Re: Elmrig under lupp
Det är väl aldrig någonsin ett byboigt spel?
Tror man att byn är fel ute, så säger man det - "hej, stopp och belägg! nu tar ni fel, för att ...". Man säger inte "nja, vänta lite nu - vi kanske är fel ute, kan inte nån titta på om det kanske finns något som talar för att vi är fel ute?"
- Det är en sak att det finns risk att fastna i "tunnelseende", men ditt hela bidrag till drevet är att förhala och försöka rikta bort uppmärksamheten.
NÄR ska byn då egentligen dreva till att börja med, om den hade följt dina råd?
- Det fanns fler kandidater. När drevet började fanns Mukwa (låg ett tag över Tyr i antal röster). Där fanns Cassius - som du själv ju gjorde ditt bästa för att rikta uppmärksamheten på - och där fanns Tyr.
Det var aldrig problem att hitta något "informationsvärde" där - problemet var att när den processen närmade sig eliminering av de andra kandidaterna - för att spelets regler kräver att endast en hängs i taget - då spjärnade du emot mer och mer.
Själva den process som du nu skyller på, försökte du omväxlande motarbeta och dra ut på (allt efter vad som för stunden syntes mest lönsamt, antar jag).
- Tidsaspekten. Nej, visserligen finns det i detta spel ingen tidsgräns. Men det var redan den längsta rundan i något varulvsspel.
Och du blandar (medvetet eller inte, vet jag inte) samman tidsgräns som i bortre begränsning, med tidspress - som i "nu ökar vi tempot, nu pressar vi den misstänkte ulven hårdare". Det senare var det du opponerade dig mot när det skedde, det förstnämnda var argumentet du tog till för att du ville stoppa det...
Är min poäng att Vimes är ombytlig? Nej, min poäng är att det var stor skillnad mellan de två situationerna. Den gången var det rätt att stanna upp - den här gången borde man ana ugglor i mossen, för Tyr kunde verkligen inte ha kommit med en sämre ursäkt och varit mindre trovärdig. (Nja, möjligen om det hade gällt !Paxen och han hade kommit ut som "läkare" då... )
Du var visserligen inte ensam med att vara frågande och osäker en stund - och det kanske också rödar OBD en del (Cassius är ju utröstad och bybo) men faktum är att du inte ställde några kritiska frågor då, utan pläderade starkt för att skjuta upp allt.
Och i den här "under galgen-outningen", är det det som är mest rödande.
Vi hade ju ett långt sådant exempel i Runda 1 - KK om anklgelsesystemet. Skolexempel på hur man visar att man byter åsikt. (Och han fick ändå skit...)
Du - gör ingenting sånt. OM det nu är så att du byter åsikt, så försöker du smyga undan det och sen småfibbar/ljuger du om det i efterhand. "Du tyckte aldrig A, för nu tycker du B"
Och konfronterad med det, svarar du på något annat.
Allvarligt talat, det här är puré de neige...
Du säger vad andra borde gör, vad andra borde undersöka, vad andra borde ha misstänkt. Och vad gör du själv? Svajar, lämnar inga konkreta misstankar, skyller på tidsbrist, ber andra göra jobbet...
Men så syna då! Sätt igång! Gör ditt jobb!
Inte ens i ditt eget försvar kan du dra fram annat än svepskäl, undanflykter och mer efterhandskonstruktioner. Även detta ska tydligen ske någon annan gång, av någon annan.
Det finns långa partier av rundan ett och runda tre, där du skriver så pass många inlägg i rätt så tät följd, så du hade uppenbarligen haft tid att göra någon del. Och då blir det ändå bara svepande - oftast hänvisningar till att jag har nog skrivit något mer någon annanstans...
När du uppenbarligen har chansen, då KK frågar vad du har på OBD, så presterar du ett par, tre inlägg med sammanfattande enradingar. Inga utvecklade resonemang, inga länkar eller referenser (som du själv tycker man ska ha...)
Du postade, efter det, igen 13:02, 14:33 och 15:59 (bl.a. till mig). En del av svarsinläggen till mig, bestod av långa klipp - då kunde du investera tid och arbete.
