Tillåt action och tempo... tvinga fram action och tempo
Om det är action i en scen och en spelare säger, nej snarare skriker: "Jag drar iväg en granat mot fönstret samtidigt som jag kastar mig fram mot bilen och rullar över taket." Så konstaterar man inte att rubbet var en mix av missuppfattning av miljön, situationen och vad man egentligen kan göra med reglerna. Istället säger man "ok, slå över 12". Och missar man så vevade man in handgranaten i ammunitions förrådet och rullade under bilen istället för under, d.v.s. fortsätter mata med mer action.
Man tillåter action helt enkelt.
Om en spelare istället försöker analysera möjligheter och skapa sig en tydlig bild av vad som händer så har den spelaren missuppfattat allt. Den rollpersonen kommer ju att få auto-fail på vad den än företar sig. Dock, se punkten näst längst ner.
Rivstart
Bäst action tycker jag att man får när man gör ett hopp in i det hela. Istället för att spela hur rollpersonerna snokar runt inne i fabriken innan de blir överfallna, så klipp direkt till action. Och låt dem vara med att bygga upp scenen. Ställ dramatiska frågor: "Vem sköt du just i huvudet?", "Var körde du in en bil?", "Vad tänker du göra med brandbomben du har i handen?".
Och gå direkt dit:
"Ni konstaterar att det ligger en övergiven fabrik på den här adressen."
"Ok, vi hoppar väl ut och undersöker."
"Ja, det gör vi."
"Ok. Jag hoppar framåt förbi lite dödtid nu. Efter att en salva sköt ut alla fönster ovanför er, Tycho, vem sköt du just i huvudet?" etc.
Kort!
Är det ångande action så orkar man inte hålla tempot uppe länge. Håll det så kort som möjligt, men desto
intensivare action istället.
Är spelarna inte på humör, skit i det
Det kommer ändå inte att fungera. Vill de låta som malande analytiker så kommer de bara att bli sura av lite kaotisk gladaction. Kör andra scener.
Sitt ner, bekvämt
annars kommer du att ha spelare i bokhyllan