Nekromanti Veckans abborrnapp

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bingen med billiga DVDer på Coop Forum brukar vara urtrist. Men någon gång då och då så fångar jag abborrar* där. Vid senaste veckoinköpsbesöket hittade jag Serenity och den extralånga Apollo 13 för sammanlagt 99 kr. :gremsmile:

<font size="1">*Abborre är den godaste fisk jag vet.</font size>

Krille

Super Moderator
Jomän, själv hittade jag en tvåskivors utgåva av Predator med fullfläskat DTS i en sån låda häromdan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har själv varit och rotat i de där högarna... Mest kompletterat samlingen med filmer jag gillar, men ändå:

Tillbaks till Framtiden 1-3
Kill Bill 1&2
Sleepy Hollow
From Hell
The Lost Boys
Solaris
Silvermannen
Running Man
Falling Down
Führerns Elit
Flykten från New York

Jag hade nos på Rapport till Himlen en gång, men nån annan snodde tydligen det enda exemplaret. Nåja, jag är rätt nöjd med ovanstående... Även om de kommer från lite... olika källor (ICA, till exempel).

Hellzon

Långsamma Vargen
Den enda gång jag köpt något ur Coops lådor (jag handlar inte där så ofta, ety den lokala Coopbutikens matvaror äro sunkiga) blev det Conan Barbaren och The Rock. Högkultur på min ära.

(Jag har en viss 80-talsfetisch och gillade Conan skarpt. Klart värt en femtilapp. The Rock är ju The Rock.)

Serenity är ju... får gå på Coop oftare.

Coffe_Kanon

Swordsman
Åh det finns ju fler!

Det finns alltså andra därute som tycker om att rota igenom matvarukedjornas "billiga DVD:er" hykllor på jakt efter riktiga godbitar. Jag trodde att jag var ensam med detta suspekta beteende. :gremcool:

Själv har jag köpt hela Alien trilogin (nej den fjärde filmen RÄKNAS INTE!!!), Terminator 1 och 2, Predator samt Equilibrium och många fler filmer på antingen Willys, Coop, Ica och Rusta, och för en betydligt billigare penning än att köpa dem på speciella DVDbutiker.

krank

Re: Åh det finns ju fler!

'schäkta, men det gör faktiskt inte trean heller.
Klart den gör. Är ju mest ettan och trean som är nåt att se öht. Tvåan är ju bara en tafflig actionrulle. Ettan och trean har iaf inslag av skräck.

johoohno

Warrior

Blir ju inte mycket trilogi om vi tar bort både trean och fyran :gremsmile: Själv tycker jag nog att ettan och tvåan bägge har sin charm och genre. Sen faller det i rask takt.

Hellzon

Långsamma Vargen

Själv tycker jag nog att ettan och tvåan bägge har sin charm och genre.
Så länge man inser att det är olika genrer så är de båda alldeles utmärkta rullar, ja. :gremsmile:

Coffe_Kanon

Swordsman

Tvåan är ju bara en tafflig actionrulle. Ettan och trean har iaf inslag av skräck.
Tvåan är en bra film, och allt annat en tafflig. Den är visserligen inte särskilt skräckfylld, men den är fortfarande en av de bästa filmer jag sett. Faktum är att det är en av de få sci-fi rullar där skådeseplandet är riktigt bra (förutom med snorungen som är med då, men vad kan man förvänta sig av ett barn). Men jag håller delvis med dig, den är inte särskilt skräckfylld, men den är definitivt inte tafflig...

krank

Den är visserligen inte särskilt skräckfylld, men den är fortfarande en av de bästa filmer jag sett. Faktum är att det är en av de få sci-fi rullar där skådeseplandet är riktigt bra
Skådespeleriet ger jag inte mycket för. Stereotypa hardguys, mest. Den personlighet de anses ha är klichéfyllda och trista.

Definitivt inte en av de bästa filmer jag sett.

Coffe_Kanon

Swordsman

Skådespeleriet ger jag inte mycket för. Stereotypa hardguys, mest. Den personlighet de anses ha är klichéfyllda och trista.
Har vi verkligen tittat på samma film eller har du missat något? Alla framstår i början som Stereotypa Hardguys, men sanningen är betydligt mer annorlunda:

Korporal Hicks, lite av en typisk basse men något oengegared visar sig slutligen att vara en skärpt och ordentlig ledare.

