God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,550
Vad är det här? Varje vecka kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskution. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här veckans klan är Ventrue:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4yG0QE9ce3U"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/4yG0QE9ce3U" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Ventrue vinner alltid. Det är ett enkelt koncept men det är deras. Oavsett vad som händer så sitter det en Ventrue någonstans, gnugar sina händer mot varandra och säger "excellent" som om han var mister Burns. Det finns två sätt vampyrer agerar på, snabbt och brutalt eller långsamt och planerat. Ventrue handlar helt om att vara planerande. Det handlar om att vara spindeln i nätet och att kontrollera allting utan att egentligen försätta sig själv i någon riktig fara.
Ventrue är på många sätt den minst föränderliga klanen och sammtidigt en av de klaner som gått igenom störst förändringar genom århundradena. De är oföränderliga eftersom hela klanen är ett enormt pyramidspel där ingen någonsin kan avancera från positionen de kom in på, men de yngra generationerna är ändå motiverade att spela spelet och försvara systemet eftersom om de håller ut tillräckligt länge så kommer de vara äldre än alla de nya stackarna som blir rekryterade. Sammtidigt har Ventrue gått igenom massiva förändringar vilket har i grunden korrumperat och förändrat klanen. Ventrue brukade vara en klan som fokuserade på ära och rättvisa och ridderlighet när det var sättet att härska på. Men med tiden har de förändrats till att bli mer bank ägare, VD:ar och investerar än riddare och baroner. Detta har också lett till ett annat sätt att välja vem man rekryterar, förr var familjeband och blodslinjer vikiga medan det nuför tiden nästan är meritokratiskt.
Discipliner: Ventrue har både dominate och presence vilket gör dem till mästarna över politik och sociala konflikter. Vilket de ska vara. Det här är vad Ventrue ÄR. Medan Ventrue är mer förknippade med Dominate så betyder det inte att man ska försaka eller glömma bort den kanske mer subtila men mindre exakta disciplinen Presence.
Ventrue vampyrer har också tillgång till Fortitude vilket är väldigt passande. Om en Ventrue hamnar i en strid behöver han bara överleva, han kommer vinna i det långs loppet om han kan behålla sitt huvud.
Bra koncept bakom Ventrues jag sett: Killen som arbetar från golfbanan, baren och contry klubben. Medan den klassiska Ventruen är killen i mötena och som är direkt ansvarig och aktiv så är det intressant att se killen som vet att de riktiga besluten fattas i privata samtal öven en öl.
Jag gillar också alla koncept som handlar om att ta ledare och härskar konceptet bakom klanen och tillämpa det på oväntade grejer. Som killen som härskar över internet forum eller en trailerpark.
Koncept jag aldrig vill se igen: Snälla, snälla ha fler mål än att vinna The Jihad. Alla spelar The Jihad om de är 9gen eller äldre. Varför inte ha lite personliga mål?
Klädsel: Antagligen en svin dyr men konservativ kostym. Kanske mer avslappnade kläder om du är yngre och har mycket att göra med människor. Men jag gillar att se intressanta variationer på konceptet, är du kungen över en trailerpark bör din Trucker keps med stolthet.
Embrace: Vi tog upp det här tidigare men det är intressant att se att Ventrue har två krav, stamtavla och prestation. Om du bara har en av dem kanske du blir omvänd men de kommer aldrig låta dig glömma det. Du kanske tjänade ihop din första miljon när du var 16 men för klanen är du bara en nyrik snorvalp som aldrig kommer vara lika värdig som killen som är den 18e greven av whatever.
Varför är Ventrue den bästa klanen att spela?: Eftersom du är spindeln i nätet, du är killen med planen, ingen är rädd för dig utan de bara blir döda om de går mot dig. Du är metodisk och planerande och om du gillar att spela taktisk och strategiskt är Ventrue klanen för dig.
Du är inte heller grov och barbarisk, du är sofistikerad och har ditt inre monster under kontroll. Detta gör dig ännu läskigare. Du sliter inte huvudet av någon om de retar upp dig, du krossar honom finansiellt, politisk och socialt. Sedan, när han redan är död överväger du att ge honom nåden som en snabb död är.
Spela Ventrue om skräcken du vill utforska handlar om att du blivit ett monster som är villigt att göra allting för mer makt, utan ett egentligt syfte. Du krossar en familj för en fördel i en hypotetiskt situation om 50 år och du reflekterar inte ens över det.
