Nekromanti Varulvsspelet Familjen - Runda 3

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Brynolf said:
Visst, jag är med på det nu. Men där kommer ju Magickorts-teorin in. Det är rätt ful regeldesign att ha en förmåga som relaterar till attribut som inte specats.
Det är orättvist mot ulvarna för att de inte vet hur man ska outa, det kan jag ge dig. Och du är ju ulv och tappade dina polare på detta, så jag fattar att du inte gillar det.
Öh, eller så talar det helt enkelt emot att din förmåga är på riktigt.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Recca said:
Brynolf said:
Visst, jag är med på det nu. Men där kommer ju Magickorts-teorin in. Det är rätt ful regeldesign att ha en förmåga som relaterar till attribut som inte specats.
Det är orättvist mot ulvarna för att de inte vet hur man ska outa, det kan jag ge dig. Och du är ju ulv och tappade dina polare på detta, så jag fattar att du inte gillar det.
Öh, eller så talar det helt enkelt emot att din förmåga är på riktigt.
Jag tycker det är smart och snyggt av !Paxen, faktiskt. Lite som det faktum att vårt bakgrundsrollfluff inte verkar matcha varandras riktigt. Mitt har t.ex. inte donnen nämnd.

Xyas

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Är det någon som har reflekterat över att xyas inte har varit så speciellt aktiv på ett tag (för den delen)..
Gästspelar på Köpenhamns universitet fram till påsk, och har inte fått något login till nätverket än. Så no varulvsspel on the job för xyas idag och förmodligen imorgon också :gremfrown:

Xyas

Swashbuckler
Ond bråd död said:
Xyas. Smula lite från ditt fluff och kommentera vad andra antytt.
Flufftexten för min förmåga har jag redan outat. I övrigt så är det typ samma, med små skillnader mot det andra har outat. Jag tror vi alla har ungefär samma text med små variationer och att inga ulvar står att finna på det.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
vårt bakgrundsrollfluff inte verkar matcha varandras riktigt. Mitt har t.ex. inte donnen nämnd.
Ja, den biten är bra så vi inte kan hålla på och fusk-citera. Men det är ganska väsenskilt från kategorifrågan. Mitt fluff nämner inte heller il don om det är någon som undrar.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Åh här är det lite rock n´roll!

Lite snabbt kan vi ju ge !Paxen en klapp på axeln för ett lurigt varulvslir.

Det tycks finnas en massa olika små saker som det är tänkt att vi skall hänga upp oss på och fluffmässigt tycks många ha olika bud. Det är toppen! Det gör det lurigt in i det sista och det gör det förbannat kul.

xyas, du är tillbaka från ditt gästspel i Köpenhamn. Jag har ställt en fråga eller två. Kika på det och ge mig nått fresht så kan jag gå vidare.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Korpa said:
Det är grönande att kunna stå för sina misstag, men jag kan hålla med om att det inte är särskilt imponerande av Recca att sia först Lu-kaazh och sedan glömma bort det. Men fortfarande, det är inte en svår förmåga att fejka som varulv!
Helt rätt. Det är soplätt att fejka just denna förmågan. Är man ulv vet man ju (eller hoppas man i alla fall) att byborna har talat sanning gällande outningarna av vapnen.

Recca hade som mål att kika på min puffra. Det hade gett henne Shontgun/stort vapen.

Recca skulle kunna säga: "Jag siade Kånkel och han hade en stor puffra. Rifle eller Shotgun. Yes! Kånkel har inte ljugit om sitt vapen!"

Nu väljer Recca att berätta att hon glömde bort att använda sin förmåga. Hade Recca pingat hårdare genom rundan så hade det nog sätt annorlunda ut nu. Recca har ju genomgående (med några undantag) spelat rätt dåligt som bybo.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Brynolf said:
Att Recca gick ut med det innan Tyr ser så klart bra ut för henne. Men en ulv kan ju utläsa info ur spelupplägget från en annan vinkel än vad vi kan. På samma sätt som att ulv-Xyas kan hitta på sin förmåga och konstatera att det finns en fraktionssiare enbart utifrån att han som ulv har en förmåga att sias grön, kan ulv-Recca utläsa info ur ulvarnas roller som stämmer överens med Tyrs info.
Kan du berätta för mig hur Recca skulle bygga upp sin förmåga med ulv-info och outa den i ett bra läge innan Tyr.

