Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 4

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Mukwa said:
Konrad Konvalj said:
beskriver brunande omständigheter mot Elmrig, kortat för utrymme...
om det här inte är en lverdrift utan det faktiska förfarandet så fattar jag egentligwn inte varför Elmrig är kvar i spel. Han ville alltså ha ut nån annan som vi vet är bybo, flr att 1. Alippa hänga Tyr oxh 2. Få ut siaren. Dessvärre vet vi atr kalla fötter även gällerbybor. cassius gjorde likadant. men nån av de som hoppade av måste vara ulv, för det är en typisk ulvgrej atr göra.
Det där är mitt starkaste case mot Elmrig, som ligger i ett av alla de byten och krumbukter Elmrig gjorde i samband med utröstningen.

Jag har utlovat en mer utförlig granskning, och den kommer. Men eftersom det hela började med bl.a. att Elmrig gjorde hela nio röstbyten har jag velat analysera dem allihop (liksom argumenten för att buta osv.) i ett samlat svep.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Paxen har tid över

!Paxen said:
Sapient är tokgrön nu.
Funderar på att byta nick till "Sankt Sapient"...

!Paxen said:
Förresten, Brynolf, varför tror du att jag bara kan skydda samma person 2 gånger?
Om jag inte läst reglerna fel så får väktaren, alltså !Paxen, inte skydda samma person två rundor i rad, men kan däremot växla fram och tillbaka, exempelvis sig själv, bybo, sig själv, bybo osv. hur många gånger som helst.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Mukwa said:
Nä, att vi har kunnat ena oss har att göra med att vi har hängt bybor. När det är en ulv som är på väg till galgen är vägen mycket krokigare och kantad av en massa andra misstankar och villospår. Är det en bybo ser ju ulvarna till att spä på det man redan har fått fram på den stackars bybon. Därför har vi varit ense.
Det här är en viktig iakttagelse.

Som misstanke-mönstren ser, kan vi vara säkra på att alla ulvar är misstänkta av någon. Men dessvärre ser det ut som om vi är för splittrade för att ha någon större enighet om vilka. Och då är det lättare att byn samlas (under ulvarnas förtjustning) kring någon som egentligen är mindre misstänkt (Cassius, Robban) men som alla kan enas om.

Samtidigt kan vi inte gärna vända på steken och hänga någon _mindre_misstänkt, för vem skulle det vara?

Mycket av detta känns som effekten av att det är ett flufflöst spel, det blir helt andra saker att gå på. Ulvarna har lättare att gömma sig i mängden och påverka byn.

Nu är vi färre i byn. Vi borde kunna ta det här, med lite bättre metodik nu!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,820
Location
Stockholm
Sapient said:
Mukwa said:
Konrad Konvalj said:
beskriver brunande omständigheter mot Elmrig, kortat för utrymme...
om det här inte är en lverdrift utan det faktiska förfarandet så fattar jag egentligwn inte varför Elmrig är kvar i spel. Han ville alltså ha ut nån annan som vi vet är bybo, flr att 1. Alippa hänga Tyr oxh 2. Få ut siaren. Dessvärre vet vi atr kalla fötter även gällerbybor. cassius gjorde likadant. men nån av de som hoppade av måste vara ulv, för det är en typisk ulvgrej atr göra.
Det där är mitt starkaste case mot Elmrig, som ligger i ett av alla de byten och krumbukter Elmrig gjorde i samband med utröstningen.

Jag har utlovat en mer utförlig granskning, och den kommer. Men eftersom det hela började med bl.a. att Elmrig gjorde hela nio röstbyten har jag velat analysera dem allihop (liksom argumenten för att buta osv.) i ett samlat svep.
Jag har inte hunnit läs ikapp och hinner inte just nu, såg det här precis och jag tycker att det är lysande Sapient! Trots min tidsbrist är jag jävligt sugen på att vinna nu när vi spelat så länge och om du ger mig en chans att bemöta den kritik som rödat mig så lovar jag att lägga någon timme eller två på att göra det!

