Alltså hur skapar man actionstämning/känsla hos spelarna, inte nödvändigtvis hur man simulerar i detalj allt som sker i en actionfilm. För mig är känslan väldigt mycket känslan av adrenalin och det här är en genre som jag inte alltid känner mig bäst på, så här hoppas jag på många tekniktips tillbaka.
Högt tempo - snabba beslut
Om en spelare inte snabbt svarar vad den gör är dess tidslott förlorad. Körde det väldigt tydligt senast i Midshirebor på GothCon då tyskarna sköt fort och svarade inte spelarna med vad de gjorde blev de skjutna (på).
Får jag inte tid att tänka som spelare så går tempot och pulsen upp och jag får en actionkänsla.
Få tärningsslag
Hänger rätt mycket ihop med punkten innan, men ju färre slag och framförallt att skippa tid att läsa tabeller, ger mer actionstämning.
Sitt inte bekvämt
Pinnstolar eller att stå och spela skapar mer actionkänsla. Främst motverkar det bekvämhet som sänker actionkänslan ;-)
Bäst för mig är att stå eller till och med att röra sig, i flera scenarion har spelarna fått riktigt bra action genom att fysiskt springa runt och spela och klättra på saker.
Ersättningskaraktäer
Första gången jag tänkte på det var när vi skrev katastrofscenario, men sedan har det dykt upp då och då. Typiskt nog även tanken i system att de ska vara dödliga för att skapa action och konsekvensen jag hört uttalas från spelmakare är att karaktärsgenereringen därmed ska vara antingen rolig (Operation: Fallen Reich) eller snabb (Agent).
Fler spelledare
Spelledarens tid är ofta den begränsade delen, så med fler spelledare får spelarna mindre dödtid.
-Gunnar (grunnade på vad som utmärker friformsaction och kom mest på rörelse på spelarna och snabba klipp)
Högt tempo - snabba beslut
Om en spelare inte snabbt svarar vad den gör är dess tidslott förlorad. Körde det väldigt tydligt senast i Midshirebor på GothCon då tyskarna sköt fort och svarade inte spelarna med vad de gjorde blev de skjutna (på).
Får jag inte tid att tänka som spelare så går tempot och pulsen upp och jag får en actionkänsla.
Få tärningsslag
Hänger rätt mycket ihop med punkten innan, men ju färre slag och framförallt att skippa tid att läsa tabeller, ger mer actionstämning.
Sitt inte bekvämt
Pinnstolar eller att stå och spela skapar mer actionkänsla. Främst motverkar det bekvämhet som sänker actionkänslan ;-)
Bäst för mig är att stå eller till och med att röra sig, i flera scenarion har spelarna fått riktigt bra action genom att fysiskt springa runt och spela och klättra på saker.
Ersättningskaraktäer
Första gången jag tänkte på det var när vi skrev katastrofscenario, men sedan har det dykt upp då och då. Typiskt nog även tanken i system att de ska vara dödliga för att skapa action och konsekvensen jag hört uttalas från spelmakare är att karaktärsgenereringen därmed ska vara antingen rolig (Operation: Fallen Reich) eller snabb (Agent).
Fler spelledare
Spelledarens tid är ofta den begränsade delen, så med fler spelledare får spelarna mindre dödtid.
-Gunnar (grunnade på vad som utmärker friformsaction och kom mest på rörelse på spelarna och snabba klipp)