Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 3

Brynolf

Dum fan
Re: K.K´s up-lista

Genomgång av OBD:s påhitt runda 2 och 3:

Runda 2
Tycker Vimes grönas av avrättningen av Tyr
Håller fast vid Cassius som ulv. Är osäker på Mukwa
Gör en gedigen genomgång av Mukwa och kommer fram till att det är grönt på den fronten.
Tycker liksom Mukwa att KK gått ner sig. Röstar Cassius.
Dividerar lite om huruvida det är rimligt att Vimes kan läsa så snabbt som han gjorde, men kommer fram till att det nog inte är nån ping i alla fall.

Runda 3
Förklarar sitt avhop och återhopp kring Tyrs outarlögn med att det bara i allmänhet kändes som en lögn trots allt.
Gillar RJs anfall mot KK och lägger en "anklaga:" ditåt.
"UP-listar:
Mukwa 2
!paxen 1
Robert 3
KK 4
Brynolf 2
Elmrig 3,5"

Kollar upp om KK verkligen bara hakade på Recca i runda 1 och kommer fram till att det nog var fel.
Vill ha bättre motiveringar till de 4-5UPare som Mukwa dragit på sig.
Outar vanlig bybo.
Kritiserar RJs andra stora KK-analys.
Tycker att RJ:s stora ansträngningar i runda 3 är mer grönande än rödande. Ulvar skulle inte göra så.
Reagerar på att KK tror Xyas är siare och samtidigt vill rösta ut honom. Ulvigt.
Kommer på att byn utan Xyas och Paxen inte kan rösta ut nån utan ulvhjälp.
Misstänker KK lite, men oroas över RJ:s hets, som känns småulvigt.
Tycker att RJ:s håningsfälla låter som en efterhandskonstruktion. Mycket jobb för att vara på låtsas.

-------------------------

Rätt försiktigt trevande spel. Hakar på lite här och där men kommer emellanåt med väldigt bra argument och har alltid ryggen fri. Känns varken rött eller grönt egentligen.

Men jag skulle definitivt säga att RJ och OBD åtminstone inte är ulvar tillsammans.

Brynolf

Dum fan

OBD, hur ser dina UP ut efter det här? Är KK fortfarande en fyra? Och har RJ gått upp sig i sumprankerna?

Mukwa

Swashbuckler

Brynolf said:
Mukwa! Var vara du länge? Vad säger du om RJ den här rundan?
Ska läsa ikapp... jobbar antingen 8-16 eller 11-19 (men snart slutar sommartiden :gremfrown: )

Mukwa

Swashbuckler

Mukwa har jag lagt åt sidan lite i väntan på om han är intresserad av en deal.
Haha... en deal att vi grönar varandra? Vi är kanske på väg dit, Krösus Kontant.

Det här med att Vimes nattmördas är faktiskt intressant. Det var lite delade känslor inför Vimes grönhet i R2, och ulvarna visste ju att Vimes var åt skogen med Cassius som toppkandidat. Varför togs Vimes ut? Vi kan kika på lite olika kandidater för nattmord här:

Cassius - Nein. Byn klarade av att döda honom.

OBD - Nein. Huvudmisstänkt näst efter Cassius, det är klart att han ska vara kvar i spel.

Mukwa - Nein. Misstänkt och klart att jag ska vara kvar i spel.

Robban - Nein. Har skrivit för lite, och har inte varit farlig. Ingen att ta hänsyn till.

xyas - Nej. En inaktiv bybo är alltid bra för ulvarna att ha kvar. Framförallt i det här partiet. Definitivt ingen kandidat.

!Paxen - I R1 ville ulvarna allra helst bli av med den outade väktaren, säger de något annat när det här partiet är över så är det bullshit. Men givetvis vågar man inte plocka en väktare som troligtvis, men bara troligtvis, kommer skydda sig själv R1. I R2 är det fortfarande magiskt jobbigt att slänga iväg ett nattmord på väktaren, för risken är så stor att väktaren sparade sig själv för räddning till R2. Jag vet att jag våndades angående väktaren i Familjen iaf. !Paxen är hursomhelst en kandidat, även om jag tror att ulvarna inte vågade.