Menig Hudson, beter sig utåt som en typisk "badass", men sen framgår det tydligt hur osäker och rädd person han egentligen är i situationen när de kommer i kontakt och får spö av Xenomorferna.

Menig Vasquez, kvinnlig genuin badass? Hur stereotypt var det för tiden egentligen?

Ellen Ripley, tja min flickvän sa efter att jag fått henne att titta på alienfilmerna att hon måste vara den starkaste kvinna hon någonsin sett i någon film. Och det UTAN att lida av öhm "hjärtlös flatighet". Jag håller med.

Bishop, tja det är lite svårt att säga vad en stereotyp robot för tiden var, men jag skulle vilja påstå att Robocop och The Terminator är "stereotypa" robotar, Bishop är det inte.

Resten av karaktärerna är biroller som inte har tillräckligt med utrymme så de kan visserligen anses vara stereotypa hardguys, men dessa av huvudpersonerna visar tydligt att de INTE är stereotypa hardguys. Det handlar om att titta ordentligt bara...

//Coffe_Kanon - som känner att han kanske har tittat på Alien 2 lite för mycket

krank

Har vi verkligen tittat på samma film eller har du missat något?
Eller har jag, efter åratal och åter åratal av att läsa böcker och se annat än actionfilmer, format mig en annan uppfattning om vad som kan klassas som klichéefyllt och/eller stereotypt?

Jag orkar inte gå igenom sin lista, eftersom jag helt enkelt inte är tillräckligt engagerad, men låt mig bara sägas att jag inte missat något av det du skrivit, jag tycker bara inte att skådespelandet sköttes särdeles väl eller trovärdigt eller för den delen att det du pekar på ger mer djup än att stå i en vattenpöl.

Det är lite som att försöka förklara för en kamrat till mig att AVP som film visst är en skoj action - men att den saknar story. Helt. Det som finns är en lam ursäkt för Aliens och Predators (varför någon nu skulle vilja göra ännu en film om de senare - de kan vara de töntigaste utomjordingarna jag sett i en actionfilm) att slåss. Det är lungt - AVP behövde ingen story eller ens personligheter hos de inblandade karaktärerna för att vara en kul actionfilm att tittas på en gång och aldrig mer. Men försök inte se vad som inte finns där.

krank

Har vi verkligen tittat på samma film eller har du missat något?
Eller har jag, efter åratal och åter åratal av att läsa böcker och se annat än actionfilmer, format mig en annan uppfattning om vad som kan klassas som klichéefyllt och/eller stereotypt?

Jag orkar inte gå igenom sin lista, eftersom jag helt enkelt inte är tillräckligt engagerad, men låt mig bara sägas att jag inte missat något av det du skrivit, jag tycker bara inte att skådespelandet sköttes särdeles väl eller trovärdigt eller för den delen att det du pekar på ger mer djup än att stå i en vattenpöl.

Det är lite som att försöka förklara för en kamrat till mig att AVP som film visst är en skoj action - men att den saknar story. Helt. Det som finns är en lam ursäkt för Aliens och Predators (varför någon nu skulle vilja göra ännu en film om de senare - de kan vara de töntigaste utomjordingarna jag sett i en actionfilm) att slåss. Det är lungt - AVP behövde ingen story eller ens personligheter hos de inblandade karaktärerna för att vara en kul actionfilm att tittas på en gång och aldrig mer. Men försök inte se vad som inte finns där.

Coffe_Kanon

Swordsman

Jag läser också mycket böcker och ser på annat än actionfilmer. Men givetvis formar man sig en egen uppfattning om saker och ting, och eftersom att det är en indivd som formar dem så blir de nog inte lika den andres.

