När jag inte är hemma och våldgästar mina föräldrar (som nu...) är jag nästan-vegetarian av ekonomiska skäl, så jag vet bara hur man lagar mycket billig vegetarisk mat. Dessutom brukar jag inte följa receptet utan använda vad jag råkar ha hemma, och jag har aldrig kommit mig för att köpa något decilitermått, så jag vet inte riktigt hur stora mängder jag använder. Men det ska nog ordna sig i alla fall.
Linscurry
2 dl (?) linser (helst gröna, men röda går också bra)
1 lök
1 morot
ingefära (jag brukar använda ungefär en tesked hackad färsk ingefära. Om man använder torkad ska man kanske använda mer för att den inte är lika stark, eller eventuellt mindre för att den inte är lika bra)
chilipeppar (ungefär en torkad frunk utan frön, eller en tesked chilipulver. Färst chili är säker ännu bättre, men ryms inte i min budget)
curry (ungefär en tesked)
vitlök (ett par klyftor)
salt (men det brukar jag glömma, så jag vet inte hur mycket det borde vara. En halv tesked, kanske?)
vatten (ehh... "tillräckligt mycket"? Ett part deciliter, kanske)
olja att steka i (och en stekpanna underlättar förstås. Har man stora händer och extremt hög smärttröskel klarar man sig kanske utan)
Skölj linserna (förslagsvis i en sil, som jag inte nämnde tidigare. haha!
). Skala och hacka löken, moroten, ingefäran och vitlöken. Hetta upp olja i en stekpanna och släng i vitlök och chilipeppar. Lägg till lök, morot och curry efter en liten stund och stek tills löken börjar bli genomskinlig men inte brun. Häll i linserna och låt dem stekas en liten stund (hur kan man göra det utan att bryna löken? Ingen aning, men det brukar funka).
Lägg till vattnet och koka upp (under lock om du har ett. Annars borde man kanske ha lite mer vatten, men eftersom jag inte vet hur mycket det ska vara spelar det inte så stor roll). Låt koka tills alltihop får en ganska fast konsistens. Inse att du har glömt saltet och lägg till det i efterhand. Servera med ris, eller bröd, eller vad som helst.