Brynolf är alltid en av wrnus bästa spelare efter runda 1, han behöver mycket stoff att jobba med men sen kommer han alltid igång och jag har alltid gillat Brynolf. Helt klart en kandidat till nattmord i R2.

KK - brukar få väktarskydd vilket gör att ulvar inte gärna går på honom om han är i sitt esse, och är han inte i sitt esse kommer han få en massa kritik och således bra att ha kvar. KK var dessutom fel ute i R1 och i R2 var han på mig och Cassius, vilket innebär att det var bra att spara honom, väktarskydd eller ej.

Elmrig - Lite lågmäld, har inte uträttat wonders, här är dock ett nattmord man kan ta till om man vill vara säker på att få igenom nattmordet och samtidigt ha kvar de suspekta. Elmrig är en kandidat för nattmord i R2.

Vimes - Inte en klockren kandidat sett till grönhet, men i det avseendet var han nog ändå grönast av alla andra kandidater. Vimes är farlig och aktiv, och grönish = nattmord. Vad som talar emot det är att åtminstone Brynolf och KK var på Vimes i R2, några fler? och att det jag grönade honom för, med lite noja, kunde gå att röda honom för. Vimes var dessutom så säker på Cassius att det inte var ett optimalt nattmord. Hade jag varit ulv hade jag övervägt Brynolf, Elmrig och eventuellt även KK. Att ta ut Vimes ger, förutom det jag redan har skrivit, KK och Brynolf ett rött skimmer, kanske även mig från mina Vimes-misstankar i R1 (även om jag får bybopoäng för att jag släppte honom i R2, vilket i den här diskussionen även kan ses som rödande om man vänder på det). Vimes är den bästa kandidaten för R2, och det är svårt att säga om det mest är för att han är farlig och aktiv och grönish, eller om det är för att han ska röda folk.

Brynolf och KK borde grönas en aning av att Vimes åkte, just för att ulvarna förmodligen tänkte på vilka som skulle se misstänkta ut... Men framförallt för att det är kasst ulvande att börja anklaga den som snart kommer visa sig vara grön. MEN... det här är det samtidigt två stycken som drar höga växlar på i den här rundan, och att inte kommentera Vimes lightning skills på än det ena eller andra sättet är ju big no no, eftersom det var en kritisk handling i spelet. Ja, det här är noja nu, men jag kan inte gröna KK och Brynolf för att Vimes åkte. Vimes skulle lika gärna kunna vara ett sent beslut efter att ulvBrynolf och/eller ulvKK insåg att det inte var så många som hakade på ett rödande av Vimes. Kan någon annan gå tillbaks och kolla hur byn (dvs alla, även Cassius) såg på Vimes under R2?

Mukwa

Swashbuckler

Det som talar för kk är aktiviteten och självsäkerheten att komma med förslag.
Det här är väl bara grönande om KK som ulv spelar annorlunda? vilket han givetvis inte gör.

Du är lite väl safe och tystlåten tycker jag, OBD. Kan du inte komma med ett ordentligt case mot någon? Du lägger dig ju platt så fort KK skriver någonting, så du kan ju inte vara särskilt orolig för att KK ska vara ulv (antingen för att ni båda är det, eller för att åtminstone du är det).

Konrad Konvalj

Myrmidon

Mukwa said:
Mukwa har jag lagt åt sidan lite i väntan på om han är intresserad av en deal.
Haha... en deal att vi grönar varandra? Vi är kanske på väg dit, Krösus Kontant.

Det här med att Vimes nattmördas är faktiskt intressant. Det var lite delade känslor inför Vimes grönhet i R2, och ulvarna visste ju att Vimes var åt skogen med Cassius som toppkandidat. Varför togs Vimes ut? Vi kan kika på lite olika kandidater för nattmord här:

Cassius - Nein. Byn klarade av att döda honom.

OBD - Nein. Huvudmisstänkt näst efter Cassius, det är klart att han ska vara kvar i spel.

Mukwa - Nein. Misstänkt och klart att jag ska vara kvar i spel.

