Elmrig under lupp
Så, dags att komma till skott.
Skuggande av KK
Som sagt, denna del faller lite sönder då "skuggandet" ganska mycket kan ha varit en slump. I det jag redogjorde för tidigare finns inget som verkar direkt brunande. Möjligen att Elmrig bytte åsikt om utröstning/gruppdrevande - me det har redan KK och Elmrig stött och blött i runda ett, och det känns inte som det pingar.
Elmrig v Tyr
Jag utlovade också granskning av Elmrigs agerande i samband med utröstningen av Tyr.
Elmrig börjar med att lägga en mycket tveksam röst (#801019), fylld med brasklappar om varför Vimes egentligen har fel i sin anklagelse (så pass att Vimes tom. ryter till (i inlägg #801024).
Då var Elmrig röst nummer fyra.
Ett par timmar senare försöker Elmrig sig på att koppla ihop Tyr och Mukwa, genom att fråga dem båda vad de anser att byn skulle vinna på att hänga den andre (#801102) Upptäcker at Tyr loggat ut för kvällen, efterlyser OBDs och Cassius reaktioner, lovar fisk i "kopplingen Vimes-Mukwa" (#801104).
Senare återkommer han med ett inlägg som länkar diverse andra personers inlägg, och slutar med ett "har du något att tillägga Tyr?" (?) (Inlägg #801138)
(Om man vill kalla detta för drevande, så är det det slöaste drevandet i mannaminne... I övrigt deltar Elmrig inte i rundans diskussioner typ alls, förrän Vimes efterfrågar allas huvudkandidater. Då svarar Elmrig också märkligt (#801248) med att han vill "lyfta fram Mukwa för att han åtminstone ska diskuteras som kandidat" (!) och i en eftersläng räknar han upp "Cassius, OBD, Tyr." Inlägget försöker också koppla ihop Mukwa-Vimes och implicera att Vimes på något sätt mörkar Mukwas ulvighet, för egen räkning. Det inlägget förtydligas sedan också, med mer riktade frågor till Vimes.)
Alltså, så här långt kan man verkligen inte säga att Elmrig var på Tyr. Han ställer lama frågor och ägnar betydligt mer utrymme åt att försöka skjuta Mukwa i förgrunden och koppla ihop Mukwa och Vimes som ulvar.
När Vimes bemöter detta, svänger också Elmrig och förklarar att "Jag tror att (Vimes) är bybo såhär långt och ganska långt upp på den gröna skalan. Mukwa är heller inte min favoritulvkandidat" (#801285).
Så varför då ta upp tid med dem och undvika att dreva Tyr (eller ge sig in i diskussionen om Mukwa, som låg brunt till)?
Men uppenbarligen känner Elmrig behov av att rätta in sig i ledet, så att säga, och ger i nästa inlägg (#801308, 9/8 kl 15:04) en "förstärkning" av sin röst.
Vi kan också notera att under hela den här tiden har det funnits en marginal på ett par röster mot att Tyr skulle röstas ut, och Mukwa har under övervägande del av tiden haft en röst mer än Tyr.
Nu kommer vi till den spännande delen. Klockan 15:16 hoppar Cassius på Tyr-drevet. (Visserligen hoppar Vimes av för att få igång ett parallellt Cassius-drev 15:17, vilket delvis neutraliserar Cassius röst, men det är uppenbart att det börjar hetta till för Tyr.)
15:37 är R.J. med på tåget.
15:48 hoppar K.K. på
15:49 Brynolf.
16:37 lägger Tyr sin röst på Cassius.
18:46 dyker Elmrig upp (inga inlägg i mellanperioden vad jag kan se.) Det resulterar i en röst på Cassius. Detta alltså i samband med att Tyr för första gången touchat 7-röstersgränsen.
(Det är inlägg #801378. Väldigt kort därefter uppmanar Elmrig Cassius att svara å frågor, #801381)
Lite drygt en timme senare, 19:52, är Elmrig dock tillbaka och lägger sin röst på Tyr (men anser att Cassius "tiger ihjäl" frågorna... Tom.- Tyr verkar tycka att detta är att ta i...
)
21:01 lägger Ond Bråd Död sin röst på Tyr (nu uppe i 8 röster)
21:33 är då Tyr "kommer ut" som siare.
21:36 Cassius röst: ingen (7)
21:38 OBD röst: ingen (6)
21:41 resultatet av Vimes speedläsning presenteras, Vimes röst: Tyr (7)
21:42 Cassius röst: Tyr (8)
21:43 Elmrig (ej läst Vimes) röst: ingen (7)
21:44 OBD röst: Tyr (8)
21:46 Elmrig skriver att det vore "brådstörtat" att rösta ut Tyr, tror han är ulv men vill "hinna titta på det här". Vill skuta upp utröstningen 24 h.
