Nekromanti Veckans klan: Ventrue

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Varje vecka kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskution. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här veckans klan är Ventrue:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4yG0QE9ce3U"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/4yG0QE9ce3U" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Ventrue vinner alltid. Det är ett enkelt koncept men det är deras. Oavsett vad som händer så sitter det en Ventrue någonstans, gnugar sina händer mot varandra och säger "excellent" som om han var mister Burns. Det finns två sätt vampyrer agerar på, snabbt och brutalt eller långsamt och planerat. Ventrue handlar helt om att vara planerande. Det handlar om att vara spindeln i nätet och att kontrollera allting utan att egentligen försätta sig själv i någon riktig fara.

Ventrue är på många sätt den minst föränderliga klanen och sammtidigt en av de klaner som gått igenom störst förändringar genom århundradena. De är oföränderliga eftersom hela klanen är ett enormt pyramidspel där ingen någonsin kan avancera från positionen de kom in på, men de yngra generationerna är ändå motiverade att spela spelet och försvara systemet eftersom om de håller ut tillräckligt länge så kommer de vara äldre än alla de nya stackarna som blir rekryterade. Sammtidigt har Ventrue gått igenom massiva förändringar vilket har i grunden korrumperat och förändrat klanen. Ventrue brukade vara en klan som fokuserade på ära och rättvisa och ridderlighet när det var sättet att härska på. Men med tiden har de förändrats till att bli mer bank ägare, VD:ar och investerar än riddare och baroner. Detta har också lett till ett annat sätt att välja vem man rekryterar, förr var familjeband och blodslinjer vikiga medan det nuför tiden nästan är meritokratiskt.

Discipliner: Ventrue har både dominate och presence vilket gör dem till mästarna över politik och sociala konflikter. Vilket de ska vara. Det här är vad Ventrue ÄR. Medan Ventrue är mer förknippade med Dominate så betyder det inte att man ska försaka eller glömma bort den kanske mer subtila men mindre exakta disciplinen Presence.

Ventrue vampyrer har också tillgång till Fortitude vilket är väldigt passande. Om en Ventrue hamnar i en strid behöver han bara överleva, han kommer vinna i det långs loppet om han kan behålla sitt huvud.

Bra koncept bakom Ventrues jag sett: Killen som arbetar från golfbanan, baren och contry klubben. Medan den klassiska Ventruen är killen i mötena och som är direkt ansvarig och aktiv så är det intressant att se killen som vet att de riktiga besluten fattas i privata samtal öven en öl.

Jag gillar också alla koncept som handlar om att ta ledare och härskar konceptet bakom klanen och tillämpa det på oväntade grejer. Som killen som härskar över internet forum eller en trailerpark.

Koncept jag aldrig vill se igen: Snälla, snälla ha fler mål än att vinna The Jihad. Alla spelar The Jihad om de är 9gen eller äldre. Varför inte ha lite personliga mål?

Klädsel: Antagligen en svin dyr men konservativ kostym. Kanske mer avslappnade kläder om du är yngre och har mycket att göra med människor. Men jag gillar att se intressanta variationer på konceptet, är du kungen över en trailerpark bör din Trucker keps med stolthet.

Embrace: Vi tog upp det här tidigare men det är intressant att se att Ventrue har två krav, stamtavla och prestation. Om du bara har en av dem kanske du blir omvänd men de kommer aldrig låta dig glömma det. Du kanske tjänade ihop din första miljon när du var 16 men för klanen är du bara en nyrik snorvalp som aldrig kommer vara lika värdig som killen som är den 18e greven av whatever.

Varför är Ventrue den bästa klanen att spela?: Eftersom du är spindeln i nätet, du är killen med planen, ingen är rädd för dig utan de bara blir döda om de går mot dig. Du är metodisk och planerande och om du gillar att spela taktisk och strategiskt är Ventrue klanen för dig.

Du är inte heller grov och barbarisk, du är sofistikerad och har ditt inre monster under kontroll. Detta gör dig ännu läskigare. Du sliter inte huvudet av någon om de retar upp dig, du krossar honom finansiellt, politisk och socialt. Sedan, när han redan är död överväger du att ge honom nåden som en snabb död är.

Spela Ventrue om skräcken du vill utforska handlar om att du blivit ett monster som är villigt att göra allting för mer makt, utan ett egentligt syfte. Du krossar en familj för en fördel i en hypotetiskt situation om 50 år och du reflekterar inte ens över det.

Max Raven

T12-kultist
Ventrue är en av de klanerna som känns ganska smal i koncept för mig - inte lika smal som Malkavian, men på ytan är det "du är rik/mäktig". Samtidigt kan man bygga på det, men ditt exempel på koncept du inte vill se visar rätt tydligt problemet med att bara vara med för att få makt.

Det krävs mer, helt enkelt.