Kort observation (fortfarande inte läst ikapp):
Jag tycker att casen mot både RJ och Cass var väldigt svaga och mest byggde på små tells som genom analys vridits för att passa anklagarens syfte. Nästan alla granskningar görs med "västa-falls"-glasögonen på och det är bra, analysen av granskningen bör dock göra det motsatt om vi ska försöka reda ut vem som är röd på riktigt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jahopp.

Här har det inte hänt så mycket.

Mukwa; Varför röstar du på mig?

Jag kan se två alternativ så som det är nu. Ett helt nojigt upp i taket som jag inte riktigt vill ta på och det innefattar ju ett spel utan väktare bland annat. Det bästa är nog att vi skiter i det.

Det finns som Mukwa skriver 3 gröna:
!Paxen
Sapient
Mukwa

Jag måste ju lägga till mig själv på den listan också och då har vi fyra gröna.
Konstapel Karavan
Brynolf ser jag själv som grön, men för att inte rubba balansen allt för mycket så får han en grun* färg.
Brynolf
Lämpligt nog får jag då två spelare kvar som är röda.
Elmrig
OBD


Av mina två ulvar är jag mest osäker på Elmrig, men hans "Vad var det jag sa" stör mig så väldans mycket. Att han tar ställning genom att lägga en röst på OBD istället för att jobba för att förhindra en hängning av Robban är ju inte bra för byn. Snacket om att Cassius också skulle kunna har sparats genom ett mer sansat spel är också lite störande. Om nu Elmrig inte var så sugen på att hänga Cassius varför då lägga första rösten?

Elmrig said:
Cassius var alternativdrev två och hans agerande har i mina ögon inte grönat honom särskilt. Stark kandidat för nästa hängning.
9 minuter innan stängning kommer detta:

Elmrig said:
Jag är borta på bröllop imorgon em och kväll, ska försöka logga in under förmiddagen och lägga en motiverad röst, ses då!
Det här är ju fett onödigt om man inte vill hänga Cassius. Alltså, Cassius har besvarat Elmrigs frågor så som jag ser det och Elmrig vet att han blir bort under efetermiddagen och kvällen dagen därpå.

Elmrig vet också att det här spelet kan sluta precis när som helst. Som bybo är det ju inte helt rätt att då låta sin slöröst ligga kvar på Cassius om man inte vill hänga denne. När Elmrigs inlägg slängs iväg 9 minuter innan stängning hade det varit rätt så lätt att skriva Röst: Ingen för att inte ge ulvarna en chans att hänga Cassius under hans frånvaro.

Cassius svar till Elmrig:
Cassius said:
Det var orutinerat av mig att inte ifrågasätta Tyrs "siar-grej", jag fick en smula panik och drog bort rösten för att vi inte visste om han hade brödsmulat det tidigare.
Jag är den första att dra bort min röst MEN jag är den första att lägga tillbaks den. OBD är den sista att göra det.

Elmring tycker inte att jag har grönats alls, inte ens en smula efter att jag har tokdrevat mot en Ulv och inte gjort en ansats att försöka få in någon annan. Visst jag kan vara en ulv som trodde det var fuckt för Tyr men att inte ens försöka leda bort drevet från honom. Men Elmring själv tycker att caset mot Tyr är väldigt svagt och väljer att flytta bort sin röst i ett längre inlägg vilket tyder på att det inte var i impuls.

Elmring tillhör också dom som håller sina röstar på mig istället för att flytta över dom till Ulven. Elmring försöker in i det sista att få upp drevet mot mig. Titta på inläggen där Vimes försöker få oss båda att skriva och Elmring hetsar att om att jag ska svara på saker som jag redan gjort.