Robban - Nein. Har skrivit för lite, och har inte varit farlig. Ingen att ta hänsyn till.

xyas - Nej. En inaktiv bybo är alltid bra för ulvarna att ha kvar. Framförallt i det här partiet. Definitivt ingen kandidat.

!Paxen - I R1 ville ulvarna allra helst bli av med den outade väktaren, säger de något annat när det här partiet är över så är det bullshit. Men givetvis vågar man inte plocka en väktare som troligtvis, men bara troligtvis, kommer skydda sig själv R1. I R2 är det fortfarande magiskt jobbigt att slänga iväg ett nattmord på väktaren, för risken är så stor att väktaren sparade sig själv för räddning till R2. Jag vet att jag våndades angående väktaren i Familjen iaf. !Paxen är hursomhelst en kandidat, även om jag tror att ulvarna inte vågade.

Brynolf är alltid en av wrnus bästa spelare efter runda 1, han behöver mycket stoff att jobba med men sen kommer han alltid igång och jag har alltid gillat Brynolf. Helt klart en kandidat till nattmord i R2.

KK - brukar få väktarskydd vilket gör att ulvar inte gärna går på honom om han är i sitt esse, och är han inte i sitt esse kommer han få en massa kritik och således bra att ha kvar. KK var dessutom fel ute i R1 och i R2 var han på mig och Cassius, vilket innebär att det var bra att spara honom, väktarskydd eller ej.

Elmrig - Lite lågmäld, har inte uträttat wonders, här är dock ett nattmord man kan ta till om man vill vara säker på att få igenom nattmordet och samtidigt ha kvar de suspekta. Elmrig är en kandidat för nattmord i R2.

Vimes - Inte en klockren kandidat sett till grönhet, men i det avseendet var han nog ändå grönast av alla andra kandidater. Vimes är farlig och aktiv, och grönish = nattmord. Vad som talar emot det är att åtminstone Brynolf och KK var på Vimes i R2, några fler? och att det jag grönade honom för, med lite noja, kunde gå att röda honom för. Vimes var dessutom så säker på Cassius att det inte var ett optimalt nattmord. Hade jag varit ulv hade jag övervägt Brynolf, Elmrig och eventuellt även KK. Att ta ut Vimes ger, förutom det jag redan har skrivit, KK och Brynolf ett rött skimmer, kanske även mig från mina Vimes-misstankar i R1 (även om jag får bybopoäng för att jag släppte honom i R2, vilket i den här diskussionen även kan ses som rödande om man vänder på det). Vimes är den bästa kandidaten för R2, och det är svårt att säga om det mest är för att han är farlig och aktiv och grönish, eller om det är för att han ska röda folk.

Brynolf och KK borde grönas en aning av att Vimes åkte, just för att ulvarna förmodligen tänkte på vilka som skulle se misstänkta ut... Men framförallt för att det är kasst ulvande att börja anklaga den som snart kommer visa sig vara grön. MEN... det här är det samtidigt två stycken som drar höga växlar på i den här rundan, och att inte kommentera Vimes lightning skills på än det ena eller andra sättet är ju big no no, eftersom det var en kritisk handling i spelet. Ja, det här är noja nu, men jag kan inte gröna KK och Brynolf för att Vimes åkte. Vimes skulle lika gärna kunna vara ett sent beslut efter att ulvBrynolf och/eller ulvKK insåg att det inte var så många som hakade på ett rödande av Vimes. Kan någon annan gå tillbaks och kolla hur byn (dvs alla, även Cassius) såg på Vimes under R2?
+1

RasmusL

Champion

Är det den som är sist som åker på skitgörat?

+3 Ha!

Mukwa: jag har inte glömt, bara stressad och tidssvulten.

Vicotnik

Den onde
Staff member

STOPP!

Rösträkning:
Ingen har lagt en enda röst, varför? Misstänker ni inte någon? :gremtongue:

Har för övrigt pm'at ett par forumiter för att försöka finna en ersättare till xyas.

START!

