Nekromanti Vatikanens konkurs

Pytteliten

Veteran
Hej. I Neotechs tidslinje står det att Vatikanen år 2039 blev bankrutt. Min fråga är hur det var möjligt att omkullkasta en av världens största organisationer med vad som beskrivs som ett "megaföretags trick"?
Vilket var detta företag och vad hade det att tjäna på att lura Vatikanen? Var några andra organisationer inblandade och vem fick Michelangelos målningar?
Vidare är jag nyfiken på tillvägagångssättet. Var det en regelrätt bolagsplundring, negativ aktiespekulation eller någon skandal som kom upp till ytan. Är intresserad eftersom jag just börjat läsa ekonomi

chrull

Stockholm Kartell
Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste det där.

Att vatikanen skulle gå omkull helt låter sjukt. Jag struntar helt i det eftersom det helt enkelt inte är möjligt. Då är jag mer för en utveckling av vatikanen på ett sätt som John Cortenay-Grimwood beskriver i boken redRobe. Mycket roligare.

chrull

ripperdoc

Myrmidon
Det finns ju förstås ingen mer information om det här, vare sig i officiellt eller inofficiellt material, så vitt jag vet.

Jag skulle tolka det som att tvisten / tricket handlade om den katolska kyrkans rätt till själva Vatikanen, det vill säga området. Det kan ha åstadkommits genom att ett företag exempelvis köpt gamla dokument som visar att ättlinge till någon som är ättling till någon har rätt till området. Genom diverse juridiska tvister och mutade domare kan de sedan ha tvingat Vatikanen att lämna över området.

Företaget skulle ju mycket väl kunna tjäna på det genom att själva driva Vatikanen som ett turistområde, som en enorm "kurort" eller motsvarande. Varför inte en themepark?

Visserligen skulle badwillen vara enorm, men dekanske räknade med att minnet skulle förblekna ganska snabbt. Det är inte heller säkert att allmänheten är särskilt insatta i vad som hände.

/RipperDoc - föreslår

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nyfiken på Påven

"Då är jag mer för en utveckling av vatikanen på ett sätt som John Cortenay-Grimwood beskriver i boken redRobe. Mycket roligare."

Och hur utvecklas den i hans bok då?

Dimfrost

Special Circumstances
Nu är inte jag det minsta insatt i Neotech över huvud taget, men det scenariot låter mer än lovligt otroligt. Eventuella dokument rörande ägandet till Vatikanen lär ligga begravda djupt ner i de hemliga kamrarna i Vatikanens arkiv. Vatikanen har inte för inte varit centrum för världens mäktigaste organisation under tusen år. Även i verkligeheten finns det många rykten om vad som gömmer sig i arkiven: inte bara sanningen om Vatikanens eventuella nazisympatier under kriget utan esoteriska böcker och förbjudna skrifter av alla de slag.

/Dimfrost, hänvisar till "Buden på nr 49" av Thomas Pynchon där vatikanarkivet har en mindre roll. bra böcker kan man inte rekommendera för ofta :gremsmile:

ripperdoc

Myrmidon
Det var bara ett exempel :) Man kan säkert få ner agenter i arkiven för att få ut dokumenten om de finns. Det finns dock andra varianter.

De kan ha lurat Vatikanen i en fälla där de anklagas för många och grova brott (pedofili någon?) så att de inte längre var välkomna i Italien (kom inte och säg att italienska domare INTE är korrumperade). Vatikanen kan ha tvingats låna stora pengar från företaget och sedan genom lite lagvrängeri inte fått tillåtelse att hämta in resurser från andra håll när pengarna skulle betalas tillbaka.

Jag säger inte att det är en trovärdig händelse, men jag gillar idén och den måste förklaras på något sätt. Att använda slumpen behöver inte skada, och även om det är "lovligt otroligt" så kan det fortfarande hända.

/RipperDoc - skulle dock inte ha lagt till en sådan händelse på egen hand, just tack vare den stora osannolikheten

Emil

Hero
Jag undrar själv vem som kommit med idén, jag bara vidarebefordrade den i Euro eftersom den förekom på annat håll.

Vad jag kan tänka mig är att något företag mer eller mindre spekulerat mot Vatikanen. Den katolska kyrkan lär ju ha enormt värdefulla egendomar. Jag skulle gissa på att den som kommit upp med själva idén i Neotech har tänkt nåt liknande det här:

Ett stort bankföretag har lockat Vatikanen att förflytta sina tillgångar till dem genom att erbjuda olika förmåner och fördelar. Strax senare gick banken i "konkurs" eftersom någon plundrat den på alla tillgångar. Vatikanen står helt plötsligt utan kapital och skulle behöva sälja/belåna sina egendomar för att kunna betala "sina räkningar". Vatikanen vägrar att betala och försöker komma åt brottslingarna, men de råkar ju ha de ekonomiska tillgångarna emot sig vid en rättsprocess. Ekonomisk brottslighet är som bekant svår att komma åt och speciellt att straffa internationellt. Vatikanens kreditvärdighet har plötsligt gått i botten och man beviljas bara lån med ytterst dåliga villkor.

