla på sån info?

Nej, han kanske inte skulle berättat exakt vad han gjorde; men han ahde kunnat ge klarhet i skaer och ting.

Släpp inte kefka riktigt än.

kefka

Hero
Där går argumentationen ut på att jag ljuger.
Men det gjorde du ju! Först säger du att robotars förmågor inte är kopplade till alkohol, för att din ras och din förmåga säger det. Men både jag och Måns har bevisat att så inte är fallet? Då går du tillbaka och ångrar dig! Hur förklarar du det?

Basenanji

Postd20modernist
Slappna av kefka. Läs vad jag har skrivit i stället.

Min förmåga är inte kopplad till alkohol. Om nu din är det (vilket jag inte tror, jag tror att du ljuger) så har jag bett dig att förklara läget.

Det är inte att ljuga.

Men vänta jag har nåt som du kan få svara på i stället.

Basenanji

Postd20modernist
Men du kefka...efter att du har skickat en drink till Vicotnik i runda ett (du ville väl skydda honom antar jag) så skriver du så här i inlägg # 680961:

kefka said:
Så några frågor och kommentarer.

Vicotnik, exakt vad innebär det att du är förgiftad. Är det något du inte berättat?

Basenaji, varför ska vi inte outa raser? Först är du emot det och sedan pressar du mig på ras, även i övrigt tycker jag du varit okonsekvens och velig i frågan. Jag har tidigare sagt att jag tror att vi kan hitta många IMM bland överklassen, och nu vet vi att det finns en MD (eller var det MM) i överklassen också, rasoutning kanske kan vara en idé. Dock tror jag att PSI-mutanter är heta kandidater för att vara siare, och det skulle tala emot det. I mitt fall tror jag inte det gör av eller till, varför jag avslöjar min ras, RBT.

Hursomhelst Basenaji, jag tycker ditt uppträdande varit konstigt. Nu ser jag dessutom att du bytt röst från mig till Purgatory, det tror jag är ett knep för att döja att du är varulv, när jag blir utröstad och alla ser att jag är borgare, kan du skylla ifrån dig.

Rising, förut trodde jag att han var varulv, nu känner jag mig betydligt mer säker på att Rising är grön.
[Min rödstil]

Va? Varför pressa Vicotnik på information om något som du borde känna till?

Feuflux

omjonasson.se
Rösträkning

kefka(6): Basenanji, Purgatory, Pilzeman, Persson, krank, Vicotnik
krank(4): hjk, kefka, Måns, Rising
Glom(1): Paxen
Paxen(1): Glom
Rising(1): Vildkatt

INGEN: Vimes

Pilzefrau

hon/henne
Basenanji: om man backar ett steg och tittar på vad som sagts med lite distans ser man att det inte alls är så skumt som du tror.

Det du sagt:
1. Du vet att robotar inte har kraftfulla förmågor.
2. Din förmåga beror på att du i egenskap av robot är kall och analyserande.
3. Din förmåga påverkas inte av alkohol, motiverat med att du är robot.

Det kefka sagt:
Hans förmåga är förhållandevis kraftfull.

Det Måns sagt:
Hans förmåga påverkas av alkohol; den slutar funka om han får för mycket. Möjlig förklaring: kortslutning.

Jag ser två saker där det skiljer sig. Den första är att kefkas förmåga skulle vara kraftfull. Det hela blir ju en diskussion om vad "kraftfull" innebär, men ni kan mycket väl ha rätt båda två. Feuflux jämförde med väktare och siare när han skrev till dig att robotar inte har kraftfulla förmågor, men kefka jämförde med utspridda trestegsraketer till rassiare när han bedömde sin egen förmåga för kraftfull för att avslöja bara sådär. Behöver inte finnas någon motsättning.

Den andra punkten är "robotar tål alkohol, för det gör jag." Jag har för mig att det nämndes under cthulhu-omgången - förmågor motiveras med kringinformation, men viss kringinformation förutsätter inte en viss förmåga, och inte heller tvärt om. I cthulhuomgången gällde det yrken: de flesta förmågors koppling till yrke var sådan att när min fick höra båda gick man "ja, såklart, det passar ju fint ihop att butlern är en miller", men när man fick se yrket gick det inte att gissa förmågan. Jag tror att det är precis samma sak här. Det är intressantare om Feu skriver till dig "Din förmåga är att du kan blabla för att du är en kall och analyserande robot. Den påverkas inte av alkohol, du kan ju inte bli full" än om han bara skriver "Du är robot. Din förmåga är blabla. Du har inga alkoholgränser."

Jag vet inte vilket som är fallet, men jag kan mycket väl tänka mig att det är närmare det första. Och även om det är det första har jag inga som helst problem med att Feu samtidigt skrivit till Måns: "Din förmåga är att du kan blabla för att du är en robot. Den slutar dock fungera vid 75% alkohol då dina flux-kretsar kortsluts."