Mukwa

Swashbuckler

Robert Jonsson said:
Brynolf said:
Robert, jag skulle vilja veta varför du gick ut med att det var fejk just när du gjorde det? Hur tänkte du kring tajmingen?
Jag hade egentligen tänkt vänta till röstningen och plötsligt byta röst. Chockera alltså, men jag la de tankarna åt sidan då du verkligen började skräddarsy mina senaste analyser närmade. Du påpekade flera konstigheter och felaktigheter som fanns där och som jag helt enkelt hade svårt att förklara bort för att kunna fortsätta drevet. Då KK gör det kan man angripa personen ("han är ulv", "så skulle en ulv säga" etc.), men det går inte mot dig.

Då fanns två alternativ. Sitta tyst som ett fån eller helt enkelt avslöja sig. Jag valde det senare.
Fan för dig om du är bybo Robban :gremsmile:. Det du har gjort är att posera som en ulv, och tänkt ta det ännu längre. Jag tyckte att KK försvarade sig bra mot dina anklagelser, och jag hittade inga supergrejer du grävt fram som jag inte tagit upp tidigare, men jag tänkte att det var bäst att låta dig och KK stångas lite... Nu har du ju brunat ned dig...

Det här inlägget är inte särskilt vackert heller:
Det kan jag inte av en enkel anledning: jag engagerade mig i spelet först i runda 3. I övriga rundor har jag bara flutit med, gått på vad andra tycker, följt deras åsikter. Försökt se aktiv ut, till minsta möjliga jobb. Först i runda 3 har jag engagerat mig och deltagit (vilket skedde pga. dåligt samvete över Cassius död).
Vad tror du är klassiskt ulvbeteende, RJ?

Jag får känslan av att RJ är ulv som tror att så länge han skriver ut hur ulvig han är så kommer vi skona honom... Det som talar emot det här nu är att OBD mest flyter med och inte vågar motivera sig riktigt, och att OBD håller Robban som hårt misstänkt för det här. Fan... Det här är ju bara rörigt Robban. Quite a mess...

Jag står på Brynolfs sida här. Robban och OBD är inte båda ulvar, men det hjälper oss ungefär lika lite som Stålmannens mantel insnurrad i en kryptonitförsedd propeller. Är en garanterat ulv då? Njaeeeaaaaeeej. Nej. Fan. Då kan alltså båda vara bybor, vilket suger.

OBD har börjat plinga iallafall, och det är ju skönt... bättre sent än aldrig brukar man ju säga :gremsmile:

Konrad Konvalj

Myrmidon

Mukwa said:
Om du sitter i min sits som bybo-K.K och kollar på Mukwas spel i runda 1. Hur skulle du själv se på ditt spel? Skulle du se det som en stressad bybo (stressad över vad lixom?) eller skulle du se det som ulvigt beteende?
Jag sitter på fel sida skärmen för att göra den bedömningen, och om det är du som ska lägga din röst på mig så är det ju en fördel om det är du som presenterar ett hållbart case. Än så länge är det bara vaga formuleringar som "spelade tokigt i R1" och noja. Vad var tokigt i R1? Att jag var inaktiv, och inte hade tid till varulvsspelet? Jag förklarade ju också att det gick att vänta för att svara på de anklagelser som fanns. Efter att jag gavs mer tid har jag bemött alla anklagelser mot mig och ingen har presenterat något som jag inte kunnat bemöta. Rent taktikmässigt var det ren idioti att gå till hängningen när jag var på väg ut, och det lät jag er förstås få veta. Jag var genuint förbannad för att ingen verkade tänka strategiskt, och uppenbarligen gick mitt budskap in eftersom ni skonade mig så att jag kunde bemöta allting. Och bättre - jag gav er Tyr när jag väl fick tid att komma med in i matchen.

Gå tillbaks till R1 och kolla om det verkligen känns så suspekt. Jag må ha låtit grinig och gnällig i mina "gnabb" eller hur någon uttryckte det, men i R1 fanns det ju ingenting att gå på inledningsvis. Jag är dessutom en av de mest defensiva spelarna här som alltid ser till att svara på det som gäller mig, och strävar efter att vara ett grönt namn i byn. Men jag har inte bara försvarat mig i det här spelet och det borde både KKs och Elmrigs analyser ta hänsyn till, tycker jag.
Hur gav du oss Tyr?