Jag skall själv försöka mig på det, men det vore intressant att se hur du jobbar Brynolf.

Xyas

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
xyas, du är tillbaka från ditt gästspel i Köpenhamn. Jag har ställt en fråga eller två. Kika på det och ge mig nått fresht så kan jag gå vidare.
Har skummat, men jag hittar inte vilka två specifika frågor du menar. Det mesta jag ser är generella resonemang, som jag i ärlighetens namn inte har sådär jättemycket att tillföra till.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Nu skall vi se här. Recca är ulv.

Hon sitter inne med informationen om att det finns Shotguns/Rifles & Revolvrar/Pistoler i spel. Eller det behöver hon absolut inte veta för den delen. Eller?

Recca outar rätt sent och motvilligt.
Vic är ute tidigt med sin Revolver. Ulv-Vimes är ute och jammar lite med nått oidentifierbart och Ulv-Lukke är ute med en ospecad Beretta 92. Förutom dessa hinner Spider och jag lägga fram våra Shotguns, men efter det skiter sig det med den teorin eftersom ingen har gått ut med att de har ett Rifle. Således bör Recca ha information om vapengrupperna.

Okay. Recca vet om att det finns stora och små vapen. Revoler/Pistol & Shotgun/Rifle. Hur bygger hon sin förmåga av detta? Vilken information kan hon sitta på som är bra för ulvarna? Om det skulle stå att någon av typerna skall specas i slutet av vapnet så borde hon tala om det för sina ulv-polare, men det är ju inte säkert att de kan kommunicera.

Vad gör Recca med sin info då? Hon säger sig att hon kan sia om någon bär ett stort eller litet vapen. Inte helt tokigt från det blå och när Tyr outar sin förmåga har vi nytta av Recca.

Nej. Det går inte Brynolf. Recca är grön. Jag kan inte bygga ihop något hur mycket jag än fabricerar. Sen har jag kollat igenom lite vad Recca skrivit tidigt i runda 1. Hon är rätt tydlig med hur hennes vapen är uppbyggt och att Vimes vapen är fel uppbyggt. Hon tror vapen har betydelse och vill inte hjälpa ulvarna genom att gå ut med hela sitt vapen. Recca spelade lite vrångt och bångstyrigt i början, men hon hade en plan med sin förmåga och det framgår rätt tydligt.

Fail.

Konrad Konvalj

Myrmidon
xyas said:
Konrad Konvalj said:
Har skummat, men jag hittar inte vilka två specifika frågor du menar. Det mesta jag ser är generella resonemang, som jag i ärlighetens namn inte har sådär jättemycket att tillföra till.
Okay!

Brynolf

Dum fan
Konrad Konvalj said:
Kan du berätta för mig hur Recca skulle bygga upp sin förmåga med ulv-info och outa den i ett bra läge innan Tyr.
Jag ville mest få fram att det inte behöver vara en särskilt riskabel lögn som ulv. Sen varför hon skulle välja just en sådan förmåga att ljuga ihop vete fåglarna. Klart är ju i alla fall att Recca har försökt ljuga om förmågor förut. I Mos Mosel försökte hon vara siare, tex.

Hur som helst, om nu Recca är ulv, är Xyas grön. I så fall vet ulvarna att någon/några av dem sias gröna och att det därför finns en fraktionssiare, som dock är crippled. Att då gå ut som en annan sorts siare kan ju vara ett sätt att försöka vända byn mot den ruttne siaren. Fast mot det talar förstås att Spider blev mördad på stubben.

Det kanske inte var ett sånt här svar du hade tänkt dig, men nu fick du ett ändå.

Konrad said:
Jo, kanske.