Recca

Femme Fatale
Max Raven said:
Ventrue är en av de klanerna som känns ganska smal i koncept för mig - inte lika smal som Malkavian, men på ytan är det "du är rik/mäktig". Samtidigt kan man bygga på det, men ditt exempel på koncept du inte vill se visar rätt tydligt problemet med att bara vara med för att få makt.

Det krävs mer, helt enkelt.
Jag tycker de känns lättast att avvika från just eftersom det är en bra bakgrund till en ventrue. Alltså med ambition och så som bakgrundskoncept till karaktären så kan den ju vara så sjukt mycket mer. Synd att de aldrig ser nån spelstil. Jag är sugen på att göra en ventrue i framtiden.

Max Raven

T12-kultist
Recca said:
Jag tycker de känns lättast att avvika från just eftersom det är en bra bakgrund till en ventrue. Alltså med ambition och så som bakgrundskoncept till karaktären så kan den ju vara så sjukt mycket mer. Synd att de aldrig ser nån spelstil. Jag är sugen på att göra en ventrue i framtiden.
"Du är alltså en Ventrue som föder upp och ställer ut papegojor?"
:gremsmile:

Cybot

Mest spelbar
Max Raven said:
Recca said:
Jag skulle definitivt kunna tänka mig en Ventrue som den där "Mamman som ser till att hennes dotter SKA bli first cheerleader, SKA bli homecoming queen, SKA vinna pageant". Fast ännu värre. Någon som har suttit och manipulerat sina efterlevande i århundraden. Dödat olämpliga pojk/flickvänner. Gjort hemska saker med VDn för företaget som, med kanske inte fullt etiska metoder, försökte krossa familjeföretaget. Osv.

Recca

Femme Fatale
Cybot said:
Max Raven said:
Recca said:
Jag skulle definitivt kunna tänka mig en Ventrue som den där "Mamman som ser till att hennes dotter SKA bli first cheerleader, SKA bli homecoming queen, SKA vinna pageant". Fast ännu värre. Någon som har suttit och manipulerat sina efterlevande i århundraden. Dödat olämpliga pojk/flickvänner. Gjort hemska saker med VDn för företaget som, med kanske inte fullt etiska metoder, försökte krossa familjeföretaget. Osv.
Ambitionen kanske inte behöver vara allt för en ventrue? Kan det inte få vara en liten del av karaktären medan den i första hand gör något annat? Typ säljer papegojor eller nåt.

cogitare

Swashbuckler
Den roligaste Ventruen som jag spelade var livvakt. Ibland är det roligare att bryta stereotyperna. Han var en följeslagare men elitist, "best of the best". Fortitude, Auspex och Dominate på repertoaren.

Annars passerade ganska många Ventrues i gruppen som var olika former av företagsledare eller liknande samt några som var beblandade med organiserad brottslighet (vi lirade främst i Chicago där Al Capone var en prominent Ventrue...).

Cog.

Cissi

Up to no good.
Men hallå!

Varför spela up tight affärsman med sjukt mycket politiskt inflytande när man kan spela en förryckt galning, en passionerad och missförstådd konstnär, en vildsint krigare eller magiker?

Det skulle vara på grund av makten och inflytandet då. Men jag vill ha kul och leka med mina RP så ventrue är ett big no no för mig. Sorry.

God45

#PrayersForBahakan
Det roliga med dem är ju att man kan se ner på alla andra :gremlaugh: Du är störst, bäst och vackrast. Man måste ju se till att det löser sig, man kan inte bara låta packet hållas :gremwink:

Cissi

Up to no good.
God45 said:
Det roliga med dem är ju att man kan se ner på alla andra :gremlaugh: Du är störst, bäst och vackrast. Man måste ju se till att det löser sig, man kan inte bara låta packet hållas :gremwink:
Men de är ju inte störst, bäst och vackrast. De är bara överspända affärsmän som verkligen behöver få sig nått. Jag skulle avsky att leva en eveighet och bara räkna pengar. Jag skulle påla mig själv! :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Cissi said:
God45 said:
Men de är ju inte störst, bäst och vackrast. De är bara överspända affärsmän som verkligen behöver få sig nått. Jag skulle avsky att leva en eveighet och bara räkna pengar. Jag skulle påla mig själv! :gremwink:
Men det handlar inte egentligen om pengarna, det handlar om makten. Pengarna är bara medlet, inte bara målet. Sedan använder man makten till att skaffa sig ännu mer makt. Och vem tror du att alla de där slampiga Toreadorerna ligger med för att klättra högre upp i hierarkin :gremwink:

Bornmo

Warrior
Jag spelade en gång en sorts kringvandrande lagman, som från wild west, fast i europa och under medeltiden. Ingen riddare, men en som med hjälp av dominate, fortitude, ett armborst och ett svärd uppehöll lagen. Oavsett om det var en människa eller en cainite gömde de sig i latrinhögen när hans namn nämndes :gremsmile:

Men annars är jag delvis på Cissis sida i denna diskussion, Ventrue som är affärsmän är inte så intressanta.