21:52 Elmrig citerar Vimes och lägger den sista rösten (9) på Tyr
Så... Jag tycker att Elmrig verkligen inte kan använda utröstningen av Tyr för att gröna sig. Visst har han en röst där tidigt (nr 4) men den flyttas - och under hela inledningen till slutfasen försöker Elmrig med alla medel att så misstankar och hitta scumtells som ingen annan ser överallt utom hos Tyr.
Och mönstret att flytta rösten när det närmar sig den magiska gränsen 7 röster (vilket diskuterades till leda i rundan) är ju bara det något som
i sammanhanget måste ses som att Elmrig inte kan misstänka Tyr särskilt starkt.
Och Elmrigs avgörande röst är ju allt annat än avgörande. Den är nummer nio. Den motiveras med citatet av Vimes speedläsning. Och det efter att Elmrig pläderat för uppskjutande av hängningen i 24 timmar (men "plötsligt" läser han Vimes...)
Nej, inte trovärdigt.
Efterspelet, Vimes hugger på Elmrig
Elmrigs senfärdighet med att vilja hänga Tyr passerade ju inte heller omärkligt förbi. I inlägg #801528 skriver Vimes:
Röst: Elmrig - han är den ende, vad jag kan se, som säger: vi kanske ska skjuta upp hängningen, Tyr kan vi hänga när den riktige siaren kommer ut.
I inlägg #801548 svarar Elmrig:
Nej, jag sa aldrig att siaren skulle outa sig, jag bad bara om mer tid. (...)
Omedelbart efter (#801562) klipper Vimes till med att citera Elmrigs inlägg #801432 (dvs. kl 21:43 ovan):
Skjuter vi på det här tills imorgon eller ska vi gå vidare med andra kandidater? Jag är nog för att vänta men en hängning av Cassius som andra alternativ om ingen mer grön kommer ut som siare.
Jag tycker detta är en uppenbar "vit lögn" om vad han (Ulvrig, alltså) egentligen sa. Men i inlägg #801576 förklaras det som bara en olycklig formulering (vilket tycks accepteras). Jag tror nu inte det, Oavsett den exakta innebörden, så tycker jag det verkar vara ett försök att ytterligare agna den desperata kroken som Tyr slängde ut, iom siar-outandet (alltså inte att gröna sig själv så mycket som att locka fram den verklige siaren). Och det var Elmrig så klart tvungen att förneka senare.
Jag tycker dock inte att bortförklaringen håller.
Elmrig fortsätter skriva om historien:
Något senare, i inlägg #801618, skriver Elmrig (som svar på Brynolf):
Jag var helt inne på Tyr tills han outade och då var jag helt för att vänta tills vi hunnit titta på saken. Det alternativ vi hade som jag såg som rimligt var att hänga Cassius om det var viktigt att hänga någon just då men jag sa aldrig att det var ett bra alternativ.
"I was for it before I was against it", eller hur det nu var...
"Helt inne" (min understrykning ovan) är verkligen inte med sanningen överensstämmande, med tanke på flip-floppandet av röster och att den ursprungliga rösten lades med en otrolig (uttalad!) motvilja. Rösten 19:52 innehåller ingen motivering överhuvudtaget (utan har råd till Tyr om hur han ska pressa Cassius hårdare...)
Vilket för mig ser ut som "brödsmulande" för att kunna hoppa av igen (eftersom rösterna är uppe och tangerar den magiska 7-gränsen...)
Brynolfs granskning (#803326)
Brynolfs genomgång av OBD (/Spiders) och Elmrigs interaktion kan iofs. antyda att de två kretsat omkring varandra på ett lite ulvigt sätt under spelet.
- Spider ger Brynolf en grön röst inledningsvis, ("90% bybo")
- Elmrig har Spider i sikte, men gör liksom aldrig något av det. Drevar lite (men med förbehåll att det handlar om att få upp aktiviteten), röstar inledningsvis på OBD, men ändrar sig sen och vill låta den nye spelaren svara på anklagelser innan hängning.
Brynolf said:
Röstar OBD igen när denna postat lite, för att få fart på honom
Byter till en tveksam röst på Tyr
På Elmrigs ulvlista: Mukwa, OBD, Cassius, Tyr
Dvs. Elmrig har uppenbarligen inga misstankar - hans lista skulle vem som helst kunna duplicera vid den tidpunkten.
Brynolf said:
R2
Tycker OBD har spelat upp sig från Spiders tid
Mördades Recca för att hon var inne på att Spider var ulv?
R3
Ger OBD 4UP, men en 3:a om man betänker att Spider brukar spela kaotiskt. OBD har dock spelat bra.
OBD är en bra ulvkandidat, ty han flyger under radarn.
KK frågar vad Elmrig har på OBD. Elmrig lovar att svara senare, men "gissar" att det står att finna i några av hans tidigare inlägg.
Jag kommer till samma slutsats som Brynolf, Elmrig har alltid en ursäkt för att OBD egentligen inte är så skum, "har spelat upp sig" osv. Elmrig "helgarderar".