Röst: Elmring
Elmrig said:
Om jag har bett dig "svara på saker" du "redan gjort" så är det nog ett missförstånd från min sida, länka gärna inläggen där detta skett om du vill ha en närmare förklaring.
Cassius said:
Det du uppfattar som bekvämt var nog ett resultat av ointresse, jag skrev det tidigare och kan upprepa mig. Jag tycker inte det är speciellt lustfyllt att komma in i ett spel och sitta i skiten för något jag själv inte ställt till med. Framförallt är det tråkigt när man inte är ulv för då är det en naturlig del av spelet. Nu är det inte speciellt givande, jag var helt enkelt bekväm eftersom jag inte var rädd för att bli utröstad.
Cassius har tidigare svarat på Elmrigs frågor och svarar på dom igen. Att inte Elmrig tar till sig det hela är lite udda eftersom han nu i ett senare skede är helt inne på att vi inte skall stressa fram något.

Elmrig said:
Ja, jag drog tillbaka min röst och jag ser fortfarande inte vad problemet med detta skulle vara. Nonsensargument som "ge ulvarna mer tid" eller liknande har dykt upp här och var och de är just bara nonsens. I och med att rundorna inte är tidsbegränsade så är tid inte en variabel vi behöver ha i åtanke om vi ska spela som mest effektivt och jag tycker det är dumt att rösta ut någon idag om det innebär att vi inte hinner göra alla analyser vi vill hinna med när vi ändå har möjligheten att vänta tills imorgon. Om Vimes inte hade hittat posten så snabbt och vi väntat hade resultatet blivit detsamma (vi hade hittat posten följande dag) och kanske hade den extra tiden förhindrat den brådstörtade hängningen av Cassius. Uppenbarligen håller inte alla med mig i de här frågorna men jag blir personligen mer misstänksam mot de som inte över huvud taget verkade begrunda möjligheten att Tyr talade sanning, vi har ingen brådska så varför stressa? Nu löste snabbläsar-Vimes biffen åt oss men hade han inte hittat posten hade jag inte röstat på Tyr, hellre en extra genomläsning än en onödigt hängd bybo (Tyr var ju ulv, men det visste vi inte vid tillfället, Cassius däremot hade nog kunnat undvikas med lite mer tid).
Visst för att Elmrig har rätt i det han skriver i det hela, men han är ju trots allt högst delaktig i hängningen av Cassius. Han har till och med aktivt valt att inte dra bort rösten från Cassius trots att han vet reglerna. Bröllop i ära, men är man inte säker på att man har sin röst på en ulv då skall man banne mig fundera en extra gång innan man lämnar spelet +24 timmar.

Kan tänkas att jag måste gå djupare i det hela, men nu är det så att jag vill ha lite svar från Elmrig. Du har inte handlat så speciellt bybo mässigt i det här läget vill jag påstå.

*Grun=Grön/Gul/Brun färg. Den är rätt snygg.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,364
Location
Stockholm
Att Elmrig så uppenbart gick emot strömmen och röstade på OBD i stället för RJ sticker faktiskt i ögonen. Han måste varit medveten om att det skulle uppmärksammas. Och hade RJ varit ulv, hade det sett oerhört illa ut för Elmrig. Men en ulv VET ju att RJ var bybo och därmed är det ingen risk. Ulv-Elm VILL så klart ha ut Robert men det ser ut att fixa sig av sig självt och dessutom tror han sig kunna gröna sig själv lite extra genom att inte vara med i lynchmobben. Men han gör ju såklart inte mycket för att rädda RJ. Utan det känns mer som hela syftet med att stå utanför är just "vad var det jag sa".

Nä, det luktar lite pink, tycker jag.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Konrad, hur fick du plötsligt Mukwa till grön?
Jag är ju en aning dryg med grönandet av Mukwa :gremsmile:

Som det är nu så tänker jag inte lägga nån energi på Mukwa eftersom det känns allt för osäkert att hänga honom. Han kommer med bra skit och spelar byboigt. Det vore som sagt var katastrof om vi hängde en bybo även denna runda och jag vågar inte lite på min magkänsla och mina ingrodda misstankar mot Mukwa som det är nu.