I ett desperat försök att behålla sin värdighet flyr därför Vatikanen till Utah, och vägrar att betala sina skulder.

/Emil

ripperdoc

Myrmidon
Ett mycket bättre förslag än mina! :gremlaugh: Frågan är bara vad som hänt med Vatikanområdet i Rom. Temapark, kurort, museum eller shoppingcenter? :gremlaugh:

/RipperDoc

Bastardo

Swordsman
Vad som har hänt med Vatikanstaten?

Förslag1: Lyxigt shoppingcenter för betalglada rika med exklusiv och imponerande atmosfär (Europas stormaktskänsla vaknar även här. Detta är ett tydligt försök att konkurrera ut GUM i Moskva).

Förslag2: Ett gigantiskt SPA hotell-komplex, även det naturligt vis för endast de rikaste. Enorma ytor av restauranger, gym, massageinrättningar, caféer, affärer med exklusiva parfymer, hälsoprodukter och väldoftande kosmetika. Stora simbassänger är belagda i de gamla, underjordiska källarvalven med uppvärmda golv och tak, alltihopa klätt i dyrbar marmor enligt gammal, romersk stil.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Nyfiken på Påven

Vatikanen blir mer och mer som ett megaföretag, som dessutom helt lagligt faktiskt styr vissa länder. En kardinal sitter som president/diktator över mexico. Mycket av resurserna de har går åt till att skeppa all världens flyktingar till nån rymdstation/planet som är koloniserad (så alla andra slipper ha dem kvar på jorden och må dåligt över hur dåligt de mår)

Att boken dessutom handlar om hur den förre påven (kvinna) precis blivit sönderslitna av sin egna barnarmé mitt på öppen gata framför massor av tv-kameror är ett plus. Ännu bättre är det att hon i hemlighet innan hon dör har flyttat alla vatikanens pengar till hemlig ort. Eller att hon egentligen inte dödas av barnen, hon dör innan hon når marken, och det ser barnen som bara vill ha tag på en artefakt, ett finger eller så...

Öhm. Det är svårt att förklara bättre, kanske för att det var något år sedan jag läste boken...

så läs den istället :gremgrin:

chrull

Pytteliten

Veteran
Vad jag vet så har katolska kyrkan idag över 600 miljoner anhängare. Jag vet inte om siffran är oförändrad i Neotechs värld, men ponera bara vilken fruktansvärd ekonomisk kraft dessa miljoner människor är. Bojkotten mot Nestlé skulle se ut som ett skämt om denna gigant började röra på sig. Varför försökte inte de troende stödköpa företaget vid den annalkande ekonomiska kollapsen? För en katolik måste ju detta vara det absoluta skräckscenariot (undantaget om Påven konverterar till islam).
När jag tittade närmare i Euro stod det att det kyrkans två (största förmodar jag) ordnar har gemensamt är ”hämndtörsten mot de megaföretag som satte kyrkan i konkurs och tvingade den att flytta från Vatikanen” (sid 44). En av dessa är Opus Dei, vars inflytande redan idag är skrämmande. Jag kan bara se det som livsfarligt att ha denna organisation emot sig! Vem eller vilka är det som utsätter sig för det här? Att tömma ett typiskt megaföretag skulle vara mycket enklare och betydligt riskfriare; för man vet ju att galningarna från ”Den Spanska Organisationen” aldrig kommer sluta jaga de ansvariga!

ripperdoc

Myrmidon
Katolska kyrkan är förvisso mäktig, men i Neotech skulle jag säga att deras tid som den mäktigaste organisationen är förbi.

För det första är det inte många av kyrkans anhängare som vet något om de ekonomiska turerna kring själva vatikanen. Det är hemligt, och det är mycket möjligt att kardinalerna inte ville släppa någon information om det som hänt förrän det var för sent. Det skulle kunna upplevas som pinsamt, och Vatikanen ville inte verka ekonomiskt svagt (kan vara förödande).

När det väl var för sent fanns det ju inte mycket att göra. Nu är företaget inte namngett, men om det är ett typiskt holdingbolag, säg Farrings International, har inte 600 miljoner anhängare mycket att komma med. Företaget säljer inga produkter till allmänheten och kan inte bojkottas. De är inte knutna till något land och de är dessutom stenhårt i Farringsfamiljens ägargrepp.