Röst: xyas hur som helst.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Jag ville mest få fram att det inte behöver vara en särskilt riskabel lögn som ulv. Sen varför hon skulle välja just en sådan förmåga att ljuga ihop vete fåglarna. Klart är ju i alla fall att Recca har försökt ljuga om förmågor förut. I Mos Mosel försökte hon vara siare, tex.

Hur som helst, om nu Recca är ulv, är Xyas grön. I så fall vet ulvarna att någon/några av dem sias gröna och att det därför finns en fraktionssiare, som dock är crippled. Att då gå ut som en annan sorts siare kan ju vara ett sätt att försöka vända byn mot den ruttne siaren. Fast mot det talar förstås att Spider blev mördad på stubben.

Det kanske inte var ett sånt här svar du hade tänkt dig, men nu fick du ett ändå.

Konrad said:
Jo, kanske.

Röst: xyas hur som helst.
Tycker att det är ett bra svar ja Brynolf.

Mitt Fail! Var riktat mot mig själv för den delen. Inget annat om du uppfattade det så.

Korpa

Umenörd
Korpas lista över misstänkta

Uteslutningsförmågan, tidigare uttryckta åsikter om vilka som är gröna och nuvarande tankar gör att jag kan eliminera Recca, Tyr, Mukwa och förmodligen också Ond Bråd Död från min lista över misstänkta. Att jag väljer att se OBD som grön kräver en kommentar eftersom jag inte varit och petat så mycket i det tidigare. Jag har svårt att tro att den kvarvarande varulven skulle välja att claima en typisk standardroll som väktare, särskilt när inte alla outat sin rollinfo. Jag är benägen att tro att det är ren och skär sanning, även om jag just nu inte förstår exakt varför det har outats.

Det innebär att de som är kvar på min lista över potentiella snutar är följande:
Konrad Konvalj
xyas
Brynolf

K.K står med på listan för att han inte är lika säkert grön som de på min lista över icke misstänkta. Xyas kan jag inte heller fria, med den info han sitter på så kan han mycket väl vara den kvarvarande varulven, men Brynolf står ändå högst på min lista. Brynolf är aktiv och skriver mycket, men en hel del är märkligt och jag roas av att han försöker få Recca att framstå som röd när hon verkligen inte är det.

I ordning alltså:

1. Brynolf
2. Xyas
3. K.K

Min röst lär ligga kvar på Brynolf om inget konstigt händer, som att någon ärkepingar.

Xyas

Swashbuckler
Brynolf said:
Hur som helst, om nu Recca är ulv, är Xyas grön.
Nu tror jag ju du är ulv Brynolf, så för mig låter det här mest som att du försöker lägga upp bollen för att om/när jag röstas ut ska Recca ryka rundan därpå.

Men låt oss för skojs skull säga att du är bybo. Jag köper inte ditt resonemang helt, men det är onekligen intressant, och försätter mig i en underlig sits om det stämmer i och med att jag ser Recca som grön.

Brynolf

Dum fan
xyas said:
Brynolf said:
Hur som helst, om nu Recca är ulv, är Xyas grön.
Nu tror jag ju du är ulv Brynolf, så för mig låter det här mest som att du försöker lägga upp bollen för att om/när jag röstas ut ska Recca ryka rundan därpå.

Men låt oss för skojs skull säga att du är bybo. Jag köper inte ditt resonemang helt, men det är onekligen intressant, och försätter mig i en underlig sits om det stämmer i och med att jag ser Recca som grön.
Jag vet inte om du förstått mig rätt här. Stycket du citerar betyder ju inget annat än att vi bara har en ulv kvar, alltså är alla de som inte är den ulven gröna. Om Recca är grön, betyder det inte per automatik att du är röd.

Brynolf

Dum fan
Re: Korpas lista över misstänkta

Korpa said:
Brynolf är aktiv och skriver mycket, men en hel del är märkligt och jag roas av att han försöker få Recca att framstå som röd när hon verkligen inte är det.
Jag skulle kanske inte kalla det ett typiskt ulvbeteende att fastna i såna här bataljer. Vilket så klart även gäller för Recca iofs.