Krille
Super Moderator
Här skriver Bjorn följande:
Frågeställningen här kan sammanfattas med "vem äger tråden?".
Så som jag ser det så presenterade jag en spelmekanism och ville ha kommentarer om den. Det hjälper inte mig att förfina ämnet att sticka iväg åt annat håll som inte har med spelmekanismen att göra, och hade det fortsatt så hade den deltråden ändå klippts ut och lagts på annan plats, eftersom den också hade varit off topic på rollspelsmakarforumet och hade passat bättre på off topic-forumet.
Är det fel av mig att försöka hålla tråden till det av mig valda ämnet? Det står ju ändå meddebattörer fritt att starta egna trådar på bättre passande plats om ämnen som ligger dem nära hjärtat. Är inte det öppet nog?
Eller om man så vill, står det mig fritt att kapa den andra tråden om rapirfäktning till att handla om metallurgi i Japan istället?
Jag tycker faktiskt inte det. Det är respektlöst. Här är någon som vill ha svar på en specifik fråga, inte på en annan fråga om ett ämne som trådkaparen finner intressant.
Edit: ändrade ett off till ett on.
Eftersom det här är sablans off topic på ett rollspelsmakarforum, och endast on topic på ett forumforum, så tar jag det här istället.Bjorn said:Visst, deltråden har vikit av åt ett oväntat håll som trådskaparen (dvs du) inte kanske hade förutsett men är inte det en av finesserna med att ha ett "öppet" forum? Att diskusioner kan utvecklas och ta den riktning som forumiternas intressen och åsikter leder den?
Nu erkänner jag visserligen villigt att just DEN HÄR tangenten känns rätt så meningslös och låter den gärna självdö men i mer generella ordalag har jag svårt för att se den typens restriktiva "ägarskap" som den andra citerade meningen framför som förenligt med ett väl fungerande och kreativt forum.
Frågeställningen här kan sammanfattas med "vem äger tråden?".
Så som jag ser det så presenterade jag en spelmekanism och ville ha kommentarer om den. Det hjälper inte mig att förfina ämnet att sticka iväg åt annat håll som inte har med spelmekanismen att göra, och hade det fortsatt så hade den deltråden ändå klippts ut och lagts på annan plats, eftersom den också hade varit off topic på rollspelsmakarforumet och hade passat bättre på off topic-forumet.
Är det fel av mig att försöka hålla tråden till det av mig valda ämnet? Det står ju ändå meddebattörer fritt att starta egna trådar på bättre passande plats om ämnen som ligger dem nära hjärtat. Är inte det öppet nog?
Eller om man så vill, står det mig fritt att kapa den andra tråden om rapirfäktning till att handla om metallurgi i Japan istället?
Jag tycker faktiskt inte det. Det är respektlöst. Här är någon som vill ha svar på en specifik fråga, inte på en annan fråga om ett ämne som trådkaparen finner intressant.
Edit: ändrade ett off till ett on.