God45

#PrayersForBahakan
Burnmoe said:
Jag spelade en gång en sorts kringvandrande lagman, som från wild west, fast i europa och under medeltiden. Ingen riddare, men en som med hjälp av dominate, fortitude, ett armborst och ett svärd uppehöll lagen. Oavsett om det var en människa eller en cainite gömde de sig i latrinhögen när hans namn nämndes :gremsmile:

Men annars är jag delvis på Cissis sida i denna diskussion, Ventrue som är affärsmän är inte så intressanta.
Jag ser Vampyr judge dredd framför mig och det är glorius! :gremlaugh:

Jag håller lite med om att affärsman vinklen inte är dem intressantaste. Killen som sitter i möten på kontoret har aldrig fångat mitt intresse. Men killen som sitter i skuggorna har det och killen som är den födde ledaren av alla samanhang han är i har det.

Cissi

Up to no good.
De slampiga toreadorerna ligger med allt som tilltalar dem, framförallt gangrel. :gremwink:

Det är de facto så att klav ventrue is shitting their pants över toreadorerna. Om Toreadorerna var lite mer organiserade och hade lite större intresse i makt och pengar och inte bara i det sköna livet, så skulle de konkurrera ut klan ventrue innan någon skulle hinna ropa "mithras!". Varför?
För att de kan manövrera den mänskliga världen och politiken och smälta in i den på ett sätt som andra kindred inte kan.

Bornmo

Warrior
God45 said:
Jag ser Vampyr judge dredd framför mig och det är glorius! :gremlaugh:

Jag håller lite med om att affärsman vinklen inte är dem intressantaste. Killen som sitter i möten på kontoret har aldrig fångat mitt intresse. Men killen som sitter i skuggorna har det och killen som är den födde ledaren av alla samanhang han är i har det.
Det var, som du säger, glorious!
Men, till skillnad från Dredd, så hade han en egen lagbok, eller syn på vad som är rätt och fel... Det var, hur som helst, ett kul koncept, som jag tror jag ska återanvända snart :gremsmile:

Och du har helt rätt med skugg-ventrue och den naturlige ledaren. Skulle jag spela en ventrue idag, och i en modern setting, skulle jag nog göra polischefen alternativt doktorn, den senaste inspirerad av Riget-läkarna...

Max Raven

T12-kultist
Cissi said:
De slampiga toreadorerna ligger med allt som tilltalar dem, framförallt gangrel. :gremwink:

Det är de facto så att klav ventrue is shitting their pants över toreadorerna. Om Toreadorerna var lite mer organiserade och hade lite större intresse i makt och pengar och inte bara i det sköna livet, så skulle de konkurrera ut klan ventrue innan någon skulle hinna ropa "mithras!". Varför?
För att de kan manövrera den mänskliga världen och politiken och smälta in i den på ett sätt som andra kindred inte kan.
Alltså: Hjälp lämplig Toreador att ta makten och ge dem "råd".

Ju mer jag tänker på det, desto mindre fattar jag varför Ventrue är så vanliga som öppna makthavare. Lär er intrigerande, för Kains skull...

Recca

Femme Fatale
Max Raven said:
Cissi said:

Alltså: Hjälp lämplig Toreador att ta makten och ge dem "råd".

Ju mer jag tänker på det, desto mindre fattar jag varför Ventrue är så vanliga som öppna makthavare. Lär er intrigerande, för Kains skull...
Det handlar om vilka som tillhör klanerna. Ponera att den första Ventruen var en maktkåt kille eller tjej medan den första toreadoren levde för konsten. Säg sen att toreadoren embracear en massa artister och konstnärer och vackra människor och att ventruen embracear en massa makthavare och maktkåta jävlar. Ta-daaaa!

Alltså, klanerna följer ju en viss stereotyp av samma anledning som det finns sociala strukturer i vårt samhälle. Att bryta trenderna kräver att man har en bakgrundshistoria redo att förklara uppbrottet med.

Sedan är de individuella skillnaderna mellan samtliga klanmedlemmar across the board, större än stereotyperna ger dem rätt till, precis som i vårt samhälle där likheter och skillnader mellan kön, etnicitet, sexualitet, klass och beteenden grundade därpå inte sammanfattas av stereotypbilder.

På samma sätt är faktiskt Ventrue-klanen mer lämpade per sin fucking uppfostran att styra och ställa än toreadorklanen. Men där Mithras sitter och är allra starkast och bäst och smartast så finns det minst en, kanske fler toreadorer som faktiskt matchar honom. Det är bara det att Ventrue har många fler maktkåta killar o tjejer och toreadorklanen har istället en massa helt enkelt kåta tjejer o killar.