Necross
Swashbuckler
- Joined
- 25 Aug 2005
- Messages
- 1,869
Det finns både för- och nackdelar med att en lvl 1-karaktär lätt dör. Partyt blir lite mer försiktigt, men jag är i alla fall lite less på att t.ex. wizards tenderar stryka med av en fummelkastad kastdolk eller så, och sådant anstår inte en hjälte.
Husregel: Karaktärer har hp = sin max HD+CON-modifier på lvl 1, men dock aldrig lägre än sin totala CON. Sen när man stiger slår man tärningar (inkl. CON-modifier) och lägger till sin max HD+CON-mod, och når så småningom över sin CON. På så vis når en wizard med CON 12 mer än 12 hp på cirka lvl 5, men en fighter med CON 12 har över 12 hp redan på lvl 2. Eller 3 eller 4 om han slog jävligt uselt.
Svårt att beskriva detta i text, men jag hoppas ni fattar. Vad tycker ni, bra eller dålig husregel?
Husregel: Karaktärer har hp = sin max HD+CON-modifier på lvl 1, men dock aldrig lägre än sin totala CON. Sen när man stiger slår man tärningar (inkl. CON-modifier) och lägger till sin max HD+CON-mod, och når så småningom över sin CON. På så vis når en wizard med CON 12 mer än 12 hp på cirka lvl 5, men en fighter med CON 12 har över 12 hp redan på lvl 2. Eller 3 eller 4 om han slog jävligt uselt.
Svårt att beskriva detta i text, men jag hoppas ni fattar. Vad tycker ni, bra eller dålig husregel?