AVP kan jag hålla med dig om, den är ganska ärke-sämst enligt min subjekitva åsikt (även om jag tycker om Predator:n som rymdmonster, vilket också är min subjektiva åsikt). Men jag vill ändå påstå att skådespelar insatsen och själva filmen inte alls är samma sak som Alien 2. Jag försöker inte se något som inte finns där, jag ser bara vad jag ser och misstänker att du antingen har ett litet för stort klichéeförråd (vanligt att drabbas av när man konsumerar mycket böcker och film, har själv känt av dessa biverkningar) eller att du kanske var lite för oengegerad när du tittade på filmen ifråga för att du hade förutfattade meningar redan i början.

Men det är förstås bara vad jag misstänker.

För övrigt, vad är din synpunkt på Alien trilogin som just trilogi? (räknar fortfarande inte med fyran och jag ska nu förklara varför).

Personligen så ser jag Alientrilogin som ett sorts regissörstest, vi har ett skitballt koncept i och med Xenomorfen och sen låter vi tre olika regissörer med betydligt olika stil att göra film med denna. Första var Ridley Scott, andra var James Cameron och tredje var David Fincher. Alla tre riktigt bra och proffsiga regissörer. Sen kommer den fjärde filmen och den känns mest som ett lamt hopkok av de tre första filmerna (jag bemödar mig inte kunna namnet på regissören då han drog en för övrigt bra filmtitel i smutsen).

Men för att komma tillbaka till ditt ställningstagande. Jag antar att det helt enkelt har att göra med att du gillar Ridley Scott's och David Fincher's regissörsstil, men inte James Cameron's. Det kan jag förstå, men det behöver väl inte göra Alien 2 till en dålig film bara för det?

krank

För övrigt, vad är din synpunkt på Alien trilogin som just trilogi?
En kassako, på samma sätt som Terminator, Hajen etc. Man gjorde en film som slog hårt, och så ville man följa upp för att tjäna pengar. Ibland funkade det, ibland inte.

Jag gillade f.ö den fjärde filmen fram till och med snorbobban. Den förstörde hela filmen för mig, men den är fortfarande en del av serien. Jag försår inte ritkigt vad Jean-Pierre Jeunet höll på med där riktigt - jag menar, Delicatessen och De Förlorade Barnens Stad är ju bland de bästa filmer som gjorts, så jag vet att karln kan görs snuskbra film. Så varför den där värdelösa människo-alien-hybriden? Fick de slut på pengar? Var det produktionsbolaget som spökade? Nåja, filmen som helhet är skräp, men jag älskar skådisarna och första delen av filmen.

Det kan jag förstå, men det behöver väl inte göra Alien 2 till en dålig film bara för det?
"Dålig film" är alltid subjektivt. I det här fallet säger jag nog dessutom hellre "tråkig". Cameron är enligt mig grovt överskattad (till skillnad från Jean-Pierre Jeunet, som ju mest bara misslyckats just med slutet av Alien 4).

Första Alienfilmen vinner enligt mig på att ha ett enkelt tema, hög skräckstämning, och så - såklart - samarbete med H.R Giger. Tredje vinner på att vara en hyfsad action med skräckinslag. Fjärde filmen vinner på att ha sjukt bra skådisar (men förlorar på att ha ett superkasst slut). Andra vinner... Nej, i mina ögon vinner den inte särdeles mycket.

Big Marco

Läskig

som känner att han kanske har tittat på Alien 2 lite för mycket

Det kan man inte. För jag tycker också att det är en av världshistoriens bästa action-SF-filmer. Och just därför att det både är desperat action och bra roller/karaktärer. Pvt Hudson är extremt minnesvärd och Bill Paxton har alltid en plats i mitt hjärta efter Aliens. Det som imponerar stort i Aliens är hur ljudet får ha en rejäl plats. Inte ljud som musik utan som just ljud. Se filmen en gång och fokusera på hur ljudet används. Och jag är svag för hur M41:orna låter. ,-)

Storuggla

Champion
Jag fann "Nu Blåser Vi Snuten", "Cannonball Run" och "Stalingrad" i 99-kronorsbingen. Lycka.

Storuggla, Burt Reynolds!

Anders Åstrand

Swordsman
Jag rotar alltid igenom de där lådorna. Ofta står jag tills jag tittat på varenda film (alla filmer ligger sedan i fina staplar längs kanterna på lådan :gremsmile: ).

Idag köpte jag Gone in 60 seconds och Con Air för 99 spänn på willy's t.ex.