Mukwa-OBD-Elmrig är mina topp misstänkta, men..

OBD eller Elmrig skall dingla den här rundan.

Av dessa är jag som sagt var mest osäker på Elmrig, men efter mina senaste upptäckter (inlägget ovan) har nivån på rödhet höjts.

Det bästa vore om du Brynolf fixade en liten lista med prylar som ger oss en liten föraning om vilka som är grön om spelare x är röd. Du är bra på sånt skit och det är rätt skönt att sitta och kolla på för att bygga vidare.

Nackdelen med att du gör det och att du dessutom får det att se bra ut är ju att du kan vinkla och spegla det lite som du vill, men det har ju sin lilla fördel också i och med att du sätter avtryck och visar hur du tänker.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,364
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Det bästa vore om du Brynolf fixade en liten lista med prylar som ger oss en liten föraning om vilka som är grön om spelare x är röd. Du är bra på sånt skit och det är rätt skönt att sitta och kolla på för att bygga vidare.
Jo, jag sitter och pillar lite med det sen igår. Tyvärr får jag inte fram så mycket nytt.

Brynolf said:
Att Elmrig så uppenbart gick emot strömmen och röstade på OBD i stället för RJ sticker faktiskt i ögonen.
Elmrig, du får gärna förklara vad i RJs spel som du tycker vi andra överreagerade på.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Paxen har tid över

Sapient said:
!Paxen said:
Sapient är tokgrön nu.
Funderar på att byta nick till "Sankt Sapient"...

!Paxen said:
Förresten, Brynolf, varför tror du att jag bara kan skydda samma person 2 gånger?
Om jag inte läst reglerna fel så får väktaren, alltså !Paxen, inte skydda samma person två rundor i rad, men kan däremot växla fram och tillbaka, exempelvis sig själv, bybo, sig själv, bybo osv. hur många gånger som helst.
Det betyder alltså:

R1 !Paxen skyddar sig själv
R2 !Paxen skyddar random (VEM??)
R3 !Paxen skyddar Sapient

Baserat på Vicos startinlägg:
Vic said:
Du är Bybooch Väktare.
Du skall engång per dagsfas skicka ett pm till mig med ett namn på den spelare du vill skydda från nattmord. Du kan inte skydda samma spelare två gånger i följd. Du kan skicka hur många ändringar som helst på vem du vill skydda, men bara det senaste namnet räknas.
Vem skyddade du i R2 !Paxen?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Paxen har tid över

Okay.

Jag hjälper mig själv och !Paxen på traven.

R1 !Paxen skyddar sig själv. Sant eller falskt? (Just nu utgår jag från att det var precis det som skedde).

R2 !Paxen skyddar vem?

Möjliga alternativ:
Recca = grön nattmördad
Tyr = hängd ulv
R.J !Paxen tänkte skydda R.J i R3 så då kan han inte ha skyddat honom i R2
Brynolf !Paxen velade mellan honom och R.J men valde Sapient i R3 så icke.
Vimes =grön, nattmördad och således inte skyddad
Purgatory/Cassius = grön, ej tänkbart alternativ ty han valdes att hängas av byn och !Paxen själv
xyas Blivande Sapient i R3 således inte ett alternativ.
!Paxen funkar inte.

Kvar blir:

Spider/OBD ?
Elmrig ?
K.K ?
Mukwa ?

Nån av dom här har !Paxen skyddat eller så har han inte skyddat någon alls. Det mest märkvärdiga i det hela är att det är 4 ulvkandidater kvar att välja bland.

Alternativt så skyddade han inte sig själv i R1 men sak samma. Det är viktigt att !Paxen går ut med all information. Vi må ju kunna förlita oss till Vicotniks information att !Paxen inte får använda sin förmåga på samma måltavla två rundor i rad och således måste skifta runt.