Nja, tidsbrist kan vi för allt i världen ha - men varför i hela friden ägnade du den tid du uppenbarligen hade, åt att ställa lama frågor, föreslå andra kandidater än de som just då diskuterades och på alla sätt och vis försökte ta fokus från vad byn jobbade med just då?Elmrig said:Kanske är det "slött" men det är så jag spelar. I det skedet av spelet talades det en hel del om vem som byn skulle tjäna information på att hänga och då jag under det här spelet har haft dåligt med tid ville jag få de personer som möjligen kände som att de befann sig i riskzonen att göra jobbet att försöka hitta kopplingar mellan spelarna åt mig.
Det är väl aldrig någonsin ett byboigt spel?
Tror man att byn är fel ute, så säger man det - "hej, stopp och belägg! nu tar ni fel, för att ...". Man säger inte "nja, vänta lite nu - vi kanske är fel ute, kan inte nån titta på om det kanske finns något som talar för att vi är fel ute?"
ochElmrig said:Jag tycker inte om när dreven snöar in för mycket på samma kandidat då jag upplever att det leder till tunnelseende där bevis vrids och vrids tills de passar i hålet "X är ulv!". Jag ville inte att vi skulle fastna i detta och att ha flera kandidater uppe på diskussion är i mina ögon sunt. Jag hoppas även att du själv inser hur orimligt och ologiskt uttalandet om att "ta upp tid" är i ett spel utan tidsgräns där vi tjänar på att inte stressa?
Fast, det där stämmer ju inte heller riktigt. Det är ännu mer efterhandskonstruktioner. Jag tar det punkt för punkt:Elmrig said:Tyr var på väg ut och en onyanserad utröstning med bara en kandidat är mina ögon midnre intressant ur informationssynpunkt än en med två eller tre kandidater. Jag var hela tiden inne på att Tyr var den som skulle hänga men om ingen annan pressats hade vi inte fått någon information från dessa.
- Det är en sak att det finns risk att fastna i "tunnelseende", men ditt hela bidrag till drevet är att förhala och försöka rikta bort uppmärksamheten.
NÄR ska byn då egentligen dreva till att börja med, om den hade följt dina råd?
- Det fanns fler kandidater. När drevet började fanns Mukwa (låg ett tag över Tyr i antal röster). Där fanns Cassius - som du själv ju gjorde ditt bästa för att rikta uppmärksamheten på - och där fanns Tyr.
Det var aldrig problem att hitta något "informationsvärde" där - problemet var att när den processen närmade sig eliminering av de andra kandidaterna - för att spelets regler kräver att endast en hängs i taget - då spjärnade du emot mer och mer.
Själva den process som du nu skyller på, försökte du omväxlande motarbeta och dra ut på (allt efter vad som för stunden syntes mest lönsamt, antar jag).
- Tidsaspekten. Nej, visserligen finns det i detta spel ingen tidsgräns. Men det var redan den längsta rundan i något varulvsspel.
Och du blandar (medvetet eller inte, vet jag inte) samman tidsgräns som i bortre begränsning, med tidspress - som i "nu ökar vi tempot, nu pressar vi den misstänkte ulven hårdare". Det senare var det du opponerade dig mot när det skedde, det förstnämnda var argumentet du tog till för att du ville stoppa det...
I det förra spelet jag var med i, hände precis samma sak minutrar innan rundans slut. Jag ville -då- inte dra tillbaka min röst utan framhärdade att det var fejk. Och jag blev grundligt utskälld av Vimes - och ordentligt drevad för den saken.Elmrig said:Jag ser fortfarande inte stressfaktorn i det här spelet som Sapient verkar se, att vänta med att rösta ut Tyr hade inte gett mindre, troligen mer. I ett läge där osäkerhet råder kring Tyrs siarskap är det IMO bättre att vänta även om det bara är en 5 % chans. Vad jag tycker ligger uppenbarligen inte i linje med normen, men jag tyckte och tycker att det är en konstig reaktion att itne flyta sin röst för att köpa tid när ett sådant läge uppstår
Är min poäng att Vimes är ombytlig? Nej, min poäng är att det var stor skillnad mellan de två situationerna. Den gången var det rätt att stanna upp - den här gången borde man ana ugglor i mossen, för Tyr kunde verkligen inte ha kommit med en sämre ursäkt och varit mindre trovärdig. (Nja, möjligen om det hade gällt !Paxen och han hade kommit ut som "läkare" då... )
Du var visserligen inte ensam med att vara frågande och osäker en stund - och det kanske också rödar OBD en del (Cassius är ju utröstad och bybo) men faktum är att du inte ställde några kritiska frågor då, utan pläderade starkt för att skjuta upp allt.