Återigen: förmågor och %-gränser motiveras med kringinformation (här raser) men är inte exklusivt synonymt med den.

På det hela taget drar du alltså i min mening på way för stort på den här linjen då ditt case inte var särskilt starkt. Det sagt är du inte särskilt misstänkt för det, du brukar spela ungefär så och som krank säger är det väldigt modigt om du skulle vara varulv. Dessutom har det gett oss intressanta reaktioner. Dock håller jag inte vare sig Måns eller kefka som särskilt misstänkta på de grunder du nämner, snarare var kefkas zebulon-lika tystnad mer talande.

Rising

Vila i frid
Samtidigt låter det precis som något Rising hade kunnat tipsa om. [...] Det här med krank bara. Ok, han är skum och typ e Bagdad Bob och Jihad Jane tillsammans, men hur förklarar du att han röstade på Zebulon?
Du försvarar krank för att han röstade på Zebulon, men riktar ändå misstankar mot mig, jag som startade caset mot Zebbe?

Förresten är det helkonstigt av dig att ta krank i försvar. Så här såg det ut när krank lade sin röst:

krank: Ingen -> Zebulon

Zebulon 5 (Rising, Björn den Gode, Basenanji, Vimes, hjk, krank)
Purgatory 3 (Måns, Vicotnik, Hellzon)
kefka 2 (Zebulon, Purgatory)
Glom 2 (Vildkatt, kefka)
Ingen 1 (Persson)
Björn den Gode 1 (Paxen)
hjk 1 (Glom)

Och så här löst lade han sin röst: "Om någon vill att jag ska flytta den rösten till någon annan, ge mig etyt bra skäl så ändrar jag om jag hinner/har tid".

Kranks röst är inte skum i sig (alla spelare kan ju inte starta drev; några måste självklart släntra in sent på dreven - och det är absolut inget fel i sig med att meddela att man är osäker på sin röst och gärna skulle flytta om den senare. Det är alltså inget särskilt skumt med kranks röst i sig. Den är helt i linje med vad han skrivit tidigare; och självklart måste han vara skeptisk till caset mot Zebulon, eftersom det är så starkt knutet till honom själv. Men när krank hoppade på drevet så var det rykande färskt och hade redan sprungit om det falnande drevet mot Purgatory. Det var alltså inget snack om att Zebulondrevet var på väg att växa sig riktigt stort, och att krank röstade ut en överklassare grönar honom inte på något sätt - så sent som han hoppade på drevet)

Rising

Vila i frid
(Jag räknade fel i den där rösträkningen. Zebbe hade förstås 6 röster iom kranks röst. I övrigt skall den nog vara korrekt, dock)

kefka

Hero
Enkelt, jag var helt enkelt konfunderad över allt prat om "förgiftning". Detta var inte vad jag hade förväntat mig, jag vill pressa Vicotnik så att han skulle klargöra att drinken likaväl kunde innebära något positivt. Om han däremot direkt skrev att hans drink innehållit gift, ja då skulle jag vetat att han ändrat info:t och förmodligen tillhörde överklassen.

Basenanji

Postd20modernist
kefka said:
Om han däremot direkt skrev att hans drink innehållit gift, ja då skulle jag vetat att han ändrat info:t och förmodligen tillhörde överklassen.
Va? Vad menar du med "ändrat info:t"?

Basenanji

Postd20modernist
Om det nu är så konstigt att jag tar krank i försvar, varför säger du till först nu?

Genom att krank lägger sin röst som sjätte person så förseglar han Zeb's öde.

Innan det där läget så kunde röstningen svängt till någon annans favör.

kefka

Hero
Va? Vad menar du med "ändrat info:t"?
Jag menar om Vicotnik istället för att säga min drink var annorlunda denna runda (obs jag vet inte exakt vad Feuflux skrivit, men jag vet att det inte innehåll ordet gift), skriva det var gift i min drink etc.

Basenanji

Postd20modernist
kefka said:
(obs jag vet inte exakt vad Feuflux skrivit, men jag vet att det inte innehåll ordet gift)
Om du inte vet exakt vad Feu skrev, hur kan du veta att han inte skrev gift?

Ond bråd död

Swashbuckler
JA! BAsse har överanalyserat fluff och tolkat "kraftfullt" som allt som är det minsta användbart.

Visst att Kefka kan ljuga om sin förmåga, men att han så öppet erkänner vem han gav drinken till, samtidigt som vi var tvungna att pressa honom för att få veta förmågan tycker jag gör honom grön. Nån som invänder?

Dessutom är krank emot honom, vilket bör innebära att han inte är på kranks sida iaf.

Pilzefrau

hon/henne
Troligtvis för att hans egen förmåga inte nämner ett ord om gift. Om man tittar på vad Vico skrev kan man dra slutsatsen att kefka har rätt: både Vico och sedan Persson skrev "jag har fått något i drinken", det var först i den fortsatta diskussionen som det muterade till gift eller "något ismusslat".