Det är bättre du förklarar det än att jag sätter mig ner och letar igenom alla inlägg. Om jag funderar lite över det var du klart delaktig i det precis som många andra däribland; Recca-K.K-Vimes om jag inte minns helt fel?

Hur som beskriv det gärna om du har lust.

Sen är det väl som du säger. Jag har inte så värst mycket på dig förutom din start på liret. Det var under all kritik och det osade ulv över dina inlägg och det du kom fram till. Du har förklarat dig och det har du gjort bra. Mina misstankar mot dig har som sagt svajat upp och ner och just nu ligger du inte på en 5:a längre :gremsmile:

Jag tror dock att du jobbar rätt bra under press. Det behövs lite motgångar och hårda vindar mot dig Mukwa för att du skall trigga igång och vara så där defensiv och komma med något väldigt bra.

Innan du var under press var du rätt kass och under press är du bra.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Jag är bybo, så fan för mig. Jag har inte den blekaste aning om vad som är ulvbeteende. Det har aldrig slagit mig att jag ägnat mig åt ulvspelet, utan jag tyckte helt enkelt det var smartare med ett hårt drev senare i spelet. Verkar inte som alla höll med om det. Jag är ingen expert, så det är upp till er att bestämma om jag är jätteslug och medvetet försöker lura er eller om jag faktiskt inte är ofelbar och som nybörjare tar till strategier som inte alla är vana med.

Det är lustigt när du citerar mig och fråga "vad tror du är klassiskt ulvstrategi?" så ser jag ju att det är exakt vad jag pysslat med. Nåja, gjort är gjort nu. Så återigen, fan för mig.

Mukwa

Swashbuckler

Därför att Robban lägger ned sin KK-röst och går på OBD för att ha svansat efter Robban (vilket jag inte helt har tagit ställning till om han har gjort, han har svansat efter de flesta), men samtidigt går OBD efter Robban för sitt kassa spel i KK-anklagelserna. OBD har även försvarat KK en aning från RJs KK-sammanställningar. Hade de varit ulvar båda två (vilket skulle innebära att KK är grön) hade det varit bättre att hjälpas åt för att nypa KK, vilket inte skulle vara särskilt otroligt med tanke på att även jag och Elmrig tycker att KK är skum.

Brynolf

Dum fan

Konrad Konvalj said:
Mukwa said:
Jag står på Brynolfs sida här. Robban och OBD är inte båda ulvar
Vaffö inte?
Om hetsandet mot dig vore en ulvtaktik skulle det ju vara idiotiskt om en annan ulv kom in och sade emot.

Mukwa

Swashbuckler

Robert Jonsson said:
Jag är bybo, så fan för mig. Jag har inte den blekaste aning om vad som är ulvbeteende. Det har aldrig slagit mig att jag ägnat mig åt ulvspelet, utan jag tyckte helt enkelt det var smartare med ett hårt drev senare i spelet. Verkar inte som alla höll med om det. Jag är ingen expert, så det är upp till er att bestämma om jag är jätteslug och medvetet försöker lura er eller om jag faktiskt inte är ofelbar och som nybörjare tar till strategier som inte alla är vana med.

Det är lustigt när du citerar mig och fråga "vad tror du är klassiskt ulvstrategi?" så ser jag ju att det är exakt vad jag pysslat med. Nåja, gjort är gjort nu. Så återigen, fan för mig.
Det är också ditt byboansvar att se till att vi inte hänger bybor. Du måste hjälpa oss att bedöma dig. Jobba på nu, och kom med ordentliga case som du tror på själv. Det är asbra att du är aktiv nu, och förutom att du känns ulvig så känns det som att du tycker att spelet blivit lite roligare, och om inte det är en tillräcklig anledning får du gärna göra det för att du är skyldig Cassius det :gremsmile:

Brynolf

Dum fan

Angående Mukwas snygga mord-genomgång... Att just Vimes mördades ser jag också som underligt. Konrad och jag var ju på vippen att bli bombsäkra på att han var ulv. Som du (och OBD tror jag) grävde fram: sådär jävla snabbt ska man inte kunna hitta grejer. Jag tror vi hade spenderat större delen av den här rundan att jaga Vimes om han inte mördats, särskilt som han var mycket drivande i att hänga gröne Cassius.