Katolska kyrkan är förvisso mäktig, men i Neotech skulle jag säga att deras tid som den mäktigaste organisationen är förbi.
För det första är det inte många av kyrkans anhängare som vet något om de ekonomiska turerna kring själva vatikanen. Det är hemligt, och det är mycket möjligt att kardinalerna inte ville släppa någon information om det som hänt förrän det var för sent. Det skulle kunna upplevas som pinsamt, och Vatikanen ville inte verka ekonomiskt svagt (kan vara förödande).
När det väl var för sent fanns det ju inte mycket att göra. Nu är företaget inte namngett, men om det är ett typiskt holdingbolag, säg Farrings International, har inte 600 miljoner anhängare mycket att komma med. Företaget säljer inga produkter till allmänheten och kan inte bojkottas. De är inte knutna till något land och de är dessutom stenhårt i Farringsfamiljens ägargrepp.
När det sedan gäller ordnarna. Man skulle potentiellt kunna se katolska ordnar som mäktiga, inkvisitionen á la medeltiden, men jag tror inte på det år 2059. Hela katolska kyrkan är förlegad och har inte mycket att komma med i 2059:s blixtsnabba företagsvärld. Visserligen kan de fysiskt hota företaget som gjorde det, men företaget har allt metoder för att skydda sig. Man kan ju lätt anta att elitförbanden för andra megaföretag är mer vältränade än katolska kyrkans.
I slutändan handlar det om hur man vill se på katolska kyrkan. En stor mäktig och hemlighetsfull organisation eller en förlegad maktstruktur som inte längre passar in i samhället? Hur mycket jag än gillar den första versionen måste man ju nästan konstatera att den inte passar i Neotech; just eftersom vatikanen fick stryk. Båda alternativen för katolska kyrkan är ju ändå trovärdiga, IMHO.
Jag vill dock fortfarande att katolska kyrkan kan vara ett ordentligt maktinstrument i Neotech. Bara för att de inte (ännu) rått på de mäktigaste megaföretagen betyder inte detta att de inte är mäktiga. De kan fortfarande påverka hela länder. Och tänk nu på att Utah inte är ett dåligt ställe att ha vatikanen på. Som ni kommer att märka i Neotech America har katolska kyrkan gjort ett riktigt kap. Nu har de ett stort land med många gånger fler befolkning än lilla vatikanstaten. De har en fullskalig armé, kärnvapen och kontroll över all statlig verksamhet. Även om vatiikanen är försvagad så är den farlig.
Jag skulle dock säga att vatikanen inte kan ge sig på företaget som köpte ut vatikanen. Det går inte att rikta in något mot det (annat än just fysiskt våld, vilket inte håller i längden). Säkerligen konspirerar vatikanen för att ta tillbaka vatikanstaten i Rom, men samtidigt är de nog ganska nöjda med sin nya position. Det finns dessutom betydligt större hot i Utahs närområde att bry sig om.
/RipperDoc