När det sedan gäller ordnarna. Man skulle potentiellt kunna se katolska ordnar som mäktiga, inkvisitionen á la medeltiden, men jag tror inte på det år 2059. Hela katolska kyrkan är förlegad och har inte mycket att komma med i 2059:s blixtsnabba företagsvärld. Visserligen kan de fysiskt hota företaget som gjorde det, men företaget har allt metoder för att skydda sig. Man kan ju lätt anta att elitförbanden för andra megaföretag är mer vältränade än katolska kyrkans.

I slutändan handlar det om hur man vill se på katolska kyrkan. En stor mäktig och hemlighetsfull organisation eller en förlegad maktstruktur som inte längre passar in i samhället? Hur mycket jag än gillar den första versionen måste man ju nästan konstatera att den inte passar i Neotech; just eftersom vatikanen fick stryk. Båda alternativen för katolska kyrkan är ju ändå trovärdiga, IMHO.

Jag vill dock fortfarande att katolska kyrkan kan vara ett ordentligt maktinstrument i Neotech. Bara för att de inte (ännu) rått på de mäktigaste megaföretagen betyder inte detta att de inte är mäktiga. De kan fortfarande påverka hela länder. Och tänk nu på att Utah inte är ett dåligt ställe att ha vatikanen på. Som ni kommer att märka i Neotech America har katolska kyrkan gjort ett riktigt kap. Nu har de ett stort land med många gånger fler befolkning än lilla vatikanstaten. De har en fullskalig armé, kärnvapen och kontroll över all statlig verksamhet. Även om vatiikanen är försvagad så är den farlig.

Jag skulle dock säga att vatikanen inte kan ge sig på företaget som köpte ut vatikanen. Det går inte att rikta in något mot det (annat än just fysiskt våld, vilket inte håller i längden). Säkerligen konspirerar vatikanen för att ta tillbaka vatikanstaten i Rom, men samtidigt är de nog ganska nöjda med sin nya position. Det finns dessutom betydligt större hot i Utahs närområde att bry sig om.

/RipperDoc

Storuggla

Champion
"När det sedan gäller ordnarna. Man skulle potentiellt kunna se katolska ordnar som mäktiga, inkvisitionen á la medeltiden, men jag tror inte på det år 2059. Hela katolska kyrkan är förlegad och har inte mycket att komma med i 2059:s blixtsnabba företagsvärld. Visserligen kan de fysiskt hota företaget som gjorde det, men företaget har allt metoder för att skydda sig. Man kan ju lätt anta att elitförbanden för andra megaföretag är mer vältränade än katolska kyrkans."

Jag tror biffen ligger i att Opus Dei i dagsläget har presidenter, ministrar, kardinaler, militärer och allehanda högdjur i sina led. OD är en makt att räkna med i dag, att anta att den skulle få mindre makt håller jag inte som sannolikt även räknat med en fortsatt sekularisering. Katolska kyrkan är ingen kakbit :gremwink:

Storuggla, ordo gloriam dei

Storuggla

Champion
Och hur mycket fick de med sig?

Ifall de kunde få med sig påven och hela kurian i smyg så kunde de nog få med sig en hel del annat också. Arkiv, konst schweitzergardet och dylikt. Allt in i planet eller containrarna bara :gremwink:

Storuggla, allt utom diskbänken

ripperdoc

Myrmidon
Min poäng var att enligt boken har ju Vatikanen utsatts för "tricket". Det gäller att förklara hur det kan ha skett, och med tanke på de 60 år som ligger mellan dagens samhälle och Neotech kan mycket hända. En försvagning av katolska kyrkan är en sak som skulle kunna förklara hur det skett. Andra förslag skulle ju kunna vara att megaföretaget som gjorde det är oerhört mäktigt, så att det inte spelar någon roll om katolska kyrkan blivit svagare eller inte.

Så det handlar inte för mig om det var trovärdigt från första början att vatikanen utsattes för "tricket", utan hur man kan förklara händelsen. I slutändan kan ju det mesta bevisligen hända bara på grund av "slumpen", och det kan man inte säga så mycket emot, mer än att det "förvisso var osannolikt" :gremlaugh:

/RipperDoc

Emil

Hero
Fyller i....

Så det handlar inte för mig om det var trovärdigt från första början att vatikanen utsattes för "tricket", utan hur man kan förklara händelsen. I slutändan kan ju det mesta bevisligen hända bara på grund av "slumpen", och det kan man inte säga så mycket emot, mer än att det "förvisso var osannolikt"

Ingen kunde ju ana att någon skulle ge sig på att spekulera och lura den katolska kyrkan. Även om kyrkan vid behov skulle kunna ansamla mängder av makt så tar sådant tid. Det är ju en splittrad organisation där olika religiösa subriktningar drar åt olika håll. Kyrkan togs helt enkelt på sängen och innan någon fattat vad som hade hänt var de utslängda ifrån Vatikan-området. Därför flydde kyrkledningen till Utah - de behövde ju någonstans att ta vägen.

/Emil