Nu i R4 bör alltså !Paxen inte ha en möjlighet att skydda Sapient och är han kvar i R5 är det ju väldigt märkligt. Ulvar vill ju inte ha gröna spelare som springer runt åh lajjar här.

Nu är det säkert nån som kommer skrika rakt ut och säga att !Paxen skall sitta tyst (inklusive honom själv tippar jag på). Det tycker inte jag. Nått får vi ut av det här. Visar det sig exempelvis att !Paxen valt att skydda Spider i R2 är det ju nått som är väldigt fel med tanke på att han hade honom som högst troligen ulv. Det ger oss endast tre alternativ; Mukwa-K.K-Elmrig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Re: Paxen har tid över

Röstläge:

Konrad Konvalj (1): Mukwa

START!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,364
Location
Stockholm
Re: Paxen har tid över

Intressanta grejer, Konrad men jag ser ingen direkt poäng med det om man inte misstänker Paxen, och i så fall har du ju redan hjälpt honom alldeles för mycket.

Men absolut, Paxen får hemskt gärna svara. Det kan omöjligt skada om det kommer ut vilka som skyddats i tidigare rundor.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Paxen har tid över

Ska strax gå och lägga mig, men svarar på frågan om vem jag har valt att skydda tidigare rundor. Anledninger till varför jag har valt så är pga magkänsla på allihop.

1. K.K.

2. Mukwa

3. Sapient

Så, ulvar, med den infon så har ni två val. Antingen chansa på att jag väljer någon annan att skydda än mig och kör på att ta ut mig eller välja någon annan, vilket tyvärr säkert kommer bli Sapient i det fallet.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Paxen har tid över

Måste skriva igen att det verkligen var magkänsla jag körde på. Mukwa och KK känns som udda val då jag anser att dom är mest skumma just nu för mig. Som det var då så kändes det helt enkelt som att dom två var bra spelare, även om t.ex. Mukwa fick ovanligt mycket press i första rundan, och vacklade. Jag litade dock på magkänslan, och som det är nu säger magkänslan att inte allt står rätt hos dom två.

Hade en teori, som jag inte har skrivit om tidigare, att KK är siare, och att hans "siaren måste outa sig" var ett försök att få en ulv att outa sig som siare.

(dock så har jag druckit en del, så detta kanske är världens bs som jag bara har hittat på för mig själv. Egentligen kanske jag inte är hemma ens..?)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Paxen har tid över

!Paxen said:
Ska strax gå och lägga mig, men svarar på frågan om vem jag har valt att skydda tidigare rundor. Anledninger till varför jag har valt så är pga magkänsla på allihop.

1. K.K.

2. Mukwa

3. Sapient

Så, ulvar, med den infon så har ni två val. Antingen chansa på att jag väljer någon annan att skydda än mig och kör på att ta ut mig eller välja någon annan, vilket tyvärr säkert kommer bli Sapient i det fallet.
R1 skyddade du alltså mig. Det känns lite udda, men tack sa ru ha!

I R1 skriver du även:
Paxie said:
BS! Jag har varit väktare ett flertal gånger, och jag har nästan alltid kört på devisen "skydda inte någon annan förrän du är mer säker på att dom är bybor än ulvar".
Och.

Paxie said:
Som jag har sagt tidigare så är Spider högst upp på listan, Mukwa kommer som svag tvåa. Sen är resten av er ett snömos. Möjligtvis, och bara pga tidigare erfarenheter, så kan jag sätta Vimes, KK och Purgatory som svaga 3:or. Men jag tycker inte att någon av er är tillräckligt scum (just nu) för att rösta ut.
Jag tänker inte kritisera ditt val av Konrad i R1. Det var ju trots allt magkänsla inblandad. Dock så känns det ju rätt udda med tanke på att du allt som oftast väljer dina mål efter devisen "mer säker på att dom är bybor än ulvar".