Den här veckans klan är Ventrue:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4yG0QE9ce3U"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/4yG0QE9ce3U" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Ventrue vinner alltid. Det är ett enkelt koncept men det är deras. Oavsett vad som händer så sitter det en Ventrue någonstans, gnugar sina händer mot varandra och säger "excellent" som om han var mister Burns. Det finns två sätt vampyrer agerar på, snabbt och brutalt eller långsamt och planerat. Ventrue handlar helt om att vara planerande. Det handlar om att vara spindeln i nätet och att kontrollera allting utan att egentligen försätta sig själv i någon riktig fara.
Ventrue är på många sätt den minst föränderliga klanen och sammtidigt en av de klaner som gått igenom störst förändringar genom århundradena. De är oföränderliga eftersom hela klanen är ett enormt pyramidspel där ingen någonsin kan avancera från positionen de kom in på, men de yngra generationerna är ändå motiverade att spela spelet och försvara systemet eftersom om de håller ut tillräckligt länge så kommer de vara äldre än alla de nya stackarna som blir rekryterade. Sammtidigt har Ventrue gått igenom massiva förändringar vilket har i grunden korrumperat och förändrat klanen. Ventrue brukade vara en klan som fokuserade på ära och rättvisa och ridderlighet när det var sättet att härska på. Men med tiden har de förändrats till att bli mer bank ägare, VD:ar och investerar än riddare och baroner. Detta har också lett till ett annat sätt att välja vem man rekryterar, förr var familjeband och blodslinjer vikiga medan det nuför tiden nästan är meritokratiskt.
Discipliner: Ventrue har både dominate och presence vilket gör dem till mästarna över politik och sociala konflikter. Vilket de ska vara. Det här är vad Ventrue ÄR. Medan Ventrue är mer förknippade med Dominate så betyder det inte att man ska försaka eller glömma bort den kanske mer subtila men mindre exakta disciplinen Presence.
Ventrue vampyrer har också tillgång till Fortitude vilket är väldigt passande. Om en Ventrue hamnar i en strid behöver han bara överleva, han kommer vinna i det långs loppet om han kan behålla sitt huvud.
Bra koncept bakom Ventrues jag sett: Killen som arbetar från golfbanan, baren och contry klubben. Medan den klassiska Ventruen är killen i mötena och som är direkt ansvarig och aktiv så är det intressant att se killen som vet att de riktiga besluten fattas i privata samtal öven en öl.
Jag gillar också alla koncept som handlar om att ta ledare och härskar konceptet bakom klanen och tillämpa det på oväntade grejer. Som killen som härskar över internet forum eller en trailerpark.
Koncept jag aldrig vill se igen: Snälla, snälla ha fler mål än att vinna The Jihad. Alla spelar The Jihad om de är 9gen eller äldre. Varför inte ha lite personliga mål?
Klädsel: Antagligen en svin dyr men konservativ kostym. Kanske mer avslappnade kläder om du är yngre och har mycket att göra med människor. Men jag gillar att se intressanta variationer på konceptet, är du kungen över en trailerpark bör din Trucker keps med stolthet.
Embrace: Vi tog upp det här tidigare men det är intressant att se att Ventrue har två krav, stamtavla och prestation. Om du bara har en av dem kanske du blir omvänd men de kommer aldrig låta dig glömma det. Du kanske tjänade ihop din första miljon när du var 16 men för klanen är du bara en nyrik snorvalp som aldrig kommer vara lika värdig som killen som är den 18e greven av whatever.
Varför är Ventrue den bästa klanen att spela?: Eftersom du är spindeln i nätet, du är killen med planen, ingen är rädd för dig utan de bara blir döda om de går mot dig. Du är metodisk och planerande och om du gillar att spela taktisk och strategiskt är Ventrue klanen för dig.
Du är inte heller grov och barbarisk, du är sofistikerad och har ditt inre monster under kontroll. Detta gör dig ännu läskigare. Du sliter inte huvudet av någon om de retar upp dig, du krossar honom finansiellt, politisk och socialt. Sedan, när han redan är död överväger du att ge honom nåden som en snabb död är.
Spela Ventrue om skräcken du vill utforska handlar om att du blivit ett monster som är villigt att göra allting för mer makt, utan ett egentligt syfte. Du krossar en familj för en fördel i en hypotetiskt situation om 50 år och du reflekterar inte ens över det.