Och i den här "under galgen-outningen", är det det som är mest rödande.
Nix. Omvärderar man en åsikt, så säger man det. Man kan visserligen i ett sånt här spel, räkna med att få svara på en massa frågor om det ändå - och kallas kappvändare.Elmrig said:Att kunna omvärdera en åsikt i ljus av nya förutsättningar är alltså ulvigt? Du är medveten om att jag hade Tyr som ulv även innan sista timmen före utröstning?
Vi hade ju ett långt sådant exempel i Runda 1 - KK om anklgelsesystemet. Skolexempel på hur man visar att man byter åsikt. (Och han fick ändå skit...)
Du - gör ingenting sånt. OM det nu är så att du byter åsikt, så försöker du smyga undan det och sen småfibbar/ljuger du om det i efterhand. "Du tyckte aldrig A, för nu tycker du B"
Inkongruensen är att du hoppar mellan din röst och din åsikt, när det passar. Att du aktivt försökte få byn att hänga Mukwa, eller Cassius, eller rent av misstänka Vimes, hellre än Tyr är en sak.Elmrig said:Jag tror att du blandar ihop "åsikt" och "röst" här. Det ena är et verktyg som kan användas för att sätta press på spelare och det andra är vad en person tänker och tycker. Att jag flyttar min röst för att sätta press på folk, försöka påverka flytet i spelet samt skapa förhoppningar bland Tyrs medulvar för att det kanske finns en möjlighet att rädda Tyr om de bara sticker fram nosen en aning betyder inte att jag inte är av åsikten att Tyr är ulv.
Och konfronterad med det, svarar du på något annat.
Hmmm, du är medveten om att det är varulvsspel vi spelar? Om du inte vill "stänga dörrar", så kanske det inte är spelet för dig?Elmrig said:Åter igen så anser jag att en öppen dörr är bättre än en stängd, att utesluta någon för att någon annan i det ögonblicket verkar vara en bättre kandidat är inget jag anser vettigt.
Allvarligt talat, det här är puré de neige...
Hic Rhodos, hic salta!Elmrig said:Både Cassius och RJs hängninar är i mina ögon just hönor av fjädrar. Bevis har skruvats på och bearbetats tills de tycks passa in i mallarna "Cassius och RJ är ulvar" och detta är precis vad Sapient gör i inlägget jag svarar på här. Om vi alla bara subjektivt lyfter fram de argument som talar för vår sak och struntar i de argument som talar emot dem så kommer vi ständigt att få felaktiga resultat. Det här är inte politik och det finns ingen anledning att låta känslor och envishet stå ivägen för ett försökt till att inta ett objektivt synsätt på bevisen.
Du säger vad andra borde gör, vad andra borde undersöka, vad andra borde ha misstänkt. Och vad gör du själv? Svajar, lämnar inga konkreta misstankar, skyller på tidsbrist, ber andra göra jobbet...
Men så syna då! Sätt igång! Gör ditt jobb!
Inte ens i ditt eget försvar kan du dra fram annat än svepskäl, undanflykter och mer efterhandskonstruktioner. Även detta ska tydligen ske någon annan gång, av någon annan.
Det finns långa partier av rundan ett och runda tre, där du skriver så pass många inlägg i rätt så tät följd, så du hade uppenbarligen haft tid att göra någon del. Och då blir det ändå bara svepande - oftast hänvisningar till att jag har nog skrivit något mer någon annanstans...
När du uppenbarligen har chansen, då KK frågar vad du har på OBD, så presterar du ett par, tre inlägg med sammanfattande enradingar. Inga utvecklade resonemang, inga länkar eller referenser (som du själv tycker man ska ha...)
Du postade, efter det, igen 13:02, 14:33 och 15:59 (bl.a. till mig). En del av svarsinläggen till mig, bestod av långa klipp - då kunde du investera tid och arbete.