Du listar ju lite 1-2-3 kandidater här ovan och i R1 fanns trots allt Recca som du troligen höll som mer bybo än ulv? Ah, du förstår vad jag menar.

Bra att du gick ut med dina två tidigare val. Det ger då mig lite mer att fundera på.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,364
Location
Stockholm
Re: Paxen har tid över

Konrad Konvalj said:
R1 skyddade du alltså mig. Det känns lite udda, men tack sa ru ha!
Tycker inte det var udda alls, du sågs ju som grönast av alla runda 1. Att han inte skyddat sig själv alls är ju dock desto uddare. Men ska vi hålla på och misstänka Paxen så brakar ju hela helvetet löst. Så länge Vic inte ljugit om upplägget så ÄR Pax grön.

Aktiviteten har sjunkit betänkligt på sistone för övrigt. Jag ska försöka komma med nåt smart, men tills vidare behöver vi lite röj.

Röst: Ond Bråd Död
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,364
Location
Stockholm
Re: Paxen har tid över

!Paxen said:
Mukwa och KK känns som udda val då jag anser att dom är mest skumma just nu för mig.
Det är ju en aningens avvikande åsikt, Paxen. Vad har du för brunskap på dessa två? Ok att Mukwa är allmänt misstänkt, men jag har fortfarande inte riktigt hajat varför.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Paxen har tid över

Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Ska strax gå och lägga mig, men svarar på frågan om vem jag har valt att skydda tidigare rundor. Anledninger till varför jag har valt så är pga magkänsla på allihop.

1. K.K.

2. Mukwa

3. Sapient

Så, ulvar, med den infon så har ni två val. Antingen chansa på att jag väljer någon annan att skydda än mig och kör på att ta ut mig eller välja någon annan, vilket tyvärr säkert kommer bli Sapient i det fallet.
R1 skyddade du alltså mig. Det känns lite udda, men tack sa ru ha!

I R1 skriver du även:
Paxie said:
BS! Jag har varit väktare ett flertal gånger, och jag har nästan alltid kört på devisen "skydda inte någon annan förrän du är mer säker på att dom är bybor än ulvar".
Och.

Paxie said:
Som jag har sagt tidigare så är Spider högst upp på listan, Mukwa kommer som svag tvåa. Sen är resten av er ett snömos. Möjligtvis, och bara pga tidigare erfarenheter, så kan jag sätta Vimes, KK och Purgatory som svaga 3:or. Men jag tycker inte att någon av er är tillräckligt scum (just nu) för att rösta ut.
Jag tänker inte kritisera ditt val av Konrad i R1. Det var ju trots allt magkänsla inblandad. Dock så känns det ju rätt udda med tanke på att du allt som oftast väljer dina mål efter devisen "mer säker på att dom är bybor än ulvar".

Du listar ju lite 1-2-3 kandidater här ovan och i R1 fanns trots allt Recca som du troligen höll som mer bybo än ulv? Ah, du förstår vad jag menar.

Bra att du gick ut med dina två tidigare val. Det ger då mig lite mer att fundera på.
Varulvarna haqr fått reda på att jag är väktare. Dom har 2 val.

1. försökaq ta ut mig.

2. försöka ta ut någon annan.

Problemet är att jag som väktare kan skydda mig själv, därför så tänker ulvarna att det är 50/50 chans att få ut mig om dom väljer att försöka nattmörda mig. Varulvar brukar föredra att ha bättre odds.

När jag då har sagt att jag väljer alltid att skydda dom som är grönast för mig, blir det per automatik enklare för ulvarna. För jag säger ju vilka jag ser som gröna.

Problemet är ju det att allt som oftast väljer ulvarna att lyssna på bybor, så när man drar en vit lögn om hur man spelar som väktare så brukar dom vilja lyssna på det. Därför så valde jag att köra på magkänsla, hellre än att välja dom som jag tyckte var mest gröna